Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, ori nu are habar despre ce vorbește, ori manipulează cu bună știință, din interes politic sau de altă natură.
O afirmație făcută de Grindeanu la Oradea, unde a fost prezent cu două săptămâni în urmă pentru a participa la alegerea conducerii PSD Bihor, se dovedește cu totul falsă, iar BIHOREANUL are dovada chiar de la o companie din subordinea ministrului.
„Astea de aici”
Prezent la Oradea vineri, 9 august, pentru a participa la Conferința Județeană a PSD Bihor prin care președintele interimar numit în luna ianuarie, Aurel Mohan, a fost votat în unanimitate pentru un mandat de patru ani, ministrul Transporturilor a susținut că lucrările de electrificare a căii ferate între Episcopia Bihor și Cluj Napoca, în valoare de 2 miliarde de euro și divizate în patru loturi, decurg cel mai bine în județul Bihor.
„Pe cele patru loturi finanțate prin PNRR, pentru că este important să spunem asta, cele care merg cel mai cel mai bine sunt astea de aici, de la dumneavoastră din județ. Se intră în faza efectiv de execuție”, a declarat Sorin Grindeanu, răspunzând unei întrebări a BIHOREANULUI privind evoluția șantierului, în condițiile în care CFR a făcut ultimele informări publice în primăvară.
2% și 3%, mai mari decât 8% și 15%?
Surse cu experiență în domeniul infrastructurii au sesizat BIHOREANULUI, însă, că declarația făcută la Oradea de ministrul Transporturilor este totalmente falsă, astfel că redacția a verificat-o, trimițând Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA o solicitare de a comunica stadiul execuției pe fiecare dintre cele patru tronsoane ale șantierului pentru modernizarea și electrificarea căii ferate Episcopia Bihor – Cluj Napoca. Iar răspunsul oficial al companiei este cât se poate de lămuritor.
Astfel, conform CFR SA, pe lotul Cluj Napoca – Aghireș (lotul 1), pe teritoriul județului Cluj, lucrările au fost începute în data de 06.03.2024 și au fost executate în procent de 8%. Pentru acest tronson, termenul estimat pentru finalizarea lucrărilor este luna iulie 2026, executantul fiind asocierea dintre firmele RailWorks, Alstom Transport și Arcada Company, iar valoarea contractului este de 1,611,475,802.43 lei fără TVA.
Pe lotul Aghireș – Poieni (lotul 2), tot pe teritoriul județului Cluj, CFR arată că „lucrările au fost începute în data de 20.10.2023 și au fost executate în procent de 15%”. Ele sunt executate de asocierea formată din aceleași firme, termenul estimat pentru finalizare fiind tot luna iulie 2026, iar valoarea contractului este de 1,535,202,975.30 lei fără TVA.
În ce privește lotul Poieni – Aleșd (lotul 3), parte pe teritoriul județului Cluj, parte pe al județului Bihor, „lucrările au fost începute în data de 09.08.2024 și au fost executate în procent de 2%”, a transmis CFR. Termenul estimat pentru finalizare este luna iulie 2026, iar executantul lucrării este o asociere formată din firmele FCC Construccion și Gulemark-CNN, contra sumei de 2,117,167,899.08 lei fără TVA.
În sfârșit, CFR arată că pe lotul Aleșd – frontieră Ungaria (lotul 4), integral pe teritoriul județului Bihor, „lucrările au fost începute în data de 11.06.2024 cu lucrări de demontare suprastructură CF, iar din data de 09.08.2024 a fost dat ordinul de execuție conform Proiect Tehnic și au fost executate în procent de 3%”. Și pentru acest lot, termenul estimat pentru finalizare este luna iulie 2026, executantul lucrării fiind asocierea formată din firmele Webuild SPA, Impresa Pizzarotti & CSpA și Salcef SPA, iar valoarea contractului este de 2,416,850,365.99 lei fără TVA.
Prin urmare, datele furnizate oficial de CFR SA contrazic flagrant declarația ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Un proiect de miliarde
Reabilitarea și electrificarea liniei de cale ferată Cluj Napoca - Episcopia Bihor, inclusiv dublarea liniei pe o lungime de circa 14,8 km, este un proiect inclus în anul 2017 în Masterplanul General de Transport al României, pentru care autoritățile de la București au obținut în 2021 finanțare europeană prin PNRR. Valoarea totală a investiției este de 7,66 miliarde lei, plus TVA.
Ea este structurată pe 4 loturi delimitate geografic, dintre care două (Poieni - Aleșd, Aleșd - frontieră) sunt pe raza județului Bihor.
Valoarea totală a acestei investiții este de 7,66 miliarde lei, fără TVA, iar finalizarea celor 4 contracte este estimată pentru perioada 2026/2027.
Scopul proiectului este în principal creșterea vitezei de deplasare a trenurilor până la 160 km/h, așa încât distanța între Cluj și frontiera cu Ungaria să fie parcursă în 2 ore și 14 minute. De asemenea, proiectul prevede și modernizarea tuturor celor 43 de stații, halte și puncte de oprire de pe traseu.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.