URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 29 IULIE 2021
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
De când cu Pasajul Magheru, s-a constatat că cei care vin de pe Ady Endre, trec prin centru pe Iosif Vulcan, ajung în Piaţa Libertăţii şi nu mai pot intra în pasaj, ci trebuie să facă obligatoriu dreapta, pe podul Dacia. Acesta este şi motivul pentru care strada Andrei Şaguna, de lângă Parchet, a devenit cu două sensuri. Acum, primarul Florin Birta propune ca aici să se dea mai multă atenţie pietonilor şi bicicliştilor, ceea ce înseamnă, practic, că traficul ar avea loc în principal prin Piaţa Libertăţii.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Nu-i prima oară când Bolojan vrea să rezolve probleme gingașe cu metode... inginerești. Ideea trecerii actorilor și instrumentiștilor pe contracte de muncă pe durată determinată, pentru „eficientizarea” actului cultural, reflectă un reflex al stilului managerial cu iz dictatorial care l-a făcut celebru - dar, fără îndoială, și eficient - pe fostul edil al Oradiei.
Zic şi eu
Adrian Cris
Sub conducerea lui Ilie Bolojan, căruia mai-marii partidului îi laudă performanţele obţinute ca primar al Oradiei şi, mai nou, ca preşedinte al Consiliului Judeţean Bihor, organizaţia PNL va fi cea mai numeroasă la Congresul partidului din 25 septembrie. În ciuda ofertelor şi promisiunilor pe care precis i le-au făcut, Bolojan s-a ferit să-şi declare sprijinul pentru unul dintre cei doi candidaţi la şefie, premierul Florin Cîţu şi actualul deţinător al funcţiei, Ludovic Orban.
Vorba lu' Lulu
Lucian Cremeneanu
Când am văzut ştirea cu elicopterul aterizat forţat în Bucureşti, am ştiut că va urma o avalanşă de glume pe subiect. Accesul rapid la informaţie, obligaţia de a avea o părere despre orice şi uşurinţa de exprimare individuală în spaţiul public au făcut ca elicopterul acela ghinionist să plonjeze direct într-o mare de glume şi miştouri. O să ziceţi că nu doar noi am fost, că şi Ambasada Suediei a comis-o. Staţi liniştiţi, şi acolo e tot un om la butoane, poate chiar românaş de-al nostru.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Zborurile externe au fost reluate pe Aeroportul din Oradea. Ce părere aveţi despre destinaţiile operate de Ryanair (Milano, Bologna, Londra, Dusseldorf)?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
După 2 ani în care nu s-au organizat concursuri de admitere în magistratură, recent situaţia a fost deblocată şi se aşteaptă anunţurile oficiale pentru reluarea acestora. În concret, în urmă cu aproximativ 2 ani, Curtea Constituţională a declarat neconstituţionale prevederile legale care reglementau concursurile de intrare în magistratură, pe motiv că toate condiţiile de accedere erau prevăzute în regulamentele Consiliului Superior al Magistraturii, şi nu în lege.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
În regiunea ţării noastre, înţepăturile de insecte dau rareori fenomene grave de intoxicaţie; ar fi nevoie de 500-1000 de înţepături de albine pentru a produce moartea. În regiunile tropicale, în America de Nord şi de Sud, în Africa şi Asia Centrală se întâlnesc păianjeni veninoşi ("văduva neagră") şi scorpioni, care sunt foarte periculoşi atât pentru oameni, cât şi pentru animalele domestice.

Se rade tot! Primăria mai face o încercare de mozaicare a Pasajului Vulturul Negru (FOTO)

Se rade tot! Primăria mai face o încercare de mozaicare a Pasajului Vulturul Negru (FOTO) L-AU "JUMULIT!" La un an după refuzul Primăriei de a recepţiona lucrările, pasajul Vulturul Negru arată mizerabil. Ameninţată cu penalităţi uriaşe, firma Marconst e dispusă să înlocuiască pe banii săi mozaicul făcut în batjocură. "Scopul nostru este ca lucrarea să se facă, nu să băgăm constructorul în faliment", spune împăciuitor viceprimarul Mircea Mălan
0 clipuri
0 audio
0 fisiere
S-a făcut, s-a respins, se sparge! Firma Marconst va începe săptămâna viitoare refacerea lucrărilor din Pasajul Vulturul Negru. Mozaicul, capacele canalizării tehnice, sistemul de iluminat arhitectural - totul va fi reluat.

"Suntem dispuşi să ne asumăm o prelungire a termenului de execuţie, numai să avem în final o lucrare de calitate", spune viceprimarul Mircea Mălan. Atâta tot că şansele de reuşită sunt reduse.

Cu găleata-n mână

Reabilitarea Pasajului a pornit cu stângul de la început. În 2012 când, loviţi de criză, constructorii se băteau pe lucrări, Marconst Marghita, firmă de casă a UDMR, a fost singurul ofertant. Constructorul a câştigat contractul la un preţ de 2,5 milioane lei, coborând cu 10% sub cel estimat. Lucrările au început la sfârşitul anului cu decopertarea mozaicului vechi din anii '80. În primăvara lui 2013, după finalizarea canalului tehnic în care a mutat toate reţelele subterane, Marconst a închis pasajul pentru trei luni, invocând că altfel nu poate garanta un mozaic de calitate. Primăria şi-a ridicat în cap orădenii şi comercianţii din pasaj, dar a acceptat.

03_Mircea_Malan_bihoreanul_3.jpgÎn final, sacrificiul s-a dovedit inutil. În iunie 2013 comisia de recepţie a refuzat, în premieră absolută, preluarea lucrării. Viceprimarul Mircea Mălan (foto) a aruncat chiar o găleată de apă în mijlocul pasajului pentru a demonstra că pavajul nu are scurgere şi s-a certat cu dirigintele de şantier Ladislau Jakabffy, care zicea că lucrarea era bună de recepţionat. "Pentru ce v-aţi luat banii?", i-a reproşat vicele.

Constructorul a lucrat cum a vrut. Plin de crăpături, mozaicul are coloritul neuniform, este plin de urmele unor găuri făcute pentru inserarea unei răşini care să lege finisajul de placa suport, capacele canalelor tehnice, tăiate strâmb, joacă în lăcaşuri, elementele din sticlă au diferenţe de rost, inserţiile metalice sunt ştirbe ş.a.m.d. Apoi, abandonată vreme de un an, lucrarea s-a degradat!

Condamnaţi împreună

Primăria şi Marconst au negociat aproape un an reluarea lucrărilor. La fel ca în orice căsătorie ratată, partenerii au refuzat soluţia divorţului de teama "partajului". Marconst pentru că îşi asumase prin contract penalităţi înrobitoare de 1% pentru fiecare zi de întârziere, acumulând până în prezent o "amendă" şocantă de 1,9 milioane euro, care ar băga în faliment orice firmă, iar Primăria pentru că rezilierea contractului ar echivala cu returnarea finanţării către Uniunea Europeană.

Teoretic, părţile au doar de câştigat: constructorul scapă de penalităţi, iar municipalitatea îşi vede lucrarea terminată. Practic, însă, s-ar putea să piardă. Strâns cu uşa, în loc să încaseze bani pe lucrare, constructorul va cheltui cam 200.000 euro pentru refacerea mozaicului. Suma cuprinde inclusiv costurile amenajării, cu titlu demonstrativ, a unui tronson suplimentar, necuprins în proiectul iniţial, aflat în spatele localului Columbus.

Întrucât contractul interzice subcontractarea, Marconst va lucra cu mozaicari aduşi din Italia, care numai ieftini nu sunt, dar cu care nu a mai lucrat. La rându-i, deşi l-a concediat pe dirigintele de şantier şi a obţinut de la finanţator prelungirea termenului de predare a lucrării pentru octombrie, municipalitatea nu are nicio garanţie că noua lucrare va ieşi mai bine. Ba, dimpotrivă...

Cu mâinile legate

Constructori din Italia consultaţi de municipalitate şi de Marconst spun că reabilitarea pasajului se face după un proiect prost. Spre exemplu, şanţurile de canalizare pluvială, care îngreunează turnarea mozaicului, sunt total inutile într-un pasaj acoperit, iar capacele decorate de pe canalul tehnic vor avea joc mereu, astfel că în timp se vor rupe, neputând fi tăiate perfect, după forma în care sunt aşezate. Tot constructorii mai zic că ornamentele din mozaic, care au la capăt vârfuri ascuţite, vor da naştere în permanenţă la crăpături pornind din punctul de întâlnire al liniilor, din cauza tensiunilor pe care le generează, iar sistemul de iluminat arhitectural din pavaj se va defecta periodic. "Lămpile de iluminat încălzesc spaţiul de sub sticlă, ceea ce produce condens, şi se ard", explică un meseriaş.

Soluţia ar fi ca municipalitatea să amenajeze pentru modelul floral din centrul pasajului un sistem natural de ventilaţie, o canalizaţie, sau să renunţe la el. La fel, pentru un aspect unitar, culoarea mozaicului ar trebui modificată în ton cu bejul faţadelor dinspre Piaţa Unirii. Toate aceste modificări, necesare unei lucrări de calitate, sunt însă greu de făcut în această fază. Proiectarea lucrărilor de reabilitare a unui monument istoric de categoria A, cum este Vulturul Negru, se atribuie prin licitaţie, execuţia ei durează luni de zile, iar varianta finală trebuie aprobată de Ministerul Culturii, or Primăria e în criză de timp. "Vom lucra pe proiectele pe care le avem, încercând să găsim cele mai bune soluţii", spune vag viceprimarul Mălan. Adică la noroc...

Atenţie, lucrări!

Refacerea pasajului va începe săptămâna viitoare cu decopertarea mozaicului, singura operaţiune la care Marconst a demonstrat că se pricepe. "După toate probabilităţile se va lucra pe tronsoane, sub trafic. Calendarul lucrărilor va fi discutat în prealabil cu proprietarii localurilor din pasaj", zice Mălan.

Conform promisiunii firmei, mozaicul poate fi refăcut în două luni cu închiderea traficului pietonal sau în trei luni pe tronsoane. "Cea mai bună soluţie ar fi închiderea pe porţiuni. Aşa, chiar dacă nu facem profit, măcar putem plăti salariile angajaţilor", zice Horea Ţiril, în numele comercianţilor din pasaj. Coproprietarul localului Columbus spune că anul trecut, la redeschiderea pasajului după lucrările făcute de mântuială, majoritatea firmelor din zonă erau deja în pragul falimentului. Vadul comercial distrus nu şi-a mai revenit niciodată: "Aşa cum închiderea pentru lucrări a Corso-ului a relansat în urmă cu câţiva ani pasajul Vulturul Negru, închiderea pasajului va reanima alte zone comerciale din oraş".

Comerciantul speră, totuşi, că măcar de data aceasta lucrările vor fi făcute cum trebuie, pentru că afacerile din pasaj nu vor mai supravieţui unei noi închideri. Şi la fel speră şi reprezentanţii municipalităţii. Altminteri, a treia reabilitare ar trebui făcută pe banii orădenilor şi doar după returnarea fondurilor europene făcute praf pe mâna Marconst...


"MORTALE"
5.640
euro sunt penalităţile pe zi de întârziere pentru lucrările de la Pasajul Vulturul Negru


VA URMA!
Şantierul Vulturul Negru

Înlocuirea mozaicului prost executat nu înseamnă automat finalizarea lucrărilor la Pasajul Vulturul Negru. În paralel cu lucrările de decopertare, Luxten va înlocui sistemul de iluminat public, iar Administraţia Imobiliară Oradea va îngropa cablurile de pe clădiri, va reabilita vitraliile şi va pregăti reabilitarea faţadelor. "Vom aduce lucrarea la faza finisajelor, după care ne vom opri.

Reabilitarea faţadelor se va face abia după finalizarea mozaicării, pentru că altfel se vor umple de praf", spune Cristian Beltechi, directorul AIO. Estimate la circa 300.000 lei, lucrările vor fi licitate în perioada următoare, vor dura aproximativ o lună şi vor încheia procesul de reabilitare a întregului ansamblu arhitectural.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
6 Comentarii
mesreiasi de doi bani
asta inseamna sa lucrezi cu neprofesionisti "de casa". problema e ca sunt afectati si ceilati cetateni, nu doar respectivii.
Postat 24 Mai 2014, 06:16 de mda
Afaceri made in udmr.
Firme de casa marca udmr.
Postat 22 Mai 2014, 23:07 de Rusine, udmr !
TUPEU DE ESCROCI !
Scrii despre escrocheriile pe care le fac si ei te acuza de "sovinism", "raca intre oameni", etcc. Firmele si "afacerile" udemeristo-separatiste.
Postat 22 Mai 2014, 18:41 de @jigodii udemeriste
nu va uitati unde trebuie
puteti sa ma acuzati ca sunt partinitor, fiind constructor. Am mai postat in nenumarate randuri. REAMINTESC URMATOARELE: Constructorii sunt niste executanti. Ei trebuie sa EXECUTE ceea ce gasesc in proiect. Este exact ca si comanda sefului catre subaltern. daca seful comanda stramb, executantul nu are cum sa rezolve bine o treaba. Prin urmare ia verificati un pic mai mult ce e cu proiectele pe genunchi. Au trebuit sa vina nu-s ce macaronari ca sa le deschida ochii ca proiectul e prost. Ia vedeti referintele proiectantilor sa vedeti cate lucrari de genul asta au proiectat si cate s-au executat pana la capat dupa specificatiile lor. Va spun eu: NICIUNA. De aceea avem drumuri si pasaje rutiere proiectate dupa google earth, centrale pe gaz proiectate in biroul fabricantului, aquaparcuri proiectate pe malul dambovitei, in biroul ministrului etc.
Postat 22 Mai 2014, 16:14 de constructor
ziarele...puf....
da pa astia de la BIHOREANUL nu-i rade nimeni ??? nu de alta da se cam cred buricul targului , si ei si aia de la Jurnalul....ce sa mai vb. de Crisana (ziarul pensionarilor).Slaba presa de Oradea , si nu de alta , dar e cam plina de indivizi dubiosi, care atata la scandal , nu fac jurnalism , astia fac sovinism...si intararta masele.... da si cine-i crede pe astia e slab de minte.
Postat 22 Mai 2014, 12:46 de jderul
@meserias
daca se monteaza becuri led nu mai avem caldura radianta deci nu exista condens,exista o directiva a ue toate becurile toate becurile din iluminatul public trebuie inlocuite cu becuri led pina in 2017
Postat 22 Mai 2014, 09:36 de WALL
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.1624 RON
  • 1 EUR = 4.9197 RON
  • 1 HUF = 0.0137 RON