URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
09 Noiembrie 2009, 11:52

Secrete pentru un şofat economic

0 clipuri
0 audio
0 fisiere
In primul rand, trebuie avut grija la pierderile de putere, ceea ce inseamna utilizarea cat mai putin posibil a aerului conditionat. Functionarea condensatorului acestuia inseamna un plus de aproape jumatate de litru consumat la suta de kilometri.

Orice turbulentă aerodinamică suplimentara are efecte asupra consumului, deci este bine sa tinem geamurile inchise (exagerand, ar trebui chiar sa pliem oglinzile laterale, al caror aport la pierderile aerodinamice este semnificativ peste 50-60 km/h).

Accelerarile si decelerarile trebuie facute gradual, foarte incet, motivul fiind simplu: cu cat pedala de acceleratie este apasata mai lent, cu atat procesul injectiei amestecului de carburant se realizeaza gradual, fara un consum inutil, cum se intampla la acceleratiile in forta.

Pentru un optim al caracteristicilor de consum si performanta, mai este necesar ca schimbarea treptelor de viteza sa se realizeze in zona turatiei de cuplu maxim, care, fata de motorizarile pe benzina, la motoarele diesel este, in general, in jurul valorii de 2.000 rpm.

Masa cat mai redusa a masinii contribuie, de asemenea, la realizarea unui consum mai mic. Deci este de preferat sa nu carati tot timpul cu masina lucruri care nu va sunt necesare - roata de rezerva poate fi inlocuita cu un kit specific, scaunul de copil poate fi utilizat atunci cand transportati copilul, iar portbagajul suplimentar este bine sa fie folosit doar la escapadele in care este nevoie de spatiu suplimentar pentru bagaje.

Adaptarea tipului de cauciucuri la anotimp conteaza, deoarece o aderenta optima inseamna un consum mai redus. Spre exemplu, daca se merge cu anvelope de iarna vara, consumul va creste, concomitent cu uzura mai mare a acestui tip de anvelope, create pentru conditii de temperaturi joase.

Tipul combustibilului influenteaza si el, intr-o masura importanta, caracteristicile de consum. Motorina cea mai ieftina are si un continut ridicat de apa si impuritati, asa incat procesul de ardere este incomplet, ceea ce inseamna un consum mai mare de motorina si emisii mai mari de CO2. O motorina mai buna calitativ, chiar daca e mai scumpa, inseamna un consum mai redus si o poluare mai mica, dar si o menajare a motorului. Prin urmare, pe termen lung se obtine chiar o mica economie in buzunar, in timp ce proprietarul poate fi cu constiinta impacata ca a consumat cat mai putin.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6085 RON
  • 1 EUR = 4.973 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON