Fosta a doua armată a țării, CFR-ul, a ajuns într-o stare jalnică. Firma e cu datorii uriașe la bugetul de stat, dar managerii prosperă și primesc bonusuri de performanță. Salariile s-au mărit simțitor la toate nivelurile, la fel cum a crescut și stratul de jeg pe garnituri. Locomotivele se aprind pe traseu, dar și pălinca în mecanicii de locomotive. Nașii se uită urât la tine dacă faci imprudența să cumperi bilet, iar întârzierile sunt atât de mari încât instituția pare că nu a ieșit din Evul Mediu.
Toate astea, în timp ce în Occident circulația cu trenul capătă avânt. Rețeaua de trenuri de mare viteză va ajunge nu peste mult timp la Praga, iar Budapesta, la rândul ei, visează să aibă parte de o asemenea minunăție tehnică. Până la urmă, pe distanțe relativ mici, cum sunt în România sau Ungaria, transportul pe calea ferată este foarte convenabil.
Nu mai stai cu orele prin aeroporturi să te caute la bagaje, bagaje care obicei se rătăcesc. După ce ai ajuns la destinație, nu trebuie să te complici cu alte mijloace de transport care să te aducă în buricul târgului și, mai ales, nu ești așa de vulnerabil la intemperii sau la starea de sănătate a piloților și a cărătorilor de bagaje.
Ungaria propune Uniunii Europene o linie de tren de mare viteză care să lege Budapesta de București. Adevărul e că pe ei îi interesează mai mult să lege zonele locuite de maghiarii din România de patria mumă, dar pentru noi, orădenii, investiția ar fi excelentă.
Linia ar trece și pe la noi, în drum spre Cluj, Târgu Mureș, București. E adevărat, ar costa aproximativ 17 miliarde de euro, o sumă imensă, dar care la nivel de buget UE înseamnă bani mărunți. În schimb, ar fi șansa noastră de a rămâne conectați la importantele drumuri europene, căci traseul de cale ferată agreat de cei de la Bruxelles trece prin Arad.
În istoria unui oraș pot apărea evenimente care să-l transforme în târg prăfuit sau, din contră, în metropolă în toată regula. Dacă suntem conectați printr-un aeroport modern, printr-o autostradă care totuși are termen de finalizare acest secol, o asemenea linie de cale ferată de mare viteză nu ar face decât să ne asigure că Oradea rămâne pe hartă.
Sigur că investiția preconizată poate rămâne o poveste frumoasă de adormit copiii, dar de ce să nu încercăm să visăm frumos? Chiar dacă e un vis de 17 miliarde de euro...
Citiți pe această temă articolul: „Calea ferată de mare viteză București - Budapesta ar putea trece și prin Oradea. Dacă se va face, ar costa cam 17 miliarde euro”
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.