URMĂREȘTE-NE PE
LUNI, 20 MAI 2019

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Cred că încorporarea Sânmartinului trebuia făcută în primul rând organic, natural, urmând ca oficial să aibă loc numai după ce toate condițiile ar fi fost îndeplinite. Bunăoară, acum Bolojan propune un sistem de transport în comun pentru întreaga Zonă Metropolitană. Iată un mod discret și eficient de a îngloba comunele limitrofe în corpul municipiului.
Zic şi eu
Adrian Cris
Anul trecut, tot la jumătatea lunii mai, vă împărtăşeam o "Poveste din Sicilia", cu un tânăr plecat din Găeşti, dar în continuare legat de ţară, inclusiv prin site-urile de ştiri, care zicea că nu s-ar întoarce. "Banii pe care voi îi primiţi acum sunt bani mincinoşi, n-o să vă ţină mult", zicea Ionuţ, mai lucid decât mulţi dintre cei de acasă, care începeau să guste majorările de salarii oferite bugetarilor.
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
La o primă analiză, bazată pe obida generală şi frustrările acumulate, motivele de a sta acasă par mai multe. Supărarea pe politicieni nu e o boală românească, funcţionează oriunde în lume. La noi pare mai aprigă din cauză că şi noi suntem mai aprigi la mânie. Pe lângă asta, mai ajută şi randamentul scăzut al clasei politice.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Pe 26 mai, veţi merge şi veţi vota şi la referendumul convocat de preşedintele României, pe tema interdicţiei graţierii şi amnistierii faptelor de corupţie şi a ordonanţelor de urgenţă pe tema justiţiei?





De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Iniţiativa de revizuire a Constituţiei în sensul interzicerii ocupării funcţilor publice de către persoane condamnate este constituţională. Recent, a fost publicată pe site-ul Curţii Constituţionale Decizia nr. 222 din 9 aprilie 2019 prin care Curtea Constituţională a stabilit că iniţiativa de revizuire a Constituţiei, iniţiată de un număr foarte mare de cetăţeni, este constituţională şi poate să îşi continue parcursul legislativ.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Deşi numărul cazurilor de cancer al stomacului sunt în continuă scădere, totuşi această boală rămâne încă o problemă, studiile epidemiologice sugerând că riscul de a face boala este mai mare la clasele sociale cu nivel socio-economic scăzut. Consumul îndelungat de alimente cu un conţinut mare de nitriţi (cum sunt cele uscate, sărate şi afumate) poate determina apariţia bolii, alături de acţiunea unor bacterii. 
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Din păcate, cinematografia şi oamenii neinformaţi perpetuează o serie de mituri care impun o stigmă asupra bolnavilor şi asupra celor cu afecţiuni psihice. Un schizofrenic este confundat des cu cei cu personalitate multiplă, cu criminalii în serie, cu cei malefici şi răi, gata de violenţe inimaginabile. Adevărul este, însă, altul...
14 Decembrie 2009, 17:47

Despre Preşedintele României (2)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Potrivit dispoziţiilor articolului 80 din Constituţia României "Preşedintele României reprezintă statul român şi este garantul independenţei naţionale, al unităţii şi al integrităţii teritoriale a ţării". De asemenea: "Preşedintele României veghează la respectarea Constituţiei şi la buna funcţionare a autorităţilor publice.

În acest scop, Preşedintele exercită funcţia de mediere între puterile statului, precum şi între stat şi societate" - am redat exact textul constituţional care reglementează rolul Preşedintelui României în regimul politic românesc.

Pentru a-şi exercita acest rol de garant al funcţionării statale şi de mediator între puterile statului, Preşedintele trebuie să-şi exercite prerogativele conferite de Constituţie. Aşa cum am arătat însă şi săptămâna trecută, atribuţiile preşedintelui nu sunt la fel de extinse ca ale altor preşedinţi aleşi în mod direct de popor (spre exemplu preşedintele francez sau cel american).

Astfel, Preşedintele României desemnează un candidat pentru funcţia de prim-ministru, dar guvernul va trebui investit de Parlament. Ca atare, Guvernul este investit şi va răspunde numai în faţa Parlamentului şi nu în faţa Preşedintelui.

De asemenea, Preşedintele nu va putea revoca primul-ministru (art. 107 alin. 2 din Constituţie). Acest articol a fost introdus în urma Revizuirii din 2003 pentru a clarifica anumite raporturi constituţionale - anterior acestei revizuiri primul-ministru de la acea vreme Radu Vasile fusese revocat de preşedintele Constantinescu în urma unei proceduri nu tocmai în acord cu spiritul constituţiei.

Ulterior Revizuirii din 2003, istoria recentă a consemnat o situaţie în care am avut un prim-ministru neagreat de preşedinte, prim-ministru care şi-a dus mandatul până la capăt, întrucât Constituţia nu mai permitea revocarea sa.

Spre deosebire de regimul politic românesc, în Statele Unite, Preşedintele este şi şeful Guvernului, deoarece regimul politic prezidenţial clasic consacrat de constituţia americană nu cunoaşte instituţia primului-ministru. Ca atare preşedintele american este capul puterii executive.

În Franţa, pe de altă parte, deşi există instituţia primului-ministru, preşedintele republicii conduce şedinţele guvernului francez, primul-ministru nefiind altceva decât un "ajutor" al preşedintelui. Ca atare preşedintele francez poate demite oricând primul-ministru fără a avea nevoie de un vot al parlamentului.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.2658 RON
  • 1 EUR = 4.7621 RON
  • 1 HUF = 0.0146 RON