URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 28 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
30 Iunie 2022, 21:05

Bolojan: Avem zeci de procese, pentru toate proiectele de infrastructură rutieră. Urmează încă unul, pentru centura Sânmartin

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Chiar dacă traseul a fost negociat de Consiliul Județean Bihor și Primăria comunei Sânmartin așa încât să nu afecteze nicio construcție, și proiectul centurii Sânmartin a provocat nemulțumirea unor localnici ale căror terenuri vor fi traversate de șosea, la fel cum s-a întâmplat, cel mai recent, și cu proiectul Inelului Rutier Metropolitan.

Plângerile acestora au fost însă respinse, așa că urmează un nou proces. „Avem zeci, pe toate proiectele”, spune șeful administrației județene, Ilie Bolojan.

Acuze din Sânmartin

Cu voturile reprezentanților PNL și abținerile celor ai UDMR și PSD, aleșii bihorenilor au decis, joi, respingerea a două plângeri formulate de localnici din Sânmartin și înregistrate la CJ Bihor pe 3 și pe 6 iunie, care au cerut anularea Hotărârii nr. 104 din 28 aprilie, privind aprobarea culoarului de expropriere pentru construirea drumului de legătură dintre Oradea și Sânmartin, care va funcționa și ca șosea de centură a comunei.

Localnicii susțin că Hotărârea nu ar fi fost motivată, deși în realitate proiectul de aprobare din aprilie era însoțit de un raport de specialitate și un referat tehnic de aprobare care prezentau motivele atât de fapt, cât și de drept, în baza cărora urmează să fie expropriate terenuri în suprafață totală lde 168.889 metri pătrați.

De asemenea, localnicii au acuzat o presupusă încălcare a legislației de mediu, însă juriștii CJ Bihor le-au răspuns că autoritățile de mediu au dat undă verde proiectului cu respectarea acesteia.

În fine, sătenii au invocat și faptul că prin exproprierea necesară proiectului li se încalcă dreptul la viață privată și de familie, juriștii administrației răspunzând că, în realitate, conform CEDO „statele nu pot fi ținute responsabile pentru simplul fapt de a permite ca traficul greu să treacă prin sau prin apropierea unor zone rezidențiale”, iar drepturile garantate de CEDO „nu au caracter absolut, statele fiind autorizate să restrângă aceste drepturi atunci când ingerințele sunt prevăzute prin legi, când urmăresc un scop legitim și când sunt necesare”.

„Este imposibil să nu trecem peste...”

Înainte de a supune la vot respingerea celor două plângeri din Sânmartin, președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, a recunoscut că toate proiectele de infrastructură rutieră ale administrației județene au generat procese, acest lucru neputând fi însă evitat.

„Toate proiectele pentru drumuri noi sunt îngreunate de plângeri și procese, pentru că, oricum ai alege traseele, ele traversează terenurile cuiva. La toate proiectele am evitat să demolăm case, ceea ce în cea mai mare parte am reușit, dar este imposibil să nu trecem peste terenuri agricole, prin zone intravilane. Avem zeci de astfel de procese, juriștii instituției merg de la un proces la altul, dar sperăm să ducem toate aceste proiecte la capăt”, a spus Bolojan.

Traseul centurii Sânmartin, proiect de 148,9 milioane lei cu finanțare UE, pornește din strada Iancu de Hunedoara din Oradea (din zona intersecției acestei străzi cu centura orașului) și va ocoli atât localitatea Sânmartin, cât și stațiunile Băile 1 Mai și Băile Felix, făcând joncțiunea cu DN 76 Oradea - Deva în zona intersecției cu drumul spre Cordău.

Pe cei 5,7 kilometri ai drumului vor fi realizate şi trei poduri, două pasaje supraterane, un viaduct şi trei intersecţii giratorii. Suplimentar, pentru a asigura conectarea dintre DN76 şi noua şosea de centură, este prevăzut şi un drum de legătură de aproximativ 900 de metri lungime, în dreptul giraţiei de la intrarea în localitatea Sânmartin, în zona "cartierului ANL".

Contractul pentru construirea centurii Sânmartin a fost semnat la începutul acestei luni cu o asociere formată din firmele Construcții Erbașu, Drumuri Orășenești, Procons Group și Vahostav SK, lucrările urmând să fie executate până la finele anului viitor.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
Foarte bine
Nu stau niste țărani in față construirii unui drum, acești țărani au adus Romania la sapă de lemn si calul in fundul curții. Pt 10 țărani nu trebuie sa sufere o intreaga comunitate . Acesti țărani au vrut pământurile inapoi dupa '90 , agricultura era mecanizata in perioada aia, ei au adus calu la putere.
Postat 01 Iulie 2022, 10:10 de Sandu2100
Așa cum ai pregătit proiectele ...
... așa reacționează și oamenii. Primul incompetent al județului nu are niciun fel de calificare în domeniul infrastructurilor rutiere. De fapt, nu are calificări în niciun domeniu. Dar la liberali se practică deja de multă vreme ca un chelner să decidă într-un domeniu fiscal, sau o recepționeră să propună frecvențele de zbor ale avioanelor. Așa e și cu Bolojan ... creionează trasee rutiere adeseori inutile peste case și terenuri agricole valoroase, doar ca să se învârtă banii și prin ograda lui. Cât bine face contribuabililor acestui județ ... de două ori să i se întoarcă în timpul vieții lui.
Postat 01 Iulie 2022, 09:16 de KP
spaga dicteaza ce se construieste in oras - speram sa apara in curand oameni cu bani, curajosi, capabili sa demaste adevaratele probleme cu autorizatiile pentru tot ce se ridica in oras!
ar trebui mii d eprocese pentru toate constructiile ilegale din oras, obtinute cu complicitatea celor din comisia de urbanism si clinsiliul local, partasi la toate autorizatiile pe sub masa date oricui care ofera mii de euro spaga. uitati-va la blocurile noi, care nu respecta distanta fizica dintre ele, la faptul ca nu parcari! la propriu, uitati-va la cladirile supradimensionate/etajate construite peste tot in cartiere, dar mai ales in grigorescu... sunt si usor de observat, daca nu esti chior si nesimtit... cat poate fi de greu sa vezi si cu ochiul liber un bloc sau casa exagerat de mare si complet nepotrivita cu PUZ / PUG?
Postat 30 Iunie 2022, 22:44 de roger
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5892 RON
  • 1 EUR = 4.971 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON