URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 02 FEBRUARIE 2023
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Studiu de caz. Centura Beiușului, în valoare de 270 milioane lei, bani buni, europeni, a fost scoasă la licitație acum 16 luni. În iunie 2022 licitația a fost contestată, iar după 7 luni justiția noastră a dat verdictul. Cum lucrarea e din fonduri europene și trebuie terminată la finele anului, hai să facem un calcul cât ne costă prostia umană...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
E sufocarea pe care o simţi în lipsa libertăţii, obrazul ce-ţi arde încă sub palma securistului care ţi-a curmat cuvântul, ruşinea că te-ai născut într-un loc atât de cenuşiu. E despre "vom muri şi vom fi liberi", "dreptate, ochii plânşi cer să te vadă" sau "mai bine golan...". E despre mulţumirile primite de la omul simplu, care a găsit în tine singurul ascultător şi reazem, înfruntând "sistemul". Despre orele de nesomn...
Zic şi eu
Adrian Cris
La fel ca în bancurile cu olteanul care, atunci când nu are ce face, se dezbracă și își păzește hainele, Compania Națională Poșta Română - firmă de stat care, spre deosebire de oltean, are însă multe de făcut ca să iasă din înapoiere - a intentat BIHOREANULUI un proces pentru o serie de articole publicate în primăvară.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Probele medicale ar putea fi trimise cu drona de la Spitalul Județean la laboratorul din Rogerius. Ce părere aveți despre inițiativă?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
La finele anului trecut, Camera Deputaților, în calitatea de cameră decizională, a adoptat o propunere legislativă de modificare a legislației privind acordarea ajutorului public judiciar pentru cetățenii care nu își permit să susțină financiar un proces. Legea este trimisă Președintelui României pentru promulgare, urmând să intre în vigoare în viitorul apropiat. Pe cine ajută ea?
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Indigestia sau dispepsia sunt termeni des utilizaţi de către pacienţi pentru descrierea unor simptome digestive variate, cum sunt durerea abdominală superioară (pusă frecvent în legătură cu consumul unor alimente), pirozis ("arsurile" stomacului), eructaţii (râgâituri), flatulenţă (eliminarea de gaze), balonare sau intoleranţă la unele alimente.
14 Decembrie 2022, 13:55

Ryanair se retrage de pe Aeroportul din Oradea, după ce și-a luat banii din ajutorul de stat. Cine vine în loc?

Ryanair se retrage de pe Aeroportul din Oradea, după ce și-a luat banii din ajutorul de stat. Cine vine în loc? foto arhivă BIHOREANUL
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Compania low cost Ryanair, care timp de un an a beneficiat de ajutor de stat acordat de Primăria Oradea pentru a susține zboruri spre patru destinații externe, se retrage de pe aeroportul local, motivând lipsa „stimulării” în continuare. La fel a decis Ryanair și în cazul altor trei aeroporturi din România – Sibiu, Timișoara și Suceava.

Până în martie

La trei luni după expirarea contractului de sprijinire financiară a curselor externe încheiat cu Primăria Oradea, compania Ryanair nu a anunțat municipalitatea, Aeroportul și Consiliul Județean Bihor dacă va continua să opereze zboruri internaționale sau nu, dar a luat totuși decizia să le sisteze din primăvara anului viitor.

„Nu am primit nicio notificare privind programul de vară 2023 al companiei, care începe din 26 martie și se va încheia în octombrie. Avem doar programul de iarnă, până în 26 martie 2023, cu zboruri spre Londra-Stanstead și Milano-Bergamo, care vor continua până atunci”, a declarat BIHOREANULUI directorul Aeroportului Oradea, Răzvan Horga.

Contract expirat

Site-ul de specialitate boardingpass.ro informează, însă, în baza unui răspuns al companiei, că de anul viitor Ryanair renunță la 15 rute operate de pe patru aeroporturi din România, între care și Oradea, motivul comunicat fiind „lipsa de opțiuni de stimulare pe termen lung la aceste aeroporturi”.

În ce privește Oradea, contractul cu Primăria din toamna anului 2020 prevedea acordarea din bugetul local a unui ajutor de stat de 800.000 euro companiei low cost, 400.000 euro fiind dați la semnarea contractului, iar alți 400.000 euro la reluarea curselor externe, care în acea vreme erau suspendate, angajându-se să zboare spre patru destinații internaționale.

Este vorba despre Londra-Stanstead, Milano-Bergamo, Bologna și Dusseldorf-Weeze, destinații pe care compania și-a asumat că le va susține timp de 12 luni cu o frecvență de două curse pe săptămână.

Pe 1 octombrie anul acesta, Ryanair a oprit cursele spre Dusseldorf-Weeze și pe 30 octombrie pe cele spre Bologna, menținându-le doar pe celelalte două. Sursele BIHOREANULUI susțin că gradul de ocupare al acestora din urmă ar fi de peste 70%, ceea ce ar însemna că operarea lor ar fi rentabilă.

Rute abandonate

Potrivit boardingpass.ro, Ryanair renunță și la cursele externe asigurate de pe aeroporturile din Sibiu (de asemenea sprijinite financiar cu ajutor de stat), Suceava și Timișoara.

Din Sibiu, compania a operat curse spre Billund, Bologna, Corfu, Milano și Liverpool, pe care le va opri din primăvară, după ce deja a suspendat zborurile spre Treviso, Bruxelles, Dublin și Viena.

Ryanair a suspendat de pe aeroportul din Suceava cursele spre Viena, iar din martie 2023 le va sista și pe cele spre Bruxelles, Dublin, Manchester, Milano și Roma.

Din Timișoara, compania a oprit deja zborurile spre București, iar pe cele spre Milano le va suspenda din primăvară.

Ajutor de conjunctură

Site-ul boardingpass.ro scrie că în ultimii ani compania low cost a beneficiat de subvenții pentru a zbura din Oradea și Sibiu, însă schemele de stimulare nu vor mai fi prelungite.

Directorul economic al Primăriei Oradea, Eduard Florea, a declarat BIHOREANULUI că sprijinul acordat în toamna anului 2020 a fost unul conjunctural, iar municipalitatea nu și-a propus încheierea unui alt contract similar.

„Participarea Primăriei la ajutorul de stat pentru Ryanair a fost conjuncturală, având în vedere situația din pandemie și interesul de reluare a unor zboruri externe în contextul de atunci. Nu avem în vedere, în acest moment, un nou sprijin de acest fel”, a spus Florea.

Nimic concret de la CJ Bihor

Consiliul Județean Bihor, în a cărui subordine funcționează regia autonomă Aeroportul Oradea, nu are în prezent o alternativă la preconizata retragere a Ryanair. „Suntem în negocieri cu mai multe companii, dar nu am ajuns la nicio înțelegere și nu putem face declarații în prezent”, a afirmat o sursă a BIHOREANULUI din CJ Bihor.

Pe de altă parte, CJ Bihor și Primăria Oradea au convenit la finele lunii septembrie a anului trecut înființarea unei companii aeriene locale în care „acționare” să fie cele două administrații locale, operarea fiind preconizată prin încheierea unor aeronave și echipaje, așa încât să fie asigurate curse spre hub-uri din Europa, dar până în prezent acest plan nu a fost concretizat.

Șeful administrației județene, Ilie Bolojan, afirma că problema ar fi instabilitatea din transporturile aeriene. La solicitarea BIHOREANULUI, acesta a transmis că se află în București și își va face cunoscută poziția după ce va ieși dintr-o ședință la care participă.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
10 Comentarii
Pt marginan, ai dreptate
Aeroportul din Cluj atrage calatori din 8-10 judete , deci cam 3-4 milioane de locuitori. Clujul are 25 mii salariati cu salarii peste 10mii lei, Oradea are doar 2mii salariati. Au sedii de firme, universitate, calatorii in interes de serviciu, medicale, de evenimente ce se tin in oras, studenti straini. Cei cu salarii mari in general sunt tinerii, care zboara mult. Clujul in 6 ore are mai multe curse ca Oradea intr-o saptamana. Cand nu am avea curse low cost si subventionate nu stiu cine mai zboara din Oradea. Iar postacii chiar cred ca vom avea zboruri ca aeroporturile din jur, avem 4 aeroporturi importante in jurul nostru, de unde sa mai luam calatori pentru noi? Iar de ar fi fost profitabil aeroportul nu ar pleca companiile de aici, dar multi vorbesc fara ei, ca privatul e prost sa mearga pe minus?
Postat 15 Decembrie 2022, 19:12 de adi13
Un aeroport pe granita
Un aeroport pe granita colecteaza calatori dintr-un semicerc. Unul din interiorul tarii atrage calatorii dintr-o zona circulara. Nu stiu daca zonele din Ungaria adiacente granitei cu Bihorul sunt interesate de zborurile din Oradea.
Postat 15 Decembrie 2022, 17:05 de marginan
Nu e cine
Nu e cine sa zboare de aici. Pt o mana de calatori nu e rentabil Nici o companie nu e proasta sa plece daca nu ar fi profitabil.
Postat 15 Decembrie 2022, 07:48 de Petre93
Putina aritmetica
N-o mai suciti pe toate partile. Low-cost asta e. Efemerida. Chiar crezi ca ditamai avionul merge cu 50 pasageri 1000km cu 20€ biletul? Nu iese nici banii de kerosen, darmite costuri operationale, amortismente, profituri pentru actionari. Asta e reteta: va plimbam cu avionul, dar mai dati si voi ceva in cutia milei. Ambitia Orazii de a fi aeroport e o frustrare sau o fudulie. Nu tine nici una. Dati-i pace. Am bifat-o si mergem inainte. Cum, cu ce? Cu trenul, cu masina electrica, nevermind... Forza bolo!
Postat 15 Decembrie 2022, 00:01 de excalibur
pana vin alegerile si atunci iar este interes ca sa dea toate primariile subventii?
RyanAir e experta in negocieri cu autoritati locale si regionale, stiu mulge vaca pana la ultima picatura in interesul eficientei lor proprii. Insa, ca sa nu sar de partea ideii generale din comentariile de mai jos, care oradean si care politician pune mana pe inima si declara ca vrea sa faca campanie cu Oradea fara aeroport, zero investitii, zero subventii, vandut terenul si facut case ca in Grigorescu? Nu sunt fanul subventiilor, dar uneori esti prins intr-o conjunctura din care alegi raul mai mic, cat timp ai speranta ca aeroportul are viitor si potential.
Postat 14 Decembrie 2022, 22:34 de unu
Asumare
Foarte "mișto" sa nu ai responsabilitatea faptelor și banilor. Totul e gratis de la UE și lucrări perfecte de către profesionisti. Un om vârstnic nu mai poate merge la medic de e singur ca nu are cu ce.Dimineata toate străduțele blocate de masini.Un plan. sistematizare deosebite.Finalizare-curand.Nu plecați. Imediat e gata tot.
Postat 14 Decembrie 2022, 17:21 de Feliciana
Kp
De câte ori ai zburat de la Oradea ca să afirmi " câțiva pasageri " ? Ryanair se retrage din zeci de aeroporturi din lume. În rest tot propagandă
Postat 14 Decembrie 2022, 16:24 de Sandu2100
Primăria Oradea nu este Statul Român.
Nu vă mai luați după "neterminații" municipalității orădene, care vorbesc de un ajutor de stat acordat companiei aeriene în cauză. Ajutorul de stat e cu totul altceva și se acordă direct prin Ministerul de Finanțe. Banii dați către Rynair reprezintă o finanțare nerambursabilă avizată procedural de Ministerul de Finanțe și acordată direct de către municipiul Oradea, respectiv Consiliul local. Nu Primăria a fost cu finanțarea, care v-a prostit ca să închidă gura târgului în acest fel, ci toți contribuabilii orădeni ... din taxele și impozitele locale. O prăduială de sute de mii de Euro, marca Bolojan de fapt, pe bani publici ai orașului, de care au beneficiat doar câțiva călători care nu au mai fost nevoiți să facă transfer de la aeroporturile Cluj, Timișoara sau Debrecen. "Neterminații" ăștia au dat un sac cu bani, la plezneală, ca să se dea ei mari că în aeroportul Oradea merită să bage bani pentru un terminal internațional. Vrăjeală ... să facă bine și să aducă acum bani de acasă, Bolojan, Birta și consilierii locali care au votat subvenția inutilă pentru Rynair. Dar repede ... și să nu mai aștepte verificările de la MF, Curtea de Conturi sau procurorii care ar trebui să-i umfle pe toți tâlharii ăștia care și-au băgat mâna în banii noștri, ai orădenilor, pentru parandărăturile lor.
Postat 14 Decembrie 2022, 16:14 de KP
Bine ca se retrag si din alte orase…
…nu mai pot invoca ca ne “saboteaza” companiile aeriene. Compania aeriana asa va ramane, cu titlul. Era logic, imagine pe bani publici. Interesant cum atunci eram sufocati de articole despre infintarea ei, acum ni se spune cu jumatate de gura despre esecul ei. Niste investigatii? Barem despre cele 3 milioane alocate, pe unde-s? Alta data, e cu masoneala…
Postat 14 Decembrie 2022, 16:03 de CT
poftim?
asta nu e din cauza ca mang si pastor au facut ceva rau? iar e presedinte pastor la ceje?
Postat 14 Decembrie 2022, 15:07 de denis
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5152 RON
  • 1 EUR = 4.9148 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON