URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 19 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
De când au venit liberalii la conducerea Oradiei, numai de dezbinare avem parte. Se face un pod nou peste Criș: de ce se face? Și dacă se face, de ce are doar o bandă pe sens? La ce ne trebuie drum expres când pe terenurile alea vegetația creștea liniștită încă de pe vremea lui Ladislau Întemeietorul? Iar se fac pasaje supra și subterane? E scandalos cum se intervine la renovarea parcurilor, nu era mai bine înainte?!
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Ca în fiecare an electoral, o grămadă de aleși își schimbă partidul care i-a ajutat să-și câștige mandatele, perioada pre-electorală fiind comparată cu sezonul de Mercato din fotbal. Atât doar că, deși numitorul comun cu fotbalul sunt banii, în politică ar trebui să conteze și factorul moral. Cum aleșilor nu le pasă, însă, de așa ceva (de doctrine și ideologii nici vorbă, iar de fair-play nici atât), alegătorii n-au decât să spună că politica e prostituție, dar să meargă totuși să-i voteze.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Așa cum am mai arătat anul trecut, în octombrie 2023 Înalta Curte de Casație și Justiție a pronunțat o decizie obligatorie, extrem de importantă, prin care a stabilit că asiguratorul RCA care nu își respectă obligațiile legale trebuie să fie obligat să plătească penalități de întârziere de 0,2% pe zi de întârziere, adică peste 70% pe an, din suma stabilită de instanță cu titlu de despăgubiri.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
19 Februarie 2020, 12:02

Şefii Regionalei de Drumuri anunță investiții masive pentru acest an în Bihor. Ce promisiuni sunt pentru DN 76

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Noul director general al Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Cluj, Eugen Cecan, a prezentat, miercuri, la Oradea, programul de întreţinere şi programul de investiţii al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România (CNAIR) pentru judeţul Bihor, care prevede pentru acest an alocări de fonduri pentru reparaţii mai consistente decât în ultimii trei ani la un loc, dar şi cea mai mare investiţie din nord-versul ţării pentru şoselele din Bihor.

Informaţiile au fost făcute publice în prezenţa prefectului de Bihor, Dumitru Ţiplea, a şefului Secţiei judeţene a Drumurilor Naţionale, Silviu Opriţa, precum şi a doi şefi de departamente.

În 2020, dublu

Potrivit programului, pus şi la dispoziţia presei orădene, în cursul anului curent pentru lucrările de întreţinere a şoselelor naţionale din Bihor sunt alocaţi 44,262 milioane lei, aproape dublu faţă de sumele din ultimii trei ani, care au totalizat doar 22,258 milioane lei.

"Vom avea lucrări de întreţinere pe Centura Oradea, pe DN 19 (Oradea-Marghita), pe DN 1 (Oradea-Cluj), se va muta cântarul pentru TIR-uri din Borş şi se vor face lucrări de întreţinere şi în Vama Borş, pentru că e nepotrivit să intri în ţară prin gropi. Cea mai mare investiţie din raza DRDP Cluj va fi anul acesta pe DN 76 (Oradea-Beiuş), colegii de la Drumuri şi-au propus ca în acest an să termine lucrările pe acest tronson. Se lucrează şi la încheierea exproprierilor pentru Centura Ştei, sperăm că în câteva zile vor fi gata, şi pentru Centura Aleşd", a rezumat prefectul Dumitru Ţiplea liniile principale ale programului de întreţinere şi celui de investiţii pentru DN-urile din Bihor.

"În ultimii trei ani, valoarea lucrărilor pentru Bihor a fost foarte mică, ţinând cont de importanţa pe care o are Oradea, de aceea s-a decis ca pentru Bihor alocările să fie semnificative anul acesta", a confirmat şi şeful DRDP Cluj, Eugen Cecan.

Reparaţii masive pe patru DN-uri

Potrivit lui Cecan, care a redevenit şef al DRDP Cluj în noiembrie anul trecut, pe Centura Oradea vor fi făcute lucrări de reparaţii în valoare de aproape 5 milioane lei. "O să facem covoare subţiri la rece pe câteva porţiuni, iar pe 4,7 kilometri vom face covoare asfaltice noi", a spus directorul, referindu-se la porţiunea dinspre Şoseaua Borşului până la giraţia spre Sântandrei, de-a lungul străzii Densuşianu. De asemenea, a adăugat el, tot pe Centura Oradea "va începe lărgirea cu încă o bandă la intrarea de pe DN1", adică dinspre Borşului, lucrarea urmând să înceapă din 15 martie.

Cecan a mai afirmat că fie pe 1, fie pe 15 martie, în funcţie de starea vremii, va fi dat ordinul de începere a lucrărilor pentru amenajarea unui sens giratoriu pe DN1 (Şoseaua Borşului) în dreptul companiei Celestica, cerut încă din vremea când prefect al judeţului era Claudiu Pop. "Banii sunt alocaţi, contractul de execuţie este semnat", a precizat Cecan, completând că valoarea lucrării este de 1,372 milioane lei.

Pentru DN 19 Biharia-Sălard, şeful DRDP Cluj a afirmat că lucrările de reparaţii începute anul trecut vor continua prin reciclarea in situ între kilometrii 11 şi 24 (de la Sălard spre Biharia), iar între kilometrii 0 şi 11 (cu începere din Biharia) va fi realizată şi ranforsarea sistemului rutier (consolidări ale drumului), deoarece capacitatea portantă este mult sub necesităţi. Pe acest drum, lucrările vor costa 1,7 milioane lei şi, respectiv, 7,025 milioane lei.

Pe de altă parte, pe DN 1 Oradea-Cluj va fi aşternut covor asfaltic nou pe un tronson de 25 kilometri (între Corniţel şi Tinăud), în valoare de 5,971 milioane lei.

Pe DN 19E (Chiribiş-Marghita) vor fi cheltuiţi peste 12 milioane lei pentru ranforsarea sistemului rutier, iar alţi 9 milioane lei pentru consolidarea podurilor din Drăgăneşti (peste DN76), Gheghie şi Auşeu (peste DN1).

DN 76 Oradea-Beiuş, gata anul acesta

În ce priveşte reabilitarea şi modernizarea DN76, unde lucrările au început cu mai mult de 12 ani în urmă, Cecan, care a mai fost şef al DRDP Cluj, şi-a criticat predecesorii, afirmând că "nu s-a urmărit proiectul anul trecut", promiţând că anul acesta vor fi gata, însă, între Oradea şi Beiuş. Pentru aceste lucrări, CNAIR a alocat cea mai mare sumă rezervată şoselelor naţionale din nord-vestul ţării, şi anume 161,802 milioane lei.

Pe lotul I (Beiuş – Bitii) lucrează compania autriacă PORR Construcţii, care are termen de finalizare data de 1 septembrie, dar Cecan a spus că "vor termina probabil în august". Pe lotul II (Bitii – Hidişel) lucrează compania ARL Cluj, care ar trebui să încheie lucrările până la începutul lunii viitoare, iar pe lotul II (Hidişel – Oradea) grupul Selina, care trebuie să le finalizeze până la 1 august. "Ca să nu blocăm în sezon turistic Băile Felix, vom face o deviere a traficului, probabil din 15-20 martie, pe podul din localitate (n.r. - în dreptul pensiunii Noblesse) prin stânga. Constructorii ne-au spus că până la 1 iunie vor termina lucrările", a precizat cecan.

Exproprieri pentru centurile din Ştei şi Aleşd

În ce priveşte şoselele ocolitoare ale oraşului Ştei şi Aleşd Sus, promise de peste un deceniu şi jumătate, şeful DRDP a afirmat că sunt în fază finală procedurile de expropriere, astfel încât anul acesta să poată fi lansată licitaţia pentru proiectarea şi execuţia propriu-zisă.

"La Ştei, din peste 1.000 de imobile, au mai rămas de emis 16 decizii de expropriere, pentru 16 poziţii (n.r. – funciare) care erau neclare din punctul de vedere al proprietăţii, credem că în câteva zile vor fi terminate", a exemplificat Eugen Cecan.

Implicat în grăbirea procedurilor de expropriere, dar şi în accelerarea tuturor proiectelor de infrastructură rutieră din judeţ, prefectul Dumitru Ţiplea i-a atenţionat pe reprezentanţii CNAIR de la Cluj că va urmări constant şi îndeaproape dacă aceştia se şi ţin de programele de întreţinere şi de investiţii asumate, aşa încât planurile să nu rămână doar pe hârtie. "Vă promit că vă vom monitoriza foarte atent!", a spus Ţiplea în finalul întâlnirii.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
CrisDumi
Oradea-Osorhei se face pe banii tăi, de contribuabil. Așa că sa mori de ciudă, plătești pt Oșorhei .
Postat 19 Februarie 2020, 16:57 de Sandu2100
Oradea - Oșorhei nimic-nimic !?!
Ba o să o și îngusteze, pe deasupra, ca să compenseze poveștile dinspre Borș !?!
Postat 19 Februarie 2020, 16:19 de CrisDumi
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5614 RON
  • 1 EUR = 4.9715 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON