URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 14 AUGUST 2020
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Am tot ezitat să vorbesc despre proiectul cu ţepi de deasupra parcării din Centru pentru că, sincer, la fel ca şi colegul meu Lulu Cremeneanu, nu prea pricep proiectul. Nu că nu ştiu citi nişte planşe, dar nu mă dumiresc nicicum cum va să funcţioneze instalaţia aceea. Din start văd o hibă uriaşă din punct de vedere al punerii în operă...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
I-am zis-o, încă din faza în care încă oscila (sau nu voia să confirme ce plănuiește), că e condamnat să candideze la Consiliul Județean. Bolojan era condamnat să preia Județul fiindcă doar el poate să repare, într-un timp record și cu barda, ceea ce au stricat acolo o serie de nepricepuți, corupți și ticăloși, dintre care nu cei din urmă sunt chiar înaintașii săi liberali (liberali după carnetul de partid, căci nu aveau decât anvergura unor popi de țară).
Zic şi eu
Adrian Cris
Am ajuns de unde am plecat, dar cu un preţ mare: resurse materiale şi umane irosite, doar pentru că nu vrem să purtăm o mască, să nu ne îmbulzim unii în alţii şi să ne spălăm pe mâini.
Vorba lu' Lulu
Lucian Cremeneanu
Cu cariera politică limitată de la centru, Ilie Bolojan pare să-şi fi atins poziţia maximă în partid. Popularitatea sa la nivel naţional ca primar harnic acţionează parcă împotriva sa în PNL. Sondajele spun că nu ar fi avut probleme să câştige un nou mandat la primărie şi să tragă după el o majoritate confortabilă în Consiliul Local, dar nu cred că-şi doreşte să ajungă cel mai longeviv primar din România...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți despre candidatura surpriză a lui Ilie Bolojan la președinția Consiliului Județean Bihor?




De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Legea nr. 136/2020, cunoscută popular ca legea carantinei şi izolării la domiciliu, adoptată în urma unei decizii din 25 iunie a.c. a Curţii Constituţionale, prevede că se poate institui carantina zonală în cazul în care există anumiţi indici care arată că există o răspândire comunitară a epidemiei în anumite zone.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Consumul de apă poate avea o influenţă nefavorabilă asupra organismului atunci când apa conţine agenţii patogeni ai bolilor infecţioase, când are o compoziţie deosebită de cea a apei potabile şi când apa are gust sau miros ce o fac improprie consumului. Aceste modificări ale normelor de potabilitate pot fi determinate cel mai des de caracteristicile solului străbătut de către ape şi impurificării cu ape uzate fecaloid-menajere sau industriale.
02 August 2019, 14:19

Ministerul Dezvoltării reacţionează la acuzaţiile primarului Bolojan: Oradea nu poate primi alocări financiare mai mari, pentru că ar afecta alte municipii!

Ministerul Dezvoltării reacţionează la acuzaţiile primarului Bolojan: Oradea nu poate primi alocări financiare mai mari, pentru că ar afecta alte municipii! foto: arena constructiilor
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice a transmis vineri un drept la replică cu privire la acuzaţiile lansate săptămâna trecută de primarul Ilie Bolojan, care a reclamat plafonarea nivelului maxim al finanţărilor pe care le poate atrage oraşul prin Programul Operaţional Regional 2014 – 2020.

Potrivit edilului, în acest context, Oradea va pierde finanţări de circa 40 milioane euro prin înjumătăţirea la 100% a nivelului maxim de supracontractare a proiectelor europene, iar proiecte precum reabilitarea Bulevardului Nufărul, achiziţia a 40 de autobuze sau amenajarea centrelor de cartier din Rogerius, Nufărul şi Ioşia vor rămâne fără finanţare.

În replică, reprezentanţii Autorităţii de Management a Programului Operaţional Regional din cadrul MDRAP arată că fondurile alocate la nivel naţional pentru cele 39 municipii reşedinţă de judeţ sunt de 1,27 miliarde euro, iar creşterea alocărilor făcute municipalităţii orădene ar afecta alte administraţii locale, în condiţiile în care obiectivul programului este tocmai reducerea disparităţilor dintre regiunile de dezvoltare.

Potrivit MDRAP, în cadrul apelurilor pe proiecte dedicate îmbunătăţii mobilităţii urbane, municipalitatea orădeană a încheiat anul trecut contracte de finanţare cu o valoare de 92,24 milioane euro. Asta, în condiţiile în care bugetul alocat orașului pe această axă era de 29,3 milioane euro. Astfel, gradul de supracontractare a fost de 215% faţă de alocarea iniţială.

Vezi mai jos precizările complete ale Autorităţii de Management a Programului Operaţional Regional din cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice:

Municipiile reşedintă de judeţ beneficiază, în cadrul Programului Operaţional Regional 2014 – 2020, de o finanţare dedicată la nivel de municipiu prin intermediul Axei prioritare 4 – Sprijinirea dezvoltării urbane durabile. Alocarea financiară a acestei axe este de 1.277.570.000 euro (FEDR şi buget de stat), repartizată celor 39 de municipii reşedinţă de judeţ eligibile, pe baza unui mecanism financiar obiectiv, stabilit împreună cu Asociaţia Municipiilor din România, având în vedere alocarea financiară a fiecărei regiuni de dezvoltare şi populaţia municipiilor reşedinţă de judeţ. Mai menţionăm faptul că, în stabilirea alocărilor financiare la nivel de regiune de dezvoltare, se are în vedere obiectivul de reducere a disparităţilor dintre regiunile de dezvoltare, alocări financiare mai mari fiind acordate regiunilor cu un nivel de dezvoltare mai întârziat.

În cadrul apelurilor de proiecte dedicate îmbunătăţirii mobilităţii urbane, municipiul Oradea a încheiat, în anul 2018, contracte de finanţare cu o valoare nerambursabilă de 92,24 milioane euro, în condiţiile unei alocări financiare de 29.360.000 euro, ajungându-se, astfel, la un procent de supracontractare de 215% în plus faţă de alocarea iniţială pentru astfel de intervenţii la nivelul municipiului.

Municipiul Cluj-Napoca are în implementare 9 contracte de finanţare ce vizează mobilitatea urbană, a căror valoare nerambursabilă cumulată este de 93,14 milioane euro, ceea ce reprezintă 253,77% din alocarea financiară iniţială de 36.703.600 euro a municipiului pentru acest obiectiv.

Având în vedere cele expuse mai sus, municipiul Oradea şi municipiul Cluj-Napoca au beneficiat de fonduri suplimentare pentru mobilitate urbană, faţă de alocările pre-stabilite, în principal în contextul lansării, în cursul anului 2018, a apelului de proiecte nefinalizate.

De asemenea, la nivelul priorităţii care vizează mobilitatea urbană, gradul de supracontractare pentru cele 39 de municipii reşedinţă de judeţ eligibile este de aproximativ 145% din alocarea financiară totală dedicată. În prezent, nu este posibilă creşterea gradului de supracontractare pentru a nu afecta respectarea legii bugetului de stat pentru anul 2019, în condiţiile în care sumele acordate din partea Comisiei Europene pentru mobilitate urbană nu sunt variabile, iar depăşirile acestora se suportă de la bugetul de stat.

Pe cale de consecinţă, alocarea financiară a municipiilor Oradea şi Cluj-Napoca nu poate fi mărită, întrucât ar fi afectate alocările financiare ale celorlalte municipii reşedinţă de judeţ, care, la fel ca municipiile la care facem referire, au depus proiecte în cadrul Axei prioritare 4, a căror valoare nerambursabilă cumulată depăşeşte alocarea financiară a fiecărui municipiu şi care au multiple necesităţi de finanţare idenficate în Strategiile de dezvoltare urbană şi în proiectele depuse.

Totodată, menţionăm faptul că în cadrul POR 2014-2020 sunt incluse proiecte în liste de rezervă nu doar pentru Axa prioritară 4 - Sprijinirea Dezvoltării Urbane Durabile, ci şi pentru alte domenii de finanţare, precum: Axa prioritară 10 - Îmbunătăţirea infrastructurii educaţionale, Axa prioritară 13 - Sprijinirea regenerării oraşelor mici şi mijlocii, Prioritatea de investiţii 3.1B Sprijinirea eficienţei energetice, a gestionării inteligente a energiei şi a utilizării energiei din surse regenerabile în infrastructurile publice, inclusiv în clădirile publice, şi în sectorul locuinţelor - Clădiri publice etc., necesităţile de finanţare fiind foarte mari la nivelul fiecărei axe prioritare în parte.

Precizăm că la nivelul Autorităţii de Management POR continuă procesul de contractare a proiectelor depuse şi evaluate, în limita alocărilor financiare stabilite la nivelul Programului.

De asemenea, în prezent, conform regulamentelor europene, Comisia Europeană analizează performanţa programelor operaţionale nu doar din punctul de vedere al procesului de contractare, ci mai ales ţinând cont de volumul cheltuielilor generate la nivelul beneficiarilor care au contracte de finanţare semnate şi de îndeplinirea indicatorilor de program.

Ca urmare a acestor analize, în reuniunea Comitetului de Monitorizare a POR, care va avea loc în toamna acestui an, membrii Comitetului de Monitorizare vor putea decide măsurile care se impun pentru atingerea ţintelor anuale de absorbţie şi a indicatorilor. 

Cunoscând nevoile mari de finanţare la nivelul tuturor beneficiarilor Programului, Autoritatea de Management POR analizează permanent posibilităţile suplimentare de finanţare a proiectelor depuse în cadrul Programului, în conformitate cu regulamentele europene şi legislaţia naţională aplicabilă. 

***

Informaţii suplimentare privind axa  prioritară 4 şi stadiul contractării pentru municipiile Oradea şi Cluj Napoca

Alocarea financiară a fiecăruia dintre cele 39 de municipii reşedinţă de judeţ, calculată pe baza criteriilor menţionate mai sus, se regăseşte în Anexa 1 a Documentului-Cadru de Implementare a Dezvoltării Urbane Durabile - Axa Prioritară 4 Sprijinirea Dezvoltării Urbane Durabile, publicat pe site-ul www.inforegio.ro. Modul de organizare a Axei prioritare 4 din POR 2014-2020 s-a realizat în conformitate cu prevederile art. 7 Dezvoltarea urbană din Regulamentul (UE) nr. 1301/2013.

Lista proiectelor contractate prin POR 2014-2020, inclusiv a celor contractate prin Priorităţile de investiţii/Obiectivele specifice 4.1-4.5 corespunzătoare Axei prioritare 4 a POR 2014-2020, este publicată pe site-ul Programului Operaţional Regional, www.inforegio.ro, la adresa http://www.inforegio.ro/ro/implementare/lista-proiectelor-finanţate (ultima situaţie publicată este cea de la data de 30 iunie 2019). În cadrul Listelor proiectelor contractate publicate se poate analiza situaţia contractelor semnate de către municipiile Oradea şi Cluj-Napoca în cadrul tuturor axelor prioritare ale POR 2014-2020.

Municipiul Oradea

În cadrul Axei prioritare 4 a POR 2014-2020, municipiul Oradea are stabilită o alocare financiară de 36.146.100 euro (FEDR şi buget de stat), pentru 5 priorităţi de investiţii/obiective specifice ale Axei prioritare 4 POR 2014-2020, respectiv:

- Prioritate de investiţii/Obiectiv specific 4.1 - Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reşedinţă de judeţ prin investiţii bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă  (mobilitate urbană) – alocarea financiară stabilită pentru municipiul Oradea este de 29.360.000 euro (FEDR şi buget de stat)

În cadrul apelului de proiecte POR/2017/4/4.1/1, municipiul Oradea a încheiat, în anul 2018, 2 contracte de finanţare privind achiziţia de tramvaie, a căror valoare nerambursabilă cumulată era de 34,42 milioane euro, ceea ce reprezintă 118% din alocarea financiară a municipiului Oradea pentru acest Obiectiv specific.

În cadrul apelului de proiecte POR/2018/4/4.1/2/proiecte nefinalizate, municipiul Oradea are în implementare, începând din anul 2018, 4 contracte de finanţare ce vizează mobilitatea urbană, cu o valoare nerambursabilă de 57,82 milioane euro, ceea ce reprezintă 197% din alocarea financiară de 29.360.000 euro a municipiului Oradea pentru mobilitate urbană.

Astfel, în total, în cadrul Obiectivului specific 4.1 (mobilitate urbană), apelurile de proiecte POR/2017/4/4.1/1 şi POR/2018/4/4.1/2/proiecte nefinalizate, municipiul Oradea a încheiat contracte de finanţare în anul 2018 cu o valoare nerambursabilă de 92,24 milioane euro, în condiţiile unei alocări financiare de 29.360.000 euro, ajungându-se, astfel, la un procent de supracontractare de 215% în plus faţă de alocarea de 100% pentru mobilitatea urbană a municipiului. În total, gradul de contractare a proiectelor de mobilitate urbană ajunge la aproximativ 315% din alocarea municipiului Oradea pentru Obiectivul specific 4.1.

- Prioritate de investiţii/Obiectiv specific 4.2 - Reconversia şi refuncţionalizarea terenurilor şi suprafeţelor degradate, vacante sau neutilizate din muncipiile reşedinţă de judeţ (revitalizare urbană) – 3.260.000 euro (FEDR şi buget de stat)

În cadrul acestei priorităţii de investiţii, la această dată, municipiul Oradea a încheiat 2 contracte de finanţare, urmând a încheia contracte de finanţare ce reprezintă 100% din alocarea dedicată.

- Prioritate de investiţii/Obiectiv specific 4.3 - Îmbunătăţirea regenerării fizice, economice şi sociale a comunităţilor marginalizate în municipiile reşedinţă de judeţ din România (regenerare comunităţi defavorizate) – 1.530.000 euro (FEDR şi buget de stat)

În cadrul acestei priorităţi de investiţii, la această dată, municipiul Oradea a încheiat 1 contract de finanţare, urmând a încheia contracte de finanţare ce reprezintă 100% din alocarea dedicată.

- Prioritate de investiţii/Obiectiv specific 4.4 - Creşterea calităţii infrastructurii în vederea asigurării accesului sporit la educaţie timpurie şi sprijinirea participării părinţilor pe piaţa forţei de muncă (creşe şi grădiniţe) – 1.348.000 euro (FEDR şi buget de stat)

În cadrul acestei priorităţi de investiţii, municipiul Oradea a încheiat 3 contracte de finanţare în anul 2018, cu o valoare nerambursabilă de 2.342.507 euro, ceea ce reprezintă 174% din alocarea dedicată municipiului Oradea.

- Prioritate de investiţii/Obiectiv specific 4.5 - Creşterea calităţii infrastructurii educaţionale relevante pentru piaţa forţei de muncă (licee tehnologice) – 647.000 euro (FEDR şi buget de stat)

În cadrul acestei priorităţi de investiţii, municipiul Oradea a încheiat 2 contracte de finanţare în anul 2018, cu o valoare nerambursabilă de 1.851.044 euro, ceea ce reprezintă 286% din alocarea dedicată municipiului Oradea.

În concluzie, municipiul Oradea a încheiat contracte sau urmează a încheia contracte (în limita alocărilor financiare, pentru Obiectivele specifice 4.2 şi 4.3), de 101,20 milioane euro, ceea ce reprezintă aproximativ 280%, raportat la alocarea financiară a municipiului Oradea pentru Axa prioritară 4 a POR 2014-2020, de 36.146.100 euro.

Municipiul Cluj-Napoca

În cadrul Axei prioritare 4 a POR 2014-2020, municipiul Cluj-Napoca are stabilită o alocare financiară de 45.190.300 euro (FEDR şi buget de stat), pentru 5 priorităţi de investiţii/obiective specifice ale Axei prioritare 4 POR 2014-2020, respectiv:

- Prioritate de investiţii/Obiectiv specific 4.1 - Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reşedinţă de judeţ prin investiţii bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă  (mobilitate urbană) – 36.703.600  euro (FEDR şi buget de stat)

În cadrul apelului de proiecte POR/2017/4/4.1/1, municipiul Cluj-Napoca are în implementare 3 contracte de finanţare, a căror valoare nerambursabilă cumulată este de 27.917.585 euro, ceea ce reprezintă 76% din alocarea financiară a municipiului Cluj-Napoca pentru acest Obiectiv specific, urmând a se încheia contracte de finanţare ce reprezintă 100% din alocarea stabilită.

În cadrul apelului de proiecte POR/2018/4/4.1/2/proiecte nefinalizate, municipiul Cluj-Napoca are în implementarem începând din anul 2018, 6 contracte de finanţare ce vizează mobilitatea urbană, cu o valoare nerambursabilă de 65.227.887 euro, ceea ce reprezintă 178% raportat la alocarea financiară de 36.703.600 euro a municipiului Cluj-Napoca pentru mobilitate urbană.

În total, procentul de contractare pentru mobilitate urbană pentru municipiul Cluj-Napoca va ajunge la aproximativ 278% din alocarea financiară a municipiului.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
Cum AM din subordinea MFP răspunde cu totul în fața Delegației Comisiei Europene ...
... se dovedește încă odată, dacă e neclar încă pentru amatorii ce cred că înțeleg ceva din "instrumentele" UE, că ... bădărănismul, lipsa de caracter și falsitatea "diliului șef", au ajuns la "maturitate" !?!
Postat 02 August 2019, 19:58 de CrisDumi
Domnule de la Ministerul dezvoltării
Trebuie precizat în felul " PSD nu da bani la primari PNL, Oradea sa dezvoltat prea mult în ultimii ani, și e bătător la ochi "
Postat 02 August 2019, 15:23 de Sandu1206
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.0836 RON
  • 1 EUR = 4.8344 RON
  • 1 HUF = 0.014 RON