Joi, 12 septembrie, expiră termenul până la care proiectul privind Inelul Metropolitan de Nord, care i-a pus pe jar pe locuitorii din Podgoria, a fost lansat în consultare publică. Contactați de BIHOREANUL pe această temă, reprezentanții Consiliului Județean spun că nu vor prelungi acest termen, nici nu vor organiza o dezbatere publică pe subiect și nici nu fac publice hărți detaliate ale traseelor, așa cum au cerut orădenii.
Consultare de formă
BIHOREANUL a adresat întrebările în ultima zi de consultare în contextul în care câțiva locuitori din cartierul Podgoria, constituiți în Asociația pentru apărarea dreptului de proprietate privată, au solicitat Consiliului Județean Bihor să organizeze o dezbatere publică reală cu privire la traseul viitorului Inel Metropolitan de Nord, deoarece se tem că acesta le va afecta locuințele.
Orădenii au acuzat că simpla consultare publică lansată de CJ pe marginea a trei trasee reliefate pe o singură hartă la scară mare (foto jos) este „pur formală” și riscă să se transforme într-un simulacru, câtă vreme administrația nu publică hărți de detaliu ale variantelor viitorului drum.
De altfel, în acest sens, Asociația a transmis CJ și o adresă prin care a cerut organizarea unei dezbateri publice reale, pe o „documentație exhaustivă”, și să publice, pe site-ul instituției, „hărți de detaliu imperios necesare pentru o consultare publică reală”.
Documentul amintea că data limită stabilită de Consiliul Județean pentru transmiterea opțiunii cetățenilor privind variantele de traseu este 12 septembrie 2024, dar consultarea publică este una pur formală și ineficientă, câtă vreme „site-ul www.cjbihor.ro găzduiește în continuare o hartă generală care nu oferă niciun detaliu privind străzile, categoria de terenuri (intravilan sau extravilan) tranzitate, posibilitatea de a identifica zonele locuite și/sau distanțele aproximative față de acestea”. Cu toate că a fost trimisă pe 2 septembrie, cererea Asociației a rămas fără răspuns.
„Vom respecta”
Contactată de BIHOREANUL, purtătoarea de cuvânt a Consiliului Județean, Bianca Firezar, a declarat joi că termenul de consultare nu va fi prelungit, pentru că cetățenii care au dorit au transmis CJ puncte de vedere pe această temă, că CJ nu va organiza o dezbatere publică și, deocamdată, nici nu va publica alte hărți, care să detalieze situația din teren.
„Termenul a fost stabilit tocmai pentru ca oamenii să se poată exprima pe baza celor trei trasee propuse. Nu vom organiza o dezbatere publică. Proiectul este de așa natură încât, nefiind în transparență decizională, nu se impune organizarea unei dezbateri publice. Demersul a fost strict pentru a primi din partea cetățenilor recomandări pe baza hărții prezentate”, a declarat Bianca Firezar.
„Explicația” pentru care CJ nu pune la dispoziție hărți detaliate, deși consultarea vizează tocmai alegerea unui traseu optim, este aceea că... variantele de traseu nu sunt fixate, ci sunt încă „în analiză”. „Documentația este în lucru, nu există o documentație finală. În prezent se lucrează la studiile de specialitate, abia ulterior vom avea documentații finale și traseele care vor fi supuse unor analize multicriteriale. Dar urmează să fie prezentate, după ce studiile vor fi făcute”, a precizat Bianca Firezar.
Întrebată, în acest context, dacă instituția a răspuns adresei Asociației, tocmai ca membrii acesteia să se poată pronunța, reprezentanta CJ a spus că se va răspunde „în termen legal”. Asta, deși consultarea publică se încheie joi, 12 septembrie, iar termenul legal ar putea ajunge chiar și la 30 de zile.
Întrebată dacă CJ Bihor va mai face o consultare sau o dezbatere publică, atunci când vor fi variantele finale de trasee, reprezentanta CJ nu a putut oferi un răspuns concret. „Vom respecta toți pașii legali pentru implementarea proiectului”, a spus Bianca Firezar.
Trei variante de traseu
Așa cum BIHOREANUL a mai scris, pe 29 august a.c., președintele CJ Ilie Bolojan a prezentat aleșilor bihorenilor trei variante de traseu ale Inelului Metropolitan de Nord al Oradiei desprinse din studiul de fezabilitate, afirmând că face acest lucru în urma controverselor din campanie și pentru a informa atât consilierii, cât și publicul, care va avea la dispoziție două săptămâni pentru a consulta concluziile studiului de fezabilitate realizat de firma Term SRL.
Cele trei variante apar reliefate pe o singură hartă, la scară mare, traseele pornind toate din DN1, din diferite puncte, urmând să străbată dealurile Oradiei, către centura Biharia, ocolind localitățile Paleu și Săldăbagiu de Munte, fără să fie, însă, clar cât de afectate vor fi proprietățile localnicilor.
UPDATE: Au votat pentru unul dintre trasee
Cu toate că nu au primit până joi un răspuns de la Consiliul Județean Bihor, membrii Asociației pentru apărarea dreptului de proprietate privată și-au exprimat, totuși, opțiunea pentru unul dintre traseele puse în consultare publică.
„Pentru că nu ne erijăm în proiectanți și - în lipsa unor hărți de detaliu - nu știm cum anume ar putea aceste trasee să afecteze zonele locuite, nu am putut să dăm un răspuns detaliat, pentru că riscam să dăm în oameni. Am preferat un răspuns general, pornind de la o postare de pe rețelele de socializare a cetățeanului din Fughiu, care spunea că harta nu traversează doar arabile și fânețe. Astfel, am transmis CJ că optăm pentru traseul T3, care se presupune că la start nu ar afecta zonele locuite, dar cu ajustări”, a declarat joi BIHOREANULUI Ana Amzăr, unul dintre membrii fondatori, responsabilă cu comunicarea în cadrul asociației.
Asociația a propus ajustarea traseului în extravilan, ținând cont și de planul de mobilitate urbană durabilă al municipiului Oradea, așa încât traseul să evite zonele locuite. „A fost un răspuns general, pe măsura informațiilor lapidare care ni s-au pus la dispoziție”, a precizat aceasta.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.