URMĂREȘTE-NE PE
MIERCURI, 01 APRILIE 2020

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Una din principalele griji ale Guvernului a fost să înființeze un Grup de Comunicare Strategică. La cum funcționează, însă, această sculă nefericită din mâinile Guvernului se poate numi, fără a greși, Grupul de Cenzură Scandaloasă. După cum pică, pe rând, medicii și spitalele din țară, în plină epidemie de coronavirus, ne dăm seama că un asemenea instrument de propagandă este nu doar binevenit în mâinile autorităților, ci chiar esențial pentru a acoperi catastrofa organizatorică din România.
Zic şi eu
Adrian Cris
În spitalele din Italia şi Spania sunt mii de medici şi asistente care s-au adaptat condiţiilor vitrege şi folosesc pentru protecţie ce au la îndemână, inclusiv saci menajeri. În Italia au şi decedat peste 50 de cadre medicale la datorie. Nici unul n-a dat bir cu fugiţii. Nici acolo, nici în restul Europei. La noi, veştile sunt de Balcani...
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Am lipsit câţiva ani din ţară şi, la întoarcere, am aflat de nişte datorii la fisc de care nu aveam habar. Nu fusesem niciodată notificat pentru ele. Pe vremea aceea, ANAF-ul era mai puţin activ ca astăzi, iar tăcerea sa mă făcuse dator cu câteva mii de euro la bugetul de stat, o bună parte fiind penalităţi. Dacă aş fi ştiut de datorii, le-aş fi achitat din timp, astfel că nu s-ar mai fi adunat ditamai purcoiul de bani...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părerea aveți despre măsurile adoptate de autoritățile din România în ce privește răspândirea noului tip de coronavirus?






De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Așa cum am arătat săptămâna trecută, Codul administrativ a trecut testul de neconstituționalitate și rămâne în vigoare, astfel încât voi prezenta, începând de azi, aspectele cele mai importante aduse de acest act normativ. Întrucât subiectul ultimelor săptămâni în mass-media îl reprezintă Guvernul, mă voi referi la principalele reglementări care vizează această instituţie...
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
În data de 16 martie, Preşedintele Franţei a decis adoptarea unor măsuri pentru reducerea propagării virusului COVID-19 pe teritoriul Franţei. Astfel, începând cu 17 martie, de la ora 12, timp de 15 zile, cetăţenii se pot deplasa doar cu un atestat justificativ şi doar în anumite condiţii: de la domiciliu la locul de muncă (în caz că nu sunt condiţii pentru telemuncă), pentru cumpărăturile de primă necesitate (doar în zonele comerciale de proximitate) şi vizitarea medicului de familie în cazurile mai urgente.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Poate v-aţi întrebat zilele acestea ce e cu isteria hârtiei de toaletă şi unii v-aţi mirat privind online clipuri cu oameni cărând baxuri întregi în braţe ori luptându-se pentru o rolă de hârtie de WC. Am fost curios să văd care e explicaţia psihologică a acestui comportament bizar şi de ce fix hârtia de toaletă e cea care preocupă mai mult masele. La urma urmei există lucruri mult mai importante decât ea în situaţii de criză...
30 Mai 2011, 12:00

Oradea pe două roţi: Orădenii pot să se plimbe cu biciclete împrumutate gratuit

Oradea pe două roţi: Orădenii pot să se plimbe cu biciclete împrumutate gratuit ŞI ECO, ŞI RECLAMĂ. Şefii de la Columbus Cafe, iniţiatorii "free bike sharing-ului" din Oradea, adică ai împrumutării gratuite de biciclete, spun că prin acţiunea lor vor să-i determine pe orădeni să gândească mai "eco", dar şi să facă reclamă cafenelei de sub Pasajul Vulturul Negru. Ce-i drept, au cu ce...
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Vii, semnezi, primeşti o bicicletă cu lanţ şi cu lacăt cu tot, te plimbi şi o aduci înapoi. Atât de simplu funcţionează sistemul de "free bike sharing", adică împărţire gratuită de biciclete, implementat în premieră în Oradea de Columbus Cafe.

Dorind să-i facă pe orădeni să fie mai prietenoşi cu aceste mijloace de transport nepoluante, dar şi să vină în ajutorul celor care nu au o bicicletă cu care să se plimbe, administratorii cafenelei pun la dispoziţia oricărui orădean o bicicletă. Fără să ceară nimic în schimb!

"Columbitze" pentru orădeni

Fenomenul de împrumut gratuit al bicicletelor este celebru în străinătate, dar şi în alte oraşe mari ale României. Ideea e simplă: cineva, de regulă un ONG sau o autoritate locală, pune biciclete la dispoziţia cetăţenilor, care le pot lua gratuit pentru a se plimba cu ele. Când s-au săturat, le returnează.

01 ovidiu burcus.jpgÎn Oradea, promotorii acestei idei sunt administratorii Columbus Cafe. De săptămâna trecută, ei au pus la dispoziţia orădenilor opt biciclete, personalizate cu numele cafenelei şi botezate "Columbitze". "E free bike sharing. Vii, îţi laşi datele şi pleci pe două roţi", explică Ovidiu Burcuş (foto), managerul localului. Practic, orice orădean care are cel puţin 14 ani - aceasta fiind vârsta de la care o persoană poate ieşi pe străzi cu bicicleta, conform Codului Rutier - poate veni cu cartea de identitate la barul cafenelei, completează un act cu datele personale, ia bicicleta şi pleacă.

"O poate folosi fie pentru a se plimba, fie pentru a-şi rezolva diferite treburi prin oraş. Eşti mult mai rapid pe două roţi în traficul din centru şi, mai ales, n-ai problema de a-ţi găsi un loc de parcare", spune Ovidiu. Când cel care a luat Columbitza şi-a terminat treburile, o returnează la cafenea.

Toată lumea pedalează!

Deşi au investit bani în biciclete, şefii cafenelei nu se tem că acestea vor fi furate de cei care le împrumută. "Nu trebuie să ne lase nicio garanţie. Sunt încrezător că nu ni le vor fura. Dacă se va întâmpla aşa, vor dovedi încă o dată că suntem români", spune Gheorghe Popa, şeful de marketing al cafenelei.

Bicicletele sunt parcate într-un rastel specific amenajat chiar lângă cafenea şi pot fi închiriate numai pe timp de zi. Ele sunt supravegheate non stop cu o cameră video, pentru a evita vandalizarea lor. "Nu le dăm persoanelor care se află sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe dăunătoare", precizează Ovidiu. În plus, cel care ia bicicleta primeşte şi un lanţ cu lacăt, astfel că dacă se plimbă prin oraş o poate lăsa legată de un stâlp sau un copac.

Model de urmat

Din primele zile de când au dat drumul "free bike sharing-ului", administratorii cafenelei au avut zeci de doritori. "Au fost ore în care nici una din cele opt biciclete nu mai era aici", zice Ovidiu. Mai cu seamă că sunt universale, adică bune şi pentru femei, şi pentru bărbaţi. Totodată, sunt practice, pentru că au în faţă un mic coş, în care biciclistul îşi poate pune lucrurile.

Administratorii cafenelei sunt siguri că ideea va prinde şi mai bine printre orădeni în zilele următoare, ba chiar cred că ar putea fi "împrumutată" şi de alte localuri din oraş. "Noi tot timpul am venit cu idei noi, iar alţii ne-au copiat. Dacă fac aşa şi acum, e mai bine pentru toţi", zice managerul. E adevărat că iniţiativa are şi un scop comercial, pentru că în mod cert bicicletele aduc un plus de imagine celor care le scot la folosit. Însă, totodată, aduc şi un plus de sănătate comunităţii...


CU TRADIŢIE
Obicei vechi de zeci de ani

Ideea de a împrumuta gratuit oamenilor biciclete a pornit în anii 60 în Amsterdam, la iniţiativa unei organizaţii nonguvernamentale, care se străduia să convingă oamenii să aleagă mijloacele de transport nepoluante. Totodată, iniţiativa avea şi scopul de a oferi o modalitate practică de transport celor care nu-şi permiteau nici măcar o bicicletă.

În 1974, primăria oraşului francez La Rochelle a fost prima autoritate publică din lume care a introdus "free bike sharing-ul", denumindu-l "Velos Jaunes", adică "biciclete galbene", după culoarea bicicletelor. De atunci până în prezent, mii de primării din toată lumea au demarat acest program comunitar, realizând mai multe puncte în oraşe de unde se poate lua biciclete, respectiv unde se pot lăsa.

În România, un program similar a fost lansat de Raiffeisen Bank şi Asociaţia Green Revolution în 2010, denumit "I'Velo". Cei doi parteneri au împărţit în mari oraşe ale României 900 de biciclete, pe care oricine le poate folosi gratuit.


VOX POP:

Cum vi se pare iniţiativa Columbus Cafe de a oferi gratuit orădenilor biciclete pentru plimbare?

02 iustina apetrei.jpgIdeea este extraordinară. Pe noi, studenţii, ne-ar ajuta la deplasările zilnice. Cred că voi închiria una cât de curând.

Iustina Apetrei (foto), 21 ani, studentă

Sună bine, dar cred că orădenii nu sunt foarte atraşi de mersul pe bicicletă. Sincer, nici pe mine nu mă pasionează acest lucru.

Ioana Junc, 29 ani, casnică

Este foarte bine, pentru că mulţi nu îşi permit să îşi cumpere o bicicletă. Aş încerca, deoarece nu m-am urcat de mult pe o bicicletă.

Maria Popa, 60 ani, pensionară

02 ioan baidoc.jpgIdeea e bună, eu am o bicicletă cu care circul zilnic. Dar e riscant, pentru că oraşul duce lipsă de piste pentru biciclişti.

Ioan Baidoc (foto), 65 ani, agricultor

Bravo lor că au luat această iniţiativă, este un mijloc de deplasare la îndemâna tuturor. Voi închiria una cât de curând.

Zoltan Binţă, 44 ani, meseriaş

Mersul pe bicicletă este foarte sănătos şi e bine că oamenii au atât de uşor acces la ele. Mi-ar plăcea să ies la o plimbare.

Maria Petea, 48 ani, pensionară

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
4 Comentarii
piste
Ideea e buna, doar pistiele de biciclete ne mai lipsesc...
Postat 05 Iunie 2011, 16:09 de Ida
ha, ha, ha, ha
pariu ca PDL va copia reclama:)) ha, ha, ha felicitari pentru initiativa:))! pariu ca de 1 iunie vor dona copiilor biciclete gartuite dar cu sigla PDL:))
Postat 30 Mai 2011, 17:30 de anca
tare
super tari astia de la columbus....felicitari...:*
Postat 30 Mai 2011, 12:49 de ioana
www pct transport in oradea ro
felicitari pentru intitiativa, chiar ma gandeam cand o sa fie si la noi macar bike rent :)
Postat 30 Mai 2011, 12:28 de transportinoradea.ro
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.3983 RON
  • 1 EUR = 4.8254 RON
  • 1 HUF = 0.0135 RON