De la venirea verii în Sînmartin nu mai există decât ore de vârf. Maşinile rulează doar bară la bară. Cele trei semafoare din centrul localităţii îngreunează şi mai mult traficul, dar trebuie ţinute în funcţiune. Ultima dată când au fost oprite s-a lăsat cu victime chiar pe trecerea de pietoni.
Iritat de ambuteiajele care îi îngreunează naveta, viceprimarul Oradiei, Florin Birta, domiciliat în comună, a şarjat usturător pe reţelele de socializare. "Primăria Oradea doreşte construirea unui drum nou de legătură între Oradea şi Băile Felix. Deşi în Sînmartin sunt din ce în ce mai multe accidente rutiere cu victime din cauza traficului intens, Primăria Sînmartin blochează în continuare acest drum", acuză Birta. BIHOREANUL a descoperit însă că lucrurile sunt mult mai nuanţate...
Drum nou
Statisticile sunt clare. 25.000 de navetişti iau cu asalt în fiecare dimineaţă intrările în oraş. Vara, traficul din Zona Metropolitană Oradea este suplimentat de turiştii care vin în Băile Felix, de românii care revin din străinătate şi de străinii care aleg vama Borş ca poartă de intrare şi ieşire în şi din ţară. Ca urmare, ambuteiajele obligă municipalitatea să construiască noi căi de acces, ZMO lucrând de trei ani la planurile pentru amenajarea a circa 19 kilometri de şosele de legătură cu comunele. Printre altele, acestea vizează prelungirea cu 2,8 kilometri a actualului drum expres, din Calea Bihorului până la giraţia din zona Real II, modernizarea celor 5 kilometri ai vechiului drum militar dintre Apateu şi Cihei, ceea ce ar facilita accesul turiştilor dinspre Arad, şi amenajarea unei legături de 3,7 kilometri între oraş şi Săldăbagiu de Munte, în prelungirea străzii Izvorului, direct prin fostele ferme pomicole.
Cel mai importat proiect îl constituie însă amenajarea unui drum nou de 4 km între Oradea şi Sînmartin, ca alternativă la prea aglomeratul DN76.
"Nu văd care e ocolirea"
Potrivit planurilor ZMO, noua cale de acces ar urma să pornească din sensul giratoriu de lângă Praktiker, să continue paralel cu pârâul Peţa şi DN76 prin spatele fostului CET II, pentru a ieşi în Felix la rampa drumului spre Beiuş lângă pensiunea Noblesse.
Drumul va avea pistă pentru biciclete, un pod de traversare peste Peţa şi intrarea în Băile 1 Mai pe un viaduct lung de 72 metri, putând viabiliza terenurile din zonă prin punerea lor la dispoziţia unor noi dezvoltări urbanistice. Aprobat de Consiliul Local Oradea în decembrie 2015, proiectul s-a lovit de opoziţia patronilor de pensiuni din Băile 1 Mai, care au cerut revocarea Hotărârii. "Care este logica să avem acest drum paralel în zona turistică, unde omul caută liniştea? Gălăgia pe care o va face traficul ne va afecta pe toţi!", a protestat în numele hotelierilor proprietara pensiunii Iulia, Iulia Ardelean (foto).
De altfel aceştia au contestat proiectul şi în instanţă, dar au pierdut procesul. În schimb, l-au câştigat de partea lor pe primarul de Sînmartin, Cristian Laza, ales vara trecută. "Am toată disponibilitatea pentru construirea unui drum ocolitor, dar nu afectând 13 pensiuni. Eu nu văd care e ocolirea dacă şoseaua străbate Băile 1 Mai şi iese în centrul Băilor Felix", zice acesta, convins că noul drum va încurca şi mai mult circulaţia. "Drumul ar intra în DN76 la poalele dealului ce duce la Spitalul de Recuperare printr-un sens giratoriu deşi la nici o sută de metri mai spre oraş a fost deja proiectat şi va fi amenajat un alt sens giratoriu, în zona sediului Poliţiei Felix", zice Laza.
Trei variante la schimb
Hotărât să respingă proiectul municipalităţii, edilul de Sînmartin a înaintat ZMO propriile propuneri de drumuri ocolitoare. "Ca să nu mai dea cu noroi în mine, că mă opun dezvoltării, am trimis ZMO, nu una, ci trei propuneri, fiecare mai bună decât cea în discuţie", zice Laza.
Conform spuselor sale, prima variantă ar consta în amenajarea unui drum pornind tot din zona Praktiker, dar ocolind peste câmpuri prin Haieu pentru a da în DN76 cu sens giratoriu la ieşirea din Felix spre Beiuş, la intersecţia drumului de Cordău. A doua variantă ar fi amenajarea unui drum pornind din centura Oradiei din zona cimitirului municipal, spre Cihei, cu ocolirea staţiunii prin Cordău şi ieşire pe DN76 în zona benzinăriei USA Oil.
În ambele cazuri, spune Laza, drumurile ar trece peste terenuri agricole, mult mai ieftin de expropriat, şi ar viabiliza, la fel ca în propunerea municipalităţii, hectare întregi de câmpuri.
Centură pentru doi
A treia propunere a edilului din Sînmartin e şi cea mai ambiţioasă: construirea unei centuri pe structura unui drum deja existent între fostul CET II prin Felcheriu şi Sintelec cu ieşire la DN76 în zona troiţei din Hidişelul de Jos. "E un traseu mai lung, dar contribuţia locală pe astfel de proiecte este de 2% şi eu zic că merită. Marele avantaj e că ar fluidiza circulaţia inclusiv în Oşorhei, care s-ar lega de noul drum prin Felcheriu", zice Laza.
Proiectul e susţinut şi de primarul din Oşorhei, Ioan Pop (foto). "Ideea cu legătura între Oşorhei şi Hidişel este veche de peste cinci ani. Consiliul Local a şi hotărât să predea drumul Consiliului Judeţean pentru a-l moderniza", spune Pop. Proiectul zace la sertar deşi drumul ar putea servi atât celor două comune, cât şi municipiului. Materializarea ar însemna documentaţii laborioase derulate în paralel de toate cele trei unităţi administrativ-teritoriale, iar municipiul, singurul care are resursele financiare necesare, nu e dispus să-l susţină. Cea mai bună dovadă e faptul că deşi viceprimarul de Oradea Florin Birta a convenit în ultima lună de mai multe ori să se întâlnească în teren cu primarul de Sînmartin pentru a alege cea mai bună soluţie, întâlnirea nu a mai avut loc.
Ai plătit, gata!
De fapt, decizia a şi fost luată. Municipalitatea susţine soluţia drumului paralel actualei şosele şi nu acceptă variante. "Consiliul Local din Oradea şi cel din Sînmartin au hotărât deja construirea acelui drum, ZMO a plătit 20.000 euro pe un studiu de fezabilitate aflat în curs de finalizare, aşa că ori se materializează proiectul, ori renunţăm la el", spune Birta.
Viceprimarul de Oradea spune că ZMO nu va plăti alt SF pentru acelaşi obiectiv, deoarece "am avea probleme cu Curtea de Conturi, care ne-ar putea imputa costurile documentaţiei". Din perspectiva municipalităţii, aşadar, problema e închisă. "Dacă ţine neapărat, Primăria Sînmartin poate plăti alte studii, iar dacă vine cu soluţii mai bune le putem discuta", zice Birta. Iar în caz contrar, Oradea îşi va reseta priorităţile. "Dacă nu ajungem la înţelegere, ne vom concentra pe alte proiecte. Primăria Sîntandrei abia aşteaptă să găsim o soluţie pentru un drum ocolitor", zice Birta. Altfel spus, în problema drumului de Sînmartin municipalitatea merge pe varianta: "totul sau nimic". Ori cum vrea, ori deloc!
BLOCAT ÎN PROIECT
Drum închis
Reprezentanţii Asociaţiei ZMO afirmă că drumul peste câmpuri dorit de municipalitatea orădeană s-a gripat încă din fază incipientă din cauza întârzierii cu care Primăria Sînmartin a emis certificatul de urbanism aferent acestuia.
Directorul ZMO, Adrian Foghiş (foto) confirmă că pe de o parte primarul Cristian Laza a informat oficial asociaţia cu privire la cele trei alternative proprii la proiectul iniţial al Primăriei Oradea, la care aceasta nu vrea să renunţe. "Tot ce am reuşit până acum a fost închiderea studiului de fezabilitate pentru proiectul propus de Primăria Oradea. Pentru licitarea lucrărilor sunt necesare însă noi Hotărâri de Consiliu Local atât în oraş, cât şi în comună. Dacă vor fi adoptate vom căuta finanţare, dacă nu - nu", spune Foghiş. Iar sorţii, după cum se vede, înclină spre a doua variantă...
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.