URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 19 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă te iei după iubitorii de clorofilă, în Oradea s-a defrișat în ultimii ani o suprafață egală cu jumătate din Pădurea Amazoniană. De la Primărie ți se va spune că în ultimii 10 ani abia au dispărut doi copaci și o creangă, și aceea din cauza furtunii de anul trecut...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
24 Ianuarie 2013, 15:31

UDMR-iştii bihoreni vor să intre la guvernare şi să conducă Ministerul Transporturilor

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Cei trei parlamentari ai UDMR Bihor au prezentat joi, într-o conferinţă de presă, o lungă serie de amendamente pe care doresc să le depună pentru modificarea proiectului Legii Bugetului de stat pe anul în curs, astfel încât aceasta să prevadă sume mai multe şi mai mari pentru finanţarea ori cofinanţarea unor obiective de investiţii din Oradea şi din alte localităţi ale judeţului.

Bani pentru Oradea

La "împărţirea pe roluri", sarcina prezentării amendamentelor ce vizează municipiul a revenit senatorului Rozalia Biro, ca fost viceprimar al Oradiei. Aceasta a afirmat că în baza proiectului înaintat de Guvernul Ponta, obiectivele de investiţii din Bihor vor fi finanţate insuficient, cu precădere cele din Oradea, astfel încât va cere în primul rând finanţarea cu bani de la Guvern a proiectului campusului şcolar de lângă Biblioteca Judeţeană.

Amintind că proiectul a fost întocmit şi promovat de Guvernul Tăriceanu, dar că Guvernul Boc nu a alocat nici un leu, municipalitatea fiind nevoită să suporte din bugetul local toată investiţia executată până acum, Biro a spus că Primăria a suportat o cheltuială de 7,3 milioane lei, dar că mai sunt de construit încă patru corpuri de clădire, pentru care sunt necesare alte 34,8 milioane lei, astfel că această sumă ar trebui suportată din bugetul central, aşa cum trebuia încă de la început.

De asemenea, Biro a anunţat că doreşte ca Guvernul să contribuie cu 11 milioane lei pentru dezvoltarea reţelei de utilităţi a Parcului Industrial 2, la reabilitarea unor clădiri din centrul istoric al oraşului (de pe străzile Republicii 11, Republicii 5, Vasile Alecsandri 1 şi Independenţei 3), precum şi la reabilitarea liniei de tramvai dintre Podul CFR şi Şoseaua Borşului (proiect estimat la 11 milioane lei), astfel încât tramvaiele să poată deservi Parcul Industrial 1, aflat în dezvoltare.

Grija lui Cseke - drumurile

Despre necesitatea unei contribuţii serioase de la bugetul de stat pentru proiectele de infrastructură rutiere din judeţ a vorbit deputatul Cseke Attila, care a afirmat că pe primul loc între priorităţile Guvernului ar trebui să fie finalizarea Autostrăzii Transilvania pe secţiunea 3C, între Borş şi Suplacu de Barcău, în condiţiile în care pe acest tronson nu se mai lucrează din mai 2012, iar sumele alocate pentru acest an - în cuantum de 188,3 milioane lei - ar fi utilizate, de fapt, nu la continuarea şantierului, ci la plata datoriilor CNADNR către constructor, pentru lucrări efectuate până acum.

Concret, Cseke a spus că UDMR doreşte suplimentarea sumei alocate pentru secţiunea 3C a Autostrăzii Transilvania cu 660 milioane lei (echivalentul a 150 milioane euro), cu care să se poată plăti măcar jumătate din lucrările necesare finalizării celor 64 de kilometri rămaşi în lucru, iar anul viitor acest tronson să poată fi dat în folosinţă.

Totodată, Cseke a afirmat că vrea ca Guvernul să aloce 22,5 milioane lei pentru modernizarea celor 38,9 km ai DN 19E Biharia-Chiribiş, 87 milioane lei pentru refacerea DN 19B Săcueni-Marghita-Suplacu de Barcău (dintr-un total necesar de 175 milioane lei), precum şi continuarea lucrărilor la centurile localităţilor Săcueni (care prin proiectul de buget pe acest an nu a primit nici un leu, iar anul trecut 6,1 milioane), Salonta (pentru care nu s-a alocat nimic, nici anul acesta, nici în 2012) şi Valea lui Mihai (unde, de asemenea, nu s-a alocat nicio sumă în 2012 şi 2013).

"Mi se pare grav că unde s-au cheltuit deja bani nu se continuă lucrările", a explicat Cseke.

Campus şcolar pentru copii cu handicap

La rându-i, deputatul Szabo Odon a prezentat amendamentele pe care UDMR intenţionează să le promoveze la capitolul "Învăţământ", spunând că în cel puţin patru localităţi din judeţ (Marghita, Săcueni, Diosig şi Valea lui Mihai) există o criză a spaţiilor şcolare, motiv pentru care solicită Guvernului alocare a diverse sume (între 0,3 milioane lei şi 2,85 milioane euro) pentru construirea de şcoli în aceste zone.

Pe de altă parte, Szabo a afirmat că în Oradea ar trebui construit un campus şcolar unde să fie mutaţi toţi elevii actualelor şcoli speciale, iar clădirile astfel evacuate, care oricum nu au fost gândite pentru nevoile acestor elevi, să fie mutaţi în campusul cel nou.

Tot cu privire la învăţământ, deputatul intenţionează să propună Ministerului Educaţiei "deschiderea" programului ce permite achiziţia de microbuze şcolare, astfel încât să poată fi cumpărate şi autobuze. Motivul? "La Tămăşeu, dar situaţia este aceeaşi în multe comune, microbuzele şcolare trebuie să ducă elevii la şcoală făcând cinci curse, pentru că sunt elevi mai mulţi, iar microbuzele au capacitate redusă. În felul acesta, consumăm mai mult, iar o parte din copii trebuie să se trezească foarte devreme ca să îi ducă microbuzele la şcoală în primele curse", a argumentat Szabo.

UDMR vrea la putere

Pentru că, practic, parlamentarii UDMR au acuzat actuala putere că sistează finanţarea unor obiective începute de guvernarea precedentă, fără a aminti că şi guvernarea PDL-UDMR a tăiat fondurile pentru obiective începute de cabinetul Tăriceanu (de pildă extinderea programului de apă şi canalizare în 22 de comune şi realizarea centurilor ocolitoare ale oraşelor Beiuş şi Ştei), BIHOREANUL i-a întrebat pe reprezentanţii Uniunii ce şanse îşi acordă pentru ca amendamentele lor să fie luate în considerare.

"Pe domeniile pe care le-a gestionat UDMR nu cred că Bihorul are de ce să-i fie ruşine, decât dacă nu-l considerăm mincinos pe primarul Ilie Bolojan, care a declarat că cei doi miniştri ai UDMR (Cseke Attila - la Sănătate, şi Borbely Lszlo - la Mediu) şi-au făcut datoria faţă de Oradea şi Bihor", a răspuns Szabo, evitând să comenteze exemplele date de BIHOREANUL.

În schimb, UDMR-iştii au anunţat că nici acum nu renunţă la planul de a intra la guvernare şi au spus că, dacă reuşesc, vor solicita chiar Ministerul Transporturilor. "Eu am tot spus că până nu va fi ministru bihorean de la UDMR la Transporturi nu va fi gata Autostrada", a amintit deputatul Cseke Attila, completat apoi de Szabo Odon: "Există la un moment dat posibilitatea să avem şi miniştri UDMR în acest Guvern, noi nu am renunţat la asta, şi vom vedea atunci bilanţul tuturor. Vom cere chiar Ministerul Transporturilor!".

Întrebaţi de la cine anume s-ar aştepta să fie chemaţi la guvernare (PSD sau PNL?), cei trei parlamentari ai UDMR au râs cu subînţeles, fiindu-le încă proaspătă în amintire intenţia lui Victor Ponta de a-i coopta în executiv şi pe reprezentanţii Uniunii, dar şi opoziţia manifestată vehement de liberali.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
5 Comentarii
Glume-n program
(C)orb la (c)orb nu scoate ochii....Si de-alde Relu Fenechiu sa mearga la pescuit? Si cu transformatoru-n rucsac?
Postat 24 Ianuarie 2013, 20:59 de gyorgy tozser
Mai staţi ...
Nu e prost cine cere, ci acela care dă ...
Postat 24 Ianuarie 2013, 19:28 de Carp III
UDMR BIHOR ,FELICITARI !!
Sunt roman dar vad si ma bucur ca voua va pasa .Si sa fim centru regional si sa costruim autostrada in Bihor. Oare noi romanii cei multi oare ce facem !?.Ne ,,inverzim'' cand va vedem sau ne ascundem cand va auzim ?
Postat 24 Ianuarie 2013, 18:02 de politicos
Da, asa zicea si marmota!
Mai rau, ala macar facuse niste sculpturi la viata lui, dar astia in afara de vorbe goale ce au mai produs vreodata?
Postat 24 Ianuarie 2013, 17:45 de Merlin from Berlin
ba...udmr-istilor
ce va traba si voua? ati pierdut alegerile?.....sunteti pe nicaieri ..ca vida gheza....
Postat 24 Ianuarie 2013, 16:54 de pista
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6625 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON