URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
19 Iunie 2017, 09:42

Şoferii sunt de pe Venus, pietonii sunt de pe Marte

Şoferii sunt de pe Venus, pietonii sunt de pe Marte (sursa foto: wpmedia.driving.ca)
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

"Pietonii ăştia-s nebuni! Inconştienţi! Uită-te la ei cum se aruncă pe trecere fără să se uite! Aşa, bă! Nu te asigura, că eşti făcut din fier!". Aţi ascultat un conducător auto ales la întâmplare din trafic. "Şoferii din ziua de azi sunt nişte criminali! Sunt în stare să se urce pe trotuar să ne omoare. Băăă, unde te grăbeşti? Nu vezi că e trecere de pietoni, boule?". Aceasta a fost replica probabilă a unui pieton supărat. Dialogul este inventat, dar inspirat din realitate.

Relaţia dintre pietoni şi şoferi e aidoma celei dintre şoarece şi pisică. Pentru pietoni, şoferii sunt duşmanii de la fiecare pas. Pentru conducătorii auto, pedeştrii sunt nişte organisme inutile, nişte piedici în calea cailor putere. Ambele entităţi şi-ar dori trasee separate, care să nu se întâlnească niciodată, precum nulul şi faza dintr-un cablu electric. Însă ambele grupuri uită ceva extrem de important: că un conducător auto, odată coborât pe pământ, devine pieton, iar un pieton care urcă într-o maşină devine şofer chiar dacă nu e la volan.

Într-un interviu radio de pe la începuturile democraţiei româneşti, un fost demnitar povestea o întâmplare de dinainte de 1989 al cărei erou fusese un primar de municipiu. Primarul trimisese la vremea respectivă un memoriu, o cerere, nu mai ţin minte exact ce anume, către un minister, în care cerea fonduri sau ceva aprobări pentru oraşul său. După luni de zile în care nu a primit niciun răspuns, o serie de întâmplări de neanticipat au făcut ca primarul respectiv să urce nişte trepte în cariera politică şi să ajungă tocmai şeful ministerului către care trimisese cererea.

La scurt timp după instalarea în fotoliul de ministru, ca într-o comedie absurdă, omul s-a trezit în faţă cu hârtia expediată de el însuşi. A citit-o cu atenţie, şi-a reamintit-o şi, după o analiză atentă, a respins-o. Auzind grozăvia, un cunoscut din oraşul de baştină l-a luat la rost: "Cum aţi putut, tovarăşe, să faceţi aşa ceva? Cum să respingeţi o cerere pe care aţi făcut-o chiar dumneavoastră?". Demnitarul i-a răspuns calm: "S-a schimbat perspectiva. De aici, de la minister, situaţia se vede diferit, priorităţile sunt altele, problemele sunt mai mari. Dacă aş fi aprobat-o, aş fi comis un abuz".

Schimbarea perspectivei e una din tehnicile de învăţare cele mai simple şi mai eficiente. Dacă şi noi, pietoni ori conducători auto, ne-am pune uneori în pantofii celuilalt, poate că am fi mai înţelegători şi mai responsabili, iar traficul ar fi mai civilizat. Am putea înţelege că ce e bun pentru noi poate fi rău pentru alţii şi viceversa. Ca şoferi, am realiza că, după ce scoatem cheia din contact, procedăm la fel ca pietonul pe care l-am înjurat acum câteva minute. Ca pietoni, am înţelege că un om se opreşte mai uşor decât o maşină. Şi, în definitiv, poate ne-am prinde cu toţii că pietonii şi şoferii sunt la fel şi vin de pe aceeaşi planetă.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
Iar gurnalisti de pe Luna
Perspectiva nu trebuie schimbata ci doar mai bine evidentiata - ca si pieton trecerea unei sosele (evident chiar si pe trecerea de pieteni) reprezinta un risc ce trebuie asumat - in caz contrar este posibil sa mori - soferul in cel mai rau caz primeste condamnare (marea majoritatea a cazurilor - in penal - dar si in functie de circumstante: beat sau drogat, mai multe vitcime etc.- este cu suspendare, repectiv in civil - da niste bani. Pietonul insa a murit - deci mai multa atentie la traversare - chiar daca e culoarea verde trebuie sa te asiguri ca masina a oprit. Mai ciudata este rasa biciclistilor care nici acum nu au inteles ca nu pot traversa trecerea pe biclicleta - masinile nici macar nu au timp sa opreasca pt. a salva vietile acestora. In rest bafta la circulat pe jos - in fond numar de masina a explodat si la noi in oras si urmeaza marea spargere de strazi. P.S. Gurnalistii sunt de pe Luna deoarece ei sunt fara pata bre - e cu doi creieri.
Postat 19 Iunie 2017, 10:50 de OradeanADN
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6085 RON
  • 1 EUR = 4.973 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON