URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 19 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă te iei după iubitorii de clorofilă, în Oradea s-a defrișat în ultimii ani o suprafață egală cu jumătate din Pădurea Amazoniană. De la Primărie ți se va spune că în ultimii 10 ani abia au dispărut doi copaci și o creangă, și aceea din cauza furtunii de anul trecut...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
16 Martie 2010, 00:00

Podurile care ne despart

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Unul dintre cei mai buni prieteni ai mei locuieşte pe malul drept al Crişului Repede, în zona Sovata, este ecologist prin vocaţie şi, cu toate că l-a votat, se opune crâncen ideii primarului Ilie Bolojan de a înlocui podul de pontoane cu unul rutier care să lege eficient cartierele Ioşia şi Rogerius. Eu stau pe malul stâng al Crişului, lângă Sala Sporturilor, sunt ecologist practicant (am plantat copaci de fiecare dată când am putut), dar susţin construirea podului.

Ceea ce ne diferenţiază e nu doar opoziţia, respectiv adeziunea faţă de proiectul podului, ci şi amănuntul foarte important că amicul meu este eminamente pieton (îşi permite, nu se grăbeşte aproape niciodată), pe când eu sunt mai mereu şofer şi pe fugă. Ne deosebeşte, deci, frecvenţa cu care fiecare dintre noi ajunge pe malul opus al Crişului, prin raport la cel pe care locuieşte. Eu traversez râul, săptămânal, de cel puţin zece ori spre Rogerius, pe când el în sens invers poate de două-trei ori pe an.

Presupun că ne vom contra la dezbaterea publică pe care Primăria a programat-o pe temă pe miercurea aceasta dar, cu toată prietenia ce i-o port, sper ca amicul meu să piardă de data asta. Mă aştept ca argumentele lui să fie din categoria următoare.

Unu: decât să facă pod rutier în locul celui de pontoane, Primăria mai bine ar lărgi Podul Densuşianu. Contraargument: în chestiunea Podului Densuşianu, municipalitatea e cu mâinile legate, acesta fiind în patrimoniul Companiei de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale.

Doi: viitorul pod rutier ar distruge ecosistemul. Însă care ecosistem? Cel pe care l-am putea îmbogăţi nu renunţând la un pod, ci continuând să plantăm copaci cu sutele?

Trei: zona ar deveni supra-poluată chimic şi fonic. Răspuns: dar faptul că, în prezent, un orădean care trece râul între Ioşia şi Rogerius e silit să stea minute bune fie pe Podul Densuşianu, fie pe Decebal nu produce gaze şi zgomot indezirabile pentru locuitorii din preajma acestor două poduri? Ei nu ar merita o uşurare? Iar şoferii care acum se târăsc pe ele cu viteza melcului nu ar merita economii de timp şi de combustibil printr-o alternativă ca viitorul pod rutier în locul celui de pontoane?

Prietenul meu e prea inteligent pentru a veni cu texte precum "ce ne trebuie nouă pod în an de criză?", ştiind bine că un pod are acelaşi rol precum arterele sanguine pentru organismul uman, indiferent că e recesiune sau nu, deci nu este o fiţă, ci o necesitate. De asemenea, nici nu e rău intenţionat pentru a crede că primarul vrea podul din orgoliu, la fel de bine ştiind că, odată plecat din funcţie, Bolojan nu va lua podul cu el.

Sper, aşadar, ca prietenul meu şi cei care gândesc asemenea lui să accepte că viitorul pod este mai degrabă folositor majorităţii decât dăunător minorităţii. Cui ar folosi, altfel, ca un pod să despartă oamenii, nu să-i apropie?...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
23 Comentarii
wexfq
Se surpa malul crisului fix sub nasul primarului, chiar sub geamul unde isi are biroul! El vrea pod!
Postat 21 Martie 2010, 23:33 de arxfga
Oare?
Oare domnul Cris nu este folosit cumva in aceasta disputa? Chiar daca e bine intentionat, nu cumva face jocul unor grupuri care vor ca lucrarea sa se faca cu orice pret? Cu un pret cat mai mare?
Postat 21 Martie 2010, 16:21 de Dubito
pro poduri
Podul rutier de la pontoane este NECESAR, ca ruta alternativa pentru portiunea bulevardului Decebal cuprinsa intre intersectia cu T. Vladimirescu si podul Decebal. Acolo se blocheaza traficul intotdeauna pentru ca toata lumea care vrea in rogerius alege ecea ruta. Cu alternativa Vladimirescu - pontoane - Dacia s-ar rezolva problema. Acum eu stiu ce pe cei care stau pe Sovata ii deranjeaza, dar fratilor, cei de pe Debsusianu care au centura sub nas ce sa mai zica? Sau alti locuitori ai acestui oras, care au nivel fonic ridicat ce sa faca? Locuitorii de pe Sovata platesc cumva ceva taxe suplimentare pentru zona fara poluare fonica? Sunt clar pentru acest pod. De asenemea si pentru cel de la Silvas. Ar lega Facliei de Clujului Nufarul si ar decongestiona Averescu - Pod Dacia.
Postat 19 Martie 2010, 11:37 de cristi
sfatuieste-ti prietenul
D-le Cris, ar fi bine sa va sfatuiti prietenul, pe Orlando, sa fie mai circumspect. El inca n-a invatat cum e cu presa. Si din pacate vor mai trece multi ani sa inteleaga ca este folosit ca pretext pentru a se lovi in primar. Vezi crisana si nu numai. Poate peste vreo 10-20 de ani se va lecui sa fie momeala asa-zisilor jurnalisti, care "informeaza" doar in functie de interesele personale.
Postat 19 Martie 2010, 10:45 de marin
pt. adi marin
Informatii corecte.. Arhiva Proiect Bihor este relevanta in acest sens deoarece acolo se afla toate proiectele propuse in acea perioada. Arhitectii de atunci (mare parte colegi de-ai mei de acum) au promovat un urbanism de calitate (cu mici exceptii). Zona Iosia Nord, cu sala de sport, terenurile de tenis, strandul si spatiile verzi este un exemplu bun de rezolvare urbanistica. Acolo a fost prezent si podul cu toate legaturile sale stradale. In nici un caz nu sustin AZI un proiect al Primariei, ci sustin ideile cu greutate! Urbanismul nu trebuie sa tina cont de cine ocupa acum un fotoliu provizoriu....! Din pacate ... azi se face un urbanism de conjunctura si fara perspective...:-(...
Postat 18 Martie 2010, 14:06 de lungu mircea calin
pt brow
Informatia este gresita: nu fac si nu am facut proiectul parcului olosig!. Punct. Interventiile mele de aici, sunt intr-un singur sens: cel civic si profesional si nu sunt dispus sa accept provocari neloiale.... Adica: te invit BROW sa aduci dovezi asupra celor afirmate..Ok?
Postat 18 Martie 2010, 13:52 de lungu mircea calin
continuare
Scuze, sau am limita de litere sau nu ma pricep eu prea bine la postarea de opinii. Deci , ar fi interesant daca -sar regasii planurile de sistematizare. Poata ca ar da unele solutii tehinice la problemele care inca sunt de actualitate. In vremea aceea, cu toate "franele" puse de sistem, arhitecti tineri (la vremea aceea) si-au dat frau talentului si au reusit, in ciuda tuturor impedimentelor de ordin politic si administrativ, sa dea un look occidental viitorului oras. Au mai facut unele compromisuri ( de exemplu spatiul in care a functionat Banca Transilvania si actualmente agentia Turist Center trebuia sa fie tribune de speech-uri ale lui Nea Nicu. El a si vrut sa vada, de acolo, un ditamai bulevard baban, Decebalul de astazi. Cam tot ce era dincolo de pod, urma sa fie demolat, pana la Infratirea si chiar dincolo de ea, pana in parcul Balcescu.) La un moment dat a existat si un proiect de reabilitare a Cetatii Oradea dar au renutat la el cand au construit actualele blocuri , si statuia cu "Fratii Petreusi" (unde acum e amplsata Catedrala in constructie perpetua). Cautati voi planurile acelea si veti avea surprize placute, sper. Nu sunt un nostalgic al vremurilor lui nea Nicu dar n
Postat 18 Martie 2010, 12:26 de Adi Marin
Daca nu venea revolutia podul ala era de mult acolo
Eram copil cand, la C.C.S., s-a exoux o macheta si planse privind resistematizarea orasului. In mare, pana in '89 s-au respectat planurile respective. In plan era inclus si un pod pe aliniamentul actual al celui de pontoane. Dupa cofiguratia in care a fost construita intersectia Sovata - Fagului - Hortensiei (sper ca nu am gresit numele strazii), se poate constata clar, chiar si asa cum se prezinta azi intersectia, ca de acolo urma sa se intre pe pod. Daca bine tin minte, urmau sa fie si unele demolari: partial spatiul ocupat actulamente de Novaeuro (terasa fostei cofetarii) si blocul de 4 etaje unde acum este un magazin chinezesc. Proiectul podului era deosebit de complex, in afara utilitatii de cale rutiera, urma sa aiba si destinatie comerciala/ de agrement, sub calea de rulare urmand sa fie amenajat un complex gen resturant/cafenea cu terasa. Din acest motiv, probabil, in vremea aceea nu s-a facut nimic in imensul spatiu gol din fata Salii Sportului. Astazi vor fi ceva "frecusuri" ca sa se poata asigura rampele de acces catre pod. Sugerez prietenilor din presa sa faca unele investigatii pe la Primarie, CPJ etc. sa vada daca se mai pastreaza pe undeva planurile de atunci. Ar
Postat 18 Martie 2010, 12:13 de Adi Marin
pt arhitect LUNGU
Binevenite precizarile Dvs (altminteri redate de BIHOREANUL in articolele pe aceasta tema). Doar rau-voitorii se prefac a nu sti ca podul rutier din Iosia era prevazut inca din anii 80 (de atunci era necesar). Pe de alta parte, dezbaterea pe marginea podului din Iosia are loc joi, de la ora 10, asa ca puteti participa.
Postat 18 Martie 2010, 08:34 de adrian cris
Arhitectul pro
Ma bucura spiritul civic al domnului arhitect Lungu care sustine un proiect al primariei. Doar o curiozitate am: domnia sa, daca nu ma insel, a primit recent proiectarea parcului Olosig, prin incredintare directa. L-au recomandat cunostintele de horticultura, experienta in proiectarea si amenajarea parcurilor? A facut o oferta in acest sens? Cum de l-a selectat primaria chiar pe el? Ar putea sa ne lamureasca aceste chestiuni? Ca sa nu credem ca e o legatura intre comanda de lucru data de primarie si aceste comentarii pe forum.
Postat 18 Martie 2010, 08:17 de BROW
pro pod...
Salut Adi! Trebuie sa precizez ca podul in cauza este un proiect care a fost prevazut de acum cel putin 25 de ani, sau chiar mai mult. Este important sa se stie ca munca de arhitect-urbanist (cea care a generat ideea podului si de altfel prevederea sa) este o munca plina de responsabilitati dar si de previziuni. Odata cu desenarea structurii urbane din zona strazii Sovata, podul a prins contur si de altfel, directia strazilor Fagului si Carpati a fost conceputa pentru a prelua traficul dinspre Iosia, din directia strazii Onestilor. Cu alte cuvinte, prognoza dezvoltarii circulatiei rutiere a dus la necesitatea amplasarii acestui pod. Un oras de dimensiunea Oradiei, cu numarul de autoturisme existent, cu mobilitatea zilelor de azi, are nevoie de cel putin inca trei ...patru poduri rutiere. Si inca ceva: planurile de urbansim se fac pentru o perspectiva de cel putin 20...40 de ani! Dezvoltarea unei localitati se proiecteaza pe baza studiilor demografice, economice, etc si imaginea sa in timp poarta amprenta evidenta a acestei gandiri! Iata deci ca arhitectii care au gandit acest pod cu mult timp in urma au avut in vedere dezvoltarea orasului nostru. Cladirea bazei sportive 5x5 din Iosia Nord, proiectata de mine, este dispusa in plan in asa fel incat sa lase loc liber pilonilor podului proiectat de acum 30 de ani. Iata deci ca prevederile urbanistice trebuie in continuare sa fie respectate, deoarece au fost gandite de specialisti in spiritul dezvoltarii echilibrate si eficiente a Oradiei. Imi pare rau ca nu am fost la dezbaterea de azi. Sunt curios ce s-a discutat si care sunt concluziile....!
Postat 17 Martie 2010, 23:10 de Lungu Mircea Calin
Praf in ochi
Praful se va alege de toate "ideile" si "podurile" lui Bolojan. Punem pariu? Si stiti de ce, pentru ca respectivul este dus cu ... "managementul" ...
Postat 17 Martie 2010, 19:39 de BOOK
pentru BURN
Nu inteleg pe cine ironizati: pe amicul meu, sau pe mine? (Pe el ca nu se grabeste, sau pe mine, ca-s tot timpul pe fuga?) De iesit din Ro, slava Domnului, am iesit si adesea, si departe.
Postat 17 Martie 2010, 11:51 de ADRIAN CRIS
pentru PLEDOARIE
Si eu sunt de acord ca trebuia o comunicare corecta, din timp, eficienta, pt ca oradenii interesati sa vina la dezbatere cunoscand detaliile. Din fair-play pentru cetatenii care se opun proiectului...
Postat 17 Martie 2010, 11:48 de adrian cris
Oare
Domnule Cris, oare amicul dumneavoastra chiar nu se grabeste? In anul 2010? Sau sustineti ca ocupat e numai omul care e toata ziua cu fundul in masina si ceilalti, adica vreo 130.000 de mii de oradeni freaca menta si se plimba aiurea? Se pare ca nu ati prea iesit din Romania... Si poate ca dumneavoastra sunteti tot pe fuga pentru ca va ia mult timp sa circulati cu masina :-)
Postat 17 Martie 2010, 00:00 de BURN
@POPA
Doamne ce prostii spui!!! Ia zi, pe nume, cine erau directorii aia priceputi??? NUME!! Filip a facut management!Helooouuuuu!!!!!!!! Tu ai trecut de clasa a opta???
Postat 16 Martie 2010, 23:57 de kbm
Parere
Nu-s rautacios ci doar : Ce crede d-l primar ca daca Filip a reusit construirea Bazinului Olimpic si a Oraselului Copiilor - asta cu toate comentariile de dupa - el va reusi sa construiasca doua poduri ?? Ma indoiesc asa cum se indoiesc si oradenii de managementul lui. Filip a avut in primarie directori si consilieri priceputi. Dar Bolojan are niste incompetenti pe care-i schimba din luna in luna. Din pacate asta e !!
Postat 16 Martie 2010, 21:41 de POPA
Pledoarie
Frumoasa pledoaria pro pod! Totusi, nu era de datoria PMO sa faca studii alte traficului, sau sa prezinte avantajele si dezavantajele podului? E tricky sa prezinti doar proiecte pe hartie in care niste arhitecti au desenat mai multe variante de pod. Trebuie scoase pe masa toate cartile, prezentate toate aspectele care tin de constructia podului. Bolojan nu are dreptul sa faca un pod fara sa acopere toate detaliile, inclusiv izolarea fonica! Eu cred ca e f important sa ia pulsul oamenilor din zona respectiva, asta in primul rand! Pana acum, impresia pe care mi-a lasat-o chestia asta cu podul, se poate sintetiza intr-un cuvant: heirupism. Mai intai sa isi faca temele, si apoi sa vina in fata oradenilor la dezbaterea publica. Altfel ce se dezbate? A, la dezbatere se vor prezenta detalii mai multe? De ce nu se face asta inainte de dezbatere. Doar e injiner, nu pedelist!
Postat 16 Martie 2010, 18:46 de @adrian cris
Podul de pe Densusianu, slaba speranta
Daca Selina va construi podul fara plata, atunci vom putea conta pe Podul Densusianu. Daca nu, vor trece ani buni pana sa se faca. Astfel ca Podul rutier de lanaga actualele pontoane ar fi o solutie
Postat 16 Martie 2010, 18:41 de cristian h.
pt miratu
Miratule, si eu ma mir ca nu ai sesizat singur: de exemplu, daca langa Sala Sporturilor izbucneste un incendiu, pot interveni fie pompierii din Detasamentul 1, fie cei din Detasamentul 2 (adica, ori cei din centru, ori cei de pe Sovata). Cei din centru ar ajunge, la o ora aglomerata, cam in 20 minute (pt ca intersectia Tudo Vladimirescu - Decebal e mereu gatuita de smecherii care cred ca, blocand-o, ajung mai repede dinspre Emanuel spre Rogerius). Celor de pe Sovata, la fel, le-ar trebui minim 20-30 minute, pt ca ar trebui sa treaca fie pe Podul Densusianu, fie pe Podul Decebal (la fel de aglomerate, de dimineata pana seara). Concluzia: chiar si acesta e un argument ca mai trebuie un pod intre Densusianu si Decebal. Cat despre pomii de pe Dacia si altele, nu fac subiectul acestui text. Dar putem sa-l discutam in alt moment. In rest, fiecare e liber sa-si muste mana cand are chef. Si eu am votat de multe ori pe cineva si am avut regrete, deci va inteleg. Cu stima.
Postat 16 Martie 2010, 14:53 de adrian cris
delirul
e la fel de necesar podu ala ca pomii de pe dacia. sa-nebunesc daca mai inteleg ceva.podu de pe centura se face, pe podu decebal e semipasnic, iar pe podul ala de pontoane unde ajungi? cine-l foloseste in afara de locuitorii din sovata si splai? orasul e ca dupa bombardamente, avem strazi fara apa, canal asfalt etc, totu-i praf si facem pod.daca tot se scobesc de bani de un pod de ce nu-l fac pe ala care leaga stefan cel mare de oncea? un cartier intreg e izolat, pompierii pot ajunge daca sar peste calea ferata. imi vine sa-mi musca mana cu care l-am votat pe bolojan ca vulpea care-si mananca picioru prins in capcana. oras fara noroc si judet blestemat. macar obligati-l sa-shi asume utilitatea podului. numarati masinile care trec pe el si imputati banul praduit . de studii de impact si necesitate nu facem vorbire? nu ca ne consultam cu pensionarii si cu trei pacalici trimisi de firma constructoare pentru circ.si in incheiere vreau sa vad factura de dezapezire pentru ziua de azi. daca exista aceasta factura, suma nu conteaza trebuie sa plecam in debretin. ca-n arad si cluj is oamenii chiorului
Postat 16 Martie 2010, 11:34 de miratu
SI ALTE GANDURI
PODUL E BINEVENIT IN AFARA ORASULUI ORADEA SI MAI EXACT IN ZONA INDUSTRIALA CARE ESTE IN DERULARE PE BORSULUI LANGA PIC SAU O ALTA VARIANTA AR FI DIN SINTION SPRE SANTANDREI . ASTFEL LA CEI DIN SANTANDREI LE-AR CRESTE VALOAREA TERENURILOR IAR CEI DE PE SOSEAUA DENSUSEANU AR SCAPA DE TRAFICUL INFERNAL DE CENTURA. LOCUITORII DIN ROGERIUS S-AR PUTEA DEPLASA LEJER IN IOSIA SI INVERS CHIAR SI FARA CELE 2 BENZI ASTA DOAR IN CAZUL IN CARE SOSEAUA DE CENTURA(TRAFICUL GREU) VA FI DEVIAT PE LA SANTANDREI. DIN SANTION SE POATE FACE UN DRUM CARE SA IASA DIRECT IN EPISCOPIA SI ASTFELSE AJUNGE LA AUTOSTRADA ESTE SIMPLU TOTUSI TREBUIE DOAR SA VREI SA ADOPTI SOLUTIA CEA MAI SIMPLA. SAU POATE NU? AVETI DREPTATE CAND SPUNETI CA VARIANTA APARTINE DE DRUMURI NATIONALE ACEASTA SOLUTIE DAR TOTUSI PARCA S-AR REZOLVA MAI SIMPLU MULTE PROBLEME SI IN PLUS AR REVITALIZA MULTE ZONE TANGENTIALE CU ACEASTA RUTA . AR FI BINE SA O MAI GANDIM
Postat 16 Martie 2010, 10:33 de GABI
zahl
Adi, tu si cu prietenul tau, mai bine ati iesi la un suc impreuna...:)) Iar Bolojan, chiar daca nu va lua podul cu el, sa aiba grija la costurile lui.
Postat 16 Martie 2010, 09:16 de kaboom
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6625 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON