URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
14 Noiembrie 2022, 10:35

Mai încercați! Comisia Zonală de Monumente Istorice a blocat trei proiecte importante ale Primăriei Oradea

Mai încercați! Comisia Zonală de Monumente Istorice a blocat trei proiecte importante ale Primăriei Oradea CA PE VREMURI. Primăria vrea să refacă strada Republicii cu modelul cu cercuri albe, cum a fost amenajată în anii comunismului
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Centrul Oradiei îşi poate schimba faţa, dar nu oricum. Specialiştii Comisiei Zonale de Monumente Istorice, for care trebuie să avizeze intervenţiile în centrul istoric al urbei, a respins prin vot trei proiecte importante ale Primăriei: reabilitarea străzilor Republicii şi Dunărea, respectiv construirea unui pasaj subteran la intersecţia străzilor Decebal şi Tudor Vladimirescu. Iniţiator al acestor investiţii, primarul Florin Birta susţine că nu dă înapoi.

Restilizare pe bani europeni

Cea mai importantă arteră pietonală a Oradiei, strada Republicii, ar trebui să intre anul viitor în şantier. Reabilitată prost în cadrul unui proiect din 2006, are azi un aspect deplorabil, cu pavajul de granit plin de denivelări şi "ştirb".

Florin Birta, primar OradeaPentru ca orădenii şi turiştii să poată admira în voie palatele cu faţade refăcute, Birta a propus, în vară, refacerea pietonalei pe modelul din comunism, cu cercuri albe. "Este o restilizare a proiectului vechi. Strada va fi pavată cu porfir, pentru a continua stilul din zona pietonală din Piaţa Ferdinand, urmând ca acele linii specifice să fie făcute dintr-o piatră albă, care să le diferenţieze de porfir", a explicat Florin Birta (foto). Investiţia ar urma să fie finanţată cu bani europeni, iar costurile ei încă nu se cunosc.

Cine alege, de fapt?

Proiectul n-a trecut însă de filtrul Comisiei Zonale a Monumentelor Istorice nr. 6, care trebuie să se asigure că monumentele istorice din Bihor sunt conservate. În şedinţa din luna octombrie, specialiştii CZMI (arhitecţi şi arheologi din Bihor, Maramureş şi Satu Mare) au votat împotriva proiectului, reproşând Primăriei documentaţia incompletă, fără studiu istoric al străzii şi un istoric al intervenţiilor, dar şi faptul că n-a prezentat... suficiente variante.

"Fiind vorba despre reamenajarea pietonală a străzii Republicii, arteră de circulaţie pietonală principală, situată într-o zonă cu clădiri istorice/reprezentative, se vor prezenta cel puţin trei variante de concept arhitectural", se arată în rezoluţia CZMI.

Practic, Comisia vrea ca ea să aleagă varianta potrivită străzii Republicii, o abordare care i se pare greşită primarului. "Specialiştii vor trebui să analizeze varianta noastră, iar dacă au propuneri de îmbunătăţire, suntem deschişi să le implementăm. Aştept şi eu să văd rezoluţia lor şi vom formula un răspuns. Dacă va fi nevoie, mă duc personal la şedinţă, să le explic", spune Birta.

La refăcut

Edilul ia în calcul să participe personal la şedinţa CZMI pentru că şi un alt proiect pe care l-a promovat, cel de modernizare a străzii Dunărea, a fost respins. Aici, Primăria a propus o schimbare radicală, cu eliminarea celor 150 de locuri de parcare şi amenajarea unor zone pietonale cu spaţii verzi. În faţa Spitalului Militar ar urma să fie amenajată o şosea cu două benzi şi pistă pentru biciclişti. Lucrările, estimate între 5 şi 6 milioane euro, vor fi realizate tot pe bani europeni.

Şi acest proiect a fost respins pe motiv că este incomplet, CZMI cerând detalii pentru intersecţiile cu străzile Bicazului şi Eminescu, privind parcările amenajate pe stradă, pistele de biciclete şi lăţimea trotuarelor. De asemenea, specialiştii în monumente au cerut un studiu istoric şi un altul peisagistic. "Colegii mei au depus aceste informaţii, dar cred că specialiştii nu le-au înţeles foarte bine. Vom reface documentele şi le vom depune iar", spune Birta.

"Fentează" Comisia

Cel de-al treilea proiect respins de CZMI prevede amenajarea unui pasaj rutier subteran pe strada Tudor Vladimirescu, pe sub bulevardul Decebal, şi lărgirea străzii Vladimirescu la 4 benzi. Din nou, specialiştii au reproşat lipsa unui studiu de trafic pentru maşini şi biciclete deopotrivă, dar şi lipsa detaliilor arhitecturale pentru pasaj. Cu privire la acest proiect, primarul Oradiei spune că, de fapt, municipalitatea va "evita" avizul CZMI.

"Noi am depus studiul de trafic, dar ei l-au cerut extins, ceea ce doar Poliţia poate să facă. Oricum, problema se va rezolva uşor: se va emite un nou certificat de urbanism, pentru că între timp colegii noştri de la Urbanism şi-au dat seama că nici nu trebuiau să solicite avizul CZMI pentru acest tip de investiţie", spune Birta.

 şefa Direcţiei pentru Cultură Bihor, Adriana RugePe de altă parte, şefa Direcţiei pentru Cultură Bihor, Adriana Ruge (foto), subliniază că aceste rezoluţii nu sunt menite să blocheze investiţiile. "Primăria poate reveni cu proiectele completate oricând", susţine Ruge.

Ca să demonstreze că CZMI nu are un dinte împotriva Primăriei, ea arată că în aceeaşi şedinţă au fost şi proiecte aprobate, precum extinderea Şcolii Szacsvay Imre şi construirea unei clădiri multifuncţionale pe strada Roman Ciorogariu, regenerarea urbană a străzii I.C. Brătianu, prin amenajarea de parcări şi spaţii verzi, ori construirea centrului cultural multifuncţional de pe strada Armatei Române. Diferenţa a făcut-o... grosimea dosarelor.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
16 Comentarii
sandu2100 drop lingaul
Spre deosebire de tine , drop, eu am vazut proiectul, eu am capacitatea de a studia si a gandi un proiect. Stiu sa analizez o situatie. Spre deosebire de un oligofren, retardat care aplauda ca o maimuta orice cacat a lui Bolojan, numai sa fie. Tu niciodata nu ai argumente, doar atac la persoana, sa ne mutam. Dar niciodata nu stii sa explici o situatie, sa incerci sa argumentezi. Tu esti doar o sluga de postac platit sa latre pe aici.
Postat 15 Noiembrie 2022, 13:39 de adi13
Abuzuri
Comisia trebuie sa respecte legea ce nu e clar??? Nu scrie nicaieri ca Primaria trebuie sa vina cu 3 , 30 sau 300 variante. Primaria este beneficiarul si daca aceasta doreste sau nu sa propuna mai multe variante sau sa faca concurs e optiunea BENEFICIARULUI......e vorba de respectarea legii
Postat 15 Noiembrie 2022, 11:47 de BogdanPopa
Comisia e buna.
Nu poate ramane totul in mana primariei. S-a cerut cel putin trei, vorba vine, adica o baza de alegere. Normal trebuia un concurs de proiecte. Cu cat mai multe idei, cu atat mai bine. S-a dus vremea proiectului unic, desemnat direct. Asta e mai ilegal ca parerea acestei comisii. Fiecare crede ce vrea, dupa afinitati.
Postat 15 Noiembrie 2022, 11:03 de User anonimizat
DNA
Poate v-ar trebui niste plangeri penale la DNA sa se demonstreze abuzurile si faptul ca nu va raportati la nicio lege....
Postat 15 Noiembrie 2022, 10:27 de BogdanPopa
Comisie abuziva
Aceasta comisie de cultura e plina de abuzuri. UNDE SCRIE d-na RUGE CA TREBUIE PREZENTATE 3 variante....de ce nu cereti 30 sau 300 ????? VA dati prea mare importanta asa zisa comisie de "specialisti".....niste nerealizati in propriile domenii se substituie CMUAT-ului Primariei
Postat 15 Noiembrie 2022, 10:17 de BogdanPopa
Timpului arta, artei timpul ei.
Daca priveam mereu in urma, in lipsa de idei, nu aveam Secessiunea (Art Nouveaul). Nu aveam Hadid, Piano, si alti modernisti, ce nu au nici o legatura cu trecutul. A reproduce in prezent ceva din trecut e kitsch. Proiectul asta e o reproducere, foloseste doar materiale diferite.
Postat 15 Noiembrie 2022, 09:19 de User anonimizat
???
Pasajul de pe Tudor fara viraj stanga e cam inutil. Pai daca vin dinspre Lidl Iosia si vreau stanga spre Decebal , ce fac merg pana la Primarie??? Sau dinspre Primarie cum fac stanga spre Emanuel!!!
Postat 15 Noiembrie 2022, 06:15 de Petre93
adi13 aka Maikeltroll
Nu ești în situația de a da dispoziții de circulație, tu nu știi câte roti are masina, și comentezi despre viraj stânga dreapta sau mers înainte. Referitor la exproprieri, nu ești nici expropriat și nu înțeleg de ce te F grija de exproprieri, acum 100 de ani sau mai făcut exproprieri acolo.
Postat 14 Noiembrie 2022, 22:44 de Sandu2100
adi13
nimic nu-i intamplator, planul este bine stabilit, o lucrare care generează alte lucrari, baza fiind exproprierile.
Postat 14 Noiembrie 2022, 19:45 de Maikeltroll
pasaj inutil
Pasjul Tudor cu Decebal e o porcarie. Nu se va putea face stanga nici dinspre Lidl nici venind din centru la stanga pe Decebal. Acolo jumate din masini merg inainte si stanga. Cu noul pasaj, se va putea merge doar inainte, pentru ca la capele pasajului nu vor fi sensuri giratorii sa intorci. Deci cu ce ajuta acel pasaj? Nu toti merg pe directia inainte, si in proiect nu exista solutii de viraj la stanga. La fel va fi si pe Onestilor cu Lapusului.
Postat 14 Noiembrie 2022, 18:13 de adi13
poate nu am fost clar
Dar asta nu inseamna ca nu facem nimic nou sau modern, si ca totul sa fie o imitatie, replica, reconstructie dupa original. Poti impaca cele 2 tendinte, cu proiect nou, cu diferite elemente care sa si aminteasca ceva din trecut, dar sa si reprezinte epoca curenta. Dupa cum nu prefer un 100% modernism sau futurism, nu prefer nici un 100% replica dupa original. Ci un mix, integrat cu elemente vechi si noi bine si frumos inchegate. Urasc comunismul, precum urasc si fascismul, dar asta nu inseamna ca stergem istoria care ne displace (ca cine nu o cunoaste o repeta), ca romani sa daramam toate constructiile brutaliste, sau ca nemti sa isi darame toate autostrazile. Nu m-am pronuntat asupra detaliilor tehnice cu rosturile si materialele, si din nou, nici nu zic ca proiectul e cel mai tare (dimpotriva, am zis ca e o replica a celui din '70), ba chiar intotdeanua prefer concursuri de proiecte. Si aici CMZI desi poate nu are autoritatea sa ceara alternative pentru aviz, sunt de-acord cu ei ca e intelepciune sa te pui in pozitia sa ai de unde alege. Dar totusi, cercurile din anii '70 sunt apreciate de multi alti oradeni. Iar daca ajungem sa fim toti oradenii arhitecti, zic si eu parerea mea: da totusi, mi-ar placea sa fie niste cercuri precum acelea (de marmura?) albe pe alocuri (dar nu toata strada, ci sa fie imbinat si cu originalitate contemporana) ca sa platesti datoriile fata de un proiect premiat, apreciat si sa pastrezi o mica oglinda a acelei epoci in care multi oradeni au crescut, copilarit.
Postat 14 Noiembrie 2022, 17:22 de unu
Istorie bogata?
Vorbim totusi despre un proiect din comunism, anii’70 (cand s-a scos tramvaiul). Da, era mai potrivit decat cel actual. E suficient? Eu zic, nu. Daca tot e sa vorbim despre istorie, initial strada era pavata cu piatra cubica (inaintea tramvaiului). Subit, nu mai e de ajuns, e nevoie de porfir. Nu doar ca nu e de ajuns, e nevoie de rosturi sigilate (cu rasini epoxidice). Totul trebuie sa fie perfect si cu toate astea, fara rosturi de dilatare, cunoastem rezultatul, fisuri, crapaturi. In curtea palatului baroc s-a gasit o solutie mai buna, cvasi-organica (piatra are spatiu de dilatare).
Postat 14 Noiembrie 2022, 15:35 de User anonimizat
CMZI vor sa aleaga ei proiectul si daca e un concurs de proiecte cu 30 de participanti, in locul comisiei de concurs?
(Nu ca aici ar fi fost variante. Sau ca nus-ar putea si in acea varianta impaca capra si varza, CMZI avand o pondere in juriu sau din cele 30 proiecte fiind filtrate/eliminate 5 de comisie, iar seldctia sa o dlfaca juriul din celelalte 25) Imi plac proiectele care respecta si fac analogie la trecut, nu suntem aparuti din neant ieri in locul asta, avem o istorie bogata. Dar asta nu inseamna ca nu facem nimic nou sau modern, ci totul e o imitatie, replica, reconstructie dupa original. Poti impaca cele 2 tendinte! In schimb daca ar fi doar modern nu vad de ce ar fi mai bine integrat cu stilul cladirilor adiacente, care nu sunt moderne. Speram sa fie “piatra” alba mai rezistenta ca in Unirii, da!
Postat 14 Noiembrie 2022, 14:53 de unu
Pasajul.
Nu era o hotarare judecatoreasca de anulare a exoropierii service-ului Bosch, aflat in calea pasajului? S-a refacut proiectul? Sau cele doua parti au cazut la invoiala? Nu ca s-ar impiedica primaria in asta…
Postat 14 Noiembrie 2022, 11:33 de User anonimizat
Lipsa cronica de idei.
Atat s-a putut, un proiect ce face analogie la trecut? Unul modern, integrat cu stilul cladirilor adiacente, nu se putea? Asta e, macar “piatra” alba sa fie mai rezistenta ca in Unirii.
Postat 14 Noiembrie 2022, 11:31 de User anonimizat
Birtasule, nu te invidiez!
Pe langa criza post-partum a primaritei, alta belea! Tot nevasta, cum altfel?! Ce birau esti tu, care tai si spanzuri, darami CE si UNDE vrei, dar nu poti pune in valoare crasma soatei, Allegria ii zice? Lasand gluma la o parte, daca taverna era unde e gongul, ce faceai, florinele, demolai Teatrul? Ogoaie-te, nevasta gasesti mai usor decat primarie!
Postat 14 Noiembrie 2022, 11:28 de pinonel
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6085 RON
  • 1 EUR = 4.973 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON