URMĂREȘTE-NE PE
LUNI, 16 SEPTEMBRIE 2019

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Acum vreo 10 ani, marii consumatori de cultură din Oradea vituperau împotriva "ţăranului din Birtin" pe motiv că acesta nu face destule manifestări, care să satisfacă pretenţile celor care se trezesc pe Mezzo şi adorm pe Arte. Ei bine, acum lucrurile artă cu totul altfel...
Zic şi eu
Adrian Cris
Şeful Consiliului Judeţean ne ia de proşti. Vinerea trecută, Pásztor Sándor s-a înfoiat în faţa presei locale că a „purtat discuţii” cu nişte nemţi din districtul Steinfurt, pe care l-a prezentat drept „motorul Germaniei”, deşi în realitate doar landul din care face parte, Renania de Nord - Westfalia, este o „locomotivă”, nicidecum districtul respectiv, eminamente rural.
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Da, suntem oameni. Da, suntem supuși greșelii. Da, avem dreptul să fim iertați. Da, avem dreptul la un nou început. Dar care este efectul întoarcerii la catedră al unui cadru didactic condamnat? În ce măsură va putea să se impună în fața studenților? Cum va fi privit de colegii de catedră sau departament? În ce măsură va afecta întoarcerea sa imaginea Universității? Pe de altă parte, se pot arunca pe apa sâmbetei întreaga pregătire și experiență didactică a unui om din pricina unei rătăciri de moment sau a unei slăbiciuni?
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveţi despre necesitatea construirii şi modul în care se va realiza viitorul pasaj subteran Magheru, care va lega pe sub bulevard Aleea Ştrandului de Pacul Traian?






De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Motivul principal pentru care Avocatul Poporului cere declararea Codului administrativ neconstituțional, în ansamblul său, este tocmai ce am arătat săptămânile trecute, respectiv adoptarea acestuia în procedura de urgență a ordonanței guvernamentale, cu ignorarea rolului de legiuitor al Parlamentului.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Consumul de apă poate avea o influenţă nefavorabilă asupra organismului atunci când apa conţine agenţii patogeni ai bolilor infecţioase, când are o compoziţie deosebită de cea a apei potabile şi când are gust sau miros ce o fac improprie consumului. Aceste modificări ale normelor de potabilitate pot fi determinate cel mai des de caracteristicile solului stăbătut de către ape şi impurificării cu ape uzate fecaloid-menajere sau industriale.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Din păcate, cinematografia şi oamenii neinformaţi perpetuează o serie de mituri care impun o stigmă asupra bolnavilor şi asupra celor cu afecţiuni psihice. Un schizofrenic este confundat des cu cei cu personalitate multiplă, cu criminalii în serie, cu cei malefici şi răi, gata de violenţe inimaginabile. Adevărul este, însă, altul...
12 Iunie 2017, 14:05

Pragul pentru infracțiunea de abuz în serviciu

Pragul pentru infracțiunea de abuz în serviciu sursa foto: Mediafax, Foto Liviu Untaru
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Printr-o decizie recentă a Curții Constituționale, foarte mediatizată, s-a respins o excepție de neconstituționalitate cu privire la textul de incriminare a abuzului în serviciu care nu conține un prag valoric.

Cu toate că a respins excepția de neconstituționalitate, Curtea Constituțională a arătat într-un comunicat postat pe propriul site că, referitor la criticile formulate cu privire la lipsa unui prag valoric sau a intensității vătămării rezultate din comiterea faptei, Curtea a reiterat considerentele Deciziei nr. 405 din 15 iunie 2016, prin care a subliniat că revine legiuitorului sarcina de a reglementa valoarea pagubei şi gravitatea vătămării rezultate din comiterea faptei de ”abuz în serviciu”, cu aplicarea principiului "ultima ratio", astfel cum acesta a fost dezvoltat în doctrină și jurisprudență (inclusiv cea a Curții Constituționale), aceste circumstanțieri fiind necesare delimitării răspunderii penale de celelalte forme de răspundere juridică. Totodată, Curtea a reţinut că, dată fiind natura omisiunii legislative relevate, instanța constituțională nu are competența de a complini acest viciu normativ, întrucât și-ar depăși atribuțiile legale, acționând în sfera de competență a legiuitorului primar sau delegat, aceasta fiind singura autoritate care are obligația de a reglementa pragul valoric sau intensitatea vătămării rezultate din comiterea faptei în cuprinsul normelor penale referitoare la infracţiunea de abuz în serviciu.

Mai concret, Curtea a spus că ea nu poate completa legea, dar că Parlamentul este obligat să facă acest lucru în baza deciziei Curții.

Întrebarea care se ridică este dacă Parlamentul trebuie să respecte decizia Curții Constituționale și să reglementeze imediat un prag valoric pentru infracțiunea de abuz în serviciu? Răspunsul nu poate fi decât negativ. Potrivit Constituției, Curtea Constituțională are doar atribuția de a verifica conformitatea legislației cu legea fundamentală și nicidecum nu are competența de a obliga Parlamentul să emită un anumit act normativ.

Ca atare, în măsura în care se va reglementa un prag pentru infracțiunea de abuz în serviciu, această decizie va trebui asumată de Parlament sau de Guvern (în ipoteza în care se va uza de o ordonanță de urgență), aceste instituții neputând fi obligate direct la adoptarea unor modificări legislative ca urmare a unei decizii a Curții Constituționale.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
OARE ?
În schimb judecătoarea Gârbovan scrie că, “ prin decizia 405 din 15 iunie 2016, Curtea Constitutionala a identificat trei aspecte distincte care trebuie avute in vedere de legiuitor in redefinirea articolului privind abuzul in serviciu. Este vorba despre incalcarea unei dispozitii exprese din lege, necesitatea stabilirii unei vatamari grave produse prin infractiune si definirea notiunii de act, atunci cand vorbim de act al puterii judecatoresti sau legislative. Presedinta UNJR aminteste ca CCR a impus legiuitorului, care conform Curtii poate fi Parlamentul sau Guvernul, sa stabileasca o limita, un prag valoric in cazul abuzului in serviciu. Adica, exact ceea ce facuse Guvernul Romaniei in OUG 13/2017. “ . Eu unul merg pe mâna Danei Gârbovan. CCR s-a pronunțat doar că nu este ea cea care stabilește CÂT SĂ FIE PRAGUL ! Nu altceva !
Postat 12 Iunie 2017, 14:31 de TDS
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.2654 RON
  • 1 EUR = 4.7354 RON
  • 1 HUF = 0.0143 RON