URMĂREȘTE-NE PE
MIERCURI, 09 OCTOMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Cred că mai toată lumea a auzit de concitadinul nostru George Haber, ajuns în Sillicon Valley, unde a făcut o frumoasă carieră în IT. De câte ori are ocazia, vine în țara natală și deapănă, cu mult umor și competență, experiențele fascinante acumulate într-o viață de om. Așa a făcut și săptămâna trecută, când la IQ Digital Oradea Summit, o manifestare de mare calitate, ne-a povestit despre planurile sale de viitor.
Zic şi eu
Adrian Cris
Cam așa se jură un personaj dintre cele care, la ordinul încă președintelui Iohannis, au făcut posibilă coaliția PSD-PNL. Nu se numește Gâgă, ci Rareș Bogdan. „Guvernăm împreună, dar nu participăm la treburile coaliției, nu mai există colaborare între noi și PSD”, zicea acesta joia trecută.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Cu cine vă gândiți să votați pentru funcția de președinte al României dintre numeroșii candidați?











De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În sistemul de drept românesc, așa cum arătam săptămâna trecută, accesul la justiție, cu unele excepții, nu este gratuit. Pentru a ajunge să îți expui pretențiile în fața unui judecător, în prealabil trebuie să bagi, mai mult sau mai puțin, mâna în buzunar.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
19 Septembrie 2024, 16:03

Fabrica Nokian Tyres de la Oradea a fost inaugurată, investiția se ridică la 650 milioane de euro: „Aveam nevoie de un partener și l-am găsit la Oradea” (FOTO/VIDEO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Compania finlandeză de anvelope Nokian Tyres a inaugurat joi fabrica din Oradea, pentru care investiția totală asumată a fost de 650 milioane de euro, în prezența unei suite de invitați, printre care ministra Muncii, Simona Bucura-Oprescu. Fabrica ridicată începând din mai 2023 în zona fostului CET II este prima și singura din lume care nu va avea deloc emisii de dioxid de carbon în urma producției. În discursul său, Ilie Bolojan și-a arătat admirația pentru eficiența finlandezilor de la Nokian, care au ridicat mega-fabrica în doar 15 luni.

„Foarte mândri” de fabrica de la Oradea

Evenimentul de inaugurare, cu circa 200 de invitați, a debutat cu o serie de discursuri rostite de conducătorii companiei finlandeze, dar și de reprezentanți ai Guvernului și ai autorităților locale, care au concurat pentru a-i atrage în Oradea pe investitori.

Oaspeții au fost așteptați cu muzică live, interpretată de o formație, într-o încăpere de mari dimensiuni din fabrică. Tot acolo, au putut urmări clipuri video despre istoria Nokian Tyres și despre construcția fabricii din Oradea într-un timp record de 15 luni.

„Suntem în pragul unei noi ere pentru Nokian Tyres. Călătoria a început în urmă cu doi ani, am căutat în toată Europa și am evaluat peste 40 de locații unde să punem prima fabrică de anvelope cu emisii zero de CO2 din lume. Aveam nevoie de mai mult decât un loc, aveam nevoie de un partener, și l-am găsit la Oradea”, a spus, în deschidere, Jukka Hienoen, președintele Consiliului de Administrație al Nokian Tyres. 

Președintele CA-ului a spus că fabrica de la Oradea - deja funcțională - va produce 6 milioane de anvelope pe an și, astfel, le va „consolida semnificativ poziția pe piața din Europa Centrală”.

Atât el, cât și CEO-ul Nokian, Jukka Moisio (foto), au transmis că sunt „foarte mândri” să prezinte publicului „prima fabrică de anvelope cu emisii zero de CO2 din lume”. CEO-ul a subliniat, de asemenea, că inaugurarea se petrece la aniversarea a 90 de ani de la o invenție emblematică a companiei finlandeze: anvelopele de iarnă.

Cu panglică verde

Invitat la eveniment, premierul României, Marcel Ciolacu, nu a putut fi prezent, însă a transmis un mesaj prin consilierul de stat Florin Spătaru. Prim-ministrul a transmis că și-ar fi dorit să fie în Oradea, dar a trebuit să participe la ședința CSAT, așadar va vizita Nokian în următoarele zile.

Printre altele, în mesajul său, Ciolacu a lăudat modelul de succes de la Oradea, care a reușit să atragă investiția, prin faptul că are infrastructură modernă și forță de muncă calificată.

Guvernul a anunțat ulterior că premierul Marcel Ciolacu va vizita fabrica Nokian Tyres chiar în prima parte a zilei de vineri, 20 septembrie. În aceeași zi el va avea întâlniri în Oradea cu reprezentanți ai mediului de afaceri. 

Pe de altă parte, ministra Muncii, Simona Bucura-Oprescu (foto), a lăudat Nokian și a punctat în discursul său că fabrica va crea circa 550 de locuri de muncă și oportunități de dezvoltare. Ea a subliniat că relocarea fabricii Nokian din Rusia în Oradea „confirmă faptul că România devine un hub economic important”.

Simona Bucura-Oprescu a afirmat că 28% din PIB-ul României este asigurat de fabrici din industria auto, iar 250.000 de oameni lucrează în domeniu. 

Aplaudat de cei prezenți, președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, le-a mulțumit celor din conducerea Nokian că au ales să vină la Oradea și, totodată, Guvernului României fiindcă a decis să acorde investitorilor finlandezi un ajutor de stat de 99,5 milioane de euro. 

În discursul său, Ilie Bolojan și-a exprimat admirația și pentru eficiența în construcții dovedită de investitorii finlandezi. „Știu ce înseamnă să construiești, dar, când vezi că s-au ridicat într-un timp așa de scurt pe 10 hectare aceste construcții, înțelegi ce înseamnă, cu adevărat, planificare, execuție și tehnologie. Mi-aș fi dorit și eu să avem un manager de proiect care să ducă asemenea investiții”, a spus președintele CJ Bihor. 

La deschiderea fabricii, a luat cuvântul și ambasadoarea Finlandei în România, Leena Liukkonen. La eveniment au mai participat, printre mulți alții, prefectul județului Bihor, Marcel Dragoș, primarul Oradiei, Florin Birta, și mulți alții.

Liderii Nokian și o parte din oficialitățile prezente - inclusiv Simona Bucura-Oprescu și Ilie Bolojan - au tăiat apoi o panglică verde, pentru a simboliza inaugurarea fabricii cu emisii zero de dioxid de carbon de la Oradea. 

Cei prezenți au fost invitați apoi pe rând, în grupuri, să viziteze mai multe zone ale fabricii deja funcționale. 

Producție nepoluantă și automatizată...

Cea de-a treia fabrică deținută de Nokian Tyres, dispusă pe un amplasament de 54 de hectare din zona fostului CET II din strada Ogorului, are o suprafață construită de 10 hectare.

„Electricitatea utilizată în fabrica de la Oradea este, în totalitate, fără emisii de carbon. O parte din electricitate este generată de unitățile solare instalate la fața locului”, a declarat cu ocazia inaugurării Adrian Kaczmarczyk, vicepreședinte senior pentru Excelență Operațională la Nokian Tyres.

Aburul folosit pentru vulcanizarea camerelor este generat de boilere electrice inovatoare care folosesc electricitate fără emisii de carbon.

De altfel, cu ocazia vizitei celei mai moderne fabrici Nokian Tyres, oaspeții au putut constata singuri că în incinta spațiilor de producție nu este fum, praf, aburi și niciun fel de miros. Halele imense sunt ocupate cu utilaje automatizate care lucrează non-stop sub supravegherea angajaților.

Spre exemplu, în zona de construcție ca camerei, procesul este 100% automatizat, iar componentele anvelopei sunt asamblate de utilaje în doar 45 de secunde. Trei utilaje sunt deservite de un singur angajat care le inspectează și le alimentează cu materie primă, periodic.

... încă în teste

În zona finală, 65 de anvelope sunt testate simultan. „Cauciucurile sunt testate de două ori. Prima dată de un operator, care verifică din 100 de potențiale defecte, iar apoi de către testerul de uniformitate, care analizează geometria anvelopei, proprietățile acesteia, modul de rotire”, a explicat un angajat pentru BIHOREANUL.

Cele 6 stații de testare sunt deservite de 12 oameni în fiecare schimb. Aceștia se rotesc pe stațiile de lucru tot la 30 de minute, pentru a-și păstra atenția trează și acuitatea simțurilor.

În ciuda rigurozității procesului de fabricație, anvelopele produse în această perioadă la Oradea nu vor ajunge niciodată pe piață. Produsele finite, odată testate, sunt trimise în Finlanda pentru a fi verificate, după care sunt distruse și reciclate. „Scopul este să ne asigurăm că producem anvelope de cea mai bună calitate”, a explicat un operator.

Producția „de serie” a fabricii de la Oradea va începe din ianuarie 2025. În primul an ar urma să fie produse circa un 1 milion de anvelope urmând ca, treptat, numărul acestora să crească până la atingerea capacității de 6 milioane de anvelope pe an.

Fabrica va avea, până la urmă, circa 500 de angajați. Procesul de recrutare a început anul trecut, până la sfârșitul anului 2024 se așteaptă ca numărul angajaților să ajungă la 300, iar angajările să continue în 2025.

Cu ajutor de stat 

După cum se știe, Guvernul României a obținut undă verde de la Comisia Europeană pentru a acorda Nokian Tyres un ajutor de stat în valoare de 99,5 milioane de euro. 

„Ajutorul va sprijini înființarea în Oradea a unei noi fabrici cu zero emisii de dioxid de carbon, destinate producției de anvelope pentru autoturisme. Măsura va contribui la obiectivele strategice ale UE legate de crearea de locuri de muncă, dezvoltarea regională și tranziția verde a economiei regionale”, transmiteau reprezentanții Comisiei Europene pe această temă. 

Valoarea investiției se ridică la 650 milioane de euro.

Deși inaugurarea oficială are loc joi, prima anvelopă marca Nokian a fost produsă la Oradea pe 1 iulie, fiind vorba despre modelul Snowproof 2, un simbol al aniversării a 90 de ani de la invenția anvelopelor de iarnă. 

Inițial a fost formată o echipă de lansare, cu 60 de specialiști - conduși de Susanna Tusa, director general al Nokian Tyres Romania –, care au fost pregătiți în Finlanda și care coordonează creșterea capacității de producție.

Etapele de construcție a fabricii Nokian din Oradea:

Fabrica Nokian Tyres de la Oradea va produce anvelope, de iarnă, de vară şi all season, premium, atât pentru autoturisme şi SUV-uri, cât şi de dimensiuni mari. Anvelopele produse în Oradea vor fi vândute mai ales în Europa centrală, „grație localizării strategice, în proximitatea clienților din această regiune”, după cum au transmis reprezentanții companiei. 

Nokian Tyres s-a retras din Rusia după izbucnirea războiului în Ucraina și avea nevoie urgentă de găsirea unui nou loc de producție. Finlandezii au ales Oradea dintre mai multe orașe europene, obținând și promisiunea sprijinului din partea Guvernului României. 

În mai 2023, la punerea pietrei de temelie, CEO-ul Jukka Moisio a declarat că, în procesul de selecție al unui nou oraș gazdă, Oradea s-a dovedit a fi „locul perfect”. Jukka Hienoen, președintele CA, spunea tot atunci că a contat „disponibilitatea forţei de muncă calificate, avantajele logistice, locaţia optimă, mediul de afaceri stabil, accesul la surse de energie şi linii de cale ferată”. 

Hotnews.ro scrie că au cântărit în alegerea noului loc de producție forța de muncă mai ieftină, dar și autostrăzile existente către Europa centrală și faptul că Oradea se află la drum de maximum o zi față de destinațiile principale de export din Europa centrală, asta însemnând că majoritatea anvelopelor vor ajunge să fie vândute la cel mult 1.000 km depărtare. A contat, de asemenea, și faptul că există cale ferată modernă către Europa Centrală, via Ungaria și Austria. 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
13 Comentarii
KP
Dar ești tu specialistă se ne spui asta???
Postat 20 Septembrie 2024, 22:21 de Sandu2100
Nu există industrii complet ecologice pe planeta asta.
Finlandezul bate câmpii, crezând că poate vinde gogoși oricui. Singur recunoaște că aburul utilizat în procesul fabricației se produce cu boilere electrice. Or, după cum se știe aproape 80% din producția energiei electrice, la nivel mondial, se bazează pe exploatarea resurselor fosile clasice. În privința investiției de 650 milioane de Euro vedem altă gogoașă, plătită la greu de contribuabilii europeni și români, în contextul în care halele au fost ridicate la costuri minime acoperite intergral de Statul Român, iar utilajele și dotările provin de la fabrica dezafectată din Rusia. Așa că, nu-i mare diferență între Nokian de azi și Danubiana de ieri, pe care același stat românesc a îngropat-o.
Postat 20 Septembrie 2024, 21:31 de KP
Statul român..
La străinezi le dă statul 100 milioane de euro, dar pe țărani îi plina 5 ani cu proiecte de 15.000 din cate rămân cel mult cu 10.000. La start-up- uri da 40.000 cu câțiva angajați cu carte de munca și cu birocrație cat cuprinde etc. Ăștia cu 650 milioane angajeaza de abia 500. Doar la Stei lucrau mai demult câteva mii bune de angajați. Dacă dădea 100 milioane la români câte afaceri pornea. Au depus proiect finlandezi să primească banii ăștia sau au fost doar așa moca, pe "legislație"?
Postat 20 Septembrie 2024, 17:41 de georgemarian
dah
si ashea am uitat sa ziceam ca au venit pentru ca legislatie proasta/slaba a mediului si ominii localnici sunt sensibili la intins mana sa nu se uite nimeni acuma cum se ridica norisorii de microparticule polimerice spre zonele adiacente raza efectiva 5km , hai baftalone!
Postat 20 Septembrie 2024, 17:02 de User anonimizat
deci
realitatea arata cacam ashea, practic din suma s-a cheltuit pana in faza asta nu mai mult de 10% , si aia pentru ca s-au dat banile la cel mai mare posesor de mp de hala de inchiriat din ro , care e o firma cu sediul la Bruxel , si ideea e ca directorii romales au la liber de dat/subinchiriat parandarat la chiriashi , totul frumos si legal , ashea grantul EU se va termina in 8 ani , timp in care banile aia or sa se intoarca la alte situri ale lui Nokian indirect , si aia o sa fie la situl din tara mamica , adica start mumule la statucu romales pentru ca din aia se vor consuma primii , prin prezenta unui baietash CFO care uzual recomandat de la bucurestile de bardidu, dupe care firmele furnizoare mai toate de prin west , doar HR local ca sa hangajeze localnic bun si eftin.
Postat 20 Septembrie 2024, 16:59 de User anonimizat
"Aveam nevoie de un partener si l-am găsit la Oradea"
Bla,bla,bla...aveați nevoie de mână de lucru ieftină şi ați găsit-o la Oradea.
Postat 19 Septembrie 2024, 22:34 de Maikeltroll
.
Si astia angajeaza "colegi" cu studii superioare pentru 5000 lei brut?
Postat 19 Septembrie 2024, 20:05 de scorilo
Chimie
In procesul de fabricatie al anvelopelor, printre cele peste 140 de substante cancerigene, emisiile de CO2 sunt ultima grija. ????
Postat 19 Septembrie 2024, 19:30 de huplea
investitie buna
orice investitie care o recuperezi in 7 ani inseamna ca ti-a adus un profit de 12% pe an. Nici o banca nu iti da dobanda atat de mare. Daca recuperezi investitia mai devreme de 7 ani, esti si mai castigat!
Postat 19 Septembrie 2024, 18:53 de unu
28% din PIB vine de la industria auto. Si nu doar in Romania ci in mai toata uniunea, si la germani si la unguri
si ce face UE cu chinezii? inca le transfera gratis know-how si deschide fabrici in joint-venture cu 49% actionariat occidental si 51% cu firmele lor de stat? importa Dacii Spring facute in china la care le da subventii din bani publici cat valoarea masinii (de parca ar fi romaneasca cica, cand defapt muncitorii care iau salar sunt chinezii, statul care impoziteaza e guvernul China, si profitul merge la Dongfeng Motor Corporation. Ne semnam sentinta la spanzuratoare cu politici care incetinesc inovatia, IT, si taxeaza ca sa incurajeze economia "verde" importata de la competitorii asiatici. In 20 de ani mergem noi de emigranti din UE in China ptr salarii mai bune...daca ne primesc.
Postat 19 Septembrie 2024, 18:51 de unu
650 de milioane?
Greu de crezut. Cu banii ăia făceai centrală nucleară. Nu se reflectă nici în materiale / manoperă / utilaje / dotări. Probabil cifre de propagandă ale companiilor private ca să arate cât de "mult" investesc ele în comunitatea locală. Este foarte bine că se fac investiții dar să nu ne lăudăm mințind. Minciuna este a firmelor private!
Postat 19 Septembrie 2024, 17:45 de georgemarian
Pentru Oradea câștigul este impozitul pe venitul salarial al angajaților.
Asta înseamnă că terenul oferit gratuit companiei se va recupera în 14 luni. Apoi vine surplusul. Pentru România înseamnă recuperarea subvenției în 6-7 ani, dacă profitul companiei nu se va externaliza.
Postat 19 Septembrie 2024, 17:27 de KP
In sfârșit îl văd pe Bolojan tăind PAMBLICA
Dar nu drumuri si altechestii de propagandă, e o companie privată.
Postat 19 Septembrie 2024, 16:57 de Sandu2100
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.529 RON
  • 1 EUR = 4.9771 RON
  • 1 HUF = 0.0124 RON