La o lună după ce povestea Autostrăzii Transilvania, cel mai răsunător eşec de infrastructură al României, tocmai împlinise două decenii, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, făcea la Oradea un veritabil autodenunţ. Solicitat de BIHOREANUL să lămurească de ce, sub conducerea sa, CNAIR a dispus că firmele care au câştigat ultima licitaţie pentru lotul Chiribiş - Biharia pot lucra numai de anul viitor, ministrul a susţinut că aşa s-a înţeles cu proprietarul grupului Selina, Beneamin Rus.
A fost, de fapt, o încercare de şantaj, după cum a aflat BIHOREANUL, al cărei scop era acoperirea unui abuz săvârşit tot sub patronajul lui Grindeanu cu doi ani în urmă, când CNAIR a reziliat contractul precedent. Urmările sunt grave şi pot fi măsurate în zeci de milioane de euro, plus o nouă amânare a termenului la care autostrada va fi gata, după cum dezvăluie chiar oameni din Companie, care acuză că marile proiecte de infrastructură au ajuns la cheremul unor politruci iresponsabili.
"S-a ajuns la un acord"
"Lotul Chiribiş - Biharia este o istorie, un foileton, un Tânăr şi neliniştit, episodul şase sute şi ceva", spunea Sorin Grindeanu pe 9 august la Oradea, unde venise pentru a binecuvânta alegerea noii conduceri a PSD Bihor.
BIHOREANUL a folosit prilejul ca să-i ceară explicaţii privind motivul pentru care CNAIR a dat abia pentru luna mai a anului viitor ordinul ca lucrările pe cei 28,55 km ai lotului Chiribiş - Biharia să fie începute de asocierea firmelor Precon Transilvania (controlată de orădeanul Beneamin Rus) şi Citadina 98 (Galaţi), care a câştigat licitaţia organizată în vara anului trecut, dar căreia contractul i-a fost semnat, după tergiversări de câteva luni, abia în ianuarie 2024.
În loc să răspundă, liderul PSD-ist a dat-o pe politică. "O iau din urmă, de pe vremea lui Orban (Ludovic Orban, premier în 2020, anul încheierii precedentului contract – n.r.), când guvernele de dreapta au venit aici şi au semnat cu mândrie patriotică, înainte de alegerile parlamentare, acest lot care, ce să vezi, imediat după ce s-a semnat cu anumite promisiuni făcute, lucrurile nu s-au mai reglat", a spus Grindeanu, referindu-se la precedenta licitaţie, câştigată în urmă cu 4 ani de asocierea Trameco, Drumuri Bihor, Drum Asfalt (din grupul Selina), Vahostav (Slovacia), Water Drillings (Bucureşti).
Ministrul a afirmat că a purtat "negocieri" cu câştigătorii ultimei licitaţii, cea de anul trecut, şi că a convenit chiar cu Beneamin Rus ca lucrările să înceapă doar la anul. "S-a ajuns la un punct comun cu tot ce era neclar şi la un acord pe un calendar împreună cu această companie (Precon Transilvania, liderul noii asocieri - n.r.)", a zis Grindeanu.
În condiţiile în care, evident, legea nu permite vreo "negociere" după semnarea unui contract, ci doar impune ca acesta să fie pus în aplicare, BIHOREANUL a aflat că Grindeanu a urmărit de fapt să acopere un abuz - cel săvârşit prin rezilierea contractului anterior sub pretext că "lucrurile nu s-au mai reglat" - cu un altul: emiterea ordinului de începere a lucrărilor după mai bine de un an de la licitaţie. O premieră absolută în România, unde infrastructura este una dintre cele mai mari probleme!
ȘANTIER ARHEOLOGIC. Abandonat în 2009, șantierul din Bihor al autostrăzii se degradează de la an la an și, cu cât se amână redeschiderea lui, cu atât va necesita mai multe remedieri, ba și defrișarea vegetației care a ajuns să-l acopere
7 ani de abandon
Precedentul contract pentru lotul Chiribiş - Biharia fusese semnat cu asocierea condusă de Trameco în iunie 2020, când aceasta finaliza singura porţiune de autostradă din Bihor dată în folosinţă până acum, între Biharia şi Borş (5,35 km).
În acel moment se împlineau 16 ani de când, în iunie 2004, compania americană Bechtel, căreia Guvernul condus de Adrian Năstase i-a încredinţat fără licitaţie construirea întregii Autostrăzii Transilvania, de la Borş până la Braşov, pe o lungime de 415 km (între timp segmentul Târgu Mureş - Braşov fiind eliminat, iar proiectul micşorat la 270 km).
Până în 2009 Bechtel a realizat doar 42 km între Turda şi Gilău, pentru ca în 2013 înţelegerea netransparentă să fie reziliată de Guvernul Ponta, cu Dan Şova la Ministerul Transporturilor. Până în 2018, când autostrada a fost scoasă din nou la licitaţie, dar pe bucăţi mai mici, de câteva zeci de kilometri, fosta CNADNR n-a făcut decât să schimbe firme incapabile să reia lucrările, precum asocierea spaniolă Corsan - Corvian Construccion, astfel că lucrările executate au început să se degradeze.
Pentru "încălcarea prevederilor contractuale"
Tocmai ignorarea acestei stări de fapt a provocat rezilierea contractului semnat în 2020 şi care prevedea ca în schimbul a 326,51 milioane lei (fără TVA), asocierea Trameco, Drumuri Bihor, Drum Asfalt, Vahostav, Water Drillings să finalizeze lucrările în iunie 2022.
În primăvara acelui an, însă, după ce a respins a treia propunere de proiectare avansată de antreprenor, CNAIR, sub conducerea directorului Cristian Pistol şi cu Sorin Grindeanu la şefia Ministerului Transporturilor, a reziliat contractul, acuzând constructorii de nerespectarea clauzelor contractuale.
Compania imputa "incapacitatea antreprenorului de a furniza o documentaţie de proiectare în termenii contractuali şi în conformitate cu cerinţele beneficiarului" şi "incapacitatea de a continua şi finaliza obiectivul prevăzut în contract, aspect care reprezintă în mod vădit neîndeplinirea unor obligaţii contractuale semnificative şi esenţiale", iar asta în condiţiile în care CNAIR ar fi dovedit bună-credinţă "şi a acordat antreprenorului prorogări şi termene rezonabile în care acesta să revină în matca acordului contractual".
Urmarea? Firmele au fost penalizate cu 4,6 milioane lei şi interdicţia de a participa la licitaţii publice vreme de 3 ani, iar realizarea lotului de autostradă era, din nou, amânată.
foto: Pro Infrastructura
Lege ignorată
CNAIR respinsese trei variante de proiect tehnic propuse de antreprenor, care ceruse în baza lor o majorare a contractului cu 130 milioane lei, adică cu 48% din suma iniţială, pe motiv că situaţia din teren nu era nicidecum cea descrisă în caietul de sarcini.
În condiţiile în care lucrările lăsate de Bechtel fuseseră suspendate mai mult de 6 luni, legea impunea efectuarea unei expertize geotehnice independente, pe care să fie fundamentat proiectul tehnic. Or, expertiza făcută de un specialist atestat din Bucureşti, Teodor Burilescu, a arătat că se impuneau lucrări suplimentare, neprevăzute în caietul de sarcini, cum ar fi consolidarea terenului pe 2 km (în documentaţie CNAIR trecuse terenurile în categoriile B şi C de soliditate, iar expertiza le arătau în categoriile D şi E) şi decopertarea la o adâncime medie de 30 cm (pe şantier creşteau copaci, ale căror rădăcini trebuiau scoase).
CNAIR, deşi nu a contestat expertiza, a respins pe rând toate cele trei variante, iar în mai 2022 a reziliat contractul, în ciuda faptului că ANAP (Autoritatea Naţională pentru Achiziţii Publice) a recomandat aplicarea Legii 98/2016 privind achiziţiile publice. Potrivit acesteia, atunci când sunt necesare lucrări suplimentare şi valoarea lor depăşeşte 10%, dar nu este mai mare de 50%, trebuie organizată o licitaţie pentru desemnarea unui antreprenor care să le execute.
Altfel spus, CNAIR trebuia să facă o licitaţie separată pentru executarea lucrărilor suplimentare şi să continue contractul cu asocierea condusă de Trameco, nicidecum să-l rezilieze.
La preţ dublu!
Compania a organizat apoi o nouă licitaţie pentru care, culmea, a introdus în documentaţie lucrările suplimentare, anunţând că oferă câştigătorului până la 877,779 milioane lei (fără TVA), adică dublul sumei din contractul reziliat.
În iunie 2023 CNAIR anunţa noul câştigător: asocierea Precon Transilvania - Citadina 98, cu acelaşi Beneamin Rus al timonă, care pentru 785,21 milioane lei (fără TVA) avea 24 de luni să finalizeze lucrările: 6 luni pentru proiectare şi 18 pentru execuţia propriu-zisă.
La acea vreme, BIHOREANUL sublinia că CNAIR a ajuns să piardă timp şi bani, dar nici conducerea Companiei, nici cea a Ministerului nu au dat vreo explicaţie, nici despre cum au provocat această situaţie, nici despre persoanele responsabile. Cert e că, fără acea reziliere, lucrările s-ar fi încheiat în 2022 şi ar fi costat, cu tot cu suplimentare, 454 milioane lei, mult sub suma oferită noii asocieri.
"Sabotează cu bună ştiinţă"
Anomaliile nu s-au oprit aici. Deşi CNAIR trebuia să semneze contractul cu Precon - Citadina în 10 zile, deci la finele lunii iunie 2023, a făcut-o abia în ianuarie 2024, şi asta doar în urma unui proces deschis de firme, deci obligată de justiţie.
Încă şi mai grav este că după alte câteva luni, în aprilie 2024, Compania a dat ordinul de începere a lucrărilor abia pentru "mai 2025", adică la 2 ani după câştigarea licitaţiei şi unul după semnarea contractului. Or, asta înseamnă că asocierea nu poate începe nici măcar proiectarea, iar execuţia propriu-zisă ar putea s-o demareze abia în noiembrie 2025, deci şi anul viitor va fi pierdut!
De altfel, un fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Horaţiu Cosma, l-a acuzat dur pe ministru: "Mizerabil până la capăt! Grindeanu blochează cinic încă un an autostrada în Bihor. Sabotează cu bună ştiinţă Autostrada Transilvania".
Chestionată atunci de BIHOREANUL privind cauza tergiversării, CNAIR transmitea prin purtătorul de cuvânt, Alin Şerbănescu: "Practic, avem două contracte pentru aceeaşi lucrare şi trebuie soluţionat un proces pentru rezilierea contractului anterior. Nu poţi avea două ordine de începere a lucrărilor pentru două contracte diferite în acelaşi timp pentru aceeaşi lucrare". O aberaţie, căci primul contract, cel din 2020, fusese reziliat în 2022, ceea ce a şi permis Companiei să organizeze în 2023 noua licitaţie.
MULȚUMIȚI-LE! Deși puteau fi terminate încă de acum doi ani, lucrările pe porțiunea Chiribiș - Biharia ar putea fi reluate abia peste 3-4 ani, avertizează un specialist din CNAIR. Responsabilă este, potrivit acestuia, conducerea Companiei, supusă „influenței și controlului factorului politic”, adică directorul Cristian Pistol (stânga) și ministrul Sorin Grindeanu (dreapta)
"Ne-am înţeles că nu ne-am înţeles"
Adevăratul motiv este, de fapt, altul: ca asocierea condusă de Trameco să renunţe la un proces prin care cere CNAIR daune de 41 milioane lei pentru rezilierea de acum doi ani. Cum Compania i-a refuzat lucrările suplimentare, dar apoi le-a recunoscut ca fiind necesare prin includerea lor în documentaţia ultimei licitaţii, deci ar fi bună de plată. Iar responsabilii ar putea fi luaţi la întrebări...
Conştient de acest lucru, ministrul Grindeanu a încercat să "negocieze" cu Beneamin Rus ca în schimbul încetării procesului intentat de Trameco, Precon să primească anul acesta ordinul de începere a lucrărilor.
"L-a chemat pe Rus la Minister şi i-a propus acest târg. Iniţial, Rus părea dispus să se predea, să renunţe la proces, dar juriştii Companiei ar fi vrut şi mai mult, să păstreze dreptul CNAIR de a pretinde eventuale prejudicii viitoare. Rus nu putea accepta, aşa că negocierea a eşuat", a dezvăluit BIHOREANULUI o sursă din Companie, sub condiţia protejării identităţii.
Contactat de ziar, Beneamin Rus (foto) a refuzat să dea detalii, doar a admis că i s-a făcut această ofertă şi că a respins-o. "Ne-am înţeles că nu ne-am înţeles", a spus afaceristul, care de altfel nu a retras procesul intentat Companiei.
Mai mult, BIHOREANUL a aflat că şi asocierea Precon - Citadina se pregăteşte să deschidă un nou proces contra CNAIR, pentru a o obliga prin instanţă să-i permită începerea lucrărilor.
Abuz în formă continuată
Potrivit sursei din Companie, conducerea acesteia este pasibilă de o acuzaţie penală, săvârşind "un abuz în formă continuată cu efecte negative în cascadă", căci, dacă nu rezilia primul contract, lotul Chiribiş - Biharia "putea fi deja recepţionat", pe când în actuala situaţie lucrările vor putea fi reluate abia peste câţiva ani.
Specialistul a confirmat că în caietul de sarcini al ultimei licitaţii CNAIR nu doar că a inclus lucrările suplimentare indicate ca necesare de prima asociere, ci le-a şi dublat volumul: în timp ce Trameco propusese "îmbunătăţirea solului cu lianţi de umplutură cu o cantitate de 30%-60%", în noul caiet de sarcini se prevede îmbunătăţirea "cu o cantitate de 100%", iar decopertarea solului a fost extinsă de la 30 la 50 cm. "CNAIR s-a autoînvinuit singură în momentul în care în caietul de sarcini al noii licitaţii a recunoscut că lucrările suplimentare cerute de vechiul antreprenor erau necesare", spune specialistul.
Acesta subliniază că abuzul continuă şi asupra noii asocieri, cu scopul de a o forţa, de fapt, să renunţe la contract: "CNAIR nu avea opţiunea legală de a nu încheia contractul în urma procedurii de achiziţie sau de a amâna semnarea contractului cu scopul de a crea circumstanţe artificiale pentru anularea procedurii. Indicarea unei date pentru începerea proiectării la peste un an de la data emiterii ordinului reprezintă un abuz de drept al CNAIR, care interzice însăşi executarea contractului, evident, sub influenţa şi controlul factorului politic".
Amânarea va avea efecte negative în lanţ: "Până la împlinirea termenului excesiv şi incert stabilit pentru începerea proiectării, vor expira termenele de valabilitate aferente expertizelor tehnice, avizelor şi certificatelor care trebuie avute în vedere la întocmirea proiectului tehnic şi care au fost luate în considerare la întocmirea ofertei şi încheierea contractului".
Concluzia? "Prin prelungirea termenului de începere şi finalizare a contractului, CNAIR vatămă interesul public, iar momentan nu este cuantificat (pe lângă prejudiciul dat de majorarea costului lucrărilor - n.r.) cât pierd transportatorii, economia în general, fiindcă vor mai trece vreo 3-4 ani fără autostrada Transilvania".
Tăcere pe linie
Pe 12 august, BIHOREANUL a solicitat în scris CNAIR, iar apoi şi Ministerului Transporturilor să explice includerea în ultimul caiet de sarcini a lucrărilor suplimentare refuzate în 2022, să arate cine şi de ce a decis amânarea începerii lucrărilor de către noua asociere, dar şi obiectul şi baza legală a "negocierilor" purtate de Grindeanu cu Rus. De asemenea, reporterul a încercat să-l contacteze pe ministru şi telefonic, iar pentru că acesta nu a răspuns i-a transmis un mesaj prin care a fost invitat să lămurească conţinutul "negocierilor".
Fără niciun rezultat, căci până la finele săptămânii trecute nici Compania, nici Ministerul şi nici ministrul nu au dat vreun răspuns. Ca şi cum deciziile luate în ultimii ani ar fi fost corecte şi nimeni nu este vinovat nici că lucrările, în loc să fie deja finalizate, sunt amânate cu 3-4 ani, nici că vor costa dublu. Şi ca şi cum atât CNAIR, cât şi Ministerul ar fi afaceri private, iar şefii celor două instituţii nu ar fi obligaţi să dea publicului nicio socoteală.
TRATAMENT DIFERIT
Pentru unii da, pentru alţii ba
Cu acordul Ministerului Transporturilor, CNAIR tratează diferit firmele de construcţii implicate în proiectul Autostrăzii Transilvania.
În perioada 2021-2022, când pentru lotul Chiribiş-Biharia a refuzat să liciteze distinct lucrările suplimentare invocate de Trameco, pentru lotul Nădăşelu-Mihăieşti (judeţul Cluj), unde lucra firma UMB, patronată de Dorin Umbrărescu, care a cerut realizarea a două viaducte suplimentare tocmai fiindcă realitatea din teren era diferită de situaţia prezentată în caietul de sarcini, CNAIR a acceptat această procedură.
Prin urmare, a organizat o licitaţie separată pentru devierea traseului fixat în contractul cu UMB şi construirea celor două viaducte, procedura fiind câştigată de o asociere formată din firmele Ozaltin Insaat Ticaret Ve Sanayi, Ilgaz Insaat Ticaret şi Visio Construction Works SRL (Turcia), cărora le-a oferit pentru lucrările suplimentare 994,7 milioane de lei (fără TVA).
Cu toate acestea, nici CNAIR şi nici Ministerul Transporturilor nu au dat nicio explicaţie a tratamentului diferit aplicat firmelor.
Specialistul consultat de BIHOREANUL acuză, de altfel, că "desfăşurarea activităţii în CNAIR este grav afectată, într-un mod determinant, de influenţa şi controlul deţinut de anumite firme, în acord cu factorul politic, asupra modului de încredinţare şi chiar de generare a marilor proiecte de infrastructură". Pe româneşte, singura explicaţie este de ordin politic: relaţia dintre patronii firmelor şi mai-marii CNAIR şi ai Ministerului.
DE NICĂIERI SPRE NICĂIERI
Licitaţie anulată, repetată la valoare dublată
O parte din greşelile făcute de CNAIR în cazul lotului Chiribiş - Biharia au fost repetate şi în ce priveşte celălalt lot nerealizat al A3 din Bihor, Suplacu de Barcău - Chiribiş (26,53 km).
Aici, contractul l-a câştigat în 2021 o asociere condusă de Erbaşu Construcţii, pentru 542 milioane lei (fără TVA), dar în iulie 2022 CNAIR a anulat licitaţia, fără nicio explicaţie, pentru ca în 2023 să organizeze o alta, în al cărei caiet de sarcini au fost incluse şi lucrări omise din cel precedent. Rezultatul? Noul contract a fost atribuit, în septembrie 2023, tot către Erbaşu, contra sumei de 884,12 milioane lei (fără TVA).
Deocamdată, nici această firmă nu a primit ordinul de începere a lucrărilor, iar problema este că, şi dacă le va finaliza în 24 luni, asta nu va folosi la nimic, de vreme ce lotul Chiribiş - Biharia este "îngheţat", iar la celălalt capăt, loturile Nuşfalău - Suplacu de Barcău şi Poarta Sălajului - Nuşfalău, sunt şi ele nefinalizate. Totuşi, spre deosebire de loturile din Bihor, acestea măcar sunt în lucru...
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.