URMĂREȘTE-NE PE
MIERCURI, 24 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
29 Noiembrie 2021, 12:26

Tranşeele Oradiei: Traficul din oraş e dat peste cap de zecile de şantiere deschise concomitent, unele abandonate din proastă organizare (FOTO)

Tranşeele Oradiei: Traficul din oraş e dat peste cap de zecile de şantiere deschise concomitent, unele abandonate din proastă organizare (FOTO) LUCRĂRI DE (HÂR)TOP. Locuitorii din zona Şelimbărului se plâng de constructorii angajaţi de Termoficare. "Eu nu înţeleg ce lucrare e asta: au spart aleile, au blocat intrarea în bloc cu panglică, au lăsat căminul de vizitare neacoperit şi s-au mutat în alte locuri din cartier", reclamă un orădean
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Muncitorii vin, sapă şi pleacă. În urma lor şanţurile rămân deschise sau acoperite de mântuială. Aproape că nu există zonă din Oradea în care circulaţia să nu fie obstrucţionată.

"În Nufărul se lucrează de luni de zile, lângă Piaţa Mare se sapă pentru viitoarele tuneluri, lucrările din strada Libertăţii nu se mai termină, iar în Rogerius, dacă intri cu maşina între blocuri, nu este sigur că te mai poţi întoarce tot pe acolo, că apare un şanţ", spune preşedintele Camerei Taximetriştilor Bihor, Iosif Rad.

Timp, nervi şi bani...

preşedintele Camerei Taximetriştilor Bihor, Iosif RadÎn Oradea, maşina este modalitatea de deplasare comodă, dar nu şi rapidă. Aproape că nu există traseu pe care, cu mici scurtături, un pieton mergând voiniceşte să nu ajungă mai repede la destinaţie. "De când cu şantierele deschise în tot oraşul, pentru un traseu de 5 minute acum îţi trebuie şi 20 de minute", spune reprezentantul taximetriştilor, Iosif Rad (foto).

Timpii de aşteptare la semafoare, înaintarea în coloană, încetinirile la escaladarea unor dâmburi dublează cantitatea de combustibil arsă, cu efecte devastatoare asupra bugetului şi poluării. "De la 8,5-9 litri ajungi la un consum de 15-16 litri la suta de kilometri, preţul unei curse poate creşte şi cu 50% şi, normal, clientul se supără", spune Rad.

La ore de vârf, traficul în oraş practic se blochează. "Dimineaţa între 7.30 şi 9 şi după-amiaza între 16 şi 19 totul e blocat, indiferent că vrei să ajungi din Nufărul în centru sau din Şoseaua Borşului în oraş", zice acesta.

Evitaţi sau aşteptaţi!

primarul Oradiei, Florin BirtaStrăzile sunt sparte de constructori angajaţi de Primărie, Compania de Apă Oradea, Termoficare, Distrigaz şi alţii. "Sunt deschise peste 40 de şantiere", zice primarul Florin Birta (foto).

Săptămâna trecută, punctul nevralgic al traficului era în centrul civic, unde lucrările la viitorul pasaj subteran demarate de Freyrom, constructorul Pasajului Magheru şi al podului Centenarului, au deviat traficul pe linia de tramvai. "Cea mai dificilă a fost relocarea reţelelor de apă, canalizare şi termoficare, pentru că muncitorii au fost nevoiţi să aştepte unii după alţii. Acum a început săparea celor 86 de piloţi foraţi care vor susţine pasajul şi se va merge mai repede", promite managerul de proiect din partea Primăriei, Ovidiu Guler.

Constructorul preferat al municipalităţii lucrează repede, dar prost. Şanţurile conductelor au fost acoperite de mântuială, spre disperarea şoferilor. "Firma îşi bate joc de noi. Nu poţi pune pietriş cu lopata şi apoi să aştepţi să fie tasat de maşini. Şanţul trebuie umplut cu pietriş până nu dăm cu băile de ulei", reclamă un orădean pe aplicaţia Oradea City Report.

Sesizată de BIHOREANUL, Primăria promite măsuri. "Constructorul va turna asfalt unde se poate", spune Guler. Acesta recomandă însă evitarea zonei. "Eu folosesc Waze şi dă rezultate. Din Nufărul poţi ajunge în centru sau în Rogerius pe şoseaua de centură, pe strada Atelierelor sau pe lângă Gara de Est", explică funcţionarul.

Pradă dezorganizării

Municipalitatea îşi pune singură piedici. După ce strada Libertăţii a fost închisă luni de zile pentru modernizare pe porţiunea dinspre Piaţa Ferdinand, luna trecută s-a închis spre Parcul Traian. Primăria şi-a amintit abia în toamnă de înlocuirea reţelelor de apă, canalizare şi termoficare pe care le-ar fi putut face în vară.  

directorul tehnic al Companiei de Apă Oradea, Cristian PopaSăptămâna trecută constructorii aşteptau unii după alţii. "Avem nevoie de un avans faţă de Termoficare ca să îi putem asigura branşamentele la apă", explică directorul tehnic al Companiei de Apă Oradea, Cristian Popa (foto).

De parcă nu era de ajuns haosul din centul oraşului, CAO tocmai a închis şi strada Apostol Andrei, între Bulevardul Decebal şi strada Szigligeti Ede. "Înlocuirea canalizării se va finaliza înainte de sfârşitul anului", promite Popa.

Muşcă şi fugi!

Şantierele încurcă inclusiv pietonii. Săptămâna trecută, oamenii săreau peste şanţurile săpate de constructorii Termoficare pe străzile Episcop Ioan Suciu, Iza, Corneliu Coposu şi altele. "Pe Şelimbărului, constructorii au spart aleile de la intrările în blocuri, au schimbat conductele, le-au acoperit cu nisip şi au plecat", reclamă un riveran.

directorul comercial al Termoficare Oradea, Dan CreţuConducerea Termoficare spune că are mâinile legate. "Vom cere constructorilor să acopere şanţurile unde se poate, dar nu îi putem penaliza. Termenele de finalizare ale lucrărilor de înlocuire a reţelelor aferente punctelor termice sunt anul viitor", spune directorul comercial al Termoficare, Dan Creţu (foto).

Astăzi, principala preocupare a conducerii societăţii este ca şantierele să nu întrerupă furnizarea încălzirii şi a apei calde. "Niciuna dintre lucrările în derulare nu afectează consumatorii", zice mândru Creţu. De parcă şanţurile le-ar cădea bine...

"Muncitorii au dispărut!"

Cei mai nemulţumiţi sunt, însă, orădenii din Oncea, unde lucrările de modernizare cu termen de execuţie de 3 luni se vor prelungi până în primăvara anului viitor.

Primăria a primit zeci de reclamaţii telefonice sau prin aplicaţia Oradea City Report. "De cel puţin 3 luni, strada Piersicilor a fost săpată, instalate câteva guri de canal care blochează câte un sens şi atât. Muncitorii au dispărut, iar cei care locuiesc în zonă fac slalom printre gropi şi guri de canal", reclamă un orădean. Situaţia este valabilă şi pentru străzile Caişilor, Cireşilor, Viilor şi Dimitrie Anghel.

"De când au început la proiect este de 10 ori mai rău. Toată vara s-a lucrat 3 zile pe lună şi acum s-au apucat la muncă puternic. La ora actuală este impracticabil drumul. Vecinul şi-a spart baia de ulei, restul frecăm cu scutul tot la 5 - 10 metri, chiar dacă mergem cu 5 kilometri la oră", se plânge un riveran de pe Caişilor.

Oamenii sunt revoltaţi că săpăturile i-au lăsat fără acces la proprietăţi, iar ploile au transformat drumul în arătură. "Azi nu am putut ajunge până acasă. Maşinile le lăsăm la capătul drumului şi venim prin noroi", spune orădeanul.

Asaltată cu reclamaţii, Primăria a cerut constructorului Costa Voc din grupul Asfamixt accelerarea ritmului de lucru. Efectul? Acesta a renunţat la lucrare...

"Am lucrat ce am putut..."

Constructorul spune că termenul de execuţie era, din capul locului, nerealist. "Ne-au pus termen de 3 luni deşi normativele spun clar că atunci când ai de făcut ziduri de sprijin nu se poate lucra lângă ele 28 de zile", zice directorul Asfamixt, Daniel Forţiu. În plus, executantul lucrărilor susţine că a fost blocat. "Electrica ne-a ţinut în loc 5 luni cu relocarea stâlpilor de curent. Nici acum nu sunt toţi mutaţi, aşa că am lucrat ce am putut".

Ca să scape de o bătaie de cap, în urmă cu o lună firma şi-a dat lucrările în subantrepriză către Via Vita şi Trebor Drum Construct. "Am păstrat doar strada Cireşilor, pe care am adus-o la stadiul de balast stabilizat. Nu o să ne mai prindă nimeni la lucrări în Oradea! Degeaba ne-a dat beneficiarul o prelungire a termenului de execuţie, pentru că la noi a venit valul de reclamaţii", zice Forţiu.

În ciuda degringoladei din oraş, săptămâna trecută municipalitatea nu avea în plan penalizarea niciunui constructor. În fond i-ar fi şi greu, pentru că o bună parte din responsabilitate îi aparţine. Doar orădeanul care plăteşte pentru lucrări şi suferă n-are nicio vină...


VREMURI GRELE
Se anunţă şantiere în lanţ

 şeful Direcţiei Management Proiecte cu Finanţare Internaţională Oradea, Marius Moş Traficul în Oradea se va aglomera din iarnă şi mai mult. Municipalitatea se pregăteşte să atribuie lucrările de construire a celor cinci pasaje din Piaţa Gojdu. "Contractul va fi semnat în luna decembrie. În ianuarie, după sărbători, constructorul va începe relocarea utilităţilor", spune şeful Direcţiei Management Proiecte cu Finanţare Internaţională, Marius Moş (foto). Lucrările se vor derula fără sistarea traficului, pentru a nu bloca oraşul de tot. "Se va circula pe o bandă pe sens pe porţiunea neafectată de şantier", spune Moş.

La începutul anului viitor vor mai demara lucrările pentru trecerea încălzirii cartierului Nufărul pe un mixt de agent termic cu apă geotermală, prin înlocuirea conductelor din tot cartierul, şi va începe cea de-a treia etapă de reabilitare a reţelelor de termoficare din Oradea, cu săpături în tot oraşul.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
Blocaje peste blocaje
Toata lumea intelege conceptul de modernizare. In Oradea modernizarea inseamna deranj continuu pentru cetateni si in unele cazuri chiar si evacuarea din case. Nu se poate sa tii un oras blocat ani de zile. E usor celor din Bucuresti, Brasov etc. sa ridice in slavi penelistii oradeni atat timp cat ei nu simt acest discomfort. E incredibil unde s-a ajuns. Nufarul-Rogerius iti trebuie 40 min minim sa-l faci. Ok, modernizezi nu zice nimeni nimic, dar bai frate incheie 20 de santiere incepute, nu incepe altele 20 si blochezi orasul. Ai 20 de santiere mici atunci le inchizi si lasi doar unul deschis, care e mare (ex. Centrul Civic) dar sa blochezi punctul 0 al orasului, iar mai apoi sa blochezi si legaturile cu punctul 0 e haos total. O sa fie un haos total aceasta luna, deoarece sunt sarbatorile, Piata Unirii inchisa, Centrul Civic inchis. Sarbatori fericite si de injurat in post ... pe Birta!
Postat 29 Noiembrie 2021, 23:23 de bihooorel
Sapa numai, sapa, sapa
Pina dai de stele - n apa. Cred ca avem o cultura a sapatului pur si simplu.
Postat 29 Noiembrie 2021, 13:52 de User anonimizat
Circulatia blocata....
Exagerat de multe santiere simultan.......
Postat 29 Noiembrie 2021, 12:49 de cosmin5z
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6699 RON
  • 1 EUR = 4.9762 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON