URMĂREȘTE-NE PE
MIERCURI, 24 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
25 Iulie 2022, 15:57

Bolojan, optimist că și consilierii județeni ai PSD și UDMR vor vota exproprierile pentru Inelul Rutier Metropolitan, finanțat cu peste 200 milioane lei

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Aleșii bihorenilor vor fi chemați joia aceasta să aprobe exproprierea pentru terenuri de 7 milioane lei ce vor fi străbătute de viitorul inel rutier metropolitan care va ocoli o parte din Oradea, Sânmartin și Nojorid, precum și contribuțiile Consiliului Județean Bihor și Primăriei Oradea la proiectul finanțat cu 201 milioane lei din Programul Anghel Saligny.

„Nu se pune problema în termeni politici, proiectul trebuie judecat după necesitatea și eficiența lui”, spune șeful CJ Bihor, Ilie Bolojan, optimist că își vor da voturile și reprezentanții UDMR și PSD.

Proiect necesar

După ce în luna iunie au aprobat indicatorii tehnico-economici ai proiectului inelului rutier metropolitan, dar la începutul acesteia au blocat aprobarea declanșării procedurilor de expropriere (prin voturile de abținere și împotrivă exprimate de consilierii județeni ai PSD și UDMR), aleșii bihorenilor sunt așteptați ca joia aceasta să dea un vot de aprobare unei noi propuneri pentru declanșarea exproprierilor.

Cel puțin asta speră președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, după ce la mijlocul lunii Ministerul Dezvoltării a aprobat lista proiectelor de investiții ce vor fi finanțate în județ din Programul Național Anghel Saligny, între care cea mai mare sumă - de 201 milioane lei - a fost alocată tocmai proiectului inelului rutier metropolitan, care prevede construirea unei noi șosele de centură în Zona Metropolitană Oradea, la circa 5 km de centura actuală, care să ocolească Oșorheiul de la intrarea în comună, o parte din municipiu și o parte din comuna Nojorid, creând astfel o nouă conectare a DN 1 Oradea - Cluj, DN 76 Oradea - Deva și DN 79 Oradea - Arad.

Într-o conferință de presă susținută luni, Bolojan a explicat că proiectul de hotărâre privind aprobarea declanșării procedurilor de expropriere va fi pus din nou pe masa aleșilor județeni joia aceasta și speră că de data asta va fi adoptat, motivând că „nu se pune problema în termeni politici, un proiect trebuie judecat după necesitatea și eficiența lui”.

Cofinanțare locală de 30%

Tot luni, Bolojan a furnizat și alte detalii financiare cu privire la proiectul inelului rutier metropolitan, arătând că valoarea totală estimată a acestuia este de 289 milioane lei (cu TVA inclusă), iar 201 milioane lei, alocați din Programul Național de Investiții Anghel Saligny, reprezintă 70% din suma necesară.

Președintele CJ Bihor a spus că diferența de 30% va trebui asigurată de cele două administrații partenere în proiect, cea județeană și municipalitatea orădeană. Concret, din cei 88 milioane lei, 67 milioane lei vor trebui asigurați de CJ Bihor (adică 77% din diferență) și 21 milioane lei de Primăria Oradea (23% din diferență).

„Eventualele creșteri de costuri, determinate de creșterea prețurilor materialelor de construcții, sau eventualele reduceri de costuri, în urma licitației, vor fi suportate proporțional”, a adăugat Bolojan.

În ce privește exproprierile, președintele CJ Bihor a arătat că este vorba despre terenuri în valoare de 7 milioane lei, din care administrația județeană va asigura 5 milioane lei, iar municipalitatea 2 milioane.

„Să se poată circula”

Bolojan a spus că dacă joia aceasta plenul Consiliului Județean va aproba declanșarea procedurilor de expropriere (pentru care este nevoie de votul a două treimi dintre aleși), în 45 de zile trebuie constituite sumele necesare exproprierilor, iar luna viitoare s-a putea demara procedura de licitare pentru execuția proiectului, scop în care lungimea celor 17 km de șosea a fost împărțită în două tronsoane, din Nojorid până la pasajul din Felix și de aici până în Oșorhei.

Licitația va fi una cu clauză suspensivă, a mai precizat Bolojan, ceea ce înseamnă că semnarea contractelor de execuție propriu-zisă va fi condiționată de semnarea contractului de finanțare, iar pentru asta Ministerul Dezvoltării cere ca administrația județeană și municipalitatea orădeană, ca titulari ai proiectului, să facă dovada proprietății asupra tuturor terenurilor ce vor fi afectate de șosea.

„Dacă toate merg în regulă, până la sfârșitul anului putem avea semnate cele două contracte de proiectare și execuție (n.r. – proiectarea urmând să dureze 4 luni, iar executarea 18 luni), astfel încât în primăvara anului viitor să înceapă lucrările și la sfârșitul anului 2024 – începutul anului 2025 să se poată circula pe acest inel rutier metropolitan”, a prezentat Bolojan calendarul proiectului.

Ce poate întârzia proiectul

Pe de altă parte, președintele CJ Bihor a precizat că proiectul poate fi întârziat de mai multe variabile care nu mai depind nici de administrația județeană, nici de Primăria Oradea.

Primul astfel de „accident” poate fi chiar neaprobarea procedurii de declanșare a exproprierii, „dar eu mă bazez pe responsabilitatea lor, mai ales că există acordul tuturor primăriilor, inclusiv al comunelor Oșorhei, Sânmartin și Nojorid, iar proiectul are toate avizele legale obținute”.

Alți factori care ar tergiversa implementarea proiectului pot fi eventualele contestații după licitații, precum și eventuale „sincope în asigurarea finanțării”, Programul Anghel Saligny, cu 13 miliarde euro până în 2028, fiind cel mai mare program pentru dezvoltare locală de până acum, dar banii urmând să fie colectați de-a lungul timpului.

Bolojan a subliniat, însă, că împreună cu celelalte șosele de centură din Zona Metropolitană Oradea (care vor lega Oradea de Oșorhei, de Sânmartin, de Nojorid, de Sântandrei și de Biharia și Paleu), inelul rutier metropolitan va constitui o „rețea care va decongestiona considerabil traficul din oraș și de pe centura orașului”, și totodată „va deschide noi oportunități de dezvoltare pentru localitățile traversate”.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
Cifre,calcule a la Bolojan
Inelul acesta ar fi util si binevenit. Proiectul e semnat in mai 2022, exproprieri de 7 milioane lei pentru 17km de sosea. Nu stim latimea soselei, sa presupunem 10m. Rezulta 170.000 mp. 7.000.000lei:170.000mp= 41lei/mp. Cam 8€. Nu cu asta trebuia inceput? Exproprieri de 8€/mp. Restul e poveste...
Postat 26 Iulie 2022, 10:31 de excalibur
Alta escrocherie!
Totul se face la ,,sugestia" rechinilor imobiliari! Nimic nu e batut in cuie, totul e la bunul plac al birtinezului. Firesc era sa ni se prezinte un plan de ansamblu, unitar, rodul unui colectiv de specialisti. Il implementam in zece, in douazeci de ani, dar stiam la ce sa ne asteptam. Acum iti faci o casuta si vine si te expropriaza doar pt. a creste valoarea terenurilor lui x sau y. Are nevoie nu stiu care de un drum care sa-i lege terenul la DN, il face prin batatura ta!
Postat 26 Iulie 2022, 05:32 de pinonel
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6699 RON
  • 1 EUR = 4.9762 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON