SÂMBĂTĂ, 21 IULIE 2018

Ediția tipărită

Degeaba ne-am străduit să facem noi un Untold mai mare, e imposibil. Nici de o Gărână mai deșteaptă nu cred că suntem în stare. În schimb, la ce mândrețe de Cetate avem, nu cred că există localitate în România să poată rivaliza cu noi când este vorba de un Festival Medieval.
Cel mai important eveniment al săptămânii trecute a fost anunţarea de către primarul Ilie Bolojan a două noi proiecte cu fonduri UE în valoare de 24 milioane euro, pentru decongestionarea traficului pe axa rutieră cea mai problematică a oraşului, între podul Dacia şi zona Cantemir, cu pasaje subterane, favorizarea mijloacelor de transport în comun şi multe, multe detalii inginereşti, precum exacavarea la 4 metri şi relocarea reţelelor de utilităţi…
Cum a fost?
A venit multă lume, Andrei, să îşi ia rămas bun de la tine. Atâtea inimi grele la un loc nu am văzut de mult timp. Uneori trebuie să murim ca să ne dăm seama cine suntem. Ai fi fost mândru, cu toată modestia ta emblematică, să vezi câţi oameni frumoşi au venit să te salute. A fost multă tristeţe în locul acela, pentru că moartea ta a fost mai mult decât breaking news. A fost heart-breaking news.
Unde vă veți petrece vacanța de vară?

Avocatul Bihoreanului
Mai pe româneşte, instanţa supremă spune că nu importă dacă agentul constatator a trecut sau nu suspendarea permisului în procesul-verbal, fiind suficient ca sancţiunea suspendării să fie prevăzută în lege, mai ales că termenele de suspendare de 30, 60 sau 90 de zile nu pot fi majorate sau reduse de poliţist tocmai pentru că termenele legale sunt clar determinate.
Ridicarea temperaturii mediului ambiant la peste 32 gr. C şi o umiditate relativă ridicată (peste 60%) determină modificări ale organismului, care se pot grupa în 4 sindroame importante: mialgia termică, insolaţia, accidentele datorate efortului fizic pe caniculă şi şocul hipertermic.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Cercetătorii regnului animal se confruntă de ani de zile cu o problemă spinoasă. Animalele care duc o luptă şi o câştigă au o şansă foarte mare să câştige şi următoarea bătălie. Întrebarea este: "de ce anume?". Sunt la mijloc factori psihologici? Este vorba de încrederea dobândită de către învingător? Mai mult - deoarece acelaşi lucru pare să fie valabil şi în cazul fiinţelor umane - un studiu a încercat să găsească un răspuns la această întrebare: de ce învingătorii continuă să învingă?
15 Martie 2011, 14:00

Cronici ale "reeducării prin tortură", la Biblioteca Judeţeană

Proiectul "Fenomenul Piteşti" va fi lansat oficial şi în Oradea joi de la ora 17 la Biblioteca Judeţeană "Gheorghe Şincai". "Evenimentul constă într-o triplă lansare: volumul monografic "Piteşti. Cronica unei sinucideri asistate", ediţia a II-a, revăzută şi adăugită, fiind semnată de istoricul orădean Alin Mureşan, documentarul "Demascarea", în regia lui Nicolae Mărgineanu şi site-ul www.fenomenulpitesti.ro", se arată într-un comunicat trimis de organizatori.

Toate cele trei proiecte prezintă una dintre cele mai inumane acţiuni din istoria recentă, "reeducarea prin tortură", care s-a desfăşurat în penitenciarul Piteşti în perioada 1949-1951.

Cartea a apărut la Editura Polirom, în ediţia a II-a, revăzută şi adăugită. Volumul a fost rescris aproape în totalitate. "Cele trei procese regizate de regimul comunist în legătură cu "fenomenul Piteşti" sunt povestite pe baza documentelor de arhivă, iar biografiile principalelor personaje implicate în "reeducare" sunt prezentate în două secţiuni speciale ale cărţii, dedicate victimelor, respectiv ofiţerilor din Securitate şi din Ministerul de Interne implicaţi", se mai arată în comunicarea organizatorilor.

În ceea ce priveşte filmul documentar, acesta urmăreşte relatările a opt victime ale torturilor din închisoarea Piteşti, care povestesc etapele şi torturile prin care erau forţaţi să treacă, stările sufleteşti pe care le-au cunoscut şi ne oferă consideraţiile lor generale despre scopul şi efectele acţiunii. Pe lângă film, DVD-ul conţine un capitol bonus de 7 minute intitulat "Despre iertare" şi cele două trailere oficiale.

Site-ul fenomenulpitesti.ro îşi propune să ofere cât mai multe informaţii despre acţiunea violentă din Piteşti, din perioada 1949-1951. Pe site pot fi găsite fragmente nepublicate din interviuri cu peste 30 de victime ale brutalităţilor, copii ale celor mai importante documente, fişele matricole de încarcerare ale victimelor, precum şi descrieri ale închisorii, ale acţiunii în sine şi ale personajelor implicate.

La lansare vor participa istoricii Gabriel Moisa, Corneliu Crăciun şi Alin Mureşan, cel care a semnat şi scenariul filmului documentar "Demascarea". Intrarea la eveniment este liberă, iar cei interesaţi vor putea achiziţiona cartea, filmul sau pachete carte şi film la preţuri promoţionale.

Tripla lansare de la Biblioteca Judeţeană este organizată de Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc, Fundaţia Sfinţii Închisorilor, Biblioteca Judeţeană "Gheorghe Şincai", Editura Polirom şi www.fenomenulpitesti.ro