URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 18 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă te iei după iubitorii de clorofilă, în Oradea s-a defrișat în ultimii ani o suprafață egală cu jumătate din Pădurea Amazoniană. De la Primărie ți se va spune că în ultimii 10 ani abia au dispărut doi copaci și o creangă, și aceea din cauza furtunii de anul trecut...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
30 Decembrie 2020, 07:58

Parcări pe datorie: Oradea se îndatorează cu încă 34 de milioane euro, pentru noi parcări și proiecte de investiții

Parcări pe datorie: Oradea se îndatorează cu încă 34 de milioane euro, pentru noi parcări și proiecte de investiții PARCARE PE DEAL. Orădenii care merg la Spitalul Judeţean au şanse mici să găsească un loc de parcare liber. "Spitalul are tot timpul 500 de angajaţi la muncă, peste 500 de paturi ocupate şi peste 50 de pacienţi care se internează şi externează zilnic. Aici e nevoie nu de zeci, ci de sute de locuri de parcare", spune şeful UPU-SMURD, dr. Hadrian Borcea. Legată printr-o pasarelă de clădirea spitalului, viitoarea parcare, estimată la 49 milioane lei, va fi amenajată în trepte, cu intrare separată dintr-o alee la fiecare nivel
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Consiliul Local Oradea a hotărât în ultima şedinţă din acest an contractarea a două credite în valoare de 166,6 milioane lei, echivalentul a 34,2 milioane euro. Banii vor fi folosiţi pentru construirea a trei parcări şi cofinanţarea unor proiecte europene.

"Oraşul nu se va îndatora într-un asemenea mod încât să nu-şi poată plăti datoriile. La nivelul unui an, mai puţin de 30% din veniturile proprii vor merge pe plata ratelor", asigură  primarul Florin Birta. Dar nici uşor nu-i va fi.

"Două credite, vă rog!"

Florin Birta, primar OradeaHotărârea a fost luată cu unanimitate de voturi şi fără comentarii. Săptămâna trecută, economiştii municipalităţii organizau deja licitaţia pentru desemnarea băncilor care vor acorda creditele. "Sperăm să avem contractul semnat în cel mai scurt timp, pentru a putea desemna constructorii şi demara cât mai repede lucrările", spune Florin Birta (foto).

Primul împrumut, în valoare de 94,6 milioane lei, va fi luat pentru construirea parcărilor supraetajate de la Spitalul Judeţean (48,9 milioane lei) şi din strada Iosif Vulcan (16,1 milioane lei), respectiv amenajarea celei care va deservi viitorul complex sportiv din strada Făgăraşului (29,6 milioane lei).

Din al doilea credit, estimat la 72 milioane lei, vor fi cofinanţate proiecte europene, precum amenajarea parcării subterane de sub viitorul centru de afaceri Piaţa Cetate (63,3 milioane lei) şi transformarea clădirii fostului Spital de Neurologie din strada Louis Pasteur în incubator de afaceri IT (8,7 milioane lei).

Datori până în 2042...

Oradea are deja cinci credite însumând 277,3 milioane lei, din care mai datorează 57,5 milioane lei, şi şase împrumuturi de 99,3 milioane euro, cu un rest de plată de 48,7 milioane euro.

Pentru a evita creşterea bruscă a gradului de îndatorare, noile credite vor fi luate cu o perioadă de tragere de trei ani, urmată apoi de cinci ani de rambursări. Astfel, datoria publică, calculată prin raportarea ratelor la veniturile anuale ale oraşului, se va dubla de la 12,3% la 24,3% în 2026.

directorul economic al Primăriei Oradea, Eduard FloreaVârfului datoriei publice a fost anume ales. "În 2023-2024 oraşul îşi va fi încheiat marile proiecte de infrastructură, iar în 2026 se vor licita noile investiţii. Oraşul nu va avea nicio problemă în a contracta un nou împrumut cu o perioadă de graţie de trei ani, explică directorul economic al Primăriei, Eduard Florea (foto).

"Să nu faci parcări în rate!"

Contractarea creditului a stârnit mânia internauţilor. "Facem o parcare cu împrumut ca să se mărească taxele şi să plătim când mergem la spital", a reclamat un orădean pe Facebook. Şoferii se tem că, pentru a acoperi ratele, municipalitatea va trebui să majoreze tarifele. "Fiecare departament ar trebui să se menţină în bugetul propriu, nu să faci parcări pe credit şi apoi să fie nevoie să iei bani de la spitale ca să plăteşti rata", a comentat altcineva.

 liderul grupului PSD din Consiliul Local, Emilian PavelChiar dacă au votat contractarea creditului, reprezentanţii opoziţiei PSD ridică acum obiecţiuni. "Primăria putea cumpăra fostul teren al firmei Perind din vecinătate sau putea construi pe locul gol dintre cele două blocuri din faţa spitalului. Amplasarea parcării pe deal nu îmi pare o soluţie bună: ai de făcut exproprieri de 4 milioane lei şi lucrări de consolidare despre care nu ştim cât vor costa", spune liderul grupului PSD din Consiliul Local, Emilian Pavel (foto).

O "scumpete"

Primarul Florin Birta spune că municipalitatea a ajuns să se împrumute după ce a ratat atragerea unui investitor ca Interparking (Belgia) sau APCOA (Germania), pe fondul crizei declanşate de pandemie. "Discuţiile nu s-au finalizat într-un rezultat concret". În plus, spre deosebire de predecesorul său, noul primar respinge varianta externalizării parcărilor. "Prefer păstrarea lor la Primărie ca serviciu public".

Argumentele sunt simple. În medie, fiecare dintre cele 517 locuri din parcarea de la Spitalul Judeţean va costa circa 19.700 euro. Pentru a amortiza o investiţie aşa mare, fie şi pe un termen lung de 30 de ani, un operator privat ar trebui să scumpească taxele de parcare în mod serios, pe când Primăria nu e obligată. "Vrem să construim parkingul de la Spitalul Judeţean fără să scumpim taxele de parcare, chiar dacă oraşul îşi va recupera investiţia abia peste 50 de ani", spune Birta.

Parcare cu pasarelă

Pentru a face loc parcării, municipalitatea va expropria şi demola şi trei case, două spaţii comerciale şi un atelier. Proprietarii îşi vor primi săptămânile următoare banii în conturi, ca să se poată muta peste 6 luni. În acest interval, municipalitatea va face studiul geologic şi va desemna un constructor. "Dacă amplasamentul susţine acum mai multe case, va susţine şi o parcare", zice optimist edilul.

Birta exclude alegerea altui loc pentru parcare decât cel de pe deal, considerând că între blocuri ar fi prea înghesuită, iar la Perind ar fi prea departe. "În curtea spitalului va fi ridicat un corp de clădire cu destinaţie de policlinică. Parcarea va fi legată de ea printr-o pasarelă de acces, astfel încât cadrele medicale să poată ajunge repede în spital".

Construcţia cu cinci niveluri, din care primul la nivelul străzii Gheorghe Doja şi ultimul, sub formă de terasă, va fi ridicat în trepte. "Etajele nu vor comunica între ele. Accesul la fiecare nivel se va face separat din aleea care urcă dealul spre parcarea cadrelor medicale", explică Birta.

Metoda decontării

Astăzi, pe lângă lucrările deja începute - la parcarea Voinţa (336 locuri) şi la Park & Ride-ul din Centrul Civic (227 locuri) - Primăria pregăteşte construirea altor cinci. Lista o deschide parcarea de la Spitalul Judeţean (517 locuri) şi le mai cuprinde pe cele din zona Iosif Vulcan (145 locuri), Piaţa Cetate (247 locuri), de la complexul sportiv din strada Făgăraşului (800 locuri) şi din curtea Companiei de Apă Oradea (200 locuri).

Având în vedere că UE nu finanţează construirea de parking-uri, iar şansele de atragere a unui investitor privat sunt minime, oraşul îşi pune speranţa în credite şi în decontarea unor proiecte deja finanţate de oraş. "Vrem să decontăm construirea pasajului de lângă Piaţa 100, prelungirea drumului rapid din strada Suişului şi viitorul pasaj peste centură din strada Meşteşugarilor. Dacă reuşim, nu va trebui să mai facem toate tragerile din cele două credite", explică Eduard Florea.

Oraşul are şansa să îşi recupereze cam 75% din cele 50 milioane lei cheltuite cu construirea pasajului din strada Universităţii şi a drumului rapid. Bani numai buni pentru noile parcări...


ISTORIA ORADIEI
Creştere pe credit

După fondurile europene, împrumuturile sunt principalul instrument prin care oraşul îşi poate finanţa investiţiile. "Fără credite nu faci nimic. Nu poţi construi o parcare de 50 milioane lei din venituri proprii când tot bugetul tău de investiţii este de 80 milioane lei", zice directorul economic al Primăriei.

Eduard Florea afirmă că rigurozitatea cu care oraşul şi-a plătit ratele a atras atenţia bancherilor. "Administraţia Domeniului Public a obţinut pentru construirea parcării Voinţa un credit cu dobânda reprezentând ROBOR de 2% plus 0,85%, în timp ce dobânzile de pe piaţă sunt de la 4,5% în sus", zice acesta.

De altfel, majoritatea clădirilor importante din Oradea au fost ridicate pe datorie. "Acum un secol creditele oraşului erau mult mai mari decât veniturile. Aşa a fost ridicată Primăria, aşa a fost construit pasajul Madacs, aşa s-a introdus iluminatul electric stradal şi aşa s-au făcut mai multe spaţii comerciale", explică Florea.

Spre exemplu, în 1902 veniturile Oradiei erau de 200.000 coroane, iar creditele de 8,6 milioane coroane. La începutul secolului, un împrumut a fost contractat pentru 65 de ani.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
DA! parcarile sunt o
Parcarile sunt o necesitate. Pretul imi da de gandit! 19700euro este pretul de construire a unei garsoniere(cam 30mp sc) care are pereti exteriori, tamplarie, finisaje, instalatii,.... O parcate(cam 18mp/loc) nu are nici pereti perimetrali, interiori si nici instalatii de incalzire, sanitare,..... cum(cu ce) se ajunge la asemenea preturi? No, construire de la buget, te pui?
Postat 30 Decembrie 2020, 16:00 de scortosul
CrisDumi
Esti buna la calcule, dar poti sa ne spui cu cat a crescut bugetul orasului din 2008 ??
Postat 30 Decembrie 2020, 15:32 de Sandu2100
Gura păcătosului ... adevăr grăiește !?!
Pe repede înainte ... trebuie desemnați constructorii, că licitațiile dilată timpul !?! Datoriile la bănci ale orașului vor însuma, la începutul lui 2021 cum spune clar finanțistul șef al primăriei ... peste 130.000.000 EUR care, cu dobânzile "simbolice" contractate pănă la termene, înseamnă peste 750.000.000 RON la paritatea de azi !?! Veniturile anuale proprii ale municipiului pe anul viitor se estimează la peste 475.000.000 RON, din care se evidențiază cheltuielile curente de "menținere în viață" a administrației locale, în cuantum de vreo 400.000.000 RON cel puțin !?! Așadar, mai bine de 10 ani de acum înainte, dacă nu vor mai exista alte lucrări "dedicate" iar orașul va "îngheța" în acest mare proiect liberal ... Oradea va achita toate aceste datorii, fără a mai putea mișca "un deget" măcar peste propriul prezent urban la care se angajează !?! Aceasta va fi moștenirea voastră, orădeni, lăsată de către PNL ... care nu va avea încotro și va împinge taxele și impozitele, în anii următori, la cât nu merită !?! Va crește calitatea vieții orădenilor oare? Va fi un confort urban semnificativ mai bun? Va trăi orădeanul mai bine? Va fi Oradea mai bogată? Din contră. Mai ales că tot ce s-a făcut în ultimul deceniu este de proastă calitate și mult mai scump decât merită, iar amortizmentele și întreținerea curentă, reparațiile și refacerile inerente ... vor consuma bani destui, iar evoluția generală a orașului va fi pe minus la finalul următoarei decade !?!
Postat 30 Decembrie 2020, 12:50 de CrisDumi
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6739 RON
  • 1 EUR = 4.9754 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON