URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 18 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă te iei după iubitorii de clorofilă, în Oradea s-a defrișat în ultimii ani o suprafață egală cu jumătate din Pădurea Amazoniană. De la Primărie ți se va spune că în ultimii 10 ani abia au dispărut doi copaci și o creangă, și aceea din cauza furtunii de anul trecut...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
08 Decembrie 2021, 08:01

Liber... la refăcut! Planul Primăriei Oradea de a crea o străpungere între strada Libertăţii şi Parcul Traian a fost stopat 

Liber... la refăcut! Planul Primăriei Oradea de a crea o străpungere între strada Libertăţii şi Parcul Traian a fost stopat  SCURT ŞI SCUMP. Noul drum pe care Primăria îl vrea între strada Libertăţii şi Parcul Traian va avea doar 83 de metri lungime, dar va costa peste 8,4 milioane lei. Asta pentru că în calea investiţiei stau mai multe case...
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Cel mai controversat proiect al Primăriei Oradea din ultimul an, vizând construirea unui drum nou între strada Libertăţii şi Parcul Traian, ar putea să rămână la stadiul de idee. 

Comisia Zonală pentru Monumente Istorice, care trebuie să-şi dea acordul pentru orice investiţie în centrul istoric al oraşului, nu a avizat proiectul depus de Primărie. Ce-i drept, nici nu l-a respins! Specialiştii au impus însă municipalităţii să facă ceea ce trebuia de la bun început: studii care să arate că investiţia este necesară şi oportună. Cu acest prilej, primarul Florin Birta promite că şi orădenii vor fi consultaţi. Cum trebuia să facă de la bun început...

Maşina de vot 

La finalul verii, maşina de vot liberală din Consiliul Local Oradea a dat undă verde unui proiect propus de primarul Florin Birta (foto), pentru construirea unei şosele cu două benzi între strada Libertăţii şi Parcul Traian. Edilul a explicat atunci că investiţia ar fi necesară pentru că, după construirea pasajului subteran de pe Magheru, şoferii care vin dinspre strada Libertăţii spre acest bulevard sunt obligaţi să facă dreapta spre podul Dacia, fără a avea cum să intre altfel în pasaj.

Drept urmare, Birta a propus construirea unei străzi noi care va trece peste trei case arătoase, din care două cu mai multe apartamente. În plus, o bucată de teren ar urma să piardă şi Biserica Reformată din strada Libertăţii. "După ce străpungerea va fi realizată, circulaţia în zonă se va desfăşura mult mai uşor", a pledat Birta în favoarea proiectului. 

Orădenii din zonă, dar nu numai, au fost revoltaţi, cu atât mai mult cu cât în apropiere de viitoarea străpungere, pe lângă clădirea Prefecturii şi a Consiliului Judeţean, se află strada Andrei Şaguna, care ar putea fi o soluţie pentru şoferii care vor să ajungă în pasajul Magheru dinspre strada Libertăţii. În loc să mute traficul pe aici, primarul a propus însă ca strada Şaguna să devină pietonală, chit că artera, cu o lăţime considerabilă, ar putea "duce" şi şoferi, şi biciclişti, şi pietoni...

"O prostie" 

În Consiliul Local, doar opoziţia a îndrăznit să comenteze. PSD-istul Emilian Pavel (foto) a arătat că investiţia de 8,4 milioane lei într-un drum de doar 83 de metri lungime, din care 5,9 milioane de lei vor costa exproprierile celor trei case este prea scumpă. Reconfigurarea va face, la final, mult mai mult. "Dacă adăugăm pietonalizarea străzii Andrei Şaguna şi a părţii nefolosite din Libertăţii, cheltuielile vor urca pe la 24 milioane de lei, pentru o prostie", a acuzat consilierul PSD. Fără succes, pentru că liberalii din CL au asigurat numărul de voturi necesare validării propunerii lui Birta.

BIHOREANUL i-a consultat atunci pe orădenii care urmează să îşi vadă casele demolate şi pe vecinii lor, părerea acestora fiind unanimă: nu vor proiectul, dar ştiu că nu se pot pune cu Primăria când vine vorba de exproprieri. Fostul primar Ilie Bolojan i-a învăţat pe orădeni că degeaba se împotrivesc buldozerelor.

Reveniţi! 

La începutul lunii septembrie, Primăria a depus studiul de fezabilitate al investiţiei la Direcţia pentru Cultură Bihor, solicitând avizul pentru realizarea ei. Conform legii, proiectul a intrat în dezbaterea Comisiei Zonale pentru Monumente Istorice nr. 6, for prezidat de consilierul judeţean PNL Marcela Prada şi alcătuit din arhitecţi din Bihor, Satu Mare şi Maramureş. Chiar dacă nici una dintre cele trei case ce urmează să fie demolate nu este monument istoric, proiectul trebuie aprobat de CZMI pentru că se află în centrul istoric al Oradiei. 

Prin vot, specialiştii Comisiei au decis să nu avizeze investiţia, dar nici să nu o respingă. Ei au impus ca Primăria să ceară unui arhitect atestat pentru monumente istorice să realizeze o documentaţie complexă, care să includă un studiu de trafic şi unul de oportunitate. "În baza fişelor de vot ale membrilor Comisiei Zonale, noi am întocmit un răspuns către beneficiar, prin care am informat că trebuie să prezinte un studiu întocmit de un arhitect atestat sau un urbanist. Trebuie să demonstreze că acele case care urmează a fi demolate nu au valoare şi că acea stradă are o utilitate care depăşeşte importanţa caselor existente", explică şefa Direcţiei pentru Cultură Bihor, Adriana Ruge (foto), pentru BIHOREANUL

Practic, Primăria va trebui să facă un studiu istoric şi arhitectural al zonei şi un altul pentru trafic, adică taman ce Birta ar fi trebuit să prezinte de la bun început ca să justifice investiţia enormă într-un drum pe care nu l-a cerut nimeni...

Optimistul Birta

Primarul nu renunţă la proiect, chiar dacă va trebui să-l supună dezbaterii orădenilor, etapă de care s-a ferit până acum. "Vom demara un plan urbanistic zonal (PUZ) pentru această străpungere, care va studia în profunzime zona. Vom respecta absolut toate reglementările impuse de elaborarea unui PUZ, inclusiv consultarea publică", declară acum edilul. Planul va fi elaborat anul viitor, aşa că va mai dura până să ajungă în dezbatere publică.

Birta se arată încrezător că documentaţia va dovedi că noua şosea este oportună. "N-are de ce să nu primească avizul Comisiei Zonale, pentru că zona este protejată, într-adevăr, dar în vecinătate nu este niciun monument istoric care să fie afectat", zice el. 

Mai rămâne de văzut şi ce vor spune orădenii, când, în sfârşit, vor fi întrebaţi dacă sunt sau nu de acord cu felul în care edilii văd lucrurile...


SE STRÂNG SEMNĂTURI
Petiţii împotriva proiectului

Imediat ce Consiliul Local a votat studiul de fezabilitate pentru investiţia din strada Libertăţii, orădenii s-au mobilizat să-şi arate nemulţumirea. Pe site-ul declic.ro a fost lansată o strângere de semnături împotriva proiectului, care până la finalul săptămânii trecute a strâns 545 de iscălituri. "Protestăm împotriva exproprierii şi demolării clădirilor din centrul istoric. Crearea acestei străzi este inutilă, investiţia are costuri mari şi afectează locuitorii, activitatea firmelor, cabinetelor medicale, cultelor religioase", a argumentat iniţiatorul, medicul ortoped Viorel Corbu, care are un cabinet medical într-una dintre casele ce ar putea fi demolate.

Şi fostul europarlamentar László Tőkés (foto), acum preşedinte al Consiliului Naţional Maghiar din Transilvania, strânge semnături. "Sperăm să oprim acest plan fără de minte care ne aduce aminte de metodele comunismului, când, fără consultare, fără consens al societăţii, s-au dărâmat atâtea şi atâtea case şi instituţii", a declarat politicianul. Şi petiţia iniţiată de el este înregistrată pe internet, pe site-ul petitieonline.ro, unde s-au adunat 955 de semnături.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
6 Comentarii
Masina ... de vot
In consiliul local si cel judetean cred ca este criteriu de intrare sa faci patrte din masina de vot al tampeniilor debitate de Bolojan si brelocul lui, Birta. De la bun inceput trebuia sa faca un plan, un studiu pentru a care este cea mai buna varianta practica, si nu teoretica sau varianta cea mai buna pentru buzunarul unora. @TanarSiNelinistit eu cred ca ideea teoretic e acceptabila, insa sunt cateva probleme: 1) PMO daca ar face asa ceva, cu siguranta ar taia randul de copaci dinspre strada; 2) la cate masini sunt parcate nici locurile actuale nu sunt suficiente, dar sa mai desfiintezi o buna parte din ele; 3) strada (Libertatii) e ingusta, are doar o singura banda, oricum o intorci tot nu ai avea spatiu suficient pentru doua benzi, chiar daca ai desfiinta locurile de parcare pe ambele parti. O solutie mai la indemana e sa schimbe sensul de circulatie pe strada Libertatii, iar Andrei Saguna cu circulatie pe ambele sensuri.
Postat 08 Decembrie 2021, 16:49 de JAM11
Tökös
E de rau cand isi baga nasul unde nu le fierbe oala specimene de teapa lui Tökös de la care nu putem astepta nimic bun!!
Postat 08 Decembrie 2021, 13:38 de AnaConda
ORADENILOR, TREZIREA !
Cand ai o strada atat de mare ca Andrei Saguna, care permite o strada cu dublu sens, trotuar si chiar o pista de biciclete, dar tu preferi sa faci un proiect idiot e grav. In loc sa reabilitezi frumos strada Andrei Saguna preferi sa arunci milioane de lei pentru a expropia si pentru a crea o strada. Nu inteleg ce logica poate avea acest proiect. Daca in acest caz unde exista o strada disponibila paralela cu strada pe care o propun cei din PMO se expropiaza, atunci in alte cazuri ce asteptari sa mai avem? Cu tot respectul, dar acest proiect arata incompetenta celor ramasi in Primarie dupa plecarea lui Bolojan. Acest proiect contureaza lipsa de respect, nepasarea si sfidarea oradenilor. In primul rand acest proiect e absurd, se pierd foarte multi bani, dar si da afara direct oradenii din casa. Primaria isi bate joc de un medic si de pacientii sai, dandu-l afara din cabinet. De la Primaria mult laudata si performanta s-a ajuns la o Primarie abuziva si necinstita, iar lucrul acesta se va vedea la urmatoarele votari. Sunt sigur ca oradenii isi vor spune parerea despre acest proiect idiot si nu vor permite sa se creeze un precedent.
Postat 08 Decembrie 2021, 13:37 de nufarul
O rezolvare mult mai simpla!
eu cred ca problema accesului dinspre Libertatii spre pasaj se poate face muuuuuult mai simplu - se renunta la parcarile de pe o parte a strazii [partea de linga parc sau cea de linga trotuar] si se face strada Libertatii cu dublu sens. si gata! simplu, ieftin, bun... nu mai darimam si nu mai suparam oamenii!!
Postat 08 Decembrie 2021, 10:12 de TanarSiNelinistit
"Trebuie să demonstreze că acele case care urmează a fi demolate nu au valoare şi că acea stradă are o utilitate care depăşeşte importanţa caselor existente", explică şefa Direcţiei pentru Cultură Bihor, Adriana Ruge.
Cum se demonstrează utilitatea, madam Ruge? Pe ce criterii, norme, reguli și standarde? Cum se măsoară oportunitatea și în ce constă valoarea? Bați câmpii, colega! Nu-i vorba de nicio valoare d.p.v. arhitectural și/sau istoric. Pentru că nicio expertiză nu va spune că "valoarea" celor 3 imobile depășește cele 24 milioane pe care i-ar pune la bătaie primăria. Dacă eu spun că aceste case valorează un miliard de euro, spre exemu ... tu nu ai cum să mă contrazici, pentru că nu ai norme comparative legale în acest sens. E vorba de cu totul altceva. Nu ai voie să deteriorezi configurația istorică și arhitecturală a unui areal urbanistic consacrat deja în plan locativ, ca să faci loc circulației unor autocare care ar traversa orașul vechi ca să ajungă pe aleea Ștrandului, în condițiile în care circulația autoturismelor se poate face lejer, cu marcaje corespunzătoare traseelor vizate, atât pe direcția de ieșire din str. Libertății cât și pe relația străzii A. Șaguna.
Postat 08 Decembrie 2021, 09:34 de KP
Nu segregarii! Nu László Tőkés!
Nu ne vindem tara ungurilor! Orice proiect sau idee sustinuta de László Tőkés este plina de venin si trebuie eradicata imediat! Toate propunerile acestui sarpe trebuie, la fel ca un cancer in organism, izolate si extirpate imediat din societatea oradeana!
Postat 08 Decembrie 2021, 08:24 de GigiSpaga
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6739 RON
  • 1 EUR = 4.9754 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON