LUNI, 18 IUNIE 2018

Anul trecut, Zilele întemeietorului oraşului Oradea au fost un succes nesperat. Cifrele privind audienţa au fost ameţitoare, organizatorii estimând chiar 60.000 de participanţi la manifestări. Din start, anul acesta organizatorii au anunţat că ar dori ca sărbătoarea să nu fie una a comunităţii maghiare, ci a tuturor orădenilor. Uşor de zis, dar greu de digerat pentru unii.
Vinerea trecută, şeful Poliţiei de Frontieră Române, orădeanul Ioan Buda, a dat o veste mare: după o întâlnire cu omologul de la Budapesta, a decis deschiderea "ocazională" a unui nou punct de trecere a frontierei în Bihor, la Santăul Mare, exclusiv pentru "efectuarea unor transporturi de materiale de construcţii" necesare construirii autostrăzii din Ungaria. Nimic rău până aici, dar asta numai dacă avem memorie de efemeridă şi nu ne amintim câteva detalii poate, totuşi, relevante...
Umorul e ca mâncarea - are mii de forme, gusturi și arome. Nimeni nu agreează toate bucatele de pe pământ. Plaja de preferințe culinare ţine, în cazul celor mai mulți oameni, de cultura locului în care s-au născut, de ce le-a gătit mama toată viața, de posibilitățile financiare, de zona respectivă, de educație și auto-educație, de tradiție și conservatorism.
Ce părere aveţi pe marginea scandalului legat de „atenţiile” pregătite de părinţi profesorilor de la Colegiul Naţional Emanuil Gojdu?

În 7 iunie 2018, în calitate de cameră decizională, Camera Deputaţilor a adoptat un proiect de lege privind modificarea Codului de procedură civilă, care a fost trimis Preşedintelui României în vederea promulgării. În condiţiile în care unul dintre principalele subiecte actuale din mass media este reprezentat de modificarea codurilor penale, adoptarea acestei legi, mult mai importante pentru cetăţeanul de rând, a trecut aproape neobservată. Sunt modificate aproximativ 100 de articole din Codul de procedură civilă!
Toxiinfecţiile alimentare sunt boli acute cu manifestări diareice, determinate de salmonele, stafilococi enterotoxici, clostridium perfringens, clostridium botulinum şi alţi agenţi patogeni. Cea mai frecventă toxiinfecţie alimentară este cea determinată de salmonele. Există peste 1.700 de tipuri clasificate de salmonele.
Ne naştem, suntem crescuţi de părinţi, ne maturizăm, avem la rândul nostru propriii copii pe care îi creştem, îmbătrânim. Fiecare generaţie trece prin acelaşi ciclu, dar o face în perioade diferite de timp, pe măsură ce în urma noastră rămâne istoria. Aşa se face că aceia care au prins în adolescenţă începuturile comunismului în România au încă memoria vremurilor de dinainte şi au trebuit să se adapteze schimbării.
07 August 2017, 10:52

Schizofrenia, transmisă de la oameni la şoareci!

În luna iulie a acestui an a apărut un studiu extrem de controversat. Oameni de ştiinţă din Statele Unite au prelevat celule de piele de la bolnavi de schizofrenie şi le-au injectat în creierul unor şoareci. În paralel, alţi şoareci au fost infuzaţi cu celule prelevate de la oameni fără un istoric de boli mintale. În mod surprinzător, şoarecii care au primit celule de la pacienţii cu schizofrenie au început să manifeste simptome similare cu boala în cauză: somn deranjat, teamă faţă de străini, anxietate ridicată, efort în a reţine lucrurile nou-învăţate şi alte asemenea caracteristici.

Studiul este controversat deoarece Institutul Naţional al Sănătăţii din SUA specifică în mod clar că este interzisă crearea de hibrizi animal/om prin folosirea de celule stem umane şi embrioni de animale. Cercetătorii au trecut peste această interdicţie folosind nu embrioni, ci şoareci deja născuţi. Ceea ce nu i-a oprit pe unii oameni să se panicheze, mulţi vorbind de paralele cu "Frankenstein". Lăsând etica deoparte, studiul este deosebit de important deoarece reprezintă un pas înainte în cercetarea schizofreniei. În jur de 1% din populaţia lumii suferă de schizofrenie, iar cauzele acestei boli mintale nu sunt încă pe deplin înţelese.

Cinci pacienţi care au început să afişeze semne de schizofrenie încă din copilărie au donat celule din dermă, celule care ulterior au fost transformate în celule stem şi injectate în şoareci de laborator. Celulele în schimb nu s-au apucat să prelucreze mielină, aşa cum o fac alte celule care ajută la formarea reţelelor neuronale, ci şi-au continuat drumul în mod haotic prin creier. Mielina permite neuronilor să transmită impulsul electric prin creier, ceea ce duce la formarea gândurilor şi sentimentelor. Studii anterioare au arătat că în creierul bolnavilor de schizofrenie nu se produce destulă mielină, în special atunci când boala apare în copilărie.

La o cercetare mai amănunţită, oamenii de ştiinţă americani au descoperit că, în cazul schizofrenicilor, un număr de 118 gene sunt activate când ar trebui să rămână dezactivate sau se dezactivează când ar trebui să rămână active.

Dezvoltarea anormală a acestor gene influenţează negativ formarea neuronilor şi - implicit - a reţelelor neuronale.

În comparaţie cu şoarecii care au fost infuzaţi cu celule prelevate de la oameni sănătoşi, ceilalţi au devenit antisociali, au simţit mai puţină plăcere atunci când li s-a dat apă cu zahăr, au suferit de insomnii şi au afişat probleme de memorie. Toate acestea (lipsa de plăcere, lipsa somnului, relaţii sociale restrânse) sunt caracteristice celor cu schizofrenie.

Schizofrenia este o boală mintală grea ce - deocamdată - se poate ţine sub un oarecare control cu ajutorul medicamentelor şi a şedinţelor de terapie, dar care nu poate fi vindecată. În majoritatea cazurilor se instaurează după intrarea în viaţa de adult. Există mai multe tipuri de schizofrenie, cu cea paranoidă, cea hebefrenică şi cea catatonică fiind cel mai des întâlnite.

• Gerovital, brandul nr. 1 în România, a deschis primul magazin în Oradea. Inaugurarea s-a făcut cu şampanie, o prezentare Eli Lăslean şi reduceri (FOTO)