URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 16 IANUARIE 2021
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Recent, PSD-iştii bihoreni au repus pe tapet, şi bine au făcut, situaţia corecţiilor financiare aplicate de autoritatea de management din Ministerul Dezvoltării pentru două proiecte ale Oradiei pe fonduri europene. Numai pentru noua linie de tramvai riscăm să dăm din buzunarul nostru 58,7 milioane lei. Lecţia e cam scumpă, chit că aşa avem ocazia să simţim pe propria piele ce ar fi însemnat ca toate investiţiile să le fi plătit din bugetul local.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Pentru cei care sperau asta, o veste tristă: PSD-ul nu este un partid pe cale de dispariţie. Dimpotrivă, e asemenea lui Iliescu, un bătrân care se încăpăţânează să rămână verde (a se citi roşu). Are electoratul său solid, format din nostalgicii, socialiştii, comuniştii şi stângiştii de stil nou, din pomanagiii şi dependenţii de ajutoarele sociale, din sudiştii şi tuciuriii patriei, uşor de cumpărat cu mărunţiş, din bugetari şi lefegii plantaţi şi lăsaţi să sporească şi să rodească prin pleiada de instituţii publice susţinute din greu de pălmaşii şi "liberalii" naţiei...
Zic şi eu
Adrian Cris
Avem în faţă 4 ani pe care analiştii îi numesc „de pace”, prezumând că noii aleşi vor lucra decent, nu cu gândul la următoarea campanie. Din păcate pentru visata pace, realitatea nu prea justifică, totuşi, optimismul. Ca dovadă, negocierile, formarea şi primii paşi ai noii şi heteroclitei coaliţii PNL, USR-PLUS, UDMR, partide care până mai ieri se detestau plenar: liberalii erau Ciuma Galbenă pentru pluserişti, aceştia sexo-marxişti pentru penelişti, singurul lucru ce-i unea şi pe unii, şi pe ceilalţi fiind certitudinea că udemeriştii sunt magyar PeSzeDe.
Vorba lu' Lulu
Lucian Cremeneanu
Avem un nume nou de stradă în Oradea - strada Sucevei a devenit Strada Evreilor Deportați. Nu e o denumire prea fericită, însă nici una care să poată fi combătută cu prea multă tărie, fiindcă, la aproape 80 de ani de la acele evenimente oribile, sentimentul generalizat de vină încă există... Dar, rememorând la nesfârșit oribilitățile trecutului, ne facem oare un viitor mai frumos? Putem spera că viața copiilor noștri va fi mai liniștită și lipsită de pericole dacă le picurăm întruna în creiere amintiri despre felurile îngrozitoare în care au murit părinții și bunicii lor?
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți despre noul vaccin anti-Covid și despre campania de vaccinare gratuită declanșată de autorități?





De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Potrivit Codului administrativ, ministerele se aprobă de către Parlament, prin acordarea votului de încredere asupra Programului de guvernare şi a întregii liste a Guvernului, în procedura de învestitură. Ministerele se organizează şi funcţionează numai în subordinea Guvernului, potrivit prevederilor Constituţiei și codului administrativ.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Sub denumirea de hepatită cronică sunt cuprinse o serie de afecţiuni ale ficatului cu cauze şi grade de severitate diferite, care au ca punct comun faptul că procesul inflamator şi necrotic durează cel puţin 6 luni. Formele uşoare nu progresează sau pot progresa lent, iar formele severe sunt asociate cu cicatrizări ale ţesutului hepatic, cu formarea altui tip de structură a acestuia care pot evolua spre ciroză hepatică.
30 Decembrie 2020, 07:58

Parcări pe datorie: Oradea se îndatorează cu încă 34 de milioane euro, pentru noi parcări și proiecte de investiții

Parcări pe datorie: Oradea se îndatorează cu încă 34 de milioane euro, pentru noi parcări și proiecte de investiții PARCARE PE DEAL. Orădenii care merg la Spitalul Judeţean au şanse mici să găsească un loc de parcare liber. "Spitalul are tot timpul 500 de angajaţi la muncă, peste 500 de paturi ocupate şi peste 50 de pacienţi care se internează şi externează zilnic. Aici e nevoie nu de zeci, ci de sute de locuri de parcare", spune şeful UPU-SMURD, dr. Hadrian Borcea. Legată printr-o pasarelă de clădirea spitalului, viitoarea parcare, estimată la 49 milioane lei, va fi amenajată în trepte, cu intrare separată dintr-o alee la fiecare nivel
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Consiliul Local Oradea a hotărât în ultima şedinţă din acest an contractarea a două credite în valoare de 166,6 milioane lei, echivalentul a 34,2 milioane euro. Banii vor fi folosiţi pentru construirea a trei parcări şi cofinanţarea unor proiecte europene.

"Oraşul nu se va îndatora într-un asemenea mod încât să nu-şi poată plăti datoriile. La nivelul unui an, mai puţin de 30% din veniturile proprii vor merge pe plata ratelor", asigură  primarul Florin Birta. Dar nici uşor nu-i va fi.

"Două credite, vă rog!"

Florin Birta, primar OradeaHotărârea a fost luată cu unanimitate de voturi şi fără comentarii. Săptămâna trecută, economiştii municipalităţii organizau deja licitaţia pentru desemnarea băncilor care vor acorda creditele. "Sperăm să avem contractul semnat în cel mai scurt timp, pentru a putea desemna constructorii şi demara cât mai repede lucrările", spune Florin Birta (foto).

Primul împrumut, în valoare de 94,6 milioane lei, va fi luat pentru construirea parcărilor supraetajate de la Spitalul Judeţean (48,9 milioane lei) şi din strada Iosif Vulcan (16,1 milioane lei), respectiv amenajarea celei care va deservi viitorul complex sportiv din strada Făgăraşului (29,6 milioane lei).

Din al doilea credit, estimat la 72 milioane lei, vor fi cofinanţate proiecte europene, precum amenajarea parcării subterane de sub viitorul centru de afaceri Piaţa Cetate (63,3 milioane lei) şi transformarea clădirii fostului Spital de Neurologie din strada Louis Pasteur în incubator de afaceri IT (8,7 milioane lei).

Datori până în 2042...

Oradea are deja cinci credite însumând 277,3 milioane lei, din care mai datorează 57,5 milioane lei, şi şase împrumuturi de 99,3 milioane euro, cu un rest de plată de 48,7 milioane euro.

Pentru a evita creşterea bruscă a gradului de îndatorare, noile credite vor fi luate cu o perioadă de tragere de trei ani, urmată apoi de cinci ani de rambursări. Astfel, datoria publică, calculată prin raportarea ratelor la veniturile anuale ale oraşului, se va dubla de la 12,3% la 24,3% în 2026.

directorul economic al Primăriei Oradea, Eduard FloreaVârfului datoriei publice a fost anume ales. "În 2023-2024 oraşul îşi va fi încheiat marile proiecte de infrastructură, iar în 2026 se vor licita noile investiţii. Oraşul nu va avea nicio problemă în a contracta un nou împrumut cu o perioadă de graţie de trei ani, explică directorul economic al Primăriei, Eduard Florea (foto).

"Să nu faci parcări în rate!"

Contractarea creditului a stârnit mânia internauţilor. "Facem o parcare cu împrumut ca să se mărească taxele şi să plătim când mergem la spital", a reclamat un orădean pe Facebook. Şoferii se tem că, pentru a acoperi ratele, municipalitatea va trebui să majoreze tarifele. "Fiecare departament ar trebui să se menţină în bugetul propriu, nu să faci parcări pe credit şi apoi să fie nevoie să iei bani de la spitale ca să plăteşti rata", a comentat altcineva.

 liderul grupului PSD din Consiliul Local, Emilian PavelChiar dacă au votat contractarea creditului, reprezentanţii opoziţiei PSD ridică acum obiecţiuni. "Primăria putea cumpăra fostul teren al firmei Perind din vecinătate sau putea construi pe locul gol dintre cele două blocuri din faţa spitalului. Amplasarea parcării pe deal nu îmi pare o soluţie bună: ai de făcut exproprieri de 4 milioane lei şi lucrări de consolidare despre care nu ştim cât vor costa", spune liderul grupului PSD din Consiliul Local, Emilian Pavel (foto).

O "scumpete"

Primarul Florin Birta spune că municipalitatea a ajuns să se împrumute după ce a ratat atragerea unui investitor ca Interparking (Belgia) sau APCOA (Germania), pe fondul crizei declanşate de pandemie. "Discuţiile nu s-au finalizat într-un rezultat concret". În plus, spre deosebire de predecesorul său, noul primar respinge varianta externalizării parcărilor. "Prefer păstrarea lor la Primărie ca serviciu public".

Argumentele sunt simple. În medie, fiecare dintre cele 517 locuri din parcarea de la Spitalul Judeţean va costa circa 19.700 euro. Pentru a amortiza o investiţie aşa mare, fie şi pe un termen lung de 30 de ani, un operator privat ar trebui să scumpească taxele de parcare în mod serios, pe când Primăria nu e obligată. "Vrem să construim parkingul de la Spitalul Judeţean fără să scumpim taxele de parcare, chiar dacă oraşul îşi va recupera investiţia abia peste 50 de ani", spune Birta.

Parcare cu pasarelă

Pentru a face loc parcării, municipalitatea va expropria şi demola şi trei case, două spaţii comerciale şi un atelier. Proprietarii îşi vor primi săptămânile următoare banii în conturi, ca să se poată muta peste 6 luni. În acest interval, municipalitatea va face studiul geologic şi va desemna un constructor. "Dacă amplasamentul susţine acum mai multe case, va susţine şi o parcare", zice optimist edilul.

Birta exclude alegerea altui loc pentru parcare decât cel de pe deal, considerând că între blocuri ar fi prea înghesuită, iar la Perind ar fi prea departe. "În curtea spitalului va fi ridicat un corp de clădire cu destinaţie de policlinică. Parcarea va fi legată de ea printr-o pasarelă de acces, astfel încât cadrele medicale să poată ajunge repede în spital".

Construcţia cu cinci niveluri, din care primul la nivelul străzii Gheorghe Doja şi ultimul, sub formă de terasă, va fi ridicat în trepte. "Etajele nu vor comunica între ele. Accesul la fiecare nivel se va face separat din aleea care urcă dealul spre parcarea cadrelor medicale", explică Birta.

Metoda decontării

Astăzi, pe lângă lucrările deja începute - la parcarea Voinţa (336 locuri) şi la Park & Ride-ul din Centrul Civic (227 locuri) - Primăria pregăteşte construirea altor cinci. Lista o deschide parcarea de la Spitalul Judeţean (517 locuri) şi le mai cuprinde pe cele din zona Iosif Vulcan (145 locuri), Piaţa Cetate (247 locuri), de la complexul sportiv din strada Făgăraşului (800 locuri) şi din curtea Companiei de Apă Oradea (200 locuri).

Având în vedere că UE nu finanţează construirea de parking-uri, iar şansele de atragere a unui investitor privat sunt minime, oraşul îşi pune speranţa în credite şi în decontarea unor proiecte deja finanţate de oraş. "Vrem să decontăm construirea pasajului de lângă Piaţa 100, prelungirea drumului rapid din strada Suişului şi viitorul pasaj peste centură din strada Meşteşugarilor. Dacă reuşim, nu va trebui să mai facem toate tragerile din cele două credite", explică Eduard Florea.

Oraşul are şansa să îşi recupereze cam 75% din cele 50 milioane lei cheltuite cu construirea pasajului din strada Universităţii şi a drumului rapid. Bani numai buni pentru noile parcări...


ISTORIA ORADIEI
Creştere pe credit

După fondurile europene, împrumuturile sunt principalul instrument prin care oraşul îşi poate finanţa investiţiile. "Fără credite nu faci nimic. Nu poţi construi o parcare de 50 milioane lei din venituri proprii când tot bugetul tău de investiţii este de 80 milioane lei", zice directorul economic al Primăriei.

Eduard Florea afirmă că rigurozitatea cu care oraşul şi-a plătit ratele a atras atenţia bancherilor. "Administraţia Domeniului Public a obţinut pentru construirea parcării Voinţa un credit cu dobânda reprezentând ROBOR de 2% plus 0,85%, în timp ce dobânzile de pe piaţă sunt de la 4,5% în sus", zice acesta.

De altfel, majoritatea clădirilor importante din Oradea au fost ridicate pe datorie. "Acum un secol creditele oraşului erau mult mai mari decât veniturile. Aşa a fost ridicată Primăria, aşa a fost construit pasajul Madacs, aşa s-a introdus iluminatul electric stradal şi aşa s-au făcut mai multe spaţii comerciale", explică Florea.

Spre exemplu, în 1902 veniturile Oradiei erau de 200.000 coroane, iar creditele de 8,6 milioane coroane. La începutul secolului, un împrumut a fost contractat pentru 65 de ani.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
DA! parcarile sunt o
Parcarile sunt o necesitate. Pretul imi da de gandit! 19700euro este pretul de construire a unei garsoniere(cam 30mp sc) care are pereti exteriori, tamplarie, finisaje, instalatii,.... O parcate(cam 18mp/loc) nu are nici pereti perimetrali, interiori si nici instalatii de incalzire, sanitare,..... cum(cu ce) se ajunge la asemenea preturi? No, construire de la buget, te pui?
Postat 30 Decembrie 2020, 16:00 de scortosul
CrisDumi
Esti buna la calcule, dar poti sa ne spui cu cat a crescut bugetul orasului din 2008 ??
Postat 30 Decembrie 2020, 15:32 de Sandu2100
Gura păcătosului ... adevăr grăiește !?!
Pe repede înainte ... trebuie desemnați constructorii, că licitațiile dilată timpul !?! Datoriile la bănci ale orașului vor însuma, la începutul lui 2021 cum spune clar finanțistul șef al primăriei ... peste 130.000.000 EUR care, cu dobânzile "simbolice" contractate pănă la termene, înseamnă peste 750.000.000 RON la paritatea de azi !?! Veniturile anuale proprii ale municipiului pe anul viitor se estimează la peste 475.000.000 RON, din care se evidențiază cheltuielile curente de "menținere în viață" a administrației locale, în cuantum de vreo 400.000.000 RON cel puțin !?! Așadar, mai bine de 10 ani de acum înainte, dacă nu vor mai exista alte lucrări "dedicate" iar orașul va "îngheța" în acest mare proiect liberal ... Oradea va achita toate aceste datorii, fără a mai putea mișca "un deget" măcar peste propriul prezent urban la care se angajează !?! Aceasta va fi moștenirea voastră, orădeni, lăsată de către PNL ... care nu va avea încotro și va împinge taxele și impozitele, în anii următori, la cât nu merită !?! Va crește calitatea vieții orădenilor oare? Va fi un confort urban semnificativ mai bun? Va trăi orădeanul mai bine? Va fi Oradea mai bogată? Din contră. Mai ales că tot ce s-a făcut în ultimul deceniu este de proastă calitate și mult mai scump decât merită, iar amortizmentele și întreținerea curentă, reparațiile și refacerile inerente ... vor consuma bani destui, iar evoluția generală a orașului va fi pe minus la finalul următoarei decade !?!
Postat 30 Decembrie 2020, 12:50 de CrisDumi
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.0058 RON
  • 1 EUR = 4.8728 RON
  • 1 HUF = 0.0135 RON