În baza a trei documentații ce totalizează peste 1.000 de pagini și care analizează attât situația transportului public județean, cât și modul în care acesta ar putea prelua o parte din deplasările casă – serviciu pe care bihorenii le fac în prezent cu mașinile personale, CJ Bihor pregătește depunerea a trei proiecte pentru îmbunătățirea transportului pentru navetiști prin autobuze electrice achiziționate cu bani europeni.
Ar urma să fie cumpărate 24 de autobuze electrice de capacitate medie, care să circule pe 11 dintre cele mai solicitate trasee din județ.
Cu fonduri UE
„Transportul public județean de călători are de înfruntat numeroase provocări peste tot în țară, iar cauzele sunt multiple, de la depopularea mediului rural și dezvoltarea polilor urbani la creșterea numărului de vehicule proprietate personală și faptul că numeroși operatori economici își aduc la muncă angajații cu mijloace de transport proprii”, a spus în ultima ședință a CJ Bihor în actuala componență, desfășurată marți, vicepreședintele Mircea Mălan, cel care coordonează un program de îmbunătățire a transportului de pasageri la nivelul județului.
Mălan a afirmat că pentru a crește acoperirea cu trasee și frecvența curselor pentru navetiști, dar și pentru a reduce poluarea, „intenționăm să depunem trei proiecte pe Programul Regional Nord-Vest 2021-2027 pentru achiziția de autobuze electrice cu autonomie de minimum 250 kilometri și stațiilor de încărcare aferente”. „Valoarea este de aproximativ 30 milioane lei”, a mai spus Mălan.
Județ pe zone
Intenția CJ Bihor este de a cumpăra 24 de autobuze electrice de capacitate medie (45 locuri pe scaune), propunerea fiind bazată pe trei studii de oportunitate care au analizat situația transportului public de persoane în trei zone ale județului, câte 8 pentru fiecare zonă, de Nord (cuprinzând Oradea, Abram, Balc, Biharia, Cherechiu, Chișlaz, Diosig, Marghita, Roșiori, Săcueni, Sălacea, Sălard, Sâniob, Sârbi, Șimian, Spinuș, Tămășeu, Tarcea, Tăuteu, Valea lui Mihai), de Centru – Est (Oradea, Aleșd, Aușeu, Beiuș, Borod, Ceica, Drăgănești, Drăgești, Hidișelu de Sus, Ineu, Lugașu de Jos, Lunca, Nucet, Oșorhei, Pocola, Răbăgani, Rieni, Săcădat, Sâmbăta, Sânmartin, Ștei, Tileagd, Vadu Crișului) și de Sud – Vest (Oradea, Beiuș, Cefa, Cociuba Mare, Gepiu, Husasău de Tinca, Mădăras, Nojorid, Pocola, Salonta, Șoimi, Tinca, Uileacu de Beiuș).
Pentru fiecare dintre aceste zone, un studiu realizat de o companie din București a luat în analiză situația actuală (drumuri, parcurile de vehicule ale operatorilor licențiați, frecvența curselor, gradul de încărcare etc) și a elaborat trei scenarii pentru îmbunătățirea cantitativă și calitativă a transportului public de persoane (cu autobuze cu motorizare Diesel, electrică și hibridă, în cazul fiecăreia comparând consumurile de combustibili, gradul de poluare etc), pentru a conchide că varianta optimă, ținând cont și de strategia de electrificare a transportului de persoane, este achiziția de autobuze electrice.
Cele 24 de autobuze, dacă proiectele vor câștiga finanțarea europeană, vor fi alocate pentru câte 4 trasee din zonele de Nord și Centru – Est, respectiv pentru 3 trasee din zona Sud – Vest.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.