URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
29 Decembrie 2022, 07:57

Hârtoape de Oradea: Locuitorii a peste 300 de străzi neasfaltate şi pline de gropi trăiesc un calvar la fiecare ploaie (FOTO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Cea mai performantă administraţie locală din România, care a pus în funcţiune cel mai modern CET pe gaz din ţară şi are în lucru, în fostul centru civic, cel mai complex sistem de pasaje subterane, se împiedică în... şanţuri şi gropi.

Locuitorii de pe 300 de străzi neasfaltate din Oradea se luptă cu hârtoapele şi noroaiele la orice ploaie. "Strada se umple de noroi. Cum şanţurile sunt înfundate, apa curge pe drum ca un pârâu", spune unul dintre locuitorii străzii Nicolae Beldiceanu. Iar străzile desfundate se întind până în buricul târgului...

"Nici pe sate nu vezi aşa ceva!"

De la venirea sezonului ploios aproape că nu este zi în care Primăria să nu primească măcar o reclamaţie de la orădenii revoltaţi de gropi şi noroaie. Aplicaţia Oradea City Report şi email-ul municipalităţii abundă în plângeri din toate cartierele. "Domnule primar, al câtelea Crăciun îl sărbătorim cu barca? Bine că pentru impozit suntem buni!", reclamă un orădean de pe strada Brumei (foto jos), din zona Ion Bogdan.

"Cu fiecare ploaie, strada se transformă în râu", transmite altul, de pe strada Macului din Oncea. "Strada Terra este impracticabilă. Pur şi simplu ne distrugem maşinile", se plânge şi un şofer din zona Calea Sântandreiului.

O reclamaţie similară are şi un orădean zona străzii Gheorghe Muşat, care spune că "strada este un dezastru" şi "gropile se adâncesc pe zi ce trece".

Reclamaţiile curg nu doar din cartierele mărginaşe precum Podgoria, Episcopia, Oncea ori din zonele de pe dealuri, ci şi din buricul târgului. "Asfaltul este plin de gropi şi crăpături. Nici nu zici că eşti în centrul oraşului", reclamă cineva din strada Cometei (foto jos).

La fel de supărat este un orădean de pe strada Chimiei, din proximitatea noilor dezvoltări imobiliare Oneştilor. "Atât poate Primăria? Să pietruiască tot la trei luni ca să arate tot aşa? Nici pe sate nu vezi aşa ceva!", răbufneşte reclamantul.

Fără asfalt

Adevărul este că, prinsă cu marile investiţii din oraş, conducerea Primăriei a scăpat din vedere tocmai nevoia elementară a orădenilor de a circula pe asfalt. Cel mai bun exemplu sunt cele 21 de artere delimitate de străzile Horea şi Armatei Române care vor rămâne neasfaltate până anul viitor, când se vor introduce şi reţelele de canalizare pluvială. "Dacă chem un taxi pe strada Ion Vidu, dispecera mă roagă frumos să merg până în strada Evreilor Deportaţi, că maşina nu va intra în noroi", spune o orădeancă.

Taximetriştii sunt la fel de supăraţi. "Dacă acuma ai spălat maşina, după o cursă în Podgoria sau pe dealurile Oradiei poţi s-o speli înapoi. Nu poţi să ceri tarif mai mare fiindcă speli maşina, dar nici nu poţi refuza clientul care ţi-a urcat în maşină", spune directorul Camerei Taximetriştilor Bihor, Iosif Rad.

consilierul local Liviu Sabău Popa (PSD)De altfel unele străzi de pe dealuri sunt nu doar pline de gropi şi noroi, ci şi periculoase. "Aşa ceva nu e normal. La trei minute de mers de la aquaparkul Nymphaea, cum urci pe deal, parcă nici n-ai fi în Oradea. Strada Cantonului, de exemplu, nici măcar nu are parapet! Mergi prin noroaie şi brusc îţi apare în faţă o prăpastie de 20-30 metri", reclamă consilierul local Liviu Sabău Popa (PSD) (foto).

A fost Oncea, se pregăteşte Grigorescu

Florin Birta, primar OradeaPrimarul Florin Birta (foto) recunoaşte că municipalitatea mai are de lucru la drumuri. "Am asfaltat străzile din Oncea veche şi se lucrează în cartierul Tineretului. Începând din 2023 vom intra în Grigorescu, iar din 2024 în Podgoria", spune Birta.

Direcţia Tehnică a Primăriei avea săptămâna trecută o listă cu 121 de străzi în curs de realizare a expertizei geotehnice şi a studiului de fezabilitate sau în pregătirea licitaţiei. "Dacă anul acesta am avut lucrări de circa 100 milioane lei, pentru anul viitor ne-am programat investiţii de 250 milioane lei", spune directorul Sebastian Marchiş.

La fel, directorul îşi doreşte pentru anul viitor majorarea cu 50% a bugetului pentru repararea străzilor. "Ca să putem face faţă situaţiei, vrem să majorăm bugetul pentru reparaţii de străzi de la 30 milioane lei la 45 milioane lei", spune Marchiş.

Termen: anul 2026!

Priorităţile pentru 2023 vor fi bătute în cuie săptămâna aceasta. "Vom ieşi în teren între sărbători pentru a vedea în ce mod putem interveni pe strada Chimiei. Mi-aş dori să fie nu doar reparată, ci modernizată, să o scoatem la licitaţie, iar în şase luni să ne apucăm de treabă", spune directorul Sebastian Marchiş.

Aceeaşi soluţie va fi aplicată şi în cazul străzii Cometei din centru. "Am stabilit deja că va fi modernizată odată cu strada Dunării din vecinătate. Totul este ca până atunci să fie înlocuite reţelele de termoficare", zice acesta.

La fel, strada Meşteşugarilor, plină cu denivelări, ar urma să intre în lucru în primăvară, iar pentru strada Evreilor Deportaţi va fi găsită o soluţie până la închiderea şantierelor din pieţele Cetate şi Emanuil Gojdu.

În ce priveşte străzile de pe dealuri, Direcţia Tehnică se pregăteşte să comande studiile de fezabilitate, premergătoare scoaterii la licitaţie a execuţiei lucrărilor.

Pe lista de aşteptare figurează zeci de artere, începând cu Nicolae Beldiceanu, Piatra Craiului, Sofiei, Atacului, Cantonului, Livezilor, de unde Primăria primeşte cele mai multe reclamaţii. "Cel târziu în 2026 ar trebui ca toate cele 300 de străzi neasfaltate din Oradea să fie modernizate", spune Marchiş. Termenul, extrem de ambiţios pentru Primărie, este însă cât se poate de lung pentru orădenii de rând. Mai ales când se luptă cu noroaiele...

DIN GROAPĂ-N GROAPĂ. Strada Veteranilor este una dintre cele mai sparte străzi din Oradea...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
14 Comentarii
KP aka mama Omida aka CrisDumi
Noi vedem buna guvernare a lui Bolojan&Co, spre exemplu in 2008 mai erau 10 străzi neasfaltate in centru, Iosia avea 70% din străzi neasfaltate, Eminescu nimic, Episcopia 3 străzi asfaltate, Grigorescu nimic, pe deal doar câteva, Oncea pauză. Acum toate astea sunt 95 sau 100% asfaltate probabil mai Grigorescu 60%. Tot mai stim ca in 2008 Oradea avea mai putine străzi, și dacă nu erau noile cartiere Oradea avea toate strazile asfaltate. Tot in 2008 strazile asfaltate erau sub orice critică, acum sunt decente, ce e adevarat ca sensurile giratorii la ieșirile din oraș sunt varză pline de denivelări.
Postat 30 Decembrie 2022, 00:00 de Sandu2100
Florin Birta, primar OradeaPrimarul Florin Birta (foto) recunoaşte că municipalitatea mai are de lucru la drumuri.
Prin urmare, pe durata lucrarilor, pina la finalizarea lor, ati putea sta cu chirie pe o strada asfaltata. Chiar asa, Prima residence ar putea fi o (promă) optiune. Plus avantajul de a nu fi expropriat, doar deportat... Sau ati vrea sa sistam tunelurile si pasajele si sa ne apicam de asfaltat periferii. Punem carul inaintea boilor?
Postat 29 Decembrie 2022, 19:56 de excalibur
Aceasta e "buna guvernare" a PNL Bihor de peste 12,5 ani încoace ...
... sub înțeleapta conducere a clanului Bolojan&Co. căruia îi zboară mintea la proiecte hazardate cum ar fi Oradea Air ori a lungului șir de pasaje și subpasaje ce vor brăzda urbea de pe Criș, dar care nu e în stare nici măcar să astupe niște gropi pe aproape jumătate din străzile orașului și să asigure o infrastructură funcțională la nivelul secolului XXI. Vai de mintea lor, de "neterminați" care pun întotdeauna carul înaintea boilor, pentru că din niște copii care băteau o minge pe uliță până nu demult, au ajuns niște "domni cu sula-n straiță" pe marginea asfaltului.
Postat 29 Decembrie 2022, 19:38 de KP
adi13
Cate case a dărâmat Bolojan pt Prima?? Acum 4 ani primăria a promis ca pana in 2026 toate străzile vor fi asfaltate, nu pana in 2024 cu sustii tu.
Postat 29 Decembrie 2022, 18:16 de Sandu2100
Avem parcari de inchiriat prin oras ptr tiruri ondependente?
Ultima poza cu “strada Veteranilor este una dintre cele mai sparte străzi din Oradea”, cred ca si tirurile alea nu ajuta. Inteleg ca mici intreprinzatori au de lucru si respect ptr munca celor din logistica, dar nici daca a fi asfaltata nu cred ca ar rezista prea mult timp sib trafic greu
Postat 29 Decembrie 2022, 16:56 de unu
Ultima poza cu “strada Veteranilor este una dintre cele mai sparte străzi din Oradea”, cred ca si tirurile alea nu ajuta. Inteleg ca mici intreprinzatori au de lucru si respect ptr munca celor din logistica, dar nici daca a fi asfaltata nu cred ca ar rezi
Inteleg ca e prioritara zona mai centrala, mai densa (Grigorescu), sau mai veche (Podgoria), dar dupa cum zic comentatorii de mai jos, opozitia ar putea sta cu ochii pe primisiunile primariei in ce ordine asumata se repara strazile, ca sa se tina de cuvant, si sa nu bage altele apoi inaintea celor promise. Apoi uite ca PSD are dreptate ci asta: nu cer ca strada de pe deal cu 2 case la un kilometru de drum sa fie prioritara, dar niste minime standarde de siguranta si parapeti, indicatoare, etc nu trebuie sa fie prea scump… “Strada Cantonului, de exemplu, nici măcar nu are parapet! Mergi prin noroaie şi brusc îţi apare în faţă o prăpastie de 20-30 metri", reclamă consilierul local Liviu Sabău Popa (PSD)
Postat 29 Decembrie 2022, 16:54 de unu
Pt Tigru
Pai pt Prima, primaria demoleaza case, pe banii primariei, pune teren la dispozitie gratis, trage utilitati pe gratis. Bolojan e sluga lui Kopany. Restul dezvoltatorilor trebuie sa cumpere teren, sa cheltuie banii cu utilitatile. Acum vreo 7 ani promitea primaria ca prin 2024 vor fi toate strazile asfaltate in oras. Si de 10 ani tot 300 de strazi mai trebuie asfalte, iar restul de 700 asfaltate aproape toate sunt denivelate, canale de iti rupi masina si asfalt ca si acum 100 de ani, de liniile de tramvai nu mai zic nimic cum arata pe unde sunt suprapuse cu soseaua.
Postat 29 Decembrie 2022, 16:39 de adi13
Povesti
Uite un articol de prin 2020 unde se promitea asfalt pe Ioan Ciordas si nimic nici in ziua de azi,mai unpic si se face 3 ani.Bine ca se face in Oncea si Grigorescu ca tare ne incalzeste pe noi,si noroc ca s-a marit impozitele si suntem in zona B. https://www.bihon.ro/stirile-judetului-bihor/modernizari-de-strazi-in-nufarul-cantemir-2342209/
Postat 29 Decembrie 2022, 14:33 de Phonyx
Stati oleaca...
Cum sa asfalteze primaria strazile oamenilor? Asteapta pe raita si suita sa-si traga apa si canalizarea prima data, nu? Sau riveranii sa puna mina de la mina... de gaz nu mai poate fi vorba , suntem tara(oras) de tranzit
Postat 29 Decembrie 2022, 10:12 de excalibur
Normal că Grigorescu e o prioritate.
Contează și cine stă pe acolo, se știe de mult asta. S-a mai promis în urmă cu câțiva ani. Au mai fost și documente. Și tot fără asfalt am rămas. E bun câte un articol da se putea întreba de ce nu au implementat proiectele confirmate pe hârtie în urmă cu câțiva ani. Că și când era Bolojan primar, el era vice, nu poate zice că era în opoziție. https://m.ebihoreanul.ro/stiri/primaria-oradea-are-in-plan-modernizarea-a-71-de-strazi-afla-care-sunt-acestea-162433.html
Postat 29 Decembrie 2022, 10:00 de Vio_427
primaria ca romanu'
Tu nu ai asfalt pe strazi, traim in noroaie si gropi dar tu construiesti retea de pasaje subterane in centru. Nici o diferenta intre oradeni si cei din huedin cu turnulete si aia traiesc in noroi dar au zeci de turnuleti la palat. Un clop traditional si o musteata ii mai lipseste tanarului primar ca exact ca aia proceseaza cu orasul.
Postat 29 Decembrie 2022, 09:58 de Traian
O tempora…
Era o vreme cand administratia prin vocea conducatorului suprem, se oferea sa introduca inclusiv utilitatile. O sustinere aproape neconditionata a dezvoltatorilor. In conditiile astea, cum sa te superi pe cei din urma. https://m.ebihoreanul.ro/stiri/dezbatere-publica-primaria-oradea-va-introduce-utilitatile-in-blocurile-noi-luand-la-schimb-parcarile-143377.html
Postat 29 Decembrie 2022, 09:25 de User anonimizat
“noi aducem infrastructura, dezvoltatorul construieste”
Strazile din jurul cvartalelor noi trebuia reabilitate inainte de constructia blocurilor, volumul de trafic/sarcina schimbandu-se radical.
Postat 29 Decembrie 2022, 08:36 de User anonimizat
Sa plateasca KOPANYI, daca e vorba de Blocuri PRIMA!
Bineînțeles, ieri scriau ziarele ca Raita trebuie sa isi traga apa pe banii lui la blocul construit in Nufaru. Astazi vedem blocurile PRIMA ale lui KOPANYI si ziarele cer ca drumul sa fie asfaltat de Primarie! Sa plateasca KOPANYI, nu orădenii sa ii finantam la KOPANYI afacerile pe care el incaseaza milioane de euro!
Postat 29 Decembrie 2022, 08:34 de Tigrul
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6085 RON
  • 1 EUR = 4.973 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON