URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 19 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă te iei după iubitorii de clorofilă, în Oradea s-a defrișat în ultimii ani o suprafață egală cu jumătate din Pădurea Amazoniană. De la Primărie ți se va spune că în ultimii 10 ani abia au dispărut doi copaci și o creangă, și aceea din cauza furtunii de anul trecut...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
01 Octombrie 2019, 10:23

Ai ceva de spus? Claxonează!

Ai ceva de spus? Claxonează! (foto: generic, sursa: lifewithnick.com)
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Claxonul este cea mai dragă componentă din maşina de sub curul omului. Inventat parcă pentru a-i scoate din anonimat pe timizi şi pe idioţi, claxonul are o mulţime de funcţii auxiliare: aceea de sirenă şi girofar pentru cei grăbiţi, unealtă de înjurat pentru neciopliţi, sistem de salut de la distanţă pentru leneşi, propagator de fală pentru nunţile din cartier, aparat de agăţat gagici pentru ghiolbani, avertizor de proximitate pentru începători, obiect de joacă pentru copii... Scopul iniţial, acela de a evita situaţiile periculoase, s-a pierdut undeva pe drum.

Prin acest amplificator de comunicare şi translator universal atât de uşor de folosit se face educaţie în trafic, se rezolvă instant blocajele rutiere, se îmbunătăţesc relaţiile între oameni şi se intensifică dragostea de pe şosele. Iată două mici indicatoare ale importanţei acestui instrument: Într-o situaţie cu potenţial de pericol, unii apasă prima dată claxonul, abia apoi frâna. Pentru alţii, care aşteaptă turaţi la semafor ca piloţii de Formula 1 în bloc-start, claxonul este un soi de propulsor auxiliar, nu pot pleca de pe loc fără să-l apese.

Există un cod nescris al folosirii claxonului. Un sunet scurt, o simplă atingere, are rol de salut, un fel de "Se!" însoţit de un gest prietenesc. Cel de o secundă întreagă este un avertisment suficient de clar pentru a semnala o abatere flagrantă de la Codul Rutier şi de la calea lui Cristos. De la 2 secunde în sus se intră într-o altă categorie a relaţiilor umane - înjurătura, sfada şi chiar bătaia. Cu fiecare secundă de claxon adăugată, înjurătura iniţială devine tot mai complexă şi face apel la tot mai multe rude vii şi decedate şi la personaje din Biblie.

Claxonul mai este şi un indicator social destul de exact al gradului de civilizaţie al celui de la volan şi al societăţii, în general. Într-o ţară impulsivă, cu oameni grăbiţi şi stresaţi, se claxonează mult şi cu orice ocazie. Într-una cu oameni răbdători şi politicoşi se claxonează mai puţin spre deloc, chiar dacă cetăţenii sunt în drum spre o petrecere de nuntă. În ţările bananiere, însă, claxonatul în alai este unul dintre cele mai enervante importuri pe care oraşul le-a făcut din lumea satului.

De cam un an mi s-a stricat claxonul. N-am considerat o urgenţă reparaţia, iar în timp am ajuns la concluzia că se poate şi fără. Nu sunt un mare claxonator oricum, dar să fiu lipsit total de instrument e o experienţă ce mă poartă zilnic în lumea zen-ului. De obicei, un claxon generează un altul ca răspuns. Nefăcând primul pas şi neputând nici răspunde, am scutit astfel lumea din jurul meu de o mulţime de zgomote inutile.

În timpul acesta am avut vreme să mă gândesc cum s-ar putea vindeca cei iuţi de mână de obiceiul claxonatului prostesc. O idee ar fi să li se ia claxonul şi să fie puşi pe mute. A doua, mult mai crudă, ar fi să li se instaleze claxonul în habitaclu. Şi, cu toate că îmi place liniştea în trafic, parcă aş opta mai mult pentru a doua variantă.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
Contraventie
Potrivit OUG numarul 195/2002 art 101 aliniatul 11 ceea ce faceti dumneavoastra reprezinta o contraventie." 11. circulația cu un autovehicul, remorcă sau tramvai cu defecțiuni la sistemul de iluminare sau de avertizare sonoră ori când acestea lipsesc;"
Postat 01 Octombrie 2019, 13:05 de Blablablabla
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6625 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON