URMĂREȘTE-NE PE
DUMINICĂ, 19 IANUARIE 2020

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
La cele 100 proiecte aflate în derulare, primarul Bolojan vrea să mai implementeze încă 172, dacă tot a reuşit să rezolve accesarea banilor de la UE. Practic, în felul acesta, în 2020 Bihorul are pe rol 273 lucrări, pentru că vine şi Consiliul Judeţean cu o investiţie. Mă gândesc că au de gând să termine terminalul neterminat, care trebuia terminat cu doi ani în urmă.
Zic şi eu
Adrian Cris
În urmă cu un deceniu, când îşi începea primul mandat, primarul Ilie Bolojan socotea corect că Oradea trebuie înnoită radical, atât prin refacerea sistemelor de apă-canalizare şi de termoficare, cât şi prin reabilitarea clădirilor din centrul istoric, aşa încât acestea să devină atractive inclusiv turistic. Apoi a declanşat cele mai vaste operaţiuni în ambele direcţii, în ciuda contestărilor formulate de adversari.
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
O mare parte din sudalmele pe care le încasează autorităţile ar fi evitabile dacă s-ar comunica sincer şi corect pe canalele oficiale. Dar, de cele mai multe ori, în România se preferă tăcerea. S-au făcut paşi mari înainte în domeniul comunicării în ultimii 30 de ani, dar încă suntem departe de lumea în care, atunci când apare o problemă, se organizează rapid o conferinţă de presă, preferabil în direct.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveţi despre decizia Primăriei Oradea de a taxa eliberarea pe loc a documentelor la ghişeu şi de a încuraja, inclusiv prin reduceri fiscale, relaţia online între cetăţeni şi administraţie?



De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Aşa cum am arătat săptămânile trecute, legislaţia noastră prevede posibilitatatea ca statul să acorde facilităţi persoanelor care nu pot să îşi permită cheltuielile pricinuite de desfăşurarea unui proces civil. Dacă în episoadele anterioare am prezentat condiţiile de acordare a acestui ajutor, în continuare vom vedea procedura prin care ajutorul public judiciar poate fi obţinut.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Colica renală este o durere intensă la nivelul regiunii lombare şi abdominale determinată de obstacole organice sau funcţionale ale rinichilor şi căilor urinare. Obstacolele organice cele mai dese sunt calculii mobili din litiaza renală, cheagurile de sânge sau fragmentele de puroi din infecţiile cronice sau tumorile renale şi stenozele ureterale (modificări ale calibrului ureteral) din tuberculoza renală. Cele funcţionale sunt reprezentate de spasme ale musculaturii căilor urinare, care pot fi independente sau asociate cu obstacolele organice.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Din păcate, cinematografia şi oamenii neinformaţi perpetuează o serie de mituri care impun o stigmă asupra bolnavilor şi asupra celor cu afecţiuni psihice. Un schizofrenic este confundat des cu cei cu personalitate multiplă, cu criminalii în serie, cu cei malefici şi răi, gata de violenţe inimaginabile. Adevărul este, însă, altul...
21 Iulie 2017, 13:22

Noi promisiuni pentru infrastructura rutieră şi feroviară din Bihor: Ministrul Transporturilor afirmă că a „deblocat” toate proiectele

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Parcă ar fi an electoral sau timpul ar fi fost dat înapoi. Aflat vineri în „vizită de lucru” pentru a inspecta stadiul lucrărilor de reabilitare şi modernizare a DN76 pe tronsoanele Oradea – Beiuş şi Beiuş – Ştei, actualul ministru al Transporturilor, Alexandru Răzvan Cuc, le-a oferit jurnaliştilor orădeni, invitaţi la Prefectură, dovada că este la fel de hotărât ca predecesorul său din urmă cu cinci ani, Dan Şova, care promitea la fel de solemn reluarea şi, după caz, deschiderea de noi şantiere pentru realizarea unor obiective de infrastructură.

Flancat de preşedintele PSD Bihor, Ioan Mang, prezent în calitate de vicepreşedinte al Consiliului Judeţean Bihor, de directorul general al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România, Ştefan Ioniţă, şi de prefectul judeţului, Ioan Mihaiu, Cuc a trecut în revistă absolut toate proiectele restante şi a afirmat că le-a „deblocat” pe toate.

Undă verde pentru drumul expres

Prima, şi de fapt cea mai concretă noutate anunţată de ministrul Transporturilor, se referă la finalizarea drumului expres construit de Primărie în urmă cu doi ani din zona Dragoş Vodă până la blocurile ANL din bulevardul Ştefan cel Mare, dar neterminat din cauză că pe o porţiune de aproximativ 600 metri liniari terenul necesar nu a fost pus la dispoziţie de către Direcţia Regională a CFR.

Ministrul Alexandru Cuc a dat însă o veste bună: la mijlocul acestei săptămâni, miercuri, Consiliul de Administraţie al Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române a decis închirierea terenului în suprafaţă de 13.800 metri pătraţi către municipalitate, iar săptămâna viitoare conducerea Regionalei de la Cluj „va perfecta” cu reprezentanţii Primăriei „toate actele necesare”, aşa încât drumul expres va fi finalizat, fără a mai ocoli pe străduţele din vecinătatea fostului Depou.

Nouă licitaţie pentru Autostradă

În ce priveşte reluarea lucrărilor pe secţiunea 3C a Autostrăzii Transilvania, abandonate încă din 2008, Cuc a spus că a fost transmisă către Autoritatea Naţională pentru Achiziţii Publice documentaţia pentru licitarea în SEAP în vederea desemnării unui nou constructor, după ce contractul cu asocierea firmelor spaniole Corsan-Corvian, semnat la Oradea în guvernarea Ponta a fost reziliat fiindcă acestea nu au făcut nimic. Motiv pentru care, de altfel, firmele au fost „penalizate” financiar, a adăugat şi şeful CNAIR, Ştefan Ioniţă, fără a indica însă suma executată de autorităţile române.

Actualul ministru a precizat că cei 54 kilometri ai secţiunii ce străbate judeţul Bihor au fost împărţiţi în trei loturi, pentru a lucra tot atâtea firme sau asocieri, iar primii 5 kilometri ar putea fi gata încă înainte ca Ungaria să finalizeze autostrada M4 până la graniţa cu România, iar întreaga secţiune până cel târziu la finalul anului 2020, când se va putea circula „între Oradea şi Cluj”.

Centuri „deblocate”

Ministrul Transporturilor a abordat şi subiectul şoselelor de centură ale oraşelor bihorene, afirmând că „pentru varianta de ocolire Ştei (n.r. – Beiuş-Ştei) avem antreprenor şi sursa de finanţare este POIM” (n.r. – Programul Operaţional pentru Infrastructură Mare), singura „sincopă” fiind exproprierea terenurilor necesare. Alexandru Cuc a afirmat, însă, că o Hotărâre de Guvern în acest scop va fi adoptată în septembrie, astfel că lucrările propriu-zise vor începe „în primăvara anului viitor”.

Despre centura Aleşd, oficialul a amintit că a fost anulată licitaţia organizată încă din 2015 pentru desemnarea constructorului, „iar până la sfârşitul anului vom lansa” o nouă procedură.

De asemenea, Cuc a spus că în septembrie „vom lansa” şi procedura pentru găsirea unui constructor care să finalizeze centura oraşului Săcueni, abandonată într-un stadiu de execuţie de 52%.

În fine, ministrul a declarat că „am preluat” studiul de fezabilitate pentru centura Salontei, recent făcut de Consiliul Judeţean, „şi l-am transmis directorului CNAIR”, deoarece „trebuie găsită sursa de finanţare pentru a-l implementa în perioada următoare”, fără a preciza ce înseamnă, concret, acest lucru.

Electrificare şi „calmare”

Ministrul Transporturilor nu a ezitat să facă promisiuni nici în legătură cu electrificarea căii ferate între Episcopia Bihor şi Cluj, declarând că „avem semnat SF-ul”, iar apoi, când BIHOREANUL i-a cerut estimarea unei date pentru începerea efectivă a lucrărilor să revină spunând că, de fapt, „avem semnat contractul pentru SF”.

Alexandru Cuc a spus că termenul de execuţie a studiului este de 12 luni, iar „la jumătatea anului viitor vom lansa procedura de proiectare şi execuţie”, costul total al proiectului fiind de 480 milioane euro, iar sursa de finanţare acelaşi POIM.

În final, ministrul a ţinut să felicite Consiliul Judeţean pentru că va construi un nou terminal la Aeroportul Oradea, iar şeful CNAIR, Ştefan Ioniţă, a afirmat, întrebat fiind de jurnalişti, că insulele de calmare recent amplasate pe DN 1 între Oşorhei şi Auşeu vor fi refăcute în urma unui audit de siguranţă rutieră, execuţia după vechiul proiect fiind în prezent „stopată”.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
cu faptele e greu la ei...
doar din vorbe ne fac ...
Postat 21 Iulie 2017, 15:39 de Traian
Blabla
Blabla,povesti,povesti si iar povesti. Fapte tovarasul mang...La capitol de laudat santeti buni .. in rest nimic
Postat 21 Iulie 2017, 13:34 de tepes
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.2831 RON
  • 1 EUR = 4.7795 RON
  • 1 HUF = 0.0143 RON