URMĂREȘTE-NE PE
LUNI, 15 OCTOMBRIE 2018

Ediția tipărită

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă tot găsesc distinşii politicieni timp să umble după "avioane" gen "homosexualii care-ţi fură copiii", ce-ar fi însă să umble după avioane la propriu? Dacă tot s-au călcat pe mândrie şi au decis să se înhame la căruţa referendumului, să repete figura şi în problema Aeroportului Oradea!
Zic şi eu
Adrian Cris
Periculoasa punere în scenă de la finele săptămânii trecute n-a fost deloc un referendum despre familie, ci un plebiscit pentru politicienii din partide şi zarafii din biserici. Familia din România, nici nu are rost să insistăm, are cu totul alte nevoi decât urgenţa „apărării” de homosexuali.
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Conferințele 11even, în care 11 oameni vorbesc câte 11 minute, sunt ca nunțile românești - nimeni nu îndrăznește să le facă mai scurte. Teorema care spune că ce e frumos durează puțin nu funcționează... Majoritatea vorbitorilor a dat impresia că tema conferinței, „La trecutu-ți mare, care viitor?”, nu a fost înțeleasă prea bine. Cei mai mulți au vorbit despre ei înșiși, lăsându-le spectatorilor sarcina de a extrage esența și de a construi puzzle-ul.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveţi despre felul în care gestionează autorităţile combaterea pestei porcine africane?





De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Recent, Curtea Constituţională a respins ultima obiecţie de neconstituţionalitate ce putea fi formulată de preşedintele României cu privire la ultima dintre cele trei "legi ale justiţiei", respectiv cu privire la legea de modificare a statutului judecătorilor şi al procurorilor. Ca urmare a acestui fapt, preşedintele este obligat să promulge modificările, care vor intra, cât de curând, în vigoare.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
În cursul evoluţiei bolii, după faza septicemică urmează faza organică, în care reapare febra, simultan cu instalarea unor sindroame diferite. Dintre acestea, cele ma frecvente sunt meningita leptospirotică (manifestată prin dureri de cap, fotofobie, redoare a muşchilor cefei, simptome care se remit de cele mai multe ori), sindromul hepatorenal (cu icter şi mărire în volum a ficatului, cu posibilitate de evoluţie spre forme severe), manifestări hemoragice limitate (la nivelul gingiilor, conjunctivelor, mucoasei nazale etc.) sau grave (hemoragii digestive majore) şi insuficienţa renală.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Anxietatea este una din marile probleme psihologice ale secolului nostru. Alături de depresie, este subiectul cel mai des întâlnit în cabinetele de psihologie. Anxietatea variază de la om la om și se manifestă oarecum diferit ca intensitate în cazul fiecăruia.
16 Ianuarie 2011, 13:14

Maşini cu "priză": Tot mai mulţi orădeni îşi iau maşini eco

Maşini cu "priză": Tot mai mulţi orădeni îşi iau maşini eco ŞI ECO, ŞI INTELIGENTĂ. Modelul hibrid Toyota Prius, deţinut de orădeanca Geta Pop, nu este doar o maşină cu consum redus de combustibil, ci şi una inteligentă. "Îmi place enorm că pot să o pornesc chiar dacă am cheia în geantă, deoarece are senzori şi recunoaşte cheia aflată asupra mea", spune femeia
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

De câţiva ani încoace, oricine are o mentalitate "eco", adică luptă pentru salvarea resurselor pământului, şi are şi ceva bani în cont, trebuie musai să deţină în garaj şi o maşină hibrid.

Considerate la ora actuală cel mai puţin poluant tip de autoturisme, maşinile hibrid au tot mai mare trecere. Numărul celor înmatriculate lunar în Bihor a ajuns, în medie, la trei. Orădeanca Geta Pop este proprietarul unei asemenea "jucării" şi e extrem de mulţumită de maşina sa.

Promotorii

Poate părea greu de crezut, dar prima maşină hibrid din lume a fost realizată încă din 1900 de Ferdinand Porsche şi se numea Lohner-Porsche Mixte Hybrid. Maşina avea două generatoare de 2,5 cai putere, călătorea 40 de mile numai pe baterie şi atingea de 50 km/h.

Tehnologia hibridă s-a răspândit, însă, abia la finalul anilor 1990. Primul hibrid produs în serie a fost Toyota Prius, lansat în Japonia în 1997, iar în Europa în 2000. Aceasta a devenit şi cel mai popular hibrid din lume.

O maşină hibrid diferă de una obişnuită prin cele două motoare, unul pe combustibil, altul pe energie. O maşină hibrid nu se bagă în priză, cum se întâmplă cu cele electrice, ci bateria ei se încarcă în timp ce maşina funcţionează pe combustibil. Când bateria e încărcată, maşina trece singură pe motorul electric, ceea ce reduce consumul de combustibil şi poluarea.

Educativă

Orădeanca Geta Pop, administratorul firmei Nou Consult, ce se ocupă cu distribuţia de ziare, are o Toyota Prius din 2009. "În 2005 am fost în Germania la un prieten care avea o astfel de maşină. Am fost încântată de felul în care arată şi, în plus, sunt adepta maşinilor cu cutie automată. M-a atras şi consumul redus de combustibil". Astfel că, în urmă cu doi ani, şi-a cumpărat un Prius în leasing cu 19.000 de euro.

Femeia recunoaşte că, deşi la început n-a acordat prea multă atenţie avantajului ecologic al hibridului, după ce a început să-l conducă a devenit mai atentă la acest aspect. Asta pentru că şi maşina te "momeşte" să fii eco! "Display-ul maşinii are un joculeţ. Dacă şoferul conduce ecologic, adică în aşa fel încât maşina să utilizeze cât mai puţin combustibil şi, implicit, să emită mai puţine noxe, primeşti câte o frunzuliţă. Te face să îţi doreşti să ai cât mai multe frunzuliţe, adică să conduci cât mai ecologic", explică Geta.

Maşina "mută"

La aproape doi ani de când are Prius-ul, şoferiţa a învăţat să conducă în aşa fel încât maşina să aibă un consum de combustibil de 5,7 litri la suta de kilometri. Nici de puterea maşinii nu se plânge. Cu motorul de 1,5 litri şi 77 cai putere, Prius se comportă bine pe şosea. "Răspunde foarte bine la depăşiri, e stabilă, nu am de ce să mă plâng. Dacă apeşi tare acceleraţia, pornesc ambele motoare", zice Geta. Totodată, la fiecare ridicare a piciorului de pe acceleraţie, bateria pentru motorul electric se încarcă.

03 bord.jpgÎn timp ce motorul pe combustibil al maşinii e silenţios, cel pe energie electrică e mut de-a dreptul. La pornire, autoturismul foloseşte motorul electric, astfel că nici nu ştii că s-a pus în mişcare. La staţionare, trece mereu pe energie. "Când stai la semafor sau eşti prins în ambuteiaje, maşina nu consumă combustibil. Se ştie că în ambuteiaje maşinile poluează cel mai mult, aşa că maşina hibrid elimină din start această poluare", spune Geta. Iar ca şoferul să ştie pe care motor merge maşina, display-ul de la bord (foto) afişează constant modul de alimentare, dar şi cât e de încărcată bateria.

Perfectă pentru femei!

Un alt lucru care o încântă pe proprietară e faptul că maşina pe care o are e suficient de inteligentă să se deschidă şi să pornească fără cheie. "Are buton, atât pentru deschidere, cât şi pentru pornire, pe care când apăs e suficient să am cheia în geantă sau în buzunar ca să funcţioneze. Pentru o femeie e foarte convenabil să nu-şi mai cotrobăie prin geantă după cheie", zâmbeşte Geta.

Astfel, senzorii fac maşina să fie nu doar economică şi ecologică, ci şi inteligentă. În plus, proprietara hibridului e mulţumită de faptul că întreţinerea nu e scumpă. "Revizia tehnică m-a costat 300 de lei, ca la o maşină obişnuită".

Orădeanca e determinată să folosească şi în viitor numai maşini hibrid. Asta până când România va evolua şi va avea posibilităţi de alimentare la tot pasul pentru maşinile sută la sută electrice. Autoturisme care, cel mai probabil, vor avea priză nu doar de încărcare, ci şi la public...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
duhh
te -a pus shaful sa scrii un articol despre doamna patroana ca sa va distribuie si voua ziarele?
Postat 16 Ianuarie 2011, 20:01 de papa prius
interesant
chiar interesant. nu stiam pana acum cum functioneaza aceste prius-uri. articolul e scris excelent, aproape ma determina sa-mi cumpar asa ceva si nu glumesc. autorul articolului ar putea incepe o astfel de serie si nu doar despre masini ci si despre materiale de constructii, surse de energie, toate descrise in acest fel. felicitari.
Postat 16 Ianuarie 2011, 16:04 de ion
count display

FOTO BIHOREANUL

  • Accident pe Calea Borşului: Ambulanță în misiune, lovită de un Ford și proiectată într-un TIR. Două persoane au ajuns la spital (FOTO)
  • Sprijin pentru persoanele cu dizabilităţi. A fost lansată filiala orădeană a asociaţiei 'Ridică-te şi umblă' (FOTO)
  • Luceafărul s-a revanșat: 4-1, sâmbătă, acasă cu CS Balotești! (FOTO)
  • Cetate 'de vânzare': Cetatea Oradea continuă să fie slab vândută, în ciuda atuurilor care o fac unică în Sud-Estul Europei (FOTO / VIDEO)
  • Ziua oraşului, în IMAGINI. Cele mai frumoase instantanee de la festivităţile dedicate Oradiei (FOTO)
  • La mulți ani, Oradea! Festivități mai bogate ca oricând, de Ziua Orașului, cu paradă militară, artificii și cadouri tricolore (FOTO / VIDEO)
  • O nouă victorie pentru handbalişti: CSM Oradea - AHC Potaissa II Turda 30-27 (FOTO)
  • De ziua Oradiei: Portretul unui primar român şi cel al unui primar maghiar, pe faţada Primăriei (FOTO)
  • Oradea s-a gătit de sărbătoare. Vezi cum a fost împodobit oraşul pentru a marca 100 de ani de la Declaraţia de independenţă! (FOTO)
  • Fostul ministru tehnocrat Dragoş Pâslaru, la Oradea: Partidul „lui Cioloş” va cere românilor să-l voteze „pentru a construi”, nu din dezamăgirea creată de alţii (FOTO)

TIMP LIBER

Timp liber

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 3.8697 RON
  • 1 EUR = 4.5959 RON
  • 1 HUF = 0.015 RON