URMĂREȘTE-NE PE
DUMINICĂ, 03 NOIEMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
De când fostul primar Ilie Bolojan a introdus supraimpozitarea imobilelor nerenovate cu 500%, au intrat la bugetul local bani cu nemiluita, mai ales pe seama unor fabrici sau clădiri monumentale.Poșta Română are în buricul târgului o hardughie care zace în paragină de ani buni. Și cam tot de atunci, onor Poșta plătește anual un milion de lei bugetului local, ca taxă de dărăpănătură.
Zic şi eu
Adrian Cris
Șeful DGASPC Bihor este cercetat de comisia de disciplină a Consiliului Județean. După cum BIHOREANUL arăta recent, Călin Puia a fost acuzat de o angajată de abuz. Speța e următoarea: în primăvară, Camera de Conturi a constatat că Direcția a fost prejudiciată cu 325.000 lei prin „decontarea unor cheltuieli de personal care nu reflectă realitatea”, dar directorul n-a făcut mare tam-tam pe chestia asta, ci, ca să se răzbune pe câteva funcționare „vinovate” că au „colaborat” cu predecesoarea lui în perioada 2018-2023 a inventat un alt „caz”.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Credeți că lărgirea la patru benzi a străzilor Armatei Române, Universităţii, Ceyrat, Thurzó Sándor şi Atelierelor din Oradea este necesară și oportună?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În situația în care cererea introdusă nu este timbrată, judecătorul îi va pune reclamantului în vedere că, în termen de maximum 10 zile de la data primirii notificării, are obligația să achite suma respectivă, sub sancțiunea anulării cererii. În această situație, însă, pe lângă plată, cetățeanul mai are două posibilități: fie să conteste modalitatea de stabilire a taxei, dacă aceasta este greșită, fie să formuleze o cerere de ajutor public judiciar, dacă se încadrează în limitele de venit legale pentru a obține această facilitate.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
03 Octombrie 2024, 20:16

Bolojan vrea deschiderea în devans, luna viitoare, a unei porțiuni din Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei (FOTO)

Bolojan vrea deschiderea în devans, luna viitoare, a unei porțiuni din Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei (FOTO) sursa foto Facebook / Ilie Bolojan
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, a anunțat posibila deschidere a unei părți de 3 kilometri din Inelul Metropolitan de Sud al Oradiei, care va avea o lungime totală de 17 km și va ocoli Oșorheiul, Sânmartinul și Nojoridul, legând DN 1 spre Cluj, DN 76 spre Deva și DN 79 spre Arad. Este vorba despre un tronson cuprins între Oșorhei și Cheriu, care va fi util deocamdată doar locuitorilor celor două localități.

3 din 8

De săptămâna viitoare se va turna asfalt pe inelul metropolitan între Oșorhei și Cheriu”, a anunțat joi, pe pagina sa de Facebook, Ilie Bolojan, potrivit căruia lucrările începute în luna iulie la lotul 2 al Inelului Metropolitan de Sud, care va lega Oșorhei (și DN 1) de Băile Felix (și DN 76) „s-au extins pe toată lungimea” acestuia, de 8 kilometri.

„Lucrările sunt avansate pe primii 3 kilometri, de la girația de pe centura Oșorhei până în dreptul localității Cheriu. Pe acest tronson, betonul stabilizat este așternut pe întreaga lungime și de săptămâna viitoare va începe turnarea primului strat de asfalt. Ne propunem ca acest tronson, după ce se așterne și cel de-al doilea strat de asfalt, să fie deschis provizoriu circulației din a doua jumătate a lunii noiembrie, pentru locuitorii din Oșorhei și Cheriu”, a anunțat președintele CJ Bihor.

De asemenea, pe restul tronsonului, de la Cheriu până la pădurea de lângă Băile 1 Mai, „se profilează șanțurile, se așterne balastul stabilizat și sunt în construcție două poduri în văile ce traversează zona între Cheriu și Rontău și la intrarea în pădure”. Pe acest segment, a adăugat Bolojan, nu se va putea circula decât în primăvara anului viitor.

Șeful administrației județene, care a și inițiat proiectul Inelului Metropolitan de Sud al Oradiei, a mai scris că „ne propunem ca circulația pe întreaga lungime de peste 17 km să fie deschisă din primăvara anului viitor”.

În două loturi

Proiectul centurii metropolitane de Sud a Oradiei a fost lansat de Bolojan în 2022, iar în 2023 aceasta a obținut o finanțare de 40 milioane euro prin Programul Național de Investiții Anghel Saligny, la care CJ Bihor și Primăria Oradea au adăugat o co-finanțare de 12 milioane euro.

Construirea celor 17 km ai viitorului Inel Metropolitan de Sud a fost licitată pe două loturi. Tronsonul I între Oșorhei și Băile Felix (de 8 km) a fost adjudecat de PORR Construcții contra sumei de 81,688 milioane lei plus TVA, iar lotul II între Nojorid și Băile Felix (9 km) de asocierea firmelor Asfamixt (Oradea), Dacia Faber (Cluj) și OPR Asfalt (Timișoara) contra sumei de 70,143 milioane lei, plus TVA.

Lucrările au început în toamna anului 2023, pe primul lot fiind întârziate din cauza unui proces declanșat de proprietarii a 21 terenuri din Cheriu, nemulțumiți că șoseaua le va traversa. În prima fază, aceștia au pierdut procesul la Tribunalul Cluj, iar în decembrie 2023 Curtea de Apel Cluj Napoca a obligat CJ Bihor să reproiecteze drumul cu o lățime mai mare, ceea ce a necesitat exproprieri suplimentare și creșterea costului prevăzut inițial cu circa 10 milioane lei.

Termenul pentru finalizarea lucrărilor este în primăvara anului viitor.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
6 Comentarii
KP
A fost MANG si Sany la CJ dar au frecat mangalu, o venit Bolojan la C.J su uite ca drumul asta se face. FAPT nu VORBE, vorba lui Bolojan ????
Postat 05 Octombrie 2024, 13:04 de Sandu2100
Re: scarbit.
Evident că este bun proiectulmși care trebuia să fie primul început de tribul birtinezilor, pentru că ar fi creat un coridor de dezvoltare al întregii zone de influență și impact, de-a lungul traseului complet, fără a mai fi nevoie de cheltuirea banilor pe tot felul de trăznăi care, când va fi gata inelul, se vor dovedi inutile. Banii pe trăznăi putea fi băgați în acest proiect, care poate absorbi și susține în proximitate toată economia locală, racordată la o infrastructură pe deplin integrată. Nu ca acum, pe bucăți și secțiuni dezlânate. Problema e alta însă, la tribul birtinezilor haotici și habarniști, dezorganizați și profund penali. Iar dacă Kovesi nu o să poată să-l salveze pe Bolo, e groasă rău-rău pentru cel ce conduce Bihorul și care ar vrea să prindă acum o imunitate parlamentară ... pentru că s-a deschis un dosar la Parchetul General, în care este contestat demersul ocupării abuzive a unei mari părți a terenului vizat, fără niciun act sau document legal, fără proiect tehnic și fără nicio autorizație.
Postat 05 Octombrie 2024, 09:18 de KP
Felicitari!
A fost s-au nu , bine ca e. Mai bine mai tarziu decat niciodata.
Postat 05 Octombrie 2024, 07:26 de scarbit
Sando ...
... no vezi, mă? Iar ești pe dos, dacă ți-a căzut mintea de bugetar în chiloții de puradel. Dacă nu era Bolojan, acest drum era gata de multă vreme. De 4 ani se putea deja circula pe el, lăsând aerul orașului mai curat și toată zona mai atractivă economic și rezidențial.
Postat 04 Octombrie 2024, 18:09 de KP
KP
No vezi mă, daca nu era Bolojan, nu se făcea nici drumul ăsta.
Postat 04 Octombrie 2024, 11:18 de Sandu2100
Mare confuzie între "avansarea" unor lucrări și "devansarea" acestora.
Să fie clar pentru oricine și oricare dintre aplaudaci ... că proiectul "inelului metropolitan" lansat în 2006 de către Zona Metropolitană Oradea și adoptat de către Consiliul local Oradea în noiembrie 2006, prin hotărârea de aprobare a informării privind Strategia de Dezvoltare 2007-2026 (a se vedea arhiva CLMO), trebuia după calendar început în anul 2010 și finalizat în decurs de 10 ani, adică în 2020. Traseul acestuia ar fi trebuit să conecteze nu numai zona de sud, ci roată-roată să lege nu numai DN1, DN76 și DN79, ci și partea de nord și est de la DN1 la A3 și apoi revenit către graniță și mai apoi către DX Oradea-Arad și DN79 pentru a închide tot cercul. Așa că, nu-i vorba de nicio devansare a lucrărilor la acest proiect, ci o enormă întârziere, estimată astăzi per total la peste 8 ani, dacă s-ar respecta prevederile inițiale convenite cu finanțatorii de atunci care, în mod evident, și-au retras oferta urmare enormei întârzieri imposibil de justificat astăzi.
Postat 04 Octombrie 2024, 07:46 de KP
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5757 RON
  • 1 EUR = 4.9745 RON
  • 1 HUF = 0.0122 RON