URMĂREȘTE-NE PE
MIERCURI, 16 IANUARIE 2019

Ediția tipărită

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
La cum arată bugetul Oradiei, e clar că cele peste o sută de investiţii se vor întinde pe mai mulţi ani. Asta pentru că în România este imposibil să-ţi planifici ceva şi să iasă la timp. Cauzele sunt multiple, de la suprasolicitarea personalului, la greşeli elementare, la lipsa proiectanţilor şi a constructorilor, toate pe fondul unei birocraţii ucigătoare, bine întreţinute de funcţionarii puşi politic în posturi. Totuşi, Primăria are două restanţe pe care nu mai are voie să le rostogolească pe anii viitori.
Zic şi eu
Adrian Cris
Dumnezeu îţi dă, dar nu-ţi bagă în traistă. Nici peisajele, nici simpla existenţă a pârtiei nu asigură, de la sine, dezvoltarea aşezării. A dovedit-o episodul de la finele anului trecut, întins pe încă două săptămâni anul acesta, când autorităţile locale s-au dovedit incapabile să menţină în funcţiune telescaunul. Ratând vârful sezonului de schi, oraşul a pierdut încasări serioase
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Când mergi în ţări exotice e bine să ştii limba băştinaşilor. Astfel scade considerabil riscul de a fi tratat drept duşman şi s-o sfârşeşti la proţap ori să admiri pe vecie frumuseţile locului dintr-o ţeapă arborată pe meterezele unei cetăţi. Dacă le mai duci localnicilor şi nişte mărgele de sticlă frumos colorate, ai şanse mari să ajungi om respectat şi chiar să urci în ierarhia locală până la statutul de semi-zeu.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveţi despre cerinţele organismelor europene adresate României privind consolidarea statului de drept şi stoparea modificării legilor justiţiei?




De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Aşa cum arătam anterior, legislaţia României permite oricărui cetăţean să aibă acces la informaţiile de interes public, arătând expres ce categorii de informaţii nu sunt considerate de interes public. În ceea ce priveşte procedura prin care cetăţeanul poate avea acces la informaţiile de interes public, Legea nr. 544/2001 prevede că autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia de a organiza compartimente specializate de informare şi relaţii publice sau de a desemna persoane cu atribuţii în acest domeniu.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Trichineloza este o boală parazitară acută produsă de Trichinella spiralis (un vierme cilindric lung de 1-4 mm şi cu diametrul de 0,04 mm), care parazitează animalele carnivore, porci mistreţi, urşi, vulpi, câini, pisici, şobolani etc. Sursa de infecţie pentru om este carnea infestată şi insuficient preparată termic...
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Inteligenţa este râvnită în ziua de azi ca un atribut fără de care persoana nu se poate descurca eficient în viaţă. Adevărul este însă că inteligenţa corelează extrem de bine cu probleme de ordin mental, afectiv şi social. Oamenii cu IQ ridicat întâmpină mai multe dificultăţi în a se integra în societate, mulţi suferă de depresie, anxietate sau alte tulburări, iar o mică parte au chiar şi boli mintale.
08 Martie 2018, 15:11

Podul Dacia se lărgeşte pentru șoferi. Pe sub Bulevardul Magheru va fi construit un pasaj subteran (FOTO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Bulevardul Magheru se va schimba la faţă în zona podului Dacia. Municipalitatea vrea să investească 5,6 milioane de euro în lucrările de amenajare a unui pasaj subteran care va face legătura între Parcul Traian şi Aleea Ştrandului pe sub liniile de tramvai precum şi în lărgirea podului Dacia pentru șoferi, de la două la trei benzi pe sens.

Lucrările, care urmează să se deruleze în paralel pentru a diminua pe cât posibil deranjul provocat, vor fi supuse săptămâna viitoare aprobării Consiliului Local, după care vor fi scoase la licitaţie, urmând să fie demarate înainte de sfârşitul anului sau cel târziu în prima parte a anului 2019.

"Lucrările se vor derula în cea mai mare parte sub trafic. Circulaţia tramvaielor nu va fi oprită mai mult de o lună", a promis viceprimarul Florin Birta, joi, în cadrul unei conferinţe de presă.

Ambele investiţii vor fi demarate cu finanţare de la bugetul local, după care municipalitatea va face demersuri pentru decontarea lor din fonduri europene.

50.000 de maşini pe zi

Lucrare estimată la 3,8 milioane euro cu TVA inclus, construcţia pasajului care va lega Parcul Traian de Aleea Ştrandului pe sub liniile de tramvai este impusă de traficul auto.

"Conform unui studiu făcut în 2016, Bulevardul Magheru se numără printre arterele cu cele mai mari valori de trafic, cu 24.000 – 25.000 maşini pe sens de mers, ceea ce înseamnă circa 50.000 maşini pe zi", a explicat viceprimarul.

Traficul intens provoacă peste zi ambuteiaje, iar noaptea, când semafoarele funcţionează intermitent, predispune la accidente rutiere.

Interzis pietonilor!

Gândit să elimine zona de conflict rutier, pasajul subteran va avea o lungime de 224 metri, din care 32,36 pe sub liniile de tramvai, o înălţime de 3,7 metri şi o lăţime de 7 metri.

Pe ambele părţi carosabilul va fi flancat de trotuare de urgenţă pentru deplasarea în siguranţă a muncitorilor nevoiţi să facă intervenţii la pasaj.

"Pietonii vor folosi în continuare pasajul subteran existent care duce la staţi de tramvai, care la rândul său va fi reabilitat în cadrul aceluiaşi proiect", a spus Birta.

Pentru realizarea pasajului rutier constructorul va fi nevoit înjumătăţească la 1,6 metri diametrul canalului care colectează apele pluviale de pe dealurile Oradiei pentru a le deversa în Crişul Repede la piciorul podului Dacia.

"Colectorul a fost gândit astfel încât să poată deservi limita maximă a cantităţii apelor colectate", a declarat edilul.

Lucrările de amenajare a pasajului vor dura 15 luni din care termenul rezervat proiectării va fi de 3 luni iar cel pentru execuţie efectivă va fi de 12 luni.

Acelaşi pod, mai multe maşini!

Investiţie complementară proiectului de construire a pasajului subteran, lucrările de lărgire a podului Dacia de la două la trei benzi sunt estimate la 1,8 milioane euro cu TVA.

Practic, podul îşi va menţine actuala lăţime de 32,1 metri, cea de a treia bandă de circulaţie de pe ambele sensuri de mers urmând să fie realizată prin înjumătăţirea tortuarelor.

"Conform studiilor podul va rezista fără probleme traficului rezultat în urma înfiinţării a încă două bezi de circulaţie", a afirmat viceprimarul.

La finalul lucrărilor, zona carosabilă va avea o lăţime de 10 metri pe sensul de mers, porţiunea rezervată liniilor de tramvai va fi de trei metri pe sens iar trotuarele vor avea o lăţime de 2,5 metri.

Cu ocazia lucrărilor constructorii vor face consolidarea podului prin reabilitarea grinzilor podului, a culeelor care se sprijină pe ambele maluir dar şi refacerea hidroizolaţiei.

Lucrările vor dura nouă luni din care un termen de două luni a fost rezervat pentru operaţiunile de proiectare iar alte şapte luni pentru construcţii şi montaj.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
15 Comentarii
@moderator
OK! Am inteles. Nici eu nu apreciez pe cei ce comenteaza comentariile si chiar am cerut ca fiecare sa comenteze la articol si nu la comentarii. Daca chiar o faci atunci fa-o pertinent.
Postat 09 Martie 2018, 12:11 de scortosul
Stie cineva?
Stie cineva daca este postat proiectul asta undeva si daca poate fi privit mai pe indelete?
Postat 09 Martie 2018, 12:09 de scortosul
Adevarul e...
Adevarul e ca analizand tot mai mult punctual acest proiect apar multe problem tehnice care duc la o concluzie global nefaforabila a acestei solutii de rezolvare a acestui nod de circulatie. Cred ca mai trebuie studiata solutia caci ea pare a rezolva in final doar problema politistilor si judecatorilor cu vile pe Facliei cu riscul distrugerii unui canal collector care aduna apele de pe toata valea pe care si spitalul judetean. E un risc foarte mare. Ciumperca sta marturie proiectelor aiuristice facute la comnada birtinezului si neanalizate temeinic. La fel marea turbogiratie. Mai se pot atrage fonduri europene si cred ca ar trebui gandit un poroiect comun intersectie+pod+turbogiratie. Cred ca ar trebui apelat la proiectanti cu experienta si nu novici de pe malurile Crisului sau Dambovitei. O colaborare cu firme europene este impetuos necesara.
Postat 09 Martie 2018, 11:28 de scortosul
@Moderator
Nu vad nimic denaturant, jignitor, ofensator in postarea lui WinDos pentru a justifica "vacantarea" lui pe o perioada fie ea si nelimitata. Aveti o problema personala cu el? Nu am o relatie cordial cu acest postac dar ......
Postat 09 Martie 2018, 11:17 de scortosul
RE: @Moderator
I se ceruse lui WinDos să argumenteze comentariul mizerabil pe care l-a făcut la ştirea cu concursul având ca premiu smartphoneul, unde scria că am dat premiul unei doamne care lucrează nu ştiu unde, de unde ne poate rezolva "problemele legale" ale celor de la Bihoreanul. Deci, de asemenea inşi plini de răutate şi venin, care aruncă cu mizerii peste tot, inclusiv în ştirile pozitive, fără niciun argument, ne lipsim.
Postat 09 Martie 2018, 11:41 de Moderator
RE: @Moderator
Nu e vorba de comentariul de la acest articol, aici doar am făcut un anunţ. E vorba de alte postări jignitoare, pentru care i s-a cerut să aducă argumente, cerere la care a răspuns aşa: "Re: Forin Ciucas ... Eu, dator Bihoreanului? Ești căzut în cap ... sau ești drogat? Cine ești tu, slugă la o fițuică de doi bani , căreia îi fac eu rating comentând ... ca să-mi ceri mie ceva, vreodată? Hai, marș ... apucă-te, măcar de-acum înainte, să faci jurnalism și lasă-te de moderat, că ești penibil !?!". Consideraţi că e o conduită normală?
Postat 09 Martie 2018, 11:31 de Moderator
erată
copiii
Postat 09 Martie 2018, 11:14 de eutanasiu
Alesul din pădure
Mecanicul reorientat, devenit profesor de matematici (speciale) la Tileagd, a ales (singur) să fie Preşedintele A.G.A. la Compania de Apă Oradea. Un fel de instalator şef. Că nu-l ajută chelia, e evident. Nici nu are cineva vreo pretenţie în acest sens. Dar să uiţi, sau să nu ştii nici măcar formule elementare din geometrie, mi se pare atât grav cât şi reprezentativ pentru alogenul edil. „Înjumătăţirea” diametrului canalului colector – ceea ce înseamnă reducerea cu 75% a secţiunii de scurgere – ne arată că principiul eficienţei este un moft. Atunci când a fost proiectat şi realizat respectivul canal, s-a ţinut cont de studiile hidrologice (azi doar mijloc de a obţine foloase necuvenite a celor de la ABA Crişuri) şi de dezvoltarea oraşului. Pentru cei care nu ştiu, la acea vreme, proiectanţii purtau responsabilitatea pe durata existenţei construcţiei şi analizele proiectelor se făceau de către comisii inter-ministeriale (tehnico-economice) conduse de somităţi în materie. Aşa s-a ajuns ca apa pluvială de pe dealuri care NU AR AVEA CE CĂUTA ÎN STAŢIA DE EPURARE să fie folosită la „spălarea” reţelelor de canalizare devenite, în cele două mandate ale martorilor lui Bolojan, menajere. Cu toţii putem constata „împuţirea” oraşului prin racordarea tuturor gurilor de scurgere ale parcărilor noi realizate în reţeaua de canalizare menajeră. Nici măcar evidenţa nu îi trezeşte primarului (atunci când acceptă şi susţine asemenea aberaţii) vreo problemă de proporţii derivate – semn că diploma obţinută nu-i foloseşte decât la aplicarea teoremei împărţirii cu rest. În ultimii 25 de ani, tocmai zona dealurilor a fost aceea cu cea mai amplă dezvoltare imobiliară. În aceste condiţii, reducerea secţiunii de scurgere cu 75% arată că doar un sfert din cantitatea de apă de pe dealuri este apă pluvială, celelalte trei sferturi fiind ape menajere! Atât datele de la INMH cât şi cele de la CAO – facturare contrazic o asemenea ipoteză. O a doua ipoteză ar fi aceea că, „viziunea” edilului asupra dezvoltării urbanistice a oraşului se opreşte la grosimea stratului de asfalt, problema infrastructurii fiind considerată apanajul Ministerului Culturii prin Comisia pentru restaurarea siturilor arheologice în speranţa că respectivele reţele există urmând doar a se identifica punctele în care se pot „înţepa”. Ar mai fi şi proas(pă)ta investiţie „girată” tot de Ali Baba şi cei 40 de hoţi prin care au fost înlocuite conductele în Parcul Traian fără nicio soluţie pentru strada Libertăţii. În privinţa costurilor, ori este muuult subevaluată lucrarea (ceea ce nu prea cred), ori abia acum putem aprecia la adevărata valoare „tunul” de 2 milioane de euro plătit pentru „turbogiraţie”. Utilitatea, însă, pare a fi marea calitate a acestui proiect: asigurarea unui traseu nou, fără gropi, scurt şi la obiect pentru miliţieni, procurori, judecători, avocaţi, bancheri şi birăi (cu tot cu copii lor) – toţi strămutaţi pe dealuri ca să-şi asigure artificial înălţimea de la care privesc cu dispreţ plătitorii de taxe şi impozite.
Postat 09 Martie 2018, 10:51 de eutanasiu
Poiu, iar bați câmpii !?!
Are mare legatura cu subiectul, ceea ce spune Platona, pentru ca largirea podului si aliniamentul pasajului, perpendicular cu Crisul Repede, ar afecta colectorul pluvial a 1/4 din oras !?! Are chiar atat de mare dreptate, incat proiectul ar trebui regandit ... adica, cu intoarcerea la 90° si coborarea in subteran pe aliniamentul paralel cu râul !?!
Postat 09 Martie 2018, 10:14 de WinDos
RE: Poiu, iar bați câmpii !?!
Domnul WinDos a luat o binemeritată vacanţă, pe o perioadă nedeterminată, aşa că nu va mai polua atmosfera cu comentariile sale.
Postat 09 Martie 2018, 11:05 de Moderator
Platona
Ori ai vrea sa fii jurnalist de investigatie ori ai gresit articolul. Ce legatura are ce scrii tu cu articolul? Iar atata o tot dati cu paraul ala de zici ca ar gazdui nu stiu ce specii rare. Dar la curatarea cu voluntari a crisului, petei, ochiu mare nu mergeti nici unu. O dati cu paraul ala de zici ca acolo a facut Laszlo baie cand a parcat caii. Mai dati-o incolo de treaba. Ca altii isi fac deversarile in el, nu ai vrea sa mearga Bolojan sa le mute tevile? Nu ai vrea sa ia cizmele de cauciuc si sa il ia la pas pe zona supraterana? Tu citesti si te asculti asa putin? Totusi dupa parerea ta primarele trebuie sa dea gauri in pamant sa decida fundatii, sa se plimbe penalbii uscate de parauri, sa dea cu mortar pe fațadele, sa indoaie linii de tramvai? Daca sici ca da, pai ai gresit tara mai tata, rusia, coreea alea ti se potrivesc. Acolo putin si kim is atotstiutori. P.s. vezi sa nu ai telefonu criptat cand emigrezi ca poate ajungi sa faci curat in gulag
Postat 09 Martie 2018, 05:57 de poiu
Apele naravase si infricosatoare ale paraului Paris au fost reconsiderate de administratia Bolojan.Nu sunt decat niste biete ape pluviale,colectate de pe versantii dealurilor oradene(depinde de interesul lui Dorel)
"Colectorul a fost gândit astfel încât să poată deservi limita maximă a cantităţii apelor colectate", a declarat edilul.Astfel,"diametrul canalului care colecteaza apele pluviale de pe dealurile Oradiei pentru a le deversa în Crişul Repede la piciorul podului Dacia",va fi injumatatit,la 1,6 metri. Deci,acele ape involburate, naravase,care au dat atatea batati de cap , edilului sef(ordonator principal de credite pe Oradea),precum si directorului Pasztpr Sandor de la ABA Crisuri,care constituiau"un real pericol de viituri si de inundatii a numeroase obiective economice si proprietati private, terenuri agricole..."sau transformat,asa peste noapte intr-un anemic canal colector ,"regandit" la sectiunea de 1,6 metri, astfel încât să poată deservi limita maximă a cantităţii apelor colectate".Bine ca am fraudat banii europeni,pe un proiect inchipuit si fafa utilitate publica,finantat pe axa 5Pos Mediu.Si cata ravna,cata munca pentru "NO REGRET",in extremis,in cele din urma ,pentru intubarea apelor acestui parau,Paris,care e adevarat,a devenit cu acordul lui Dorel Ilie Bolojan nu numai un canal colector de ape pluviale dar si colector de ape menajere(inclusiv ale Spitalului Clinic de Urgenta Oradea).Beneficiul si utilitatea acestui nou proiect, produs de inegalabilul Dorel Ilie Bolojan, o vom putea constata in timp....precum am avut-o cu multe din proiectele precedente.In ceea ce priveste utilitatea publica a acestui proiect :avem un studiu de impact al rezolvarii fluidizarii traficului in aceasta zona prin necesitatea implementarii acestui proiect ? Sau ne aflam iar in situatia pistelor de biciclete:de nicaieri spre nicaieri....pardon...spre penitenciar, sau poate spre tribunal,sau poate spre parcarea supraetajata...sau bani publici praduiti fara rusine de niste diletanti,care nu au in nimic comun cu binele oradenilor sau a acestui oras.
Postat 08 Martie 2018, 22:43 de platona
???
Analizand desenele se pare ca nu se rezolva prea multe din problemele intersectiei. Chiar pot spune ca mai mult va incurca. Bine cine are trebuinta ca din zona Podgoria sa ajunga rapid la politie sau tribunal e OK dar cu virajele in intersectie cam ... canci. Sa nu ajungem sa o tot regandim si reface ca "marele sens giratoriu" din apropiere.
Postat 08 Martie 2018, 21:49 de scortosul
Sunteti siguri
ca trotuarele vor avea 2,5 m dupa ce se mai face o banda de circulatie pe sens? Poate impreuna! Maine merg cu ruleta la verificat! :)
Postat 08 Martie 2018, 20:23 de Kid
Da
Acolo trebuie pe sub pământ, la suprafață și peste
Postat 08 Martie 2018, 18:48 de Sandu1201
Trafic dinspre str.Libertatii
Bine vad ca iesind din str. Libertatii va fi posibila virarea doar spre podul Dacia?
Postat 08 Martie 2018, 17:23 de ip
Da!
Da! Incep sa mai si gandeasca! Sa vedem cine si ce face! Desenele totdeauna arata bine, lucrarile.....
Postat 08 Martie 2018, 16:53 de scortosul
Este primul proiect remarcabil, enuntat de municipalitate in ultimul deceniu !?!
Cu cele 20.000.000 Euro cheltuiti pe "aleea expres", care a fost inceputa tocmai pentru degrevarea E60 prin oras ... lucrarea asta putea fi gata deja de multa vreme si sa rezolve o problema majora a mobilitatii urbane in Oradea, pe directia Est-Vest !?! Cam mult a durat ajungerea la maturitate ... cam mult a si costat !?!
Postat 08 Martie 2018, 15:22 de WinDos
count display

FOTO BIHOREANUL

  • CSM CSU Oradea a învins cu 82-76 echipa din Piteşti şi a încheiat prima fază a Ligii Naţionale pe locul IV (FOTO)
  • Oradea ninsă: RER Vest a intervenit aproape 24 de ore continuu, pentru deszăpezire (FOTO)
  • Botezul Domnului. Sute de credincioşi orădeni au participat la sfinţirea apelor în bisericile din centrul oraşului (FOTO/VIDEO)
  • Toţi la zăpadă! Cozi de kilometri și probleme cu locurile de parcare în staţiunile montane din Bihor (FOTO/VIDEO)
  • La mulţi ani, 2019! Mii de orădeni au sărbătorit Revelionul în centrul oraşului (FOTO/VIDEO)
  • Accident în Tileagd: Un tânăr de 23 de ani a pierdut controlul unui BMW şi a lovit o autoutilitară, iar apoi un cap de pod (FOTO)
  • Omagiu generalului Berthelot: Pe faţada Gării din Oradea a fost dezvelită o placă comemorativă în cinstea consilierului militar al Regelui Ferdinand (FOTO/VIDEO)
  • Accident, pe DN 1: Cântăreţul de muzică populară Cornel Borza a zburat cu maşina peste un gard. „Scula rea nu piere!” (FOTO)
  • Carambol cu patru autoturisme lângă Real. O maşină a fost aruncată pe contrasens (FOTO)
  • Deghizaţi în Superman, Batman, Iron Man şi Spider Man, poliţiştii rutieri din Oradea au dus cadouri copiilor internaţi în Spitalul Municipal (FOTO)

TIMP LIBER

Timp liber

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 3.8697 RON
  • 1 EUR = 4.5959 RON
  • 1 HUF = 0.015 RON