URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 18 IUNIE 2021
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Fostul ministru al Transporturilor, Lucian Bode, actualmente şef peste şefii de post, se lăuda mai an că toate tronsoanele Autostrăzii Transilvania sunt atribuite. Dar când vine vorba de acest drum blestemat, e bine să nu zici "hop" nici dacă l-ai străbătut de cinci ori de la Oradea la Cluj, că precis apare ceva neprevăzut. De fapt, situaţia este dramatică şi are şanse să devină tragică.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Nu-i prima oară când Bolojan vrea să rezolve probleme gingașe cu metode... inginerești. Ideea trecerii actorilor și instrumentiștilor pe contracte de muncă pe durată determinată, pentru „eficientizarea” actului cultural, reflectă un reflex al stilului managerial cu iz dictatorial care l-a făcut celebru - dar, fără îndoială, și eficient - pe fostul edil al Oradiei.
Zic şi eu
Adrian Cris
Durerea nevindecabilă a căpeteniilor UDMR-iste nu e doar că Bolojan le-a zburat din funcţiile bine plătite din CJ Bihor un număr însemnat de politruci, ci că şefii acestui partid, începând cu Cseke Attila şi cu Szabó Ödön, îşi văd carierele serios periclitate. În ultimele patru cicluri electorale, UDMR Bihor a scăzut de la 7-8 consilieri municipali în Oradea la doar 4 şi de la 9-10 consilieri judeţeni la numai 6 sub "înţeleapta" conducere a unor personaje precum cei doi.
Vorba lu' Lulu
Lucian Cremeneanu
O nouă competiție europeană fără România (campionatul european, în cazul de față) nu ne mai supără așa cum ne-ar fi supărat în anii 90, semn că ne-am obișnuit deja. De fapt, ce zic eu că ne-ar fi supărat? Pe vremea aceea ni s-ar fi părut de-a dreptul imposibil! Dar construcțiile trainice și strategiile pe termen lung nu se mai practică în sportul românesc decât sporadic, organizațiile și finanțatorii nu mai au răbdare, își doresc rezultate imediate. În cele mai multe cazuri se practică un soi de agricultură sportivă debilă - se plantează azi și se culege mâine.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Primăria vrea să amendeze cu 2.500 lei şoferii care intră cu maşinile pe spaţiile pietonale din centrul Oradiei. Ce părere aveţi despre măsura propusă?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Potrivit Dicţionarului explicativ al limbii române, sula este o unealtă alcătuită dintr-o tijă mare şi subţire de oţel, dreaptă sau curbă, ascuţită la vârf, fixată într-un mâner şi folosită în pielărie (cizmărie, cojocărie etc) pentru a găuri pielea ori talpa spre a putea trece acul cu aţa prin ele. Poate multă lume nu ştie, dar sula s-a utilizat şi încă se utilizează şi astăzi pe scară largă inclusiv în justiţie, la găurirea coperţilor de dosare, pentru a putea fi realizată operaţiunea de coasere a acestora...
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Tratamentul medicamentos al diabetului zaharat cuprinde antidiabeticele orale şi insulinele. Diabetul non-insulino-dependent care nu poate fi controlat prin regimul dietetic răspunde bine la grupa medicamentelor pe bază de derivate de sulfoniluree (cum este tolbutamidul sau glipizidul), care sunt uşor de folosit şi, după majoritatea specialiştilor, sigure. Vezi mai departe ce mediamente se folosesc și când este nevoie de tratament cu insulină...
18 Mai 2021, 21:21

Primul autobuz electric produs în România intră în probe la Oradea (FOTO / VIDEO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Primul autobuz electric produs în România de grupul ATP din Baia Mare va intra pentru 30 de zile în testare pe străzile din Oradea în folosinţa OTL.

"Mă bucur că îl testăm în Oradea"

Autobuzul e-UpCity care va ieşi de zilele următoare pe străzile din municipiu este un prototip gândit să poată fi produs în nu mai puţin de opt variante, în funcţie de necesităţile pieţei.

"Este o mare bucurie pentru mine să testăm acest produs la Oradea, nu în Cluj, Timişoara sau altundeva. În urmă cu 10 ani, când ne-am pus problema să investim aici sau în altă parte, domnul Ilie Bolojan, primarul de atunci, ne-a spus «Nu vă trebuie altă opţiune, orice problemă întâmpinaţi veniţi la mine». Pentru noi nu era uşor de crezut că lucrurile pot să meargă și normal. Au trecut 10 ani, am rămas cu relaţiile formate în acest oraş şi am văzut cum se dezvoltă", a declarat fondatorul ATP Group, Mircea Cirţ, marţi, în cadrul unei conferinţe de presă.

Potrivit directorului general al ATP Group, autobuzul românesc are cerere înainte chiar să fi fost produs în serie. "În momentul în care am terminat autobuzul am avut ofertă să vindem producţia pe doi ani către nemţi, care ştiu cum să vândă. Adică, ar fi urmat să preia producţia, să îşi pună sigla pe produs şi să meargă la licitaţii. Am zis «Nu»", a povestit Cirţ.

Autonomie de 360 kilometri

Prototipul e-UpCity a ajuns la Oradea marţi după-amiază, venind de la Baia Mare pe roţi, iar când a parcat în Piaţa Unirii avea încă disponibilă 35% din capacitatea bateriilor.

Mircea Cirţ spune că autobuzul românesc cu zero emisii are autonomie suficientă pentru a fi folosit o zi întreagă de societăţile de transport în comun.

"Am testat. 12 ore a mers în oraş, iar la finalul zilei mai avea baterie cam 40%. Circulând în oraş porneşti, opreşti la semafor, opreşti în staţie... În două ore faci cam 40 de kilometri. De aceea cei 200 de kilometri făcuţi în oraş nu au o relevanţă foarte bună", a declarat Cirţ.

Potrivit directorului ATP Group, autonomia autobuzului poate fi ridicată, la cerere, de la 200 la 360 de kilometri. La fel, capacitatea garniturii poate urca, configuraţie specială, de la 83 la 95 de locuri.

"Avem ocazia să ne punem la curent..."

Prezent la conferinţa de presă, primarul Florin Birta a afirmat că municipalitatea a încredinţat OTL testarea prototipului e-UpCity pentru a testa caracteristicile tehnice ale autobuzului şi a afla de la sursă costurile de operare ale acestuia.

"Avem nevoie de know-how pentru a şti ce să alegem în viitor în ceea ce priveşte transportul electric, fără emisii, adică un transport verde. Este cert că în următoarea perioadă de finanţare europeană singurele autobuze care vor mai fi finanţate vor fi cele hibrid sau cele electrice. Avem ocazia să ne punem la curent cu cele mai noi tehnologii, pentru a învăţa ce înseamnă un astfel de autobuz şi a-l şti folosi, pentru a putea lua decizia cea mai bună", a declarat Birta.

La rândul său, directorul OTL, Viorel Mircea Pop şi-a exprimat satisfacţia faţă de faptul că e-UpCity va fi testat la Oradea. "Este o mare bucurie să poţi să încerci un autobuz produs în România. Sperăm ca folosirea acestuia să ne dea satisfacţii şi pe viitor să putem şi noi achiziţiona astfel de autobuze", a spus Popa.

Autobuzul la priză...

Prototipul autobuzului e-UpCity a fost obţinut după patru ani de muncă, în urma unei investiţii de circa 25 milioane euro. "Principalul său avantaj este simplitatea. Puteam să punem pe el 20 de computere, dar n-ar fi făcut decât să încurce şoferul", a spus liderul ATP Group, Mircea Cirţ.

Potrivit fişei tehnice, garnitura este pusă în mişcare de un motor sincron cu management permanent dezvoltat de DANA Prestolite şi este alimentată de opt pachete de baterii produse de CATL. Axele sunt furnizate de producătorii consacraţi precum ZF Friedrichshafen AG şi DANA GK Drive System. Sistemul de frânarea al autobuzului este produs de firma WABCO, cel de climatizare foloseşte tehnologie Valeo, iar sistemul de direcţie este marca BOSCH / ZF.

e-UpCity oferă WIFI gratuit şi este dotat cu prize USB cu două corpuri încorporată în dreptul fiecărui set de scaune. Autobuzul dispune de un monitor cu memorie externă portabilă pentru diferite proiecţii multimedia. Vehiculul are o linie elegantă, este uşor manevrabil, are comenzi simple şi intuitive, iar bateriile sale pot fi încărcate într-un interval de trei-cinci ore.

Producătorii au refuzat să divulge preţul unei astfel de garnituri, acesta fiind influenţat de multe variabile, de la configuraţia cerută la mărimea comenzii.

Cu o activitate de peste 25 de ani în domeniul auto, ATP Group a intrat în 2019 pe segmentul producţiei auto cu basculanta şi betoniera Truston asamblată la Baia Mare, iar acum se pregăteşte de intrarea pe piaţa autovehiculelor destinate transportului public.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
9 Comentarii
Motivul real pt. care Oradea nu are autobuze electrice: BANII!
Nu banii pt. a cumpara autobuze, ne dadea UE, vezi cazul Clujului. Birtinezul & gasca au inteles repede ca la achizitia de autobuze electrice nu prea poti ciupi. Cumperi 100 de autobuze cu Xlei pe bucata, orice fufa de la curtea de conturi te prinde daca ai pus mana. Altceva e la tramvaie! Ai tramvaiele, ai calea de rulare (sine+traverse+....+...), linia de alimentare (stalpi+.....+....), cine sta sa ti le numere?! Basca tot felul de acte aditionale.... P.S. Nu in ultimul rand cred ca a primat in alegerea tramvaielor si deranjul pe care il provoaca si-l vor provoca oradenilor! Se stie ca pe nimeni nu uraste mai mult taranul decat pe oradeni.
Postat 19 Mai 2021, 15:35 de pinonel
..........
:) Nu suntem noi buricul târgului nici pe de parte. Autobuzul a fost deja testat în Cluj cu câteva zile în urma. Ceva și normal ca acolo s-au dus prima oara ca doar Cluj are deja vreo 40 de electrice în timp ce Oradea e pe zero, zero autobuze nu zero emisii.De fapt majoritatea orașelor au deja asemenea autobuze sau sunt în proces de achiziție chiar și orașe mici ca Turda, Dej etc. Oricum în Oradea Bolojan a zis clar ca prefera Diesel ul ca e mai ieftin de întreținut (ce surprinzător argument) Ma îndoiesc ca Birta ar gândi altfel.Intr-o alta ordine de idei este totuși interesant cum mai toate orașele din jur se remarca cu câte ceva. Eu înainte sa apară autobuzul în Cluj nici nu credeam ca în Baia Mare se face asa ceva. Nu știu cât e de ok dar totuși e un produs industrial cu valoare adăugată mare nu o galetuse de plastic, cutie de carton, țeavă de eșapament sau ce se mai fabrica pe la noi.De câte ori ni se pune oglinda în fata ieșim f prost de data asta ni s-a arătat mediocritatea industriei orădene.
Postat 19 Mai 2021, 12:18 de Robert
Autonomie de 240 km.
Ciudat că tocmai producătorul nu știe să facă un calcul elementar. Distanța de la Baia-Mare la Oradea este de 179 km, nu de 244 km cât ar rezulta după observația că 35% din baterie era pe "verde". În rest e foarte bine că Oradea a susținut experimentul, după opțiunea cu Astra Arda, dovedind astfel că are o minte mai deschisă pentru producția autohtonă. Ar fi de anunțat și prețul unui autovehicul de acest fel, având în vedere că doar caroseria și câteva accesorii se fabrică în România. Nu de alta dar nu cred că bateriile, care costă cel mai mult, sunt marca Rombat.
Postat 19 Mai 2021, 10:47 de KP
Excalibur
Cutentul electric VA FI cel mai ieftin combustibil. Este si cel mai la indemana. Toata lumea il poate produce, inclusiv tu, la tine acasa. Petrol si gaze? De unde le scoti sa acoperi necesarul? De la rusi? Daca inchid robinetul? Deocamdata, cu tehnologia actuala a bateriilor, se stie ca electricul este mai scump si mai poluant decat fosilul daca nu il exploatezi cel putin 250.000 de km. Deci 50.000 km/an timp de 5 ani. De ce nu dau baietii aia date si dupa 10 ani? Cine cumpara electric, isi asuma sa-l foloseasca cel putin 250.000 km, altfel e cum ai zis tu, muti poluarea din punctul A in punctul B.
Postat 19 Mai 2021, 10:22 de Kid
Manivela
Daca ai fi iesit un pic si prin alte tari, mai la vest de Ungaria ("tara ta mama")_, ai fi vazut autobuze si autocare noi cu exact acelasi tip de podea, imitatie de parchet, si arata chiar foarte bine.
Postat 19 Mai 2021, 09:51 de B90
Electric?
O noua himera ni se pregateste,subtil.Curentul electric e cel mai scump combustibil,cu tendinta de crestere permanenta.Practic se translateaza niste bussines-uri de pe fosil pe electric.Aka niste profituri.Pentru asta se dau vouchere/subventii,reduceri rca si impozite,prize gratis etc.Aici avem o comparatie electric vs gas, dupa 5 ani de exploatare,tinind cont de pret achizitie,subventii,taxe,costuri mentenanta,amortizari,valoare reziduala .[https://www.mobilityhouse.com/int_en/knowledge-center/cost-comparison-electric-car-vs-petrol-which-car-costs-more-annually ]. Pentru utilizator,beneficiul e neglijabil.Singurul beneficiu e ca poluarea se muta din orase,din nasul populatiei, in locul de producere al energiei electrice.
Postat 19 Mai 2021, 09:39 de excalibur
nu e nici pe departe marfa chinezeasca
Si Ford si VW sunt fabricate cu baterii produse de LG si transmisii de ZF si alte sisteme Bosch etc. E un produs romanesc, felicitari ATP, investitori si capital autohton, salarii in Romania si impozite platite in Romania pentru tehnologie de ultima generatie. Felicitari ATP! Se pare ca suntem pregatiti sa cumparam acum autobuze electrice in sfarsit, ca nu inseamna ca le cumparam nici de la Turci, nici de la Chinezi, ci prin noi insine.
Postat 19 Mai 2021, 05:17 de unu
Răpirea din Serai?
Felicitări și bravo lor pentru ce au făcut. Le doresc success și vânzarea a cât mai multe autobuse, dar totuși - podea din imitație de parchet într-o "mașină"? E puțin cam balcanică ideea, ca și răpirea din Serai pe pereți.
Postat 18 Mai 2021, 22:52 de Gigi_Manivela
Produs in Romania
ATP e distribuitor, intre timp a devenit productor, autobuzul e chinezesc asamblat in romania, personal nu am incredere in siguranta si calitate dar as acorda o sansa. As fi mandru daca ar fi usor si sub calitatea SETRA , as fi fericit daca ar fi peste calitatea SETRA. SUCCES
Postat 18 Mai 2021, 22:23 de Sandu2100
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.1226 RON
  • 1 EUR = 4.9242 RON
  • 1 HUF = 0.0139 RON