URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
15 Mai 2017, 14:19

Pirandello, cea mai nouă cafenea din Oradea

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Mihai Măniuţiu îl consideră pe Luigi Pirandello unul dintre marii inventatori în teatrul secolului XX, un autor de la care, spune regizorul, toată lumea a furat în fel şi chip. Pe baza scenariului semnat de Anca Măniuţiu, pornit de la două dintre scrierile lui Pirandello, Măniuţiu şi-a propus să îl repună în drepturi pe italianul câştigător de Nobel pentru literatură şi să-l readucă la Oradea (ultima dată s-a jucat Pirandello aici pe la sfârşitul anilor 70, pe vremea directoratului lui Mircea Bradu). A pornit în această întreprindere împreună cu actorii trupei "Iosif Vulcan" de la Teatrul Regina Maria, dar şi împotriva zeilor care i-au sabotat repetiţiile din halele fostei Oradinum cu temperaturi aproape de 0 grade.

Despre ce e vorba în spectacol? O întrebare destul de nepotrivită, care ar putea duce răspunsul în derizoriu. În mare, e vorba despre o temă veche de când lumea - viaţa e vis, iar discuţiile ar fi bine să se oprească aici. Sub această umbrelă imensă şi permisivă, Mihai Măniuţiu s-a jucat cu imaginaţia până dincolo de limite, ajutat de un spaţiu scenografic foarte generos, întins pe toată adâncimea scenei, şi de o regie de lumini inteligent folosite pentru exploatarea teritoriului de joacă permanentă între real şi imaginar. Fiecărui actor care a participat la audiţii i s-a găsit un loc în spectacol, nimeni nu a fost refuzat. Şi fiecare s-a lipit perfect în locul ce i-a fost destinat.

Dorinţa regizorului de a-l scoate pe Pirandello în bine-meritată evidenţă provoacă scurt-circuite de lumini şi sunete la fiecare pomenire a numelui său. Momentele de dans şi mişcare scenică regizate de Andreea Gavriliu mută spectacolul în zona dansului contemporan. De la tremurul mâinilor la învârtitul cârlionţilor pe deget, orice gest mărunt transmite ceva la modul direct sau codat.

În câteva momente, gândul mi-a fugit la "Life Sequences Profiles", de Florin Fieroiu, spectacolul de dans din 2014 cu care trupa "Iosif Vulcan" a trecut la un nivel superior de abordare scenică. Performanţa de atunci este continuată excelent în "Cafeneaua Pirandello", pe muzica minimalistă a lui Mihai Dobre de la trupa... Ah, dar nu-i place să se spună asta.

Pentru Mihai Măniuţiu, acesta este al cincilea spectacol regizat la Oradea. "Nici mult, nici puţin", după cum crede domnia sa. Recomandarea mea e să nu căutaţi asemănări cu celelalte. Căci dacă ar fi să-l comparaţi, spre exemplu, cu "Leonce şi Lena", precedentul succes orădean al regizorului poate părea o compunere de elev, în timp ce "Cafeneaua..." e ditamai lucrarea de doctorat.

Înainte de a fi de plăcut, spectacolul e de înţeles, şi chiar poate fi înţeles la orice palier - al minţii, al sufletului, al privirii sau al simţirii. E pentru oameni deschişi la minte, pentru cei cărora le place să sfredelească teritorii noi în căutarea unor teme vechi. Este o montare mai veselă decât ar trebui, o frumoasă nebunie din care trezirea nu înseamnă neapărat normalitatea. Baftă la premii!

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6085 RON
  • 1 EUR = 4.973 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON