URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 27 OCTOMBRIE 2020
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
În 25 octombrie anul Domnului 2000, a apărut primul număr din BIHOREANUL. Dacă Alexandre Dumas a avut strălucita idee să continue povestea nemuritoare a muschetarilor şi să ni-i arate după 20 de ani, hai să fac şi eu la fel, dar invers. Să vedeţi cum eram noi acum 20 de ani.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Da, s-au făcut 20 de ani de BIHOREANUL! Potrivit planurilor noastre de mai an, azi ar fi trebuit să sărbătorim "a la grande", să facem o mare sărbătoare din acest eveniment, o adevărată "Zi a BIHORENILOR", organizată în aer liber, poate la Cetatea Oradiei, deschisă tuturor... N-a fost să fie. În mijloc de toamnă, poate că vremea ne-ar fi îngăduit. Vremurile, însă, nu.
Zic şi eu
Adrian Cris
Nu ştiu ce şanse rămân, după ultima decizie a Curții Constituționale, ca alegerile legislative să fie la termen, aşa încât actualii parlamentari să nu-şi depăşească mandatele constituţionale. Deşi, potrivit Constituţiei, prelungirea acestora e posibilă doar în anumite condiţii (stare de război, de calamitate, de urgenţă) care, slavă Domnului, nu există, CCR a ajutat din nou PSD, dornic ca scrutinul, cu orice preţ, să aibă loc cât mai târziu.
Vorba lu' Lulu
Lucian Cremeneanu
Alegerile interne în PNL Bihor au murit, s-a votat fără comentarii lista impusă de șefu'. Desființarea competiției interne într-un partid poate fi catalogată drept aroganță bazată pe putere și, adeseori, este primul pas către pierzanie. Nu comentez lista lui Bolojan și nici competențele membrilor ei, care sunt convins că se vor descurca în Parlament, ci doar moartea unui principiu simplu, însă esențial, care stătea cândva la baza funcționării partidelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți despre rezultatul alegerilor locale?






De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Codul administrativ prevede ce drepturi și ce obligații au consilierii locali și județeni, primarul, viceprimarul și președintele consiliului județean. Iată care sunt acestea...
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
În urma identificării unor cazuri de listerioză în Marea Britanie, este bine de ştiut că această afecţiune infecţioasă rară este transmisă de obicei la oameni prin consumul unor alimente contaminate cu Listeria (lapte insuficient pasteurizat, brânză şi alte produse lactate, carne insuficient preparată termic), sau, mai rar, prin contact direct cu alte persoane sau animale infectate. Listerioza afectează cel mai frecvent nou-născuţii, bătânii, gravidele şi persoanele cu un sistem imunitar scăzut.
07 Octombrie 2020, 08:03

Lista "de făcut": BIHOREANUL vă prezintă care sunt problemele reclamate de orădeni în campania electorală

Lista 'de făcut': BIHOREANUL vă prezintă care sunt problemele reclamate de orădeni în campania electorală SCHIMBAREA LA FAȚĂ. Orădenii le-au cerut candidaților la funcția de primar stimularea programului de reabilitare a blocurilor pentru reducerea costurilor cu întreținerea apartamentelor. Anveloparea imobilelor ar putea duce la îmbunătățirea imaginii principalelor căi de acces în oraș, de la bulevardul Dacia (foto) la Ștefan cel Mare sau Cantemir
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Există o perioadă, tot la patru ani, când politicienii coboară din scaunele directoriale şi îşi ţin audienţele în stradă, iar solicitările alegătorului sunt inventariate cu atenţie părintească şi abordate cu gândire pozitivă, sub promisiunea că "se rezolvă".

Dacă spusele candidaţilor aflaţi în campanie electorală trebuie tratate cu rezervă, cererile alegătorilor sunt cât însă se poate de serioase. BIHOREANUL le-a trecut în revistă...

Învingătorul ia tot

Emilian Pavel, politician, președinte executiv PSD BihorAlegerile locale au trecut. Învingătorii se împart pe putere, iar învinşii se pregătesc pentru încă o perioadă de opoziţie. În Oradea, PNL a câştigat mult peste ce şi-a propus. Viceprimarul Florin Birta a fost ales primar cu 70,13% din voturi, iar partidul a obţinut 20 de mandate din 27 în Consiliul Local.

Principalul contracandidat, social-democratul Emilian Pavel (foto), cu doar 7,74% din voturi atrase, va trebui să se mulţumească cu funcţia de lider al grupului PSD, care a scăzut de la 5 la 3 membri. Împins în opoziţie alături de UDMR, care şi-a păstrat cele 4 voturi, PSD va cenzura puterea de pe margine. "Voi propune în Consiliul Local proiectele voastre, chiar dacă nu din poziţia de primar şi neavând garanţia că ele vor fi susţinute de majoritatea largă a competitorilor mei", le-a promis săptămâna trecută Pavel orădenilor de pe pagina sa de Facebook. Iar cererile sunt destule...

Arşi cu termoficarea

Emilian Pavel spune că s-a întâlnit în campanie cu peste 5.000 de orădeni în cartiere, fabrici şi parcuri. Potrivit acestuia, principala problemă a concitadinilor este costul ridicat al vieţii. "Oamenii au reclamat preţul ridicat al gigacaloriei, al transportului în comun şi s-au plâns că, deşi au în oraş un aquapark construit din banii lor, n-au fost niciodată acolo pentru că nu îşi permit să plătească intrarea", susţine Pavel.

Social-democratul crede şi acum că soluţia problemelor ar fi acordarea de subvenţii de la bugetul local. "Oraşul n-ar pierde nimic. Acei 200 sau 400 lei, pe care i-ar economisi pe lună oamenii, s-ar întoarce în buget prin taxele plătite pentru bunurile şi serviciile cumpărate", zice acesta.

Pe termen mediu şi lung, Pavel propune dotarea punctelor termice din oraş cu motoare termice pe gaz, care să producă atât căldură cât şi electricitate, crescând veniturile Termoficare şi diminuând pierderile prin reţeaua secundară, mai scurtă. Investiţiile, de ordinul zecilor de milioane de euro, ar putea fi finanţate din bani europeni, dar s-ar întinde pe ani de zile, în timp ce iarna bate la uşă...

Nici autobuzul, nici maşina...

La întâlnirile cu Pavel, orădenii au mai reclamat preţul ridicat al transportului în comun şi frecvenţa redusă a curselor OTL, mai ales în cartiere ca Podgoria, Grigorescu ori Tineretului. "Abordarea este greşită. Dacă ar creşte frecvenţa, transportul public ar deveni mai atractiv, iar veniturile societăţii ar creşte, pentru că ar atrage mai mulţi călători. Oamenii nu aşteaptă 20 de minute după tramvai sau autobuz când îşi pot lua maşina personală", zice PSD-istul.

Şi pentru că veni vorba de maşini, printre cele mai stringente probleme s-a mai numărat criza locurilor de parcare în cartiere. "Oamenii s-au plâns că vecinii au şi maşini personale şi de serviciu, care ar trebui interzise în cartiere, şi că s-a ajuns să se plătească la licitaţie şi 100 lei pe lună pentru o parcare de domiciliu". Pavel este convins însă că municipalitatea nu poate nici interzice parcarea maşinilor de serviciu, nici renunţa la licitarea locurilor de parcare de domiciliu acolo unde sunt disputate de vecini. Poate doar construi noi parcări...

Hai cu reabilitarea! 

Florin Birta, primarul ales al OradieiProbleme similare au ridicat orădenii şi în faţa viceprimarului Florin Birta (foto). Liberalul a avut în 20 de zile de campanie peste 75 de întâlniri, cu 13.000 de alegători, în cartiere şi companii.

Oamenii i-au reclamat şi lui costurile ridicate ale încălzirii. Potrivit acestuia, orădenii au cerut însă nu atât subvenţionarea gigacaloriei, cât accelerarea procesului de reabilitare termică a blocurilor, proces care le-ar reduce factura de încălzire cu peste 30%. "Avem 48 de blocuri în reabilitare pe fonduri europene, dar cererea este mult mai mare", susţine Birta.

Primarul ales spune că lucrările la alte 100 de blocuri ar putea începe anul viitor. "În februarie - martie vor apărea ghidurile de finanţare, iar asociaţiile vor putea cere intrarea în program. Până atunci, proprietarii vor trebui să intre în legalitate. Multe blocuri au acoperişurile ridicate fără acte, fapt pentru care nu sunt eligibile". Potrivit lui Birta, costurile cu expertul, proiectul acoperişului şi alte acte se ridică la circa 2.000 euro, dar investiţia se amortizează.

Întâi cu binele, apoi cu de-a sila...

Municipalitatea are tot interesul să stimuleze reabilitarea blocurilor, având în vedere că multe construcţii de pe principalele artere de intrare în oraş arată jalnic. Primăria va începe săptămânile viitoare reabilitarea bulevardului Nufărul - Cantemir, iar la finalizarea lucrărilor ar fi de aşteptat ca şi imobilele care îl străjuiesc să fie anvelopate şi vopsite.

Birta îndeamnă orădenii să se înscrie în program chiar dacă investiţia pe apartament costă între 3.000 şi 7.000 lei. "Primăria atrage fonduri europene, te ajută cu proiectul lucrării, cu autorizaţia de construire, cu selectarea constructorului, iar la sfârşit beneficiezi de o scutire de impozit timp de 10 ani", argumentează edilul.

Afacerea este cu atât mai avantajoasă cu cât, odată cu degradarea continuă a faţadelor blocurilor, proprietarii acestora ar putea fi supraimpozitaţi şi cu 500%, aşa cum s-a întâmplat cu circa 400 de imobile din centrul oraşului. Iar procesul va începe cu principalele bulevarde, cum ar fi Cantemir, Dacia şi Ştefan cel Mare, de la intrările în oraş...

Apă caldă, parcări şi transport...

Orădenii veniţi la întâlnirile electorale i-au mai reclamat lui Birta lipsa recirculării apei calde, care face ca dimineaţa la robinetele locatarilor de la etajele superioare să curgă minute în şir apă rece, lipsa locurilor de parcare din cartiere şi frecvenţa redusă a curselor OTL. Viceprimar în funcţie, acesta a transmis deja plângerile către conducerile celor două societăţi.

"În momentul de faţă avem cam 77% din reţeaua de recirculare funcţională. 15 puncte termice cu reţeaua secundară aferentă urmează să fie reabilitate în perioada următoare, iar în 2021 vor începe lucrările la încă trei puncte termice astfel încât în 2-3 ani să rezolvăm această problemă", spune directorul comercial al Termoficare, Dan Creţu.

În ceea ce priveşte lipsa locurilor de parcare, Birta afirmă că municipalitatea va amenaja altele noi. "Anul viitor, după ce vom termina parcările supraetajate din centru, ne vom muta în cartiere". Liberalul plănuieşte amenajarea unei parcări sub terenul de sport de la Colegiul Naţional Onisifor Ghibu. "Locuitorii zonei nu vor avea parcare sub geam, dar vor avea unde îşi lăsa maşina la 200 - 300 metri de casă", zice acesta. În cazul în care soluţia se va dovedi de succes, municipalitatea ar putea amenaja o construcţie similară pentru locuitorii zonei Sovata dinspre şoseaua de centură şi în alte zone aglomerate.

Până atunci, pentru a stimula orădenii să renunţe la maşină, edilul vrea să optimizeze programul transportului în comun. Birta le-a cerut reprezentanţilor OTL să deschidă discuţii cu reprezentanţii firmelor de pe platforma industrială şi angajaţii acestora pentru stabilirea celui mai bun orar al curselor. În fond, problemele ridicate de alegători sunt cel mai bun program de urmat în noul mandat...


DURERILE ORĂDENILOR
"Ce face oraşul ca să îi ţină pe tineri?"

Cseke Attila, președintele UDMR BihorLa rândul său, candidatul UDMR la funcţia de primar, Cseke Attila (foto), a confirmat tabloul aşteptărilor orădenilor. "În primul rând a fost vorba de impozitele, taxele şi cheltuielile de întreţinere mai ridicate decât în alte oraşe, cum sunt Clujul sau Timişoara. Doi: pentru prima dată, foarte mulţi oameni au ridicat problema tinerilor care pleacă din Oradea şi nu se mai întorc. Ce face oraşul ca să îi ţină? Şi trei: oamenii se plâng că nu au unde parca".

Liderul UDMR Bihor este de părere că municipalitatea va trebui să echilibreze nivelul de taxe la puterea financiară a orădenilor, să ofere burse tinerilor care rămân acasă şi să construiască parcări subterane în cartierele de blocuri, pentru ca la sol să poată fi amenajate spaţii verzi. "Pentru tot ce am propus în campania electorală vom iniţia proiecte de hotărâri de Consiliu Local, încercând să impunem cât mai multe", a promis Cseke.

Indiferent de candidatul ales, printre plângerile formulate de orădenii care au participat la întâlnirile electorale s-au mai numărat: asfaltarea străzilor din cartierele nou înfiinţate, îngrijirea spaţiilor verzi, tulburarea ordinii şi liniştii publice de către cerşetori şi boschetari.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
10 Comentarii
Sandu2100
Si, da, bineinteles ca am observat ca au crescut km de pista in oras. Doar ca, pentru un participant la trafic, pistele de promenada nu schimba prea mult datele problemei. Scoateti alea de pe malul Crisului si a Petei, cea de pe Borsului si spuneti-mi cam ce mai ramane?!? Cam pe unde ar trebui sa mearga copiii la scoala? Ca sa nu mai umple parintii strazile cu masini dimineata si la pranz...sau dupa masa la sport si meditatii?!? Si ar fi grozav daca si d-voastra ati intelege ca doleantele unora dintre locuitorii orasului nu au legatura cu politica sau cu anumiti membri ai autoritatilor administrative ci cu speranta ca lucrurile pot fi facute si mai bine! Si daca aveti un spirit de observatie atat de dezvoltat, poate ne aratati pista din Pasajul Magheru...proiect tocmai finalizat...poate ne aratati pistele din proiectele viitoare -Mag Crisu, centrul civic- ca mie cel putin, mi-au scapat...
Postat 08 Octombrie 2020, 10:11 de Ioan75
Sandu2100
Evident ca nu am asteptari de acest gen cand vine vorba de punere in executie...sa ajungem din urma in cativa ani tari mult mai dezvoltate... Dar, la nivel de proiecte macar?!? Daca la noi pistele de biciclete sunt la categoria "Calitatea vietii" si nu la "Infrastructura", ce asteptari mai pot avea...si pe cand?!? Daca danezii (Copenhaga) isi transforma parcarile auto supraetajate centrale in parcari de biciclete, noi trebuie sa o tinem inainte 50 de ani si abia apoi sa carmim ?!? In The Telegraph de saptamana trecuta scria ca in Utrecht se sparge o bucata de autostrada ce aducea traficul prea aproape de oras ca sa se refaca zona cum a fost in urma cu 40 de ani. Evident, sunt exemple extreme, dar nu ar trebui sa ne puna pe ganduri?!? Inca o data, nu ma astept sa fie spart acum tot orasul ca sa se faca piste, dar ar fi grozav daca orice noua strada/pasaj/etc. s-ar prevedea cu pista. As avea rabdare pana ar incepe sa se "lege"... Doar ca e evident ca nu asa vad lucrurile nici ce-i cei care decid si nici majoritatea celor pentru care se decide (insist cu Pasajul Magheru). Se vor trezi peste vreo 10 ani cand se vor fi pur si simplu prea multe masini...
Postat 08 Octombrie 2020, 09:53 de Ioan75
Ioan75
Din anii 70 Olanda, Germania au trecut cativa ani, km de piste de biciclete e in creștere daca nu ai observat. Noi doar de 5 ani am înțeles ca trebuie sa fim ca ei, dar in cativa ani nu putem recupera 50 de ani. Probabil in inca 12 ani vom ajunge aproape de valoarea lor, daca nu iese alt partid.
Postat 07 Octombrie 2020, 20:42 de Sandu2100
Legat de parcări de cartier
Sunt mult mai ieftine, si in multe locuri se pot face, subsol unde ar putea fi 80 de locuri si suprafață unde se pot face 100 de locuri. Altu deva se poate face parc deasupra sau teren de fotbal etc. Sunt deacord ca in fiecare familie sa fie 2 masini, dar nu sa mai ai I ca 2 de servici, si cand mai ai 3 bișnițari de masini in bloc de tare
Postat 07 Octombrie 2020, 19:57 de Sandu2100
Corecție.
Cei care nu aveți ce face, nu săriți pentru “l-a”.
Postat 07 Octombrie 2020, 17:54 de oradeaveche
Ioan75
Orașul ăsta nu are alternative pe termen lung. S-au făcut piste, adică s-au trasat linii, ce încep și se termină nicăieri. S-au făcut parcări în miezul centrului, nu l-a marginea lui pentru decongestionare. Continuă să fie prioritizat mersul cu mașina, nu degeaba se fac pasaje. Totul anapoda comparativ cu logica. Paradoxal s-ar putea să avem un viitor în care toate investițiile astea nu vor valora nimic, totul este mai incert ca oricând.
Postat 07 Octombrie 2020, 17:51 de oradeaveche
Parcari...parcari...parcari
Am lecturat inainte de alegeri programul electoral al domnului Birta. Cred ca in al saselea folder denumit "Calitatea Vietii", la al patrulea punct, era mentionata problema pistelor de biciclete. Nu la infrastructura, nu la transport, etc, etc. Eu inteleg ca e un subiect care nu prea intereseaza locuitorii orasului ce sunt mult mai sensibili la parcari supra/sub/extra/etc si la cat mai multe benzi pe sens, care sa le permita sa se deplaseze cu masinile pana la usa institutiilor sau a celorlalte destinatii unde doresc sa ajunga. In conditiile in care populatia are aceste asteptari, in conditiile in care edilii orasului vad lucrurile la fel, poate ar fi necesar sa vina o schimbare de la presa locala. Nu ati putea sa publicati aici experienta altor edili din orase care s-au lovit de problema traficului in trecut? Am citit articole scrise pe tema asta si am vazut documentare despre orase din Danemarca, Olanda, Belgia, Germania... In toate se spunea ca in anii '70 si-au dat seama ca oricate parcari ar construi, aceasta nu face decat sa atraga mai multe masini...oricate drumuri ar largi, acelasi rezultat se va obtine in scurta vreme dupa finalizarea lucrarilor. Ca atare, au initiat demersuri de descurajare a folosirii autoturismelor personale: interdictie de acces in anumite zone, scumpire taxe parcare, desfiintare locuri de parcare...concomitent cu realizarea de piste de biciclete, parcari de biciclete si alte beneficii pentru utilizatorii lor. In vara aceasta a fost difuzat pe Discovery Chanel un documentar despre Gottingen in care primarul de acolo povestea ca au ajuns sa desfiinteze parcarea auto de langa gara pentru a nu mai bloca zona, transformand-o in parcare de biciclete (si alte masuri, bineinteles). Concluzia lor era ca oricat ai incerca sa imbunatatesti traficul auto in oras, se va ajunge inevitabil foarte repede la blocaj, solutia fiind doar transportul in comun si bicicletele. Revenind la Oradea, va rog sa va amintiti cum era zona Parcului Traian anterior construirii Parcarii Supraetajate.Era plina de masini! Cat a durat relaxarea? 1-2 ani? Cum e acum? Exact la fel, daca nu mai rau (cu parcarea aproape plina)! Nu contest utilitatea ei, insa vreau sa subliniez ca aceasta abordare e un drum inchis! Daca nu se lucreaza in acelasi timp si la crearea unei infrastructuri pentru transport alternativ, nu vor exista imbunatatiri. Or, pana in prezent, edilii din Oradea au tratat problema pistelor ca pe o problema ce vizeaza petrecerea timpului liber, au construit piste de promenada, nu in scop utilitar cu adevarat. AStfel de piste trebuie sa iti asigure deplasarea din punctul A in punctul B la fel ca si o masina, nu ocolind pe malul Crisului sau a Petei cine stie cat. Trebuie amenajate piste pe fiecare drum, chair in detrimentul auto (deocamdata pe cele ce se reabiliteaza, urmand ca, incet, incet sa se uneasca toate aceste piste). Or, cu unele exceptii - cum ar fi str. Eminescu - nu se face acest lucru. Uitati-va la Pasajul Magheru...mi se pare inadmisibil ca o astfel de lucrare noua sa nu includa o solutie si pentru deplasarea cu bicicleta. Ganditi-va cati parinti din zona strazilor Facliei, Piatra Craiului, Sofiei, etc, etc nu si-ar trimite copii la scoala cu bicicleta daca ar fi fost o pista sigura pentru ei. Cate masini lipsa in blocajul de la orele de varf ar fi fost in zona Oltea Doamna?!?...e un simplu exemplu. Apoi cu parcarile de domiciliu... Stim cu totii ca sunt nenumarate familii ce locuiesc in cartierele de blocuri (si nu doar) si care detin mai mult de un autoturism (3 nu e un numar tocmai rar intalnit). Nu sunt solutii pentru aceasta situatie decat descuranjandu-i pe proprietari sa le mai achizitioneze si oferindu-le alternative viabile de transport. Stim cu totii ca mentalitatile nu se schimba peste noapte, dar aceasta nu inseamna ca trebuie sa lasam ca lucrurile sa mearga pe mai departe in directia gresita. Imi imaginez ca mass media ar putea face ceva util in acest sens...ca din alta parte nu prea sunt sperante...
Postat 07 Octombrie 2020, 16:36 de Ioan75
...
Poate penalizează cineva constructorii pentru 100 de metri de stradă făcuți în 2 ani?!
Postat 07 Octombrie 2020, 13:58 de oradeaveche
Și eu aș vrea un plus de izolare termică, pe banii altora !?!
La casa din deal, la cea din vale, la sediu și la showroom !?! Cam cât de tembelă și cu capul vraiște poate fi o primărie, de bagă bani în izolarea termică a unor imobile aflate în proprietate privată ... doar pentru că sunt condomenii multietajate, nu case pe pământ ?!? Jumătate dintre orădeni vor să le fie cald și bine ... pe banii celeilalte jumătăți, care nu au fericirea de a împărți un bloc între colocatari. Nici comuniștii nu au fost atât de empatici cu locatarii acedtor blocuri, aproape fără excepție aflate în proprietatea utilizatorilor. Vrei căldură mai multă ... n-ai decât, ca asociație de proprietari, să pui bani deoparte și să-ți faci treaba precum ceilalți care nu au pretenții nemeritate la bugetul unui oraș !?!
Postat 07 Octombrie 2020, 10:05 de CrisDumi
Când vezi paiul din ochiul altuia ...
" reclamante " ??? ... mama ei de limba română ! Dan Simai, stați jos, 4, ne vedem în toamnă ! Înclin să cred că ați auzit foarte des cuvintele acestea !
Postat 07 Octombrie 2020, 08:36 de napoleon
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.1224 RON
  • 1 EUR = 4.8731 RON
  • 1 HUF = 0.0134 RON