URMĂREȘTE-NE PE
MIERCURI, 23 OCTOMBRIE 2019

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
De trei ani Guvernul face giumbuşlucuri cu bugetul pentru a duce la Bucureşti banii municipiilor care se chivernisesc şi sunt pe plus. Oradea are ghinionul să fie mereu cu bani în cont, iar guvernanţii nu ezită să radă tot ce găsesc prin vistieria oraşului. Acum, că demisa Dăncilă s-a apucat să dea pomeni clientelei, s-a văzut clar cât valorează Oradea în ochii guvernanţilor. Zero lei şi zero bani. Veţi zice, normal, că Bolojan e de vină, pentru că-i liberal.
Zic şi eu
Adrian Cris
Cota primarului Oradiei a cunoscut o nouă creştere săptămâna trecută, după ce două personaje de la vârful politicii şi respectiv presei autohtone au afirmat că dacă preşedintele Klaus Iohannis l-ar fi desemnat pe el premier, nu pe Ludovic Orban, Ilie Bolojan ar fi putut asigura voturile pentru învestirea noului Guvern, ceea ce nu-i exclus la a doua încercare, după ce prima, cea cu Orban, eşuează.
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Societatea asta bazată pe consum, care ne face nefericiţi cu propriul automobil imediat ce apare un model mai nou, riscă să ne afecteze şi percepţia politică. De cum se instalează un guvern proaspăt, acesta devine demodat, prost şi neperformant, şi începem să ne dorim altul. Amuzant este că noi chiar credem că asta ne va schimba viaţa în bine. Însă...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveţi despre dorinţa Primăriei Oradea de a demola circa 20 de case pentru a muta parcările de pe bulevardul Nufărul în spatele blocurilor?





De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Aşa cum am arătat în urmă cu aproximativ două luni, în data de 13 august 2019 a fost publicată în Monitorul Oficial Ordonanţa nr. 11/2019. Potrivit acestui act normativ, "în timpul conducerii pe drumurile publice a unui vehicul aflat în mişcare, conducătorului acestuia îi este interzisă ţinerea în mână sau folosirea cu mâinile în orice mod a telefonului mobil sau a oricărui dispozitiv mobil prevăzut cu funcţia de înregistrare ori redare text, foto sau video".
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Hipertensiunea arterială (HTA) este una dintre cele mai răspândite boli cardiovasculare şi reprezintă o problemă majoră de sănătate publică pentru că afectează arterele şi organe vitale ca inima, rinichii, creierul şi ochii, fiind responsabilă de aproximativ 75% din toate atacurile de cord şi accidentele vasculare.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Din păcate, cinematografia şi oamenii neinformaţi perpetuează o serie de mituri care impun o stigmă asupra bolnavilor şi asupra celor cu afecţiuni psihice. Un schizofrenic este confundat des cu cei cu personalitate multiplă, cu criminalii în serie, cu cei malefici şi răi, gata de violenţe inimaginabile. Adevărul este, însă, altul...
25 Mai 2014, 18:52

30 de ani pe şine: Aurelia Mureşan a plimbat orădenii cu tramvaiul timp de trei decenii

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Munca de vatman i-a lăsat Aureliei Mureşan destule "cicatrici". A fost nevoită să stea mereu cu ochii larg deschişi la trafic pentru a evita o nenorocire, a îndurat, pe vremuri, frig cumplit în vechile tramvaie şi a avut de-a face chiar şi cu câte 1.000 de călători pe zi.

Chiar dacă a ieşit recent la pensie, Aurelia îşi iubeşte şi acum meseria, căci timp de trei decenii i-a oferit una dintre cele mai interesante perspective asupra Oradiei.

Conduşi de o doamnă

Venită în Oradea după soţ, sătmăreanca Aurelia Mureşan avea doar opt clase terminate şi şi-a găsit de lucru la depozitul de alimente (ICRA). Perspectiva căratului de lăzi pentru restul vieţii nu-i convenea, însă, deloc. "Nici nu mai ţin minte exact cum m-am decis, îmi amintesc doar că m-am dus să fac testul psihologic pentru a deveni vatman", povesteşte Aurelia, care pe 30 aprilie, la vârsta de 57 de ani, s-a aflat pentru ultima oară la cârma unui tramvai, după 30 de ani petrecuţi pe şinele Oradiei.

Prima cursă a făcut-o în 1983, perioadă în care peisajul orădean şi condiţiile de transport în comun erau mult diferite, iar puţine femei se încumetau să conducă un tramvai. "Pe atunci se circula en-gros cu tramvaiul, nu erau autobuzele astea private care să ducă oamenii la muncă şi nici atâtea maşini. Stăteau călătorii înghesuiţi, erau ciorchine pe scări. În medie, şi 1.000 de călători am dus pe zi", îşi aminteşte vătmăniţa.

Şinele de odinioară

Înainte de '89, liniile de tramvai abia se intersectau, iar tramvaiele "la modă" erau Pullman, Timiş şi apoi Tatra. "Linia 2 nu se întâlnea cu altele, ci circula direct pe traseul Velenţa-Ioşia. Atunci mai era şi Linia 4, care mergea în Nufărul, şi linia 5 care ajungea pe Progresului. Acolo, aşteptam unii după alţii, că era o singură şină şi nu puteam circula deodată. În Rogerius, tramvaiele întorceau lângă Spitalul de Copii", spune conductorul.

La cârma tramvaiului nu i-a fost niciodată uşor. Garniturile de atunci nu aveau sisteme de încălzire, atmosfera era dezmorţită doar de respiraţia călătorilor. "Era un frig în tramvaie de ne îngheţau picioarele. Noi în cabine aveam reşouri, dar ni le luau din martie şi le puneau abia după ce cădea bruma", povesteşte Aurelia. În cele trei decenii a putut observa, deci, schimbări importante în ceea ce priveşte transportul, dar şi în general, în privinţa modernizării urbei. "Oradea s-a dezolvat mult de atunci, s-au construit atâtea clădiri, s-au reparat liniile de tramvai. E mai uşor să circuli acum"...

Cu ochii-n patru

Indiferent de condiţiile în care a circulat, cea mai mare responsabilitate a simţit-o mereu faţă de călători. Căci simţea apăsând pe umeri răspunderea pentru siguranţa lor. "Munca asta nu e grea fizic, ci psihic. Dacă eram de dimineaţă mă trezeam la 3.30, iar când eram schimbul doi ajungem pe la 1 noaptea acasă", povesteşte Aurelia. În acest răstimp, era mereu cu ochii-n patru. "Un vatman trebuie să fie atent la tot ce mişcă pe stradă, animal, om, orice. Nu ştii niciodată când îţi apare în faţă. Şi o fracţiune de secundă contează", spune ea, bucuroasă că de-a lungul carierei nu a avut accidente, ci doar mici tamponări: "De câte ori am frânat la limită... Îmi bătea inima de emoţie", spune ea.

Tocmai din cauza asta, nu toată lumea a rezistat la cârma tramvaiului. "Am avut foarte mulţi practicanţi care până la urmă s-au lăsat. Nu puteau face faţă stresului, aveau emoţii în trafic", îşi aminteşte Aurelia.

Drum bun, colegi!

Uneori, pe lângă trafic, a avut de-a face şi cu călători nervoşi. "Ei nu înţeleg că nu poţi aştepta după toţi care vin în fugă de undeva. Avem grafice, orare. Mai demult parcă erau oamenii mai civilizaţi", constată ea.

În cei 30 de ani, Aurelia s-a obişnuit cu viaţa de vatman şi încă nu s-a împăcat cu statutul de pensionară. "Mă trezesc singură pe la ora 4 şi cred că trebuie să plec la muncă". Şi nu e vorba de o simplă obişnuinţă, căci îi lipsesc deja plimbările la cârma tramvaiului. "Fiecare om se naşte pentru ceva, eu aşa cred. E şi frumos să fii vatman, n-ai cum să te plictiseşti, căci vezi multe lucruri într-o zi, vezi viaţa oraşului, chiar şi ce nu vrei...", spune ea.

Şi, chiar dacă a ieşit din "circuit", iar acum principala ei preocupare este să fie o bună gospodină pentru soţul şi fiul ei, Aurelia spune că se gândeşte mereu la colegi. "Le doresc să aibă drum bun, fără evenimente". Cum a avut şi ea, vreme de trei decenii...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
Imi place
Un articol care ma incanta la modul cel mai sincer. De ce ? Pt ca imi transmite o senzatie caduca dar foarte nostalgica. In adocratia de azi a Europei care se defineste foarte incrancenata in a se uni dar declarativ foarte preocupata de binele "aproapelui" ( nu ma refer la cei diferiti de hetero ) e un senstiment tot mai rar dar inca sesizabil mai ales la generatia "mancurta" a celor cu aveau "creierele spalate" de tovarsi, si anume senzatia satisfactiei lucrului bine facut, dus la indeplinire. In generatiile "libere" de prejudecati cultivati in cultura de masa pepsi-pop, in care notiuni adiacente nationalului si patriotismului sunt "aproape" prevazute ca si infractiuni la adresa lumii libere, asemenea trairi nu le observ, fapt ce ma pune pe ganduri la algerea intre traditionalism si adocratie, ce maine va fi distopia orwelliana, . De aceea nu as ezita nicio scunda pt o Europa in care esti respectat cu toate trasaturile bune/rele si o Europa fixata sa evite starea de "Muzeu arhitectonic pt turistii asiatici". Felicitari sincere doamnei Aurelia, si multimiri pt placerea de a citi despre asmenea anonimi cu valoare umana.
Postat 25 Mai 2014, 21:45 de Straveziul
FRUMOS !!!!!!
SI FELICITARI DOAMNEI !!!!!!!!!!! PRECIS, A DUS MULTI ORADENI, DACA NU CUMVA PE TOTI!!!!!!!!!!!!! MUNCA EI A FOST PASIUNE SI GRIJA PENTRU CALATORI A FERIT-O DE EVENIMENTE SI PROVIDENTA, BINEINTELES !!! LA MULTI ANI !!! SA FITI SANATOASA !!!
Postat 25 Mai 2014, 19:59 de ADINA
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.2726 RON
  • 1 EUR = 4.7601 RON
  • 1 HUF = 0.0144 RON