URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 22 AUGUST 2019

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Numai o minune ar face ca aeroportul din Oradea să fie urnit și să poată face o concurență credibilă celui din Debrețin. Dacă ar exista respect pe lumea asta, primarul din Debrețin ar trebui să dea aeroportului din urbea sa numele Kiss-Pásztor.
Zic şi eu
Adrian Cris
Primarul Oradiei a stârnit noi reacţii vehemente săptămâna trecută, cu propunerea ca municipalitatea să ofere, la preţuri sub cele ale pieţei, 10-12 locuri de casă unor români dornici să se repatrieze. Cei mai vocali au fost, previzibil, orădenii pur-sânge, cei pentru care locul de baştină e argumentul beton şi pedigriul mai valoros decât sinapsele neuronale.
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
La Untold trebuie să te obişnuieşti rapid cu marea frustrare că nu poţi fi în toate locurile în acelaşi timp. Dacă ai venit doar pentru anumiţi artişti, e simplu, mergi să-i vezi şi gata. Dacă dimpotrivă, vrei să vezi cât mai multe, ai o mare provocare. Nu numai suprapunerea orelor este o problemă, ci şi timpii de deplasare de la o scenă la alta. Când în festival sunt 90.000 de oameni pe seară, mişcarea e anevoioasă.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveţi despre necesitatea construirii şi modul în care se va realiza viitorul pasaj subteran Magheru, care va lega pe sub bulevard Aleea Ştrandului de Pacul Traian?






De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Aşa cum arătam săptămâna trecută, în data de 26 iulie a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 152/2019 pentru modificarea Codului rutier. Pe lângă modificările aduse procedurii de suspendare a dreptului de a conduce în cazul săvârşirii unei contravenţii, noua lege aduce şi modificări cu privire la sancţiunile aplicabile în cazul cercetării pentru comiterea unor infracţiuni la regimul rutier.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Tratamentul cardiopatiei ischemice este individualizat pentru fiecare pacient, ţinându-se cont de felul de viaţă, factorii de risc, gradul de incapacitate al bolnavului, stresurile specifice fizice şi emoţionale care precipită disconfortul toracic cu apariţia anginei, medicul fiind singurul care poate recomanda planul terapeutic. Acesta trebuie să cuprindă mai multe etape.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Din păcate, cinematografia şi oamenii neinformaţi perpetuează o serie de mituri care impun o stigmă asupra bolnavilor şi asupra celor cu afecţiuni psihice. Un schizofrenic este confundat des cu cei cu personalitate multiplă, cu criminalii în serie, cu cei malefici şi răi, gata de violenţe inimaginabile. Adevărul este, însă, altul...
06 August 2017, 12:14

Reguli noi în legislaţia RCA: Schimbările pe care orice şofer trebuie să le ştie

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Au intrat în vigoare reguli nou privind asigurările de răspundere civilă auto (RCA). Noua legislaţie, cuprinzând Legea 132/2017, normele de aplicare ale acesteia şi procedurile Biroului Asigurătorilor Auto din România (BAAR), schimbă, de la 1 august, sistemele de acordare bonus-malus, vorbeşte despre restrângerea la trei zile a termenului de constatare a prejudiciilor, decontarea directă a daunelor, dar şi despre introducerea Factorului N în calculul poliţelor pentru şoferii cu risc ridicat.

Bonus - malus complet schimbat

Potrivit agenţiei de ştiri Mediafax, care face o sinteză a celor mai importante prevederi, conform noului sistem bonus-malus, la înnoirea poliţei RCA, şoferii disciplinaţi în trafic pot primi reduceri de până la 50%, în timp ce şoferii care au produs accidente rutiere vor fi penalizaţi, suportând o majorare a costului poliţei RCA de până la 180%.

De altfel, chiar modul de aplicare a sistemului bonus-malus este schimbat. Pentru persoanele fizice se va aplica aceeaşi clasă de Bonus, respectiv Malus - cea mai favorabilă - pentru toate maşinile pe care le deţine. "Schimbarea este că se va lua în calcul proprietarul, nu maşina", artă într-un studiu Uninea Naţională a Societăţilor de Asigurare-Reasigurare din România (UNSAR).

Decontarea directă este o altă noutate. UNSAR precizează că, până la 1 octombrie, asigurătorii vor încheia un acord de reglementare a decontării directe, pe care o vor oferta obligatoriu, la un cost suplimentar, opţiunea cumpărării acesteia revenind clientului. Decontarea directă presupune ca reparaţia să fie plătită de către asigurătorul RCA al păgubitului, care îşi va recupera prejudiciul de la asigurătorul şoferului vinovat.

În premieră, sistemul de corectare a tarifului de primă va permite acordarea de către asigurători a unor reduceri persoanelor cu deficienţe locomotorii, iar termenul pentru constatarea prejudiciilor de către asigurătorul RCA a fost redus la 3 zile lucrătoare.

O altă noutate este că, spre deosebire de până acum, societăţile de asigurare vor fi obligate să menţioneze pe procesul verbal dreptul persoanei prejudiciate de a se adresa oricărei unităţi reparatoare. De asemenea, soluţiile tehnice finale de remediere a avariilor vor fi stabilite de service-uri, ca şi până acum, în acord cu documentaţia tehnică din manualul de reparaţie al producătorului auto.

Mediafax mai notează că, având în vedere că un criteriu luat în calcul în stabilirea daunei o reprezintă evaluarile service-urilor, este esenţial ca asiguraţii să fie foarte atenţi la documentele doveditoare emise de către unităţile reparatoare. Este foarte important de știut că folosirea de piese contrafăcute se poate pedepsi penal.

Ce este Factorul N?

Legat de poliţele RCA pentru asiguraţii cu risc ridicat, până la 1 septembrie Biroului Asigurătorilor Auto va stabili modul în care aceşti şoferi vor fi preluaţi în asigurare. De asemenea, BAAR va calcula Factorul N. Asiguratul sau potenţialul asigurat poate beneficia de alocarea către un asigurător RCA pe teritoriul României în situaţia în care a primit trei oferte a căror primă de asigurare anualizată este mai mare decât ”N" înmulţit cu tariful de referinţă publicat de către ASF, mai arată sursa citată.

Normele detaliază mecanismele de implementare a noii legi RCA şi aduc clarificări în reglementarea modalităţii de constatare, evaluare, stabilire şi plată a despăgubirilor, în modalitatea de decontare directă, în asigurările RCA aplicabile asiguraţilor cu risc ridicat, dar şi în criteriile de aplicare a sistemului bonus-malus.

Conform Mediafax, calculul Factorului N are ca principal scop determinarea nivelului până la care clienţii sunt consideraţi cu risc scăzut, mediu sau ridicat. "Dacă Factorul N adăugat tarifului de referinţă este o limită maximală până la care ne putem raporta, ceea ce depăşeşte această limită - prin ofertele transmise de către asiguratori - reprezintă clienţii cu risc ridicat. Iar clienţii cu risc ridicat vor fi orientaţi automat către BAAR, în momentul în care primesc trei oferte peste tariful de referinţă plus Factorul N",menţionează ASF.

"BAAR va utiliza în calculul factorului N datele anonimizate, puse la dispoziţie de către ASF, rezultate din procesul de determinare al tarifului de referinţă, asigurându-se astfel coerenţă şi consistenţă între calculul tarifelor de referinţă şi cel privind factorul N", mai arată ASF.

Cum se tratează asigurații cu risc

Biroul Asigurătorilor Auto din România va utiliza două metode de calcul: prima va lua în considerare primele de risc rezultate pentru fiecare asigurător RCA şi pentru fiecare segment de risc utilizat în raportul privind determinarea tarifului de referinţă, iar a doua metodă va lua în considerare primele comerciale practicate efectiv de către asigurătorii RCA. "Valoarea factorului N va fi valoarea minimă rezultată în urma aplicării celor două metode", arată specialiştii.

De asemenea, "BAAR va determina prima de asigurare pentru asiguraţii cu risc ridicat prin înmulţirea factorului N cu tariful de referinţă, la care se aplică sistemul bonus-malus".

În fine, ASF mai arată că "BAAR va realiza procesul de alocare a clienţilor cu risc ridicat în funcţie de cotele de piaţă ale asigurătorilor din anul anterior. Alocarea se realizează prin utilizarea unui algoritm de alocare specific. Această procedură a fost publicată pe www.baar.ro".

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.2601 RON
  • 1 EUR = 4.7274 RON
  • 1 HUF = 0.0144 RON