LUNI, 18 IUNIE 2018

Anul trecut, Zilele întemeietorului oraşului Oradea au fost un succes nesperat. Cifrele privind audienţa au fost ameţitoare, organizatorii estimând chiar 60.000 de participanţi la manifestări. Din start, anul acesta organizatorii au anunţat că ar dori ca sărbătoarea să nu fie una a comunităţii maghiare, ci a tuturor orădenilor. Uşor de zis, dar greu de digerat pentru unii.
Vinerea trecută, şeful Poliţiei de Frontieră Române, orădeanul Ioan Buda, a dat o veste mare: după o întâlnire cu omologul de la Budapesta, a decis deschiderea "ocazională" a unui nou punct de trecere a frontierei în Bihor, la Santăul Mare, exclusiv pentru "efectuarea unor transporturi de materiale de construcţii" necesare construirii autostrăzii din Ungaria. Nimic rău până aici, dar asta numai dacă avem memorie de efemeridă şi nu ne amintim câteva detalii poate, totuşi, relevante...
Umorul e ca mâncarea - are mii de forme, gusturi și arome. Nimeni nu agreează toate bucatele de pe pământ. Plaja de preferințe culinare ţine, în cazul celor mai mulți oameni, de cultura locului în care s-au născut, de ce le-a gătit mama toată viața, de posibilitățile financiare, de zona respectivă, de educație și auto-educație, de tradiție și conservatorism.
Ce părere aveţi pe marginea scandalului legat de „atenţiile” pregătite de părinţi profesorilor de la Colegiul Naţional Emanuil Gojdu?

În 7 iunie 2018, în calitate de cameră decizională, Camera Deputaţilor a adoptat un proiect de lege privind modificarea Codului de procedură civilă, care a fost trimis Preşedintelui României în vederea promulgării. În condiţiile în care unul dintre principalele subiecte actuale din mass media este reprezentat de modificarea codurilor penale, adoptarea acestei legi, mult mai importante pentru cetăţeanul de rând, a trecut aproape neobservată. Sunt modificate aproximativ 100 de articole din Codul de procedură civilă!
Toxiinfecţiile alimentare sunt boli acute cu manifestări diareice, determinate de salmonele, stafilococi enterotoxici, clostridium perfringens, clostridium botulinum şi alţi agenţi patogeni. Cea mai frecventă toxiinfecţie alimentară este cea determinată de salmonele. Există peste 1.700 de tipuri clasificate de salmonele.
Ne naştem, suntem crescuţi de părinţi, ne maturizăm, avem la rândul nostru propriii copii pe care îi creştem, îmbătrânim. Fiecare generaţie trece prin acelaşi ciclu, dar o face în perioade diferite de timp, pe măsură ce în urma noastră rămâne istoria. Aşa se face că aceia care au prins în adolescenţă începuturile comunismului în România au încă memoria vremurilor de dinainte şi au trebuit să se adapteze schimbării.
06 Noiembrie 2017, 19:05

Orădenii sunt invitaţi să vadă expoziţia "Ultimii dinozauri din Transilvania", la Muzeul Ţării Crişurilor

Din 9 noiembrie, ora 10, noul sediu al Muzeului Ţării Crişurilor din strada Armatei Române nr. 1 va găzdui expoziţia "Ultimii dinozauri din Transilvania".

Principalele atracţii ale acesteia vor fi trei reconstituiri ale unor dinozauri - sauropodul Magyarosaurus dacus (6 m lungime, 2,3 m înălţime), ankylosaurul Struthiosaurus transylvanicus, carnivorul Elopteryx nopcsai – şi o reconstituire a reptilei zburătoare Ornithocheirus.

Reptile de 66 milioane de ani…

Vor fi expuse şi fosile unicat, cum ar fi ouă de dinozaur, resturi scheletice de Magyarosaurus dacus, Telmatosaurus transsylvanicus, Struthiosaurus sau de alte reptile, care au trăit în aceeaşi perioadă cu dinozaurii, cum ar fi ţestoasa Kallokibotion.

Aceste reptile populau în urmă cu 70-66 de milioane de ani, un teritoriu insular. Fiind obligate să trăiască pe un areal restrâns, unele dintre reptile şi-au redus dimensiunile devenind "pitici" - astfel talia lor nu ajungea la cea a dinozaurilor înrudiţi descoperiţi de pildă pe teritoriul Americilor, sau al Asiei.

Dinozaurii vieţuiau alături de o întreagă faună în care se remarcă alte reptile, precum şopârle, şerpi, pterozauri, crocodili, ţestoase ori peşti şi mamifere.

Expoziţia este rezultatul cercetărilor paleontologice făcute la UBB Cluj Napoca de prof. univ. dr. Vlad Codrea, de origine orădean. Cercetările acestuia au pus în evidenţă noi situri cu de vertebrate din Cretacicul Superior, atât în Bazinul Haţeg, cât şi în Poiana Ruscă şi în judeţele Alba, Sălaj şi Cluj.

Programări pentru ghidaj

Expoziţia "Ultimii dinozauri din Transilvania" este organizată în parteneriat cu Universitatea "Babeş-Bolyai" Cluj-Napoca, prin Direcţia Patrimoniu Cultural Universitar şi Laboratorul de Paleotheriologie şi Geologia Cuaternarului.

Preţul unui bilet este de 10 lei pentru adulţi şi 5 lei pentru copii, iar taxa pentru ghidaj este de 5 lei/grup. Pentru a evita aglomeraţia, grupurile care solicită ghidaj trebuie să se programeze în prealabil la telefon 0250/479918, între orele 9.00 şi 15.45, sau pe site-ul instituţiei, la butonul Programări vizite.

Grupurile neprogramate vor beneficia de ghidaj doar în cazul în care nu se suprapun cu grupurile programate, acestea din urmă având prioritate. Expoziţia va putea fi văzută până în 18 februarie 2018.

Invitaţie la conferinţă

profesorul Vlad Codrea, UBBPrezent la Oradea, prof. univ. dr. Vlad Codrea (foto) coordonatorul Laboratorului de Paleotheriologie şi Geologia Cuaternarului – Departamentul de Geologie, Universitatea "Babeş-Bolyai" Cluj-Napoca, va ţine o conferinţă pe tema "Ultimii dinozauri din Transilvania". Aceasta va avea loc miercuri, 8 noiembrie, de la ora 18, la noul sediul al MŢC.

Prof.univ. Dr. Vlad Codrea este un reputat paleontolog, cu cercetări în special în domeniul paleontologiei şi paleoecologiei vertebratelor şi a studiului formaţiunilor continentale.

Profesorul Codrea este preocupat de paleontologia vertebratelor din Mezozoic încă din 1999, când a început să cerceteze împreună cu o echipa româno-belgiană formaţiunile continentale cretacice în căutare de microvertebrate. În sedimentele cercetate s-au găsit oase de dinozauri şi alte reptile reprezentând o faună comparabilă cu cele din formaţiunea de Sânpetru din Depresiunea Haţeg, care au fost pentru întâia oară puse în valoare de paleontologul transilvănean Franz Nopcsa (Nopcsa Ferenc) încă de la începutul secolului XIX.

Descoperirile profesorului Codrea

Din anul 2000 cercetările laboratorului din Cluj s-au intensificat şi prospecţiunile în siturile continentale cretacice s-au extins. Pe lângă cele din judeţul Alba, s-au descoperit şi s-au cercetat noi situri, atât în Bazinul Haţeg, cât şi în Poiana Ruscă şi în judeţele Alba, Sălaj şi Cluj. Echipele de cercetători au fost coordonate de către prof. univ Dr. Vlad Codrea, în care a cooptat şi specialişti din Belgia, SUA, Franţa şi Italia.

Toate descoperirile noi atestă faptul că dinozaurii "pitici" din Cretacicul terminal au populat o zonă mai vastă în Transilvania, o insulă mai mare decât s-a presupus anterior - arealul restrâns la Depresiunea Haţeg. Cercetările continuă şi se desfăşoară din Poiana Ruscă până în Sălaj, acolo unde există dovezile geologice ale insulei dispărute.

"Sfârşitul erei mezozoice oferă, astfel, în România spectacolul unic al evoluţiei lumii vii în interiorul unei insule nu de foarte mari dimensiuni. Efectele sunt spectaculoase: o parte dintre dinozaurii care populau insula şi-au redus dimensiunile devenind "pitici". Ei vieţuiau alături de o întreagă faună în care se remarcă alte reptile, precum şopârle, şerpi, pterozauri, crocodili, ţestoase, peşti şi mamifere. Acestea din urmă sunt de interes pentru propria noastră evoluţie. Este însă evident că această "insula" oferă şi astăzi nebănuite surprize, precum forme noi pentru ştiinţă. Cercetările continuă şi se desfăşoară din Poiana Ruscă până în Sălaj, acolo unde avem dovezile geologice ale insulei dispărute", spune dr. Vlad Codrea. Intrarea publicului la conferinţă este liberă.

• Morţii cu morţii: Drumul între DN 79 şi cimitirul din Nojorid, presărat cu buruieni înalte de 2 metri! (FOTO)