URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
19 Iunie 2019, 08:02

Decizie a Tribunalului UE: Frații Micula ar putea rămâne cu banii virați de statul român

Decizie a Tribunalului UE: Frații Micula ar putea rămâne cu banii virați de statul român foto: Gândul
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Tribunalul UE a anulat, marți, decizia Comisiei Europene din 2015 privind recuperarea de către România a unor despăgubiri date oamenilor de afaceri bihoreni Viorel și Ioan Micula, în urma unui arbitraj la Curtea de la Washington (ICSID). Decizia Tribunalului nu este definitivă, urmând să ajungă în a doua instanță, la Curtea Europeană de Justiție, a declarat pentru HotNews.ro avocatul Valentin Mircea.

În 2015, frații Micula și firmele lor au primit din partea statului român, prin executor judecătoresc sau transferuri voluntare, peste 550 milioane de lei. Comisia Europeană a considerat că acestea sunt ajutoare de stat ilegale şi a adoptat o decizie în care concluziona că suma plătită de România încalcă normele UE privind ajutoarele de stat. Astfel, CE obliga România să recupereze despăgubirile de la beneficiari. Frații Micula au atacat la Tribunalul UE această decizie și a fost câștigată marți, în primă instanță. Tribunalul a mai decis că toate cheltuielile de judecată vor fi suportate de Comisia Europeană.

În decembrie 2018, Comisia Europeană a dat în judecată România, la Curtea de Justiţie a UE, pentru că nu a recuperat toți banii dați ca despăgubiri fraților Micula. România ar mai fi avut de recuperat în acel moment mare parte din bani, circa 92 de milioane euro din 131 milioane euro. 

Hotnews.ro aminteşte că totul pornește de la o decizie din decembrie 2013, a curtii de arbitraj de la Washington, de pe langa Banca Mondiala - Centrul International pentru Solutionarea Disputelor in Investitii (ICSID). Aceasta a hotărât că fratii Micula si firmele lor trebuie să primească de la statul român despăgubiri pentru neacordarea unor stimulente investiționale, cele mai multe de pe vremea Guvernului Năstase.

Pe 2 octombrie 1998, autoritățile române au adoptat Ordonanța de urgență a Guvernului 24/1998 prin care se acordau anumitor investitori din regiuni defavorizate o serie de stimulente, printre care în special facilități precum scutirea de la plata taxelor vamale și a TVA pentru mașini și restituirea taxelor vamale pentru materiile prime, precum și scutirea de la plata impozitului pe profit pe durata desemnării zonei relevante drept regiune defavorizată.

Guvernul român a decis ce regiuni ar trebui să fie desemnate drept regiuni defavorizate și a stabilit durata acestei desemnări la cel mult zece ani. Prin hotărârea din 25 martie 1999, cu aplicare din 1 aprilie 1999, guvernul român a declarat zona minieră Ștei‑Nucet, județul Bihor, regiune defavorizată, pentru o perioadă de zece ani. Pe baza unor certificate de investitori permanenți, obținute la 1 iunie 2000 de European Food și la 17 mai 2002 de Starmill și de Multipack, acestea au făcut anumite investiții în zona minieră Ștei‑Nucet.

Pe 15 mai 2000, Consiliul Concurenței a adoptat Decizia 244/2000 prin care a stabilit că mai multe dintre stimulentele acordate în temeiul OUG 24 trebuiau considerate ajutoare de stat în scopuri de exploatare care conduc la denaturarea concurenței și care trebuiau, așadar, eliminate.

După începerea negocierilor de aderare la Uniunea Europeană, pe 26 august 2004, specificând că, „în vederea îndeplinirii criteriilor prevăzute de normele comunitare privind ajutoarele de stat și, de asemenea, în vederea finalizării negocierilor din cadrul capitolului nr. 6 (Politica în domeniul concurenței), [era] necesar să se elimine toate formele de ajutor de stat din cadrul legislației naționale care [erau] incompatibile cu acquis‑ul comunitar în acest domeniu”, România a abrogat toate stimulentele acordate în temeiul OUG, cu excepția facilității pentru impozitul pe profit. Această abrogare a intrat în vigoare la 22 februarie 2005.

Pe 28 iulie 2005, ca urmare a revocării stimulentelor pentru investiții prevăzute de OUG, cinci dintre reclamanți, Ioan și Viorel Micula, European Food, Starmill și Multipack, au solicitat instituirea unui tribunal arbitral în conformitate cu articolul 7 din tratatul bilateral de investiții încheiat la 29 mai 2002 între Guvernul Regatului Suediei și Guvernul României. Aceasta în condițiile în care frații Micula au cetățenie suedeză. Au urmat mai mulți ani de proceduri arbitrale până la decizia ICSID din decembrie 2013.

Vezi AICI decizia Tribunalului UE

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
4 Comentarii
titlul articolului nu reflecta in mod corect soluția Tribunalului UE
Tribunalul nu a hotarat ca investitorii Micula "ar putea ramane cu banii" ci a hotarat ca Decizia Comisiei Europene care i-a impiedicat pe investitori sa puna in aplicare o hotarare internationala este nelegala, si, pe cale de consecinta, a anulat-o. Asadar, la acest moment, Romania datoreaza investitorilor Micula intreaga suma acordata la 11 decembrie 2013 de Centrul Internaţional pentru Soluţionare a Disputelor pentru Investiţii (ICSID).
Postat 20 Iunie 2019, 11:35 de Important
Bihoreanule, ești naiv sau doar mercenar !?!
Acesta a fost "cântecul de lebădă" al tribului Micula, în fapt ultima posibilitate de intervenție a PSD-iștilor din prima generații de securiști ai SIE !?! Simplul fapt că, înainte de finalizarea președinției României la UE și taman când nu avem PE și CE în deplină funcționalitate, s-a mai făcut o încercare la o instanță europeană cu un singur judecător comercial, arată disperarea unora că li se duce cu totul "preșul de sub picioare" !?! N-au făcut altceva decât să trezească interesul viitoarei Comisiii Europene, cea care face regulile pe continent !?! Curtea va desființa decizia acestui Tribunal care trăiește și el de pe piață ... și va motiva clar două aspecte esențiale; primul că subvențiile trebuiau oprite începând cu 2007, iar al doilea că zona defavorizată a fost creată fix pe amplasamentul "investițiilor SIE" gestionate prin tribul Micula, ulterior deci ... nu că acest grup de interese ar fi investit într-o zonă defavorizată !?! În rest, dacă nu-i una e alta ... Miculeștii au datorii de peste 250.000.000 Euro, la fisc, la CAS, la CASS, la bănci, la alte firme !?! Oricum se prăbușește tot acest "mecanism" care a infectat Bihorul prima dată și România mai apoi ... și cu cât se încearcă salvarea unora de acest fel, cu atât mai rău va fi pentru "Statul de Drept" al PSD, ALDE, Antena3, etc, etc !?!
Postat 19 Iunie 2019, 12:43 de CrisDumi
raia
niste "investitori" care isi mai pastreaza conturile pline de bani si orgolii fara masura, in timp ce beizadeaua lor mica se plimba inarmat si infatuat prin oras. la astia trebuie sa le puna cineva capac, altfel devin contagiosi.
Postat 19 Iunie 2019, 09:54 de roger
Cateva precizări pentru înțelegerea corectă a speței
La data de 11 decembrie 2013 Centrul Internaţional pentru Soluţionare a Disputelor pentru Investiţii (ICSID) a pronunţat o hotărâre arbitrală într-un dosar ce a avut ca părţi pe reclamanţii Ioan Micula, Viorel Micula, și alte trei societăți, iar ca pârât România. Prin această hotărâre arbitrală s-a constatat că România a acționat nerezonabil și contrar obligațiilor sale internaționale atunci când a abrogat în anul 2004 o schemă de facilități instituită pe zona defavorizată Ștei-Nucet și care, conform legii trebuia menținută până în anul 2009. România a fost condamnată și pentru că, în ciuda abrogării facilităților, a menținut în continuare obligația investitorilor de a păstra locurile de muncă și de a nu lichida sau muta investiția. Pe scurt, în anul 1998, România a declarat zona Ștei-Nucet ca fiind zonă defavorizată și a promis pe o perioadă de 10 ani că va susține investițiile în zona respectivă prin acordarea unor facilități fiscale, cu condiția ca investițiile să fie păstrate, adică să nu fie lichidate voluntar, pe o perioadă de 20 de ani. Domnii Ioan și Viorel Micula, care au statut de investitori suedezi, având, de peste 20 de ani doar cetățenie suedeză, au făcut investiții masive în zona Ștei-Nucet, accesând credite de la mai multe bănci comerciale. Astfel, au fost ridicate de la zero mai multe fabrici, au fost cumpărate echipamente de ultimă generație și a fost creată infrastructura pentru una dintre cele mai mari platforme industriale din regiune. Un astfel de proiect presupune o fază inițială în care se investește masiv, urmată de o perioadă în care respectivele investiții trebuie recuperate, creditele trebuie restituite, etc. Or, în cazul investițiilor domnilor Micula, România s-a răzgândit în acordarea suportului promis exact atunci când investițiile fuseseră finalizate, iar investitorii trebuiau să înceapă să își recupereze investițiile făcute. Deși a abrogat schema de facilități, România nu a abrogat și obligațiile investitorilor de a păstra locurile de muncă și investițiile pe perioada de 20 de ani. În consecință, România a fost obligată de Tribunalul de la Washington să achite cu titlu de despăgubiri, suma de aproape 400.000.000 lei, plus dobândă calculată Robor la 3 luni plus 5% pe an ca urmare a încălcării Acordului dintre Guvernul României şi Guvernul Regatului Suediei privind promovarea şi protejarea reciprocă a investiţiilor care protejează investițiile suedeze în România. România a atacat Hotărârea ICSID cu o acțiune în anulare care a fost respinsă. Hotărârea ICSID a rămas definitivă. Executarea unei hotărâri pronunțate de acest tribunal internațional este obligatorie pentru România. Încă din anul 1975, România a aderat, alături de alte aproximativ 150 de state, la Convenția ICSID, Convenţia pentru reglementarea diferendelor relative la investiţii între state şi persoane ale altor state, încheiată la Washington în 1965. Această convenție obligă toate cele 150 de țări să se supună necondiționat hotărârilor date de Tribunalul ICSID de la Washington . Instanțele Române au înțeles acest lucru și au încuviințat executarea silită a hotărârii arbitrale pe teritoriul României. România s-a opus executării, dar instanțele române au respins contestația la executare a României. După pronunțarea hotărârii ICSID, Comisia Europeană a început un joc de instigare a României în a nu-și respecta obligația asumată internațional, respectiv aceea de a pune în aplicare o hotărâre dată de Tribunalul ICSID de la Washington . Astfel, Comisia a pornit o investigație proprie în care urma să analizeze dacă plata de către România a unei sume la care a fost obligată de un for jurisdicțional ar putea fi considerată “ajutor de stat”. Printr-o Decizie din 2015 pronunțată de către Comisia Europeană în legătura cu cauza Micula s-a dispus recuperarea tuturor sumelor de bani executate în baza Deciziei ICSID și s-a solicitat României să nu mai achite nici o sumă de bani. Decizia Comisiei Europene din 2015 a fost atacată de cei doi investitori la Tribunalul Uniunii Europene, care, după 4 ani de la depunere, în data de 18.06.2019 a dispus anularea Deciziei Comisiei Europene și obligarea acesteia la plata cheltuielilor de judecată către reclamanți. În consecință, la acest moment, Statul Român are de achitat celor 2 investitori și companiilor reclamante întreaga sumă ce face obiectul hotărârii pronunțate Centrul Internaţional pentru Soluţionare a Disputelor pentru Investiţii (ICSID). Dacă funcționarii români își vor asuma in continuare riscul a nu respecta o hotărâre definitivă a unui for judiciar internațional, Statul Român va achita dobânzi colosale pentru fiecare zi de întârziere. Recursul pe care il va depune sau nu il va depune Comisia Europeană nu va opri curgerea acestor dobâzi și nici nu poate constitui o scuză în fața nerespectării unei hotărâri obligatorii și definitive.
Postat 19 Iunie 2019, 09:22 de Important
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6085 RON
  • 1 EUR = 4.973 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON