URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 19 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
De când au venit liberalii la conducerea Oradiei, numai de dezbinare avem parte. Se face un pod nou peste Criș: de ce se face? Și dacă se face, de ce are doar o bandă pe sens? La ce ne trebuie drum expres când pe terenurile alea vegetația creștea liniștită încă de pe vremea lui Ladislau Întemeietorul? Iar se fac pasaje supra și subterane? E scandalos cum se intervine la renovarea parcurilor, nu era mai bine înainte?!
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Ca în fiecare an electoral, o grămadă de aleși își schimbă partidul care i-a ajutat să-și câștige mandatele, perioada pre-electorală fiind comparată cu sezonul de Mercato din fotbal. Atât doar că, deși numitorul comun cu fotbalul sunt banii, în politică ar trebui să conteze și factorul moral. Cum aleșilor nu le pasă, însă, de așa ceva (de doctrine și ideologii nici vorbă, iar de fair-play nici atât), alegătorii n-au decât să spună că politica e prostituție, dar să meargă totuși să-i voteze.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Așa cum am mai arătat anul trecut, în octombrie 2023 Înalta Curte de Casație și Justiție a pronunțat o decizie obligatorie, extrem de importantă, prin care a stabilit că asiguratorul RCA care nu își respectă obligațiile legale trebuie să fie obligat să plătească penalități de întârziere de 0,2% pe zi de întârziere, adică peste 70% pe an, din suma stabilită de instanță cu titlu de despăgubiri.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
24 Martie 2010, 11:02

Preoţi "concediaţi" de neveste

Preoţi 'concediaţi' de neveste CĂSĂTORIT ŞI RECĂSĂTORIT. Preotul Roman Bereteu (foto) din Hidişelu de Jos, divorţat la începutul anilor 2000 din cauza unei relaţii amoroase cu o angajată a SRI, a fost exclus o vreme din Biserică, dar s-a recăsătorit tot cu fosta nevastă, de care apoi s-a despărţit din nou. Ca să-şi motiveze opţiunile, s-a internat o vreme şi la spitalul de nebuni. "Să ajung eu aici, oameni buni, în aşa hal?", se victimiza el. Acum nu vrea să comenteze nimic: "Mi-am rezolvat problema de mulţi ani. Nu mă încadrez în această hotărâre a Sinodului!"
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Se spune să nu faci ce face popa, ci cum zice el. Pe principiul că preoţii trebuie să fie exemplu de moralitate, capii Bisericii Ortodoxe au decis că preoţii care divorţează, care divorţează şi se recăsătoresc, ori cărora soţiile le-au murit iar apoi s-au recăsătorit, nu mai au voie la altar.

Practic, slujitorii Domnului sunt forţaţi să ţină de mariaje nereuşite, dacă nu vor să se lepede de sutană. În Bihor sunt în această situaţie cam 30 de preoţi, între care şi apropiaţi ai episcopului Sofronie Drincec. BIHOREANUL vă prezintă poveştile unora dintre ei.

Unitar şi retroactiv

Clericii divorţaţi, divorţaţi şi recăsătoriţi ori văduvi şi recăsătoriţi îşi pot lua adio de la popie. Potrivit celei mai noi decizii a Sfântului Sinod, luate în februarie, ei nu mai pot fi parohi, nu pot ocupa posturi de conducere în administraţia bisericească, nu pot promova în alte parohii, nu pot primi ranguri bisericeşti şi nici nu pot preda în învăţământul teologic de orice nivel. "Cei care divorţează şi se recăsătoresc vor fi sancţionaţi cu pedeapsa depunerii din treapta preoţiei", precizează Patriarhia.

Totuşi, cei părăsiţi de soţie, care au copii în întreţinere şi au rezultate pastorale deosebite, care au o relaţie deosebită cu enoriaşii sau pregătire teologică înaltă, nu vor fi decăzuţi. Vor putea rămâne preoţi, dar fără să fie avansaţi. De asemenea, pot fi implicaţi în activităţi filantropice ale Bisericii, în activităţi cultural-educaţionale, în administraţie, în învăţământul de stat sau vor fi retrogradaţi în posturi de cântăreţi bisericeşti.

"Sunt canoane de secole ce trebuie respectate. Un preot, odată hirotonisit, nu mai are dreptul să se căsătorească. Acesta e motivul pentru care absolvenţii de teologie se căsătoresc înainte de hirotonisire, şi trebuie să-şi aleagă atent soţiile", zice călugărul Antim Oprea, consilier administrativ la Episcopia Ortodoxă.

Lege şi mărinimie

În trecut, canoanele s-au aplicat "pe sărite", deoarece episcopi ca Vasile Coman sau Ioan Mihălţan, primul văduv de tânăr, iar al doilea necăsătorit, au fost impresionaţi de dramele unor preoţi tineri părăsiţi de neveste, şi cu copii pe cap. Cei doi ierarhi au "călcat pe lângă canoane" şi le-au dat binecuvântarea de a se recăsători. "În unele locuri canoanele se aplicau, în altele nu. Hotărârea Sinodului vine tocmai să uniformizeze situaţiile, ca să se respecte legea peste tot", explică Antim.

Hotărârea vizează circa 570 de preoţi din ţară şi aproximativ 30 din Bihor. Deşi Episcopia a refuzat să facă publică lista cu numele acestora, pe motiv că încă se cercetează fiecare caz, BIHOREANUL a aflat cine sunt o parte dintre preoţii afectaţi de decizia Sinodului: Teodor Bonce (parohul din Cordău, divorţat), Roman Bereteu (Hidişelul de Jos, divorţat şi recăsătorit), Aurel Lup (Aleşd, văduv şi recăsătorit), Aurel Copăcianu (Luncşoara, divorţat şi recăsătorit), Marius Iga (Tulca, divorţat şi recăsătorit), Paşcu Pituţ (Beiuş, divorţat), Adrian Ivacea (Burda, divorţat), Gheorghe Indrieş (Berechiu, divorţat şi recăsătorit), Dumitru Precup (Toboliu, divorţat şi recăsătorit), Ştefan Vese (Auşeu, divorţat şi recăsătorit), Eduard Hulber (Hotărel, divorţat), Traian Dragoş (Dobreşti, divorţat şi recăsătorit), Gheorghe Pop (Leş, divorţat şi recăsătorit), Răzvan Rogoz (Abram, divorţat), diaconii Pavel Cherescu şi Marius Ţepele (Oradea, divorţaţi şi recăsătoriţi).

Cazuri speciale, situaţii speciale

Parohul Răzvan Rogoz din Satu Barbă, comuna Abram, a fost părăsit de soţie, nimeni alta decât fiica fostului protopop de Marghita, Gheorghe Ciobai, care a fugit cu un turc angajat la Autostrada Transilvania, iar el a rămas cu un copil mic de crescut.

Într-o situaţie mai delicată se află parohul din Aleşd, Vasile Lup, care, rămas văduv în urmă cu mai mulţi ani, s-a recăsătorit. Dacă nu intervenea hotărârea Sinodului, ar fi ajuns chiar protopop, însă în noul context nu va mai putea ocupa această funcţie, chiar dacă se spune că e un apropiat al episcopului Sofronie.

Sensibilă e şi situaţia a două cadre didactice de la Facultatea de Teologie Ortodoxă, conferenţiarul Pavel Cherescu, prodecan, şi profesorul Marius Ţepele, divorţaţi şi recăsătoriţi, ambii diaconi apreciaţi. Unii spun că episcopul Sofronie i-ar fi înştiinţat deja că pentru anul următor nu le va mai da binecuvântarea de a preda în învăţământul teologic.

Cel mai cunoscut caz e cel al preotului Roman Bereteu, din Hidişelu de Jos, care a divorţat la începutul anilor 2000, apoi s-a recăsătorit tot cu fosta nevastă, după care s-au despărţit din nou. Episcopia a cerut excluderea lui din Biserică, existând suspiciunea că ar fi avut o amantă, de la SRI, dar până la urmă şi-a salvat funcţia, după ce enoriaşii au protestat în favoarea sa.

O vrea înapoi

BIHOREANUL a încercat să vorbească cu aceşti preoţi, dar în timp ce unii au fost de negăsit, alţii nu vor cu niciun chip să se expună. "Nu vorbim cu presa, că suntem preoţi şi nu ne-a lăsat episcopul. Nu vreau să fiu pedepsit", spune un preot de la ţară părăsit de prima soţie cu 35 de ani în urmă. Rămăsese cu un copil mic şi s-a recăsătorit. "Nu puteam să-l cresc de singur", se justifică el. Preoţii nici nu ştiu ce-i aşteaptă. "Hotărârea n-ar trebui să se aplice retroactiv. Dumnezeu ştie ce-a fi!...".

Singurul care vorbeşte deschis e preotul Teodor Bonce din Cordău, cunoscut că a divorţat acum 7 ani, cu scandal, deoarece nevasta sa, Cristina, avocată, l-a acuzat că i-a furat copilul şi că a bătut-o. "Nici vorbă. O iubeam prea mult. A fi preoteasă înseamnă să te jertfeşti, să ai dragoste, răbdare şi cumpătare, dar nu s-a potrivit cu meseria ei de avocat şi a plecat la altul", spune preotul.

Cât despre decizia Sinodului, nu vrea să se revolte, chiar dacă, printre rânduri, lasă să se înţeleagă că e nedreaptă. "Eu mă supun, pentru că preotul jură să fie ascultător ierarhului şi Sfântului Sinod şi să fie bărbatul unei singure femei. Dar unii preoţi rămân singuri de tineri, cu copii. Cu ei ce se întâmplă? E foarte greu să creşti un copil singur", spune părintele, adăugând, legat de pedepsele aplicate de Patriarhie, că "nu m-am făcut preot pentru distincţii".

Copilul său, acum în vârstă de 9 ani, a rămas la soţie, iar el are drept de vizită o dată la două săptămâni. Deşi zice că divorţul i-a fost un coşmar, susţine că ar primi-o totuşi înapoi pe Cristina. "Ce canon să mi se mai dea, la cât am suferit? Îmi iubesc soţia mult şi de aceea nu m-am recăsătorit. Sper să se întoarcă, tre' să se sature şi ea de păcate...", trage el nădejde.

Liber la preacurvie!

Decizia BOR a şi stârnit numeroase contestaţii. Ea se aplică atât preoţilor care deja au divorţat, cât şi celor care vor divorţa de acum înainte. "Nu e incorect că se aplică retroactiv, deoarece ştiau dinainte care sunt canoanele", argumentează călugărul Antim.

Unii preoţi nu consideră hotărârea normală, apreciind că e mai bine ca un om al Bisericii să se recăsătorească decât să preacurvească. Or, aşa sunt obligaţi să rămână în căsnicii eşuate, dacă ţin la slujbe. Şi copiii lor ar avea de suferit trăind într-un mediu viciat. "Preoţii vor putea fi şantajaţi mult mai uşor de neveste, că divorţează. Întreaga carieră le e distrusă, iar unii au pierdut ani pe băncile facultăţii", spune un preot, care consideră nedrept să fie pedepsiţi până şi cei care au avut binecuvântări de la episcopi.

Deşi oficial hotărârea are ca scop "întărirea stabilităţii şi unităţii familiei creştine, sporirea disciplinei şi moralităţii în rândul preoţilor de mir", de fapt Sinodul ar fi îngrijorat mai degrabă de numărul prea mare de preoţi decât de morala creştină, fiindcă anual de pe băncile facultăţilor ies sute de absolvenţi.

Până şi enoriaşii sunt revoltaţi. "Nu ştim de ce vine acum Biserica să dezgroape morţii. Preotul e om ca noi toţi, merge la serviciu, după serviciu e om ca noi toţi", spune Simona Andor din Cordău. "De ce să plătească ei pentru păcatele soţiilor?", adaugă şi Cornelia Buzaş.

Până după Paşti, Episcopia trebuie să-şi inventarieze "păcătoşii" şi să prezinte evidenţa Sfântului Sinod. Conducătorii Episcopiei spun că fiecare caz va fi analizat în parte şi abia apoi se va lua decizia finală. Poate că totuşi, până la sfârşit, vor dovedi clemenţă. Dacă nu, preoţilor le rămâne doar mila divină.


DISCRIMINARE
Lege numai pentru unii

Din lista divorţaţilor face parte şi călugărul Mihail Tărău, un apropiat al episcopului Sofronie, căsătorit şi apoi divorţat, acum stareţul mănăstirii de la Izbuc şi chiar exarhul mănăstirilor bihorene. Chiar dacă hotărârea Sinodului prevede că preoţii divorţaţi "nu pot ocupa funcţii de conducere", reprezentanţii Episcopiei susţin că fratele Mihail nu s-ar încadra în această categorie, deoarece "legea nu face nicio referire la călugări", cum spune părintele Antim.

O situaţie aparte e şi în cazul părintelui Dan Gal, fost secretar al Episcopiei, despre care se spune că a fost pus preot la Marghita de PS Sofronie în plin proces de divorţ. "Nu există niciun proces pe rol şi nicio sentinţă în acest caz", neagă Antim.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
4 Comentarii
o logica
calugaria inseamna in biserica ortodoxa schimbarea vietii, a incepe o noua viata in Hristos si lepadarea de cea veche. daca veti participa la o calugarie veti auzi aceasta idee in slujba respectiva. daca spuneti despre staretul manastireii izbuc ca a fost divortat, si fac o paranteza era preot cand a divortat ? , nu poate intra in incidenta legii pe care a dat-o sinodul bor pt ca el si-a ales o noua viata, s-a lepadat de viata pe care a avut-o inainte si s-a calugarit. chiar daca inainte de calugarie esti un om pacatos si-ti alegi aceasta viata nu inseamna ca nu esti demn de ea. defapt calugaria asta inseamna sa te lepezi de ceea ce ai fost inainte si sa traiesti in Hristos nu conteaza ce ai fost inainte. logica imi spune ca staretul manastirii izbuc si-a inceput o alta viata prin calugarie si nu intra in incidenta noii legi. ca are o functie administrativa trecatoare asa e voia lui Dumnezeu. Dumnezeu ne arata ca dintr-un om poate pacatos poate sa faca si ceva bun numai ca eu in divort nu vad chiar un pacat daca nu te intelegi cum sa mai stai impreuna. Si sfanta Maria Egipteanca din curva a devenit sfanta dupa ce si-a schimbat viata. Vizavi de preotii casatoriti si divortati ce sa
Postat 09 Februarie 2011, 01:43 de marius
rusine pitut
pascu pitut asteapta un copil cu femeia cu care sta de ceva timp. slujeste la altar traind in concubinaj/.rusine la ce sa ne mai asteptam? nu i se intampla nimic? nu are nici o jena? nicoleta mai are un copil ,deoarece a fost casatorita.
Postat 08 Noiembrie 2010, 17:58 de leta
preoti...
Capii bisericii ar trebui sa fie mai atenti cum definesc moralitatea. Preotii sunt si ei oameni, mai ales oameni, si traiesc cum stiu mai bine, ca noi toti. Ce autoritate are biserica asupra sotiei si copiilor unui preot care ar suferi direct daca ar fi obligati sa traiasca intr-o relatie care nu mai functioneaza? Asemenea "legi" afecteaza intreaga societate, nu doar pe preoti, eu cred ca asta este cu adevarat relevant pentru caracterul ei fascist.
Postat 26 Mai 2010, 03:59 de ama
PREOTIA NU ESTE UN SERVICI !!!
PREOTIA NU ESTE UN SERVICI CARE INCEPE LA 8PT SI SE TERMINA LA 16 !!! PREOTIA ESTE O CHEMARE LA SLUJIRE A LUI DUMNEZEU SI TREBUIE SA TRAIESTI IN VOIA LUI DUMNEZEU ASA CUM E REVELATA IN SFANTA SCRIPTURA !!! DIN PACATE ASA NE-AM INVATAT CU C.U.R.V.I.A CA NICI NU O MAI STIM RECUNOASTE IN VIATA NOASTRA DE FIECARE ZI !! PREORI SUNT CHEMATI SA FIE EXEMPLE IN VIATA DE ZI CU ZI !! CE XEMPLU POT FI PREOTI C.U.R.V.A.R.I SI PREAC.U.R.V.A.R.I PENTRU ENORIASI ?!??!! CACA CEI PSI SA IMPRASTIE LUMINA LUI DUMNEZEU SUNT EI INSASI INTUNERIC ATUNCI CE DAU EI OAMENILOR ????? UN PAS SPRE POCAINTA PREOTILOR PE CARE TREBUIE SA-L URMEZE SI ENORIASII , DE AICI VINE SUSTINEREA MIZERIEI DE CATRE UNI "CRESTINI" , DIN FRICA DE A FI LUATI LA RANDULLOR IN VIZOR !!!!!
Postat 25 Martie 2010, 12:57 de SCORTOSUL
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5614 RON
  • 1 EUR = 4.9715 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON