URMĂREȘTE-NE PE
LUNI, 26 AUGUST 2019

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Numai o minune ar face ca aeroportul din Oradea să fie urnit și să poată face o concurență credibilă celui din Debrețin. Dacă ar exista respect pe lumea asta, primarul din Debrețin ar trebui să dea aeroportului din urbea sa numele Kiss-Pásztor.
Zic şi eu
Adrian Cris
Primarul Oradiei a stârnit noi reacţii vehemente săptămâna trecută, cu propunerea ca municipalitatea să ofere, la preţuri sub cele ale pieţei, 10-12 locuri de casă unor români dornici să se repatrieze. Cei mai vocali au fost, previzibil, orădenii pur-sânge, cei pentru care locul de baştină e argumentul beton şi pedigriul mai valoros decât sinapsele neuronale.
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
La Untold trebuie să te obişnuieşti rapid cu marea frustrare că nu poţi fi în toate locurile în acelaşi timp. Dacă ai venit doar pentru anumiţi artişti, e simplu, mergi să-i vezi şi gata. Dacă dimpotrivă, vrei să vezi cât mai multe, ai o mare provocare. Nu numai suprapunerea orelor este o problemă, ci şi timpii de deplasare de la o scenă la alta. Când în festival sunt 90.000 de oameni pe seară, mişcarea e anevoioasă.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveţi despre necesitatea construirii şi modul în care se va realiza viitorul pasaj subteran Magheru, care va lega pe sub bulevard Aleea Ştrandului de Pacul Traian?






De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Aşa cum arătam săptămâna trecută, în data de 26 iulie a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 152/2019 pentru modificarea Codului rutier. Pe lângă modificările aduse procedurii de suspendare a dreptului de a conduce în cazul săvârşirii unei contravenţii, noua lege aduce şi modificări cu privire la sancţiunile aplicabile în cazul cercetării pentru comiterea unor infracţiuni la regimul rutier.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
În urma identificării unor cazuri de listerioză în Marea Britanie, este bine de ştiut că această afecţiune infecţioasă rară este transmisă de obicei la oameni prin consumul unor alimente contaminate cu Listeria (lapte insuficient pasteurizat, brânză şi alte produse lactate, carne insuficient preparată termic), sau, mai rar, prin contact direct cu alte persoane sau animale infectate. Listerioza afectează cel mai frecvent nou-născuţii, bătânii, gravidele şi persoanele cu un sistem imunitar scăzut.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Din păcate, cinematografia şi oamenii neinformaţi perpetuează o serie de mituri care impun o stigmă asupra bolnavilor şi asupra celor cu afecţiuni psihice. Un schizofrenic este confundat des cu cei cu personalitate multiplă, cu criminalii în serie, cu cei malefici şi răi, gata de violenţe inimaginabile. Adevărul este, însă, altul...

Drum în pustie: Radu Ţîrle face exact risipa pe care o condamna în campania electorală

Drum în pustie: Radu Ţîrle face exact risipa pe care o condamna în campania electorală PESTE ARĂTURĂ. Modernizarea drumului care leagă satele Abrămuţ şi Sînlazăr a început în decembrie 2010 şi va dura 24 de luni. Până acum, constructorii au turnat o fundaţie din piatră pe porţiunea intravilană, iar pe cea din afara localităţilor se chinuie să taie arbuştii de pe marginea drumului, ca să îl poată lărgi
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

În toamna anului 2008, preşedintele Consiliului Judeţean, Radu Ţîrle, înfiera public contractul pentru construirea drumului Abrămuţ-Sînlazăr. Proaspăt ales, a anulat licitaţia făcută pe vremea predecesorului Alexandru Kiss şi a realocat banii pentru alte lucrări, motivând că drumurile judeţene sunt mult prea proaste pentru ca Bihorul să-şi permită luxul de a construi o şosea peste câmpuri.

După doi ani, s-a răzgândit. Faptul că şoseaua taie arătura nu mai are acum nicio importanţă, câtă vreme licitaţia n-a mai fost adjudecată de Beniamin Rus, patronul Selinei şi duşmanul preşedintelui...

Ţîrle vs. Rus

Războiul dintre preşedintele CJ Radu Ţîrle şi patronul firmelor Selina şi Drumuri Bihor, Beniamin Rus, continuă de doi ani de zile, iar combatanţii nu dau semne de oboseală. Apropiat al fostului preşedinte Alexandru Kiss, Rus a moştenit din precedentul mandat un pachet masiv de lucrări, printre care transformarea clădirii vechii Garnizoane în sediu pentru Muzeul Ţării Crişurilor, întreţinerea şi modernizarea drumurilor judeţene, deszăpezirea acestora şi multe altele.

Noul şef al CJ a transformat, însă, moştenirea într-un avantaj strategic. Ţîrle şi-a luat obiceiul să întârzie şi să refuze la plată, mai mult sau mai puţin argumentat, facturile emise de Selina. În replică, Rus a contestat în instanţă majoritatea licitaţiilor organizate de CJ la care a participat şi a pierdut. Iar conflictul a luat amploare...

Câştigător degeaba

În noiembrie 2010, când firma sa, Drumuri Bihor, participa la licitaţia pentru reabilitarea şi consolidarea a 5 kilometri din drumul Bucea-Bulz-Vadu Crişului, războiul dintre Ţîrle şi Rus era în toi. Având cea mai bună ofertă dintr-un total de şapte, Beniamin Rus a aşteptat luni de zile să semneze contractul în valoare de 6,8 milioane lei. Degeaba!

Rus era cu atât mai nerăbdător cu cât în tot acest timp, la cererea CJ, a fost obligat să îşi indisponibilizeze într-un cont bancar garanţia de participare, în valoare de 50.000 euro. O sumă consistentă, de care nu s-a putut atinge aproape o jumătate de an!

Patronul se consideră şicanat pentru că adjudecarea licitaţiei a fost amânată în mod repetat. Întâi, până în martie, la şedinţa de buget, iar apoi de încă două ori. În martie şi apoi în aprilie comisia de licitaţie a cerut firmei să prelungească tot cu 30 de zile valabilitatea ofertei. Firma s-a conformat, dar tot în zadar.

Într-un final, dacă Rus nu a renunţat la lucrare, a renunţat Consiliul Judeţean. "Procedura a fost finalizată fără a se desemna un câştigător, iar licitaţia a fost anulată", a declarat săptămâna trecută BIHOREANULUI Cristina Micula, şefa biroului Achiziţii din CJ. Motivul? Investiţia, programată de anul trecut, nu se mai regăseşte în bugetul pe 2011, iar legea interzice autorităţilor semnarea unui contract dacă nu au finanţarea asigurată.

Atâta doar că firma lui Rus este singura lăsată pe dinafară anul acesta! "Momentan e singura licitaţie anulată, dar în anii anteriori au mai fost şi altele. Spre exemplu, acum doi ani CJ a renunţat la achiziţionarea unui autocar, iar Teatrul Arcadia la derularea unor lucrări", argumentează funcţionara.

S-a răzgândit!

Interesant e, însă, un mic salt în timp. În septembrie 2008, după o deplasare în teren, proaspăt alesul preşedinte CJ a anulat licitaţia câştigată de firma Via Vita pentru drumul Bicaciu-Ianoşda şi de Selina pentru drumul Abrămuţ-Sînlazăr, cu argumente ferme. "Parcă au fost alese în oglindă. În ambele cazuri e vorba de construcţia a circa 6 kilometri de drum peste câmpuri. Ar fi culmea să băgăm peste 120 milioane de lei într-o şosea, pentru plugurile unor exploataţii agricole private", declara atunci Ţîrle.

Între timp, însă, preşedintele s-a răzgândit. Drumul "inutil" abandonat în urmă cu trei ani a devenit brusc mult mai important decât alte şosele intens circulate din judeţ şi a fost scos la licitaţie. "Primarii şi oamenii din zonă au insistat asupra necesităţii drumului. S-a dovedit că acesta nu ar fi util doar localităţilor Crestur, Abrămuţ, Sînlazăr, ci şi locuitorilor din jurul Marghitei, pe care i-ar scuti de ocoluri", spune Ţîrle. Neoficial, BIHOREANUL a aflat că, de fapt, preşedintele a trecut lucrarea pe lista de investiţii dintr-un troc politic, la presiunile aliaţilor din UDMR, ai căror primari conduc comunele din zonă.

Suprapreţ cu compensare

Culmea, dacă drumul Bucea-Bulz-Vadu Crişului a fost scos din buget din lipsă de fonduri, cel peste câmpuri a primit totuşi finanţare! Investiţia a fost adjudecată în septembrie 2010 de asocierea dintre firmele Idecon SAU Zaragoza şi Via Vita pentru suma de 4,2 milioane lei, fără TVA. Iar la doar trei luni după licitaţie, CJ a majorat valoarea contractului, prin atribuire directă, cu încă 1,2 milioane lei, chit că asta era o altă pricină găsită firmei Selin şi condamnată de Ţîrle: că cere majorarea costului lucrărilor după licitaţii.

"Este vorba de note de comandă suplimentare, datorită unor lucrări noi care nu erau cuprinse în contract. Acestea au fost însă compensate cu note de renunţare la alte lucrări, de aceeaşi valoare", spune inginerul Titus Groza, responsabilul de lucrare. Lucrările suplimentare s-au impus pentru că licitaţia s-a făcut după un proiect vechi din 2006, acum depăşit. Beneficiarul, adică CJ, a renunţat printre altele la borduri şi la podurile din prefabricate, care necesită lucrări suplimentare şi muncă manuală costisitoare, şi a ales în schimb îngroşarea asfaltului spre margini şi folosirea tuburilor corugate, care se pot pune direct pe sol, rapid şi fără să necesite multă manoperă.

Un proiect defazat

În ciuda numeroaselor modificări aduse proiectului, beneficiarul a evitat să scoată din nou lucrarea la licitaţie. "S-a mers în teren cu constructorul şi cu proiectantul şi s-au făcut modificările la faţa locului. Dacă scoteam din nou lucrarea la licitaţie ar fi trebuit refăcut proiectul, astfel că lucrarea s-ar fi putut amâna şi cu un an de zile", spune Groza.

Cu toate acestea, nici măcar inginerul nu poate exclude faptul că prin reorganizarea concursului, chiar şi după un an, în baza unui proiect actualizat, ar fi existat posibilitatea ca lucrarea să fie făcută mai ieftin. Pentru că toate firmele înscrise ar fi cunoscut, de data asta în mod corect, lucrările pentru care licitează. Iar între timp banii existenţi ar fi putut fi cheltuiţi pentru lucrări mai importante decât un drum peste câmp...


LICITAŢII PE BUCĂŢI
Să moară "mamuţii"!

Războiul dus de Radu Ţîrle cu patronul Beniamin Rus este evident judecând inclusiv după modul în care CJ licitează lucrările. Pentru ca firmele-mamut Selina şi Drumuri Bihor să nu se poată folosi de avantajul dotărilor şi puterii financiare, la licitarea lucrărilor de reparaţii şi întreţinere a drumurilor, judeţul a fost împărţit în cinci sectoare.

După cum era de aşteptat, în urma licitaţiei Rus nu a mai prins nicio lucrare. Reparaţiile drumurilor din zonele Marghita şi Aleşd vor fi făcute de firmele Idecon SAU Zaragoza şi Via Vita, de zona Tinca se va ocupa Crişana Proconstruct şi Extract Com, zona Beiuş a revenit firmei Dumexim, iar de drumurile din vecinătatea Oradiei se va ocupa firma Drum Construct Pericei, aprig criticată de municipalitate pentru calitatea lucrărilor.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
4 Comentarii
VECHI
nu domnul Tarle dicteaza in cj bihor acolo este un personaj feminin care il MANIPULEAZA PE d-l TARLE,LUCRARILE LE DA LA CINE VREA DOAMNA.......
Postat 31 Mai 2011, 17:45 de anonim
nou
stii de ce face drumurii prin aratura?branconeaza mai usor din masina,pt ca oricum branconeaza in tot judetu ,ameninta pe toata lumea,cei Tirlea popa sau vanator branconier,lam vazut pe cimp linga Sacuieni intr-un gip MERCEDES GL cu arma pe geam.
Postat 25 Mai 2011, 23:03 de gabriel
darius
acel drum este drum national si depinde de ministerul transporturilor
Postat 25 Mai 2011, 14:51 de darius
dariusmihai@yahoo.com
Drumurile din zona Beiusului si din Beius sunt dezastru. Nu ma intereseaza cine trebuie sa se ocupe de ele. Responsabilitatea este a tuturor, autoritati locale sau judetene. Dar acestea au uitat ca au fost puse acolo de noi si au obligatia sa lucreze pentru noi. Bine ca anul viitor vin alegerile.
Postat 25 Mai 2011, 07:17 de darius
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.2706 RON
  • 1 EUR = 4.7216 RON
  • 1 HUF = 0.0144 RON