URMĂREȘTE-NE PE
MIERCURI, 11 DECEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Au fost anunțate firmele înscrise la marile lucrări pentru fluidizarea traficului pe axa Magheru-Magazinul Crișul - Gară. Așa că, după licitații și contestații, s-ar putea ca, de pe la mijlocul anului viitor, întreaga zonă să fie răvășită, iar circulația, bulversată. 
Zic şi eu
Adrian Cris
Spre deosebire de concetățenii care dobândesc brusc experiență juridică la orice controversă pe legi (în pandemie nu au devenit mulți medici?), nu știu dacă surprinzătoarea decizie a CCR de anulare a alegerilor prezidențiale este izvorâtă numai și numai din sfânta literă a Constituției...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți de acord cu decizia Curții Constituționale de a anula alegerile prezidențiale?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Întrucât cea mai fierbinte temă a zilei este alegerea președintelui pentru un mandat de 5 ani, este important de știut ce poate și ce nu poate face președintele. În primul rând, președintele este cel care desemnează candidatul la funcția de prim-ministru, în urma consultărilor cu partidele politice. Odată însă ce prim-ministrul este numit, ca efect al acordării votului de investitură de către parlament, acesta devine practic „șeful” administrației din România.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
02 Noiembrie 2014, 19:53

Oradea ieri, Oradea azi: Încă din 1937, edilii caută soluţii pentru "ridicarea" aeroportului

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1937. Solidaritate pentru ridicarea aeroportului

Aeroportul din Oradea s-a înfiinţat în 1932, iar după cinci ani încă nu avea nicio cursă fixă, ci doar zboruri ocazionale. Sub titlul "Pentru ridicarea aeroportului din Oradea", Noua Gazetă de Vest relata pe 3 septembrie 1937 o întâlnire a subprefectului Augustin Chirilă cu comandantul aeroportului, secretarul Chesturei Poliţiei, preşedintele Halei de Comerţ şi secretarul general al oraşului.

Tema discuţiei: instituirea unei cotizaţii anuale a comercianţilor şi industriaşilor orădeni, care să constituie fondul necesar pentru finalizarea lucrărilor necesare ca aeroportul să poată găzdui curse permanente.

Şeful Halei de Comerţ, Ştefan Farkas, a arătat că "fără a fi constrânşi, comercianţii îşi înţeleg datoria lor faţă de acest oraş" şi toţi vor contribui.

După ce subprefectul şi-a transmis mulţumirile faţă de înreprinzători, comisia a decis ca taxa să fie percepută în funcţie de impozitul anual al fiecăruia. Astfel, comercianţii care aveau un impozit de până la 50.000 lei urmau să plătească 1% din sumă, cei cu impozite între 50.000 şi 100.000 lei - 2%, respectiv 3% cei cu impozite peste 100.000 lei.

Comisia a acceptat singura doleanţă a întreprinzătorilor: banii să poată fi plătiţi şi în rate.

03-lucrari_bihoreanul.jpg2014. În sfârşit se modernizează

Planurile oficialilor din 1937 au fost întrerupte de izbucnirea celui de-al doilea Război Mondial, aşa că Aeroportul a ajuns să fie finalizat şi să aibă o pistă betonată abia în 1967. Atunci a decolat de la Oradea prima cursă comercială Tarom, către Bucureşti.

Aceasta a rămas şi în prezent singura cursă permanentă! Ani de zile, autorităţile locale au tot dezbătut modul în care ar trebui să modernizeze aeroportul, însă lucrările au demarat greoi.

Abia în 2011 au fost renovate din temelii aerogara şi terminalul de călători, în timp ce modernizarea pistei, necesară pentru ca la Oradea să poată ateriza aeronave de mari dimensiuni, a început săptămâna trecută.

Acestea presupun înlocuirea actualei piste, de 1.800 metri lungime şi 30 metri lăţime, cu una lungă de 2.100 metri şi lată de 45 metri, construirea unei platforme de 33.000 mp, aptă să primească şase aeronave, inclusiv de mari dimensiuni, o instalaţie de balizaj şi o uzină electrică.

Proiectul este realizat cu fonduri europene, iar lucrările trebuie să se încheie până la 31 octombrie 2015. Comisia Europeană a aprobat ca Aeroportul Oradea să găzduiască 10 curse internaţionale. Destinaţiile vor fi stabilite anul viitor.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.7216 RON
  • 1 EUR = 4.9709 RON
  • 1 HUF = 0.0121 RON