URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 19 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă te iei după iubitorii de clorofilă, în Oradea s-a defrișat în ultimii ani o suprafață egală cu jumătate din Pădurea Amazoniană. De la Primărie ți se va spune că în ultimii 10 ani abia au dispărut doi copaci și o creangă, și aceea din cauza furtunii de anul trecut...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
09 Februarie 2022, 08:07

Planuri pentru Oradea: Oraşul şi Zona Metropolitană şi-au trecut în strategii proiecte de miliarde de euro, multe dintre ele criticate (FOTO)

Planuri pentru Oradea: Oraşul şi Zona Metropolitană şi-au trecut în strategii proiecte de miliarde de euro, multe dintre ele criticate (FOTO) PE ALESE. Primăria Oradea şi-a ales prin strategiile creionate 400 de proiecte din toate domeniile, pe care vrea să le implementeze în ciclul de bugetare europeană 2021-2027. "La proiectele viabile, neimplementate din precedentul ciclu bugetar, am adăugat altele noi stabilite în grupuri de lucru, întâlniri şi dezbateri publice, în funcţie de nevoile orădenilor", spune directorul DMPFI, Marius Moş. Lucru cu care nu toţi specialiştii sunt de acord... (foto: Ovi D. Pop)
Planuri pentru Oradea: Oraşul şi Zona Metropolitană şi-au trecut în strategii proiecte de miliarde de euro, multe dintre ele criticate (FOTO) SCUMP! Consultantul în afaceri Liviu Sav spune că pasajele proiectate de municipalitate, şi aşa scumpe, au costuri ascunse de mentenanţă şi dezafectare. "Ni se spune că vor fi construite pe bani europeni, dar nimeni nu ia în calcul că în următorii ani pasajele din Magheru, Centrul Civic ori Piaţa Bucureşti vor trebui întreţinute, reparate, iar peste câteva decenii modernizate sau dezafectate pe banii oraşului", spune Sav, care crede că "de banii aceia se putea face altceva mai util pentru orădeni"
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

O corabie care nu ştie unde vrea să ajungă nu acostează nicăieri, spune un proverb. Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană (SIDU) a Oradiei este, din această perspectivă, ca o foaie de parcurs.

"SIDU dă direcţia de dezvoltare a oraşului, nu doar prin atragerea de fonduri europene, ci şi prin creionarea proiectelor care vor fi finanţate din bugetul local", explică directorul Direcţiei Management Proiecte cu Finanţare Internaţională (DMPFI), Marius Moş. Iar documentul cuprinde peste 400 de proiecte, în valoare totală de 1,8 miliarde euro!

Strategii cu unanimitate

La finele lunii ianuarie, Consiliul Local a aprobat cu unanimitate de voturi şi fără comentarii trei documente de o importanţă strategică pentru viitorul Oradiei şi al Zonei Metropolitane Oradea: Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană (SIDU), Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) şi Planul pentru Energie Durabilă şi Climă (PAEDC).

Documentele, creionate pe baza precedentelor strategii, îmbunătăţite cu noile obiective ale oraşului şi elaborate prin focus-grupuri cu diferiţi specialişti, au fost redactate de asocierea firmelor FIP Consulting şi Romactiv Business, pentru suma de 678.000 lei, provenită în proporţie de 98% din fonduri europene. "O condiţie esenţială ca să poţi obţine finanţare europeană este ca proiectele pe care le vizezi să fie în concordanţă cu cele cuprinse în strategiile de dezvoltare locale, regionale şi naţionale", spune directorul DPMFI, Marius Moş.

ZMO vrea drumuri...

Cap la cap, SIDU, care integrează celelalte două documente strategice, cuprinde la nivelul Zonei Metropolitane Oradea 738 de proiecte prioritare, cu un buget estimativ de 4,8 miliarde euro. Dintre acestea, lista de priorităţi a Oradiei numără 400 de obiective însumând 1,8 miliarde euro.

Lista ZMO - după punctajul maxim obţinut în funcţie de modul în care fiecare obiectiv se încadrează în strategiile generale, răspunde nevoilor comunităţii, continuă proiecte deja începute  şi alte criterii - este deschisă de lucrări de infrastructură. În capul ei figurează construirea inelului ocolitor al ZMO (430 milioane euro) şi a drumului de centură a comunei Biharia (10,6 milioane euro), urmat de drumul de legătură între Paleu şi Biharia (6 milioane euro), respectiv un drum nou care să lege cartierul Grigorescu din Oradea de comuna Nojorid (9,2 milioane euro).

... Oradea vrea de toate

La nivelul municipiului reşedinţă de judeţ lista e deschisă, la egalitate de puncte, de proiectele pentru reamenajarea parcurilor Libertăţii, I.C. Brătianu, 22 Decembrie şi Cetăţii, fiecare în valoare de 10,7 milioane euro.

În ordine descrescătoare, urmează achiziţia a 60 de autobuze ecologice (24,9 milioane euro), amenajarea unei piste pentru biciclişti în strada Traian Blajovici (3,4 milioane euro), continuarea reabilitării zidurilor Cetăţii (104 milioane euro) şi a sistemului de termoficare (34,8 milioane euro).

 city-managerul Oradiei, Mihai JurcaPe listă se mai regăsesc construirea viitorului spital de boli infecţioase (128,3 milioane euro), amenajarea grădinii termale Ioşia (23,8 milioane lei), construirea pasajelor subterane de la magazinul Crişul (14,8 milioane euro) şi proiectul integrat de mobilitate urbană Tudor Vladimirescu - Meşteşugarilor (20 milioane euro), ce include lărgirea străzii Vladimirescu la patru benzi şi amenajarea de pasaje subterane la intersecţia cu străzile Decebal şi Oneştilor, precum şi construirea unui pasaj suprateran peste şoseaua de centură şi linia ferată în continuarea străzii Meşteşugarilor. "Strategia trebuie să fie acoperitoare", argumentează city-managerul Mihai Jurca (foto).

"Mă şochează!"

consultantul în afaceri Liviu SavSpecialiştii consultaţi de BIHOREANUL nu văd, însă, cu ochi buni beţia de cifre din strategie. "Modul în care aruncăm cu sute de milioane de euro mă şochează", spune consultantul în afaceri Liviu Sav (foto).

Fost vicepreşedinte al Asociaţiei Firmelor Bihorene, stabilit în Graz (Austria), oraş similar ca dimensiuni Oradiei, de unde fostul primar Ilie Bolojan s-a inspirat în domenii diferite, de la gestionarea parcărilor la organizarea instituţiilor culturale, Sav e de părere că strategia, cu cifre şi aşa impresionante, păcătuieşte prin omiterea costurilor ascunse, mult mai mari. "Toate proiectele au nevoie de bani pentru mentenanţă, reabilitare şi apoi dezafectare, pe care nu le ia nimeni în calcul".

Consultantul exemplifică cu pasajul pe sub bulevardul Magheru - unde crede că problema traficului s-ar fi rezolvat prin simpla interzicere a virajului la stânga - şi cu proiectele viitoarelor pasaje subterane din bulevardul Decebal, Piaţa Bucureşti (foto jos) şi Centrul civic: "În Graz există doar două pasaje, în zone foarte aglomerate, pentru că întreţinerea lor costă. De altfel se şi vede cum arată pasajele orădene. La cel de la gară numai că nu le-a căzut trecătorilor tavanul în cap!".

"Ne furăm căciula!

Liviu Sav zice că Primăria ar fi trebuit să îşi aleagă priorităţile mult mai atent. "Peste 10-20 de ani aceste investiţii vor fi o ruină, fără să fi adus nimic în plus oraşului. Cetatea Oradea se dovedeşte deja o investiţie inutilă. În afară că este o investiţie imobiliară a Primăriei, care a scos de acolo toate funcţiunile prevăzute în proiect, n-a produs nimic", spune consultantul.

"Există un amalgam de direcţii şi nimic concret, viabil. N-aş avea o problemă că vrem să facem din Oradea oraş turistic, dar atunci hai să transformăm Palatul Primăriei în hotel de 5 stele, cu cazino şi toate facilităţile, să umplem centrul de baruri şi baluri, să facem ceva care să personalizeze oraşul!", zice Sav.

Consilierul în afaceri este de părere că strategia, aşa cum este, va încetini dezvoltarea oraşului. "Ne furăm singuri căciula. Din păcate, dezinteresul companiilor aeriene este un indicator fantastic faţă de atractivitatea şi puterea de cumpărare a oraşului Oradea", spune Sav.

Oradea, gâfâie!

consultantul în afaceri Dacian PalladiO părere similară are şi fostul city-manager, Dacian Palladi (foto): "Modelul de dezvoltare a Oradiei gâfâie, fără să se întrevadă în planurile oraşului seminţele viitorului". Analiza consultantului în afaceri este usturătoare. "Oraş industrial n-avem nicio şansă să fim, că n-am mai văzut picior de investitor de ani de zile, elevii străluciţi din Oradea pleacă la facultăţi în Cluj, Timişoara sau în străinătate, iar viaţa devine tot mai scumpă pentru orădeni fiindcă oraşul este victima propriului marketing", zice Palladi.

Potrivit acestuia, strategia Primăriei păcătuieşte din start pentru că nu ia în calcul realităţile de peste 10-20 de ani. "România, şi Oradea este la fel, are o populaţie cu vârsta medie de peste 42 de ani. Dacă luăm în calcul că în 20 de ani peste 60% din populaţie va avea peste 60 de ani, trebuie să facem de pe acum trotuare mai late, cu borduri înclinate, să poată intra cărucioare. În schimb, dacă vrem să întinerim populaţia oraşului, trebuie să vedem cum putem atrage urgent 20.000 de tineri, şi spre asta să ne orientăm, altfel peste câţiva ani va fi prea târziu", spune Palladi.

Oradea, nu orădenii!

Delia Ungur, fost director al Agenției de Dezvoltare Locală OradeaFost director al Agenţiei de Dezvoltare Locală Oradea, care a pus bazele parcurilor industriale locale, în prezent director al unei firme germane cu producţie în Şoseaua Borşului, Delia Ungur (foto) este de părere că strategia de dezvoltare a Oradiei ignoră tocmai orădeanul. "După sute de milioane de euro investite din proiecte europene şi încă pe atâtea programate, orădeanul de rând nu simte cu nimic o creştere a calităţii vieţii. Da, sunt mai multe restaurante, cafenele şi hoteluri, dar tot mai puţini orădeni îşi permit să şi intre în ele", spune Ungur.

Analizând obiectivele propuse în strategie, directoarea este de părere că Oradea nu şi-a cristalizat o direcţie anume, fapt pentru care are toate şansele să eşueze. "În 2008, oraşul a pus accent pe dezvoltarea industrială, pentru a recupera cele 10.000 de locuri de muncă pierdute. Ulterior, a avut loc o reorientare spre turism, iar acum tot ce văd este o susţinere a dezvoltărilor imobiliare. Politica de densificare este, însă, doar în folosul proprietarilor de blocuri, nu al orădeanului".

La fel ca Liviu Sav şi Dacian Palladi, Delia Ungur şi-ar dori investiţii mai puţin costisitoare în tuneluri şi betoane, şi mai orientate spre creşterea calităţii vieţii populaţiei. Pentru că, până la urmă, dezvoltarea Oradiei ar trebui făcută în interesul orădeanului, nu împotriva lui...


DEZBĂTUTE PE ŞEST
"Vă rugăm să ne consultaţi!"

Documente strategice de o importanţă deosebită ale oraşului, Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană (SIDU), Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) şi Planul pentru Energie Durabilă şi Climă (PEDC) au trecut prin Consiliul Local Oradea fără nicio dezbatere, iar prin mediul public fără vreun ecou deosebit.

Cea mai bună dovadă o constituie faptul că Asociaţia Consiliul Consultativ Cetăţenesc Bihor a cerut vinerea trecută Primăriei Oradea să organizeze o dezbatere publică a PMUD, la o săptămână după ce acesta a fost deja adoptat. "Vă daţi seama câtă publicitate a făcut Primăria celor trei strategii dacă nici măcar nu am aflat că au fost adoptate", a declarat pentru BIHOREANUL unul dintre membrii asociaţiei.

Consiliul Consultativ Cetăţenesc a cerut Primăriei înfiinţarea unei structuri "pentru relaţia cu mediul asociativ" şi luarea asociaţiei în evidenţe ca partener de dialog: "Ne manifestăm deschiderea pentru realizarea unor consultări prealabile atunci când se impune, programe şi activităţi comune, aşa cum este firesc să se întâmple în anul 2022".

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
14 Comentarii
S-a dus pe FALUS si green deal-ul
Cititi aici, cum puteti, si vedeti in ce ka-kao ne-au bagat ecologistii veseli, de ne-am inchis singuri termocentralele, ca asa a zis bruxelles, via germany. [ https://stopthesethings.files.wordpress.com/2018/07/1-6-_kompendium-der-energiewende_englisch_1.pdf ]
Postat 10 Februarie 2022, 21:33 de excalibur
City Manager-ul și memoria scurtă.
Lăsați, e mai bun Jurcă că și-a adus tovarășii cu Plaja Urbană, fără autorizație! În rest, sunt câteva personaje prin primărie, ăla de la patrimoniu de exemplu, de care nu se poate debarasa nimeni, care sunt o certitudine a bunei dezvoltări. Că doar e “bine că se face” și “știi tu mai bine”, teme recurente.
Postat 10 Februarie 2022, 07:07 de User anonimizat
Îmi plac păreri din articol!
Prioritizarea proiectelor este cheia. Nu doar cheltuirea banilor, și așa sunt europeni.
Postat 10 Februarie 2022, 06:54 de Vio_427
PRO - dezordine
A nu face nimic,e in trendul ecologist care ne ajunge din urma. Nefacind nimic, protejam planeta si generatiile viitoare. 100 de ani de petrol si 200 de carbune au epuizat si resursele,si ozonul si glaciatiunea si incalzirea globala . Practic sistemele tind spre cresterea entropiei, adica spre o dezordine maxima si omogena. (Cea de-a doua lege a termodinamicii afirma ca toate sistemele fizice lasate libere tind sa devina dezordonate, sageata timpului fiind indreptata intotdeauna in jos. Aceasta sageata, numita si “evolutia timpului “ arata ca , odata cu trecerea timpului, totul se deterioreaza, putrezeste, moare, se consuma, se dezordoneaza ,se strica echilibrul, se invecheste,se uzeaza, se degradeaza.). Acest delir consumerist, care pericliteaza un ecosistem structurat pe parcursul a milioane de ani, aducindu-l in pragul colapsului trebuie incetinit, ca de oprit nu se poate. A fi verde,eco presupune nu doar utilizarea de materiale prietenoase cu natura, reciclabile ci , foarte important, a nu se folosi cantitati imense de energie pentru fabricarea lor. Caramida,betonul, fierul toate sunt energofage. E de prost gust sa-ti faci in ziua de azi case de paianta/voioaga, acoperita cu sindrila/paie. Ai masina peste 15 ani, esti un paria.Masinile electrice nu rezolva problema poluarii,doar o muta in alta parte. Ca sa inchidem rationamentul, mai usor cu pianul pe scari, cu demolari,betonari,megastructuri... sa pastram ce avem,sa intretinem si sa ne bucuram de viata!
Postat 09 Februarie 2022, 19:43 de excalibur
...manajer
Deja e clar, de câte ori se vrea o modernizare a urbeioradeanoastra, apar tot felul de vorbeți, părerologi, opineți întru-de-toate-pricepuți (de fapt... la nimic!!) și despre-toate-rau-voitorii, indivizi pentru... contra, da' până acuma, ci(mi)ty-managerul Pacian Dalate tacu ca... în grass!! Acu' de nimeni băgat în samă, da' întrebat de oarecine, își da cu părerea!! E clar, hai sa nu facem nimic, să ne scărpinăm la anuss și s-o bellim!! Întai cu stânga, apoi cu dreapta sau invers... e totuna!!
Postat 09 Februarie 2022, 18:25 de AnaConda
Asa e...
80% de oradeni pasivi, care stau capra. Lor le place ca "li se intimpla" ceva. Sunt "receptori" ideali...
Postat 09 Februarie 2022, 18:15 de excalibur
erata
In comentariul anterior: 19% in loc de 25%. Deci cei care nu l-au votat pe Birta sunt 81% din oradeni.
Postat 09 Februarie 2022, 16:15 de Musti
@GigiSpaga
Mai usor cu afirmatiile faloase gen noi astia 78% din oradeni care am ales"actuala conducere", ca ne bate aritmetica. Ar fi de bun simt sa observam ca 73% din totalul oradenilor cu drept de vot nu s-au prezentat la urne. Asa ca au votat in total 27%. Dintre astia ti l-au ales pe Birta al tau 70,1%. Adica aproximativ 25% dintre oradeni. Asta este, de fapt, scorul actualei conduceri. Asa ca nu mai vorbi in numele celorlalti 75%, ca nu esti deloc majoritar in orasul asta.
Postat 09 Februarie 2022, 16:09 de Musti
Nu sunt impotriva planurilor primariei, si pasajele sunt foarte bune
Locuiti si voi un an in Cluj, unde nu au facut nici un pasaj sa vedeti ce bine e sa stai o ora in trafic ca sa faci 5 kilometri. Insa totusi vocile nemultumitilor ridica probleme reale: impozitele generale sunt printre cele mai mari, centrul e frumos dar cu ce il incalzeste pe unul ce are salar de 2000 lei si isi permite incalzirea abia la o garsoniera, sa stea in casa in frig dar sa aibe un centru (intr-adevar) frumos, plin de restaurante in care nu isi permite sa cineze? Inca e de lucru la readaptarea economiei, atragerea de noi investitori, joburi de viitor, cu valoare adaugata, bine platite. Bugetul mare al APTOR e marketing pentru orasul turistic si aeroport, dar parte din el ar trebui sa fie pentru atragerea de studenti la universitatile locale si pentru Oradea ca destinatie de business, inovare. Turismul e putin supraevaluat pentru bunastarea omului de rand: e bun pentru aeroport, aquapark, centru istoric, administratia publica, si pentru micii investitori intr-un apartament pe AirBnB sau cafenele si restaurante locale. Dar acestia nu produc joburi platite peste medie. Nici politica de densificare nu e o idee rea (esenta e in detalii, cum se aplica de la caz la caz): intelegi ca pentru administratia publica e de preferat sa traga utilitati, drumuri, apa-canal pe 200m la 3 blocuri cu 500 locatari, decat sa traga pe 13km de case individuale in Grigorescu
Postat 09 Februarie 2022, 11:00 de unu
O observație.
Când procentele tot cresc, 7(8?)%, doar, doar justifică opinia unică, ajungi la paradoxul argumentului la persoană, nicidecum la părere. Rezultatele se văd, democrație prost înțeleasă. Nu mai vorbesc de proiecte aprobate tacit, pe bandă rulantă…
Postat 09 Februarie 2022, 10:05 de User anonimizat
Juisăm
"proiecte de miliarde de euro"...zice poetul, bani moka, fonduri europene. Binevenite, am zice noi, se face ,se construieste , Oradea creste, se dezvolta. Cind tragem linie,unii zic ca din 10 lei investiti, oradeanul a pus 2, altii vin cu varianta ca oradeanul duce greul ,cu 50%...Din tot felul de taxe,penalitati si amenzi oradeanul docil pleaca capul si incovoaie spinarea. Medicul curant, aceasta increngatura vizionara, ii administreaza viagra in nestire,tot de la pfizer. Oradeanul, cocosat, vaccinat, topaie in extaz... Intrebarea e, pentru cit timp... ?
Postat 09 Februarie 2022, 09:53 de excalibur
Oradea este victima propriului marketing
Domnul Palladi a definit Oradea printr-o fraza exceptionala: “oraşul este victima propriului marketing”. Exact aceasta este situatia. Cei care doar viziteaza orasul sau au auzit in ultimii ani de Oradea au impresia ca in acesta predomina bunastarea, de fapt e fix pe dos. Oradea are o imagine la nivel national super buna, dar nimeni cand a scris acele articole nu si-a pus intrebarea: “Oare cum traieste oradeanul de rand in acest oras superb?”. Asa cum spunea si dl Bolojan intr-un interviu: pentru a transforma Oradea in ceea ce este acum a fost usor, deoarece acest oras a mostenit cladiri incredibil de frumoase si orasul la baza e unul superb. Chiar dansul recunostea ca acelasi model aplicat in Vaslui nu ar fi la fel de rasunator. Au creat parcuri industriale in prostie unde oradeanul este platit cu un salar derizoriu, iar cand vine sa parcheze in centru plateste 8 lei sau cand ia tramvaiul 6 lei biletul. Acum cand vad ce proiecte de viitor au, ca pompeaza o gramada de bani in APTOR pentru a promova inutil orasul, oradenii o duc tot mai rau, nu mai imi pun nicio speranta in administratia Birta. Inclusiv zilele acestea au umplut internetul cu “ Oradea, nominalizată la cea mai bună destinaţie europeană turistică în anul 2022”, dar de ce nu ne spune dl Birta ca pentru aceasta “nominalizare” s-a platit 25k€ prin APTOR? Sa nu uitam un detaliu: primarul de la Graz, pe care l-a avut dl Bolojan model a fost schimbat (avea aceeasi mentalitate: betoane peste betoane si invesitii pompoase). Incet, incet va veni momentul schimbarii dl Birta, deorece e clar ca aceasta administratie nu-si va schimba mentalitatea.
Postat 09 Februarie 2022, 09:16 de bihooorel
Daca erai capabil, erai tu ales sa implementezi aceste proiecte!
De Sav ala, n-am auzit pana sa il dati voi avuma la gazeta. Daca dupa 25 de ani de afaceri in Oradea nu am auzit de tine, amice iti spun cu mila: nu existi! Palladi a fost un mandat city manager. Fix ca apa sfințită: n-a incurcat, n-a ajutat! Asta ii ia dreptul de a mai comenta vreodata orice munca a oricarui angajat la Primariei Oradea. Cat despre Delia Ungur e mega isteață! Păcat ca s-a trezit rățoi împotriva lui Bolojan. "Nu te pui cu ursul!" Totusi, dle Simai, asteptam o parere si din partea noastra, a celor 78%(!) din oradenii care am ales actuala conducere a Oradiei. Ca daca ne raportam tot timpul doar la 22% vom ajunge dinnou cu dna Biro viceprimar! (Later edit: Orice alăturare a cuvantului Byiro cu Dna este pur sintactica. A se citi: Doamna Byiro!)
Postat 09 Februarie 2022, 09:04 de GigiSpaga
Parcări.
Nu știu ce a văzut domnul Bolojan în Graz, dar acolo parcările sunt private, Conti sau Apcoa, nu le pun pe cele de suprafață/domeniu public. În sensul ăsta cred că s-a inspirat greșit. Am ajuns la paradoxul (mișcare voită în opinia mea), ca toate parcările să fie în mâna primăriei, monopol, dictează prețul și încasează. Faptul că marii operatori ne ocolesc (asemeni companiilor aeriene cum menționează domnul Sav), spune cât de atractivă e piața. Desigur, în veșnica luptă cu cetățeanul, orădeanul e de vină că parchează unde vrea, nu setea constantă de fonduri, cofinanțări, la proiecte haotice, fără viziune.
Postat 09 Februarie 2022, 08:53 de User anonimizat
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6625 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON