URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 28 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.

Trândăvie în pandemie: Cum a devenit stațiunea balneară Consiliul Județean Bihor... sanatoriu de lux

Trândăvie în pandemie: Cum a devenit stațiunea balneară Consiliul Județean Bihor... sanatoriu de lux VIN TÂRZIU... Parcarea CJ Bihor este un adevărat barometru al prezenţei la muncă. Miercurea trecută, la ora 8.00, au fost punctuali doar doi dintre cei care au maşini de serviciu. Inclusiv preşedintele Pásztor Sándor (foto) a ajuns abia la 8.30, după ce a fost alertat că "BIHOREANUL face prezenţa" la poartă
Trândăvie în pandemie: Cum a devenit stațiunea balneară Consiliul Județean Bihor... sanatoriu de lux ...PLEACĂ DEVREME. După ora 16.00, când se încheie programul de lucru al instituţiei, parcarea CJ Bihor rămâne pustie precum terenul unei echipe de fotbal care parcă nici nu s-a prezentat la meci
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Poreclit "staţiune balneară" din pricina activităţii relaxate, Consiliul Judeţean Bihor a devenit în ultimii 4 ani un sanatoriu de lux, cu tot mai mulţi "locatari", după ce conducerea a burduşit schema de personal cu clientelă UDMR şi PSD, răsfăţată nu doar cu salarii grase, ci şi cu beneficii mai puţin cunoscute, între care şi maşini de serviciu.

Adesea, însă, privilegiaţii nu catadicsesc nici măcar să se prezinte la muncă sau, dacă o fac, ajung cu întârziere, iar la plecare fură startul, "rupând" porţile instituţiei înainte de finalul programului. De la declanşarea pandemiei, o mulţime de salariaţi dau pe la locul de muncă mai degrabă ca să nu stea izolaţi la domiciliu. Săptămâna trecută, un experiment al BIHOREANULUI a confirmat belfereala din instituţie.

Ca-n vacanţă

Pandemia Covid a venit pentru CJ Bihor ca o binecuvântare. Nici înainte instituţia n-a funcţionat cu motoarele turate, dar de două luni parcă-i în vacanţă. La două zile după declararea stării de urgenţă, pe 18 martie, preşedintele Pásztor Sándor a semnat o Dispoziţie prin care a permis ca jumătate din angajaţi să presteze de la distanţă, cei cu copii cu vârste de până la 12 ani să stea în concedii pentru îngrijirea acestora, plătiţi de la bugetul de stat, iar alţii să-şi ia concedii de odihnă.

Pe 8 aprilie, printr-o altă Dispoziţie, acelaşi Pásztor i-a trimis în şomaj tehnic şi pe cei 500 de salariaţi ai teatrelor, Filarmonicii, Muzeului şi Bibliotecii. Nelegal, după cum au concluzionat juriştii Prefecturii, deoarece banii pentru salarii stau nefolosiţi în bugetul Judeţului, iar instituţiile de cultură nu-i sunt subordonate personal preşedintelui, ci Consiliului, singurul care putea emite o Hotărâre în acest sens.

La relanti

În ultimele două luni, din întregul aparat al CJ Bihor, singura structură care funcţionează în mod real, chiar dacă la parametri reduşi, este Direcţia Tehnică. Asta pentru că, în timp ce şefii au refuzat să rectifice bugetul pentru a sprijini spitalele ori măcar propria Direcţie Generală pentru Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului, au menţinut, la dorinţa vicepreşedintelui Ioan Mang, programul de aşternere de covoare asfaltice pe unele drumuri judeţene.

În rest, celelalte structuri au "amorţit", iar angajaţii vin la birouri mai degrabă pentru a socializa. BIHOREANUL a constatat-o miercurea trecută, când a petrecut două ore la poarta instituţiei, pentru a urmări dacă şi când ajung funcţionarii la muncă. Surpriză, sau mai degrabă nu, nici măcar cei care din ordinul preşedintelui Pásztor se bucură de maşini "de serviciu" nu au fost punctuali, deşi traficul rutier era lejer.

Tot pe rând

La ora 8.00, la Registratura CJ, subordonată direct lui Pásztor, era o singură angajată din trei. La Direcţia Economică, şefa interimară, Gabriela Plugaru, a fost şi ea punctuală, la fel şi şeful Serviciului de Monitorizare a Instituţiilor Subordonate, Szállos Nándor, sosit la volanul unui Chevrolet Captiva din parcul auto al instituţiei. La cabinetul preşedintelui erau la post directorul Králik Loránd, secretara Borsos Beata şi consilierul Borsi Loránd, utilizatorul unei Dacii Lodgy. De la Serviciul Administrativ, un singur şofer, Lucian Codău, a ajuns pe ora 8.00, cu o autoutilitară Opel a instituţiei, şeful său, Nicolae Ianc, întârziind 20 de minute.

De la Direcţia Tehnică au ajuns apoi, pe rând, tot la volanul unor maşini ale CJ, directorul Filip Cheşeli, cu un VW Tiguan (în ziua precedentă fusese, însă, pe teren în judeţ), şefa Serviciului Drumuri, Sanda Bogdan (Duster), şoferii Gheorghe Olcian (Opel Antara) şi Radu Silaghi (tot Duster).

În slow-motion

Angajat în plină pandemie, printr-un concurs cu dedicaţie, ca funcţionar la Serviciul Relaţii Publice şi Relaţii Externe (asta după câteva luni de "stagiu" ca sfetnic la cabinetul preşedintelui, fără concurs), fostul redactor şef al Bihari Napló, Rais István, a intrat şi el în ritmul general al instituţiei, ajungând la serviciu cu o întârziere de 30 de minute.

Până la ora 10.00, când BIHOREANUL a încetat să mai monitorizeze sosirea funcţionarilor, au mai întârziat alte aproape 20 de persoane, de la diverse structuri - Serviciul Juridic, Biroul Resurse Umane, Serviciul Patrimoniu, ba chiar şi administratorul public Szabó József (la volanul unui Duster) ori şeful Serviciului Transporturi, Vlad Gaje. Alţii, potrivit surselor, nu au fost văzuţi deloc la CJ în acea zi (de pildă Mihai Baneş, de la Compartimentul de Relaţii cu Presa şi Imagine, Victor Papp, manager public, Balogh Ferenc, de la Arhive, despre care colegii afirmă că n-a mai dat pe la locul de muncă din martie) ş.a.m.d.

Schimb de limuzine

Însuşi preşedintele Pásztor Sándor, adus de şofer cu limuzina VW Phaeton cumpărată pe vremea lui Alexandru Kiss, şi nu cu Skoda Superb pe care o are de acum doi ani, a sosit abia la ora 8.30. Totuşi, deloc târziu comparativ cu o zi oarecare, spun sursele, explicând: "A fost sunat de la Cabinet că este BIHOREANUL aici şi "face prezenţa" la poartă. Altfel, poate venea pe la 9.00 sau după, cum face de obicei".

Sursele afirmă, de asemenea, că după ce şeful de cabinet Králik Loránd a remarcat prezenţa reporterului, a dispus semnarea condicii de prezenţă pentru toţi angajaţii, inclusiv pentru întârziaţi. "S-au speriat, nu ştiau ce urmăriţi", a mărturisit un funcţionar.

La sosirea lui Pásztor, reporterul l-a întrebat de ce nu foloseşte maşina care i-a fost alocată, ci Phaetonul, dar şi de ce luna trecută, când a fost prins la pescuit, folosea un VW Amarok achiziţionat pentru sistemul sanitar al judeţului. "Skoda Superb a fost lovită şi este în service", a răspuns şeful CJ, care, iată, îşi permite luxul de a alege din întregul parc auto orice maşină vrea să folosească.

O cincime, motorizaţi

Pe lângă preşedinte, şi cei doi vicepreşedinţi (cu menţiunea că Mang are la dispoziţie, la fel ca Pásztor, şi şofer), nu mai puţin de 32 angajaţi ai CJ folosesc maşini de serviciu, beneficiind totodată şi de carburanţi, în cote între 100 şi 300 litri/lună. Mai au autovehicule plătite de CJ, de exemplu, administratorul public Szabó József, consilierul Simon Adrian, şeful Serviciului Transporturi, Vlad Gaje, şeful Biroului Transporturi, Németh János, consilierii Németh Rais Gyula (tot de la Transporturi) şi Borsi Imre Loránt, şeful Direcţiei Tehnice, Filip Cheşeli, şefa Serviciului Drumuri, Sanda Bogdan, arhitectul şef Simon Maria etc.

Legislaţia nu are reglementări stricte cu privire la maşinile de serviciu, regimul acestora fiind stabilit prin norme interne ale instituţiilor. În administraţia publică locală, de pildă, acestea asigură autoturisme demnitarilor (primari şi viceprimari, preşedinţi şi vicepreşedinţi de CJ), dar prin hotărâri ale consiliilor locale şi judeţene pot fi atribuite maşini şi directorilor care au muncă de teren.

Beneficiari la secret

La CJ Bihor, însă, au maşini "de serviciu" până şi simplii consilieri ori şefi de birou sau de serviciu care fie nu au deplasări în judeţ, fie le fac ocazional, urmarea fiind că ajung să "se dea" cu ele între casă şi locul de muncă, dar şi la shopping ori chiar când ies în weekend.

"Bunul plac domneşte din 2016, când s-a instalat actuala conducere. Singura dată când a fost adoptată o Hotărâre de Consiliu pentru repartizarea maşinilor instituţiei pe structuri şi persoane a fost în 2017, de atunci nu s-a mai făcut nicio alta. Atribuirea maşinilor se face fie prin ordine verbale date de Pásztor şefului Serviciului Administrativ, Nicolae Ianc, fie prin dispoziţii care nu sunt publicate pe site-ul CJ Bihor", spun sursele BIHOREANULUI.

O secretomanie, de fapt, cu nimic diferită de cea în care se află întreaga instituţie de 4 ani şi al cărei rost este ca plătitorii de taxe şi impozite să nu afle cum le sunt tocaţi banii...


LA VEDERE!
Întrebări fără răspuns

Săptămâna trecută, BIHOREANUL a cerut în scris CJ Bihor să transmită informaţii despre numărul de autovehicule din parcul instituţiei, precizând câte au fost cumpărate din 2016 până în prezent, câte au fost transferate către diverse structuri din subordine (precum Direcţia de Dezvoltare şi Implementare Proiecte, Parcuri Industriale Bihor, Direcţia Social Comunitară Bihor, Agenţia de Dezvoltare Durabilă, Agenţia pentru Managementul Destinaţiei etc), toate populate în ultimii ani cu clientelă politică.

BIHOREANUL a solicitat, de asemenea, marca, modelul, preţul şi furnizorii fiecărei maşini cumpărate, numele angajaţilor cărora le-au fost atribuite maşini de serviciu, cota de carburanţi alocată, dar şi numărul de kilometri rulaţi. Conducerea CJ nu a răspuns solicitării până la închiderea ediţiei.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
4 Comentarii
Ironic.
Socialiști până la capăt, circulă cu un Phaeton adică ca fapt divers mașina în care a murit Haider acum 12 ani, câtă decență.
Postat 14 Mai 2020, 05:53 de oradeaveche
PSD-UDMR
Sub Pasztor si Mang CJ a devenit pensiune de lux pt ei si pt apropiatii lor.
Postat 13 Mai 2020, 22:32 de Oradea2020
AȘA CEVA DOAR ÎN ROMÂNIA E POSIBIL!
Stimabililor conducători ai instituției CONSILIULUI JUDEȚEAN BIHOR, și funcționarilor angajați politic , doar micii, berea , piscina , șezlongurile și animatoarele le mai lipsesc in rest boierime maxima, pe banii celor care i-au ales bineînțeles!Restul care nu au ,,pile" probabil trebuie sa muncească și pentru trântorii promovați de partide.Multumim stimata redacție că ne arătați cum se risipesc banii noștrii ai bihorenilor , cu bună știință pentru a întreține clica de partid PSD-UDMR cu lefuri babane și mașini la scară.Speram ca de la viitoarele alegeri noi cetățenii să îi lăsăm prin vot fara aceste beneficii.Bine că sunt bani pentru găștile lor de partid dar pentru spitale nu sunt , și alte investiții necesare județului.Masinile instituției, nu ar trebui sa rămână în curtea acesteia , după orele de program potrivit legii, sau e după bunul plac?
Postat 13 Mai 2020, 18:58 de User anonimizat
ciudat...
legal si logic este ca masinile dupa orele de program sa se afle in parcarea institutiei si de acolo sa fie utilizate in interes de serviciu, cand este cazul, de catre angajati si nu pentru deplasarea la si de la domiciliu. Transportul la si de la domiciliu este avantaj in natura care trebuie inclus in salariu cu contributiile sociale aferente.
Postat 13 Mai 2020, 16:11 de Traian
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5892 RON
  • 1 EUR = 4.971 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON