URMĂREȘTE-NE PE
LUNI, 17 DECEMBRIE 2018

Ediția tipărită

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Constat cu bucurie că există o concurență serioasă între cele două centre de putere din Bihor: Primăria Oradea și Consiliul Județean, în ce priveşte muzeele. Iar concurența asta nu poate fi decât benefică pentru turismul din Oradea.
Zic şi eu
Adrian Cris
În urmă cu peste un deceniu, un clujean teribilist zicea că s-a săturat de România. Cum n-a explicat că, de fapt, se săturase de balcanism, de corupţie, de minciună, de demagogie, naţionalism primitiv, murdărie şi dezordine, a fost pus la index ca vândut ungurilor. De câteva luni, patru primari din Transilvania pregătesc o iniţiativă mult pragmatică, deci şi mai "periculoasă" decât manifestul lui Sabin Gherman...
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
În primul rând, îmi doresc să nu fie doar o mişcare politică, iar declaraţiile de intenţie ale celor 4 primari (fonduri, dezvoltare, infrastructură etc) să fie doar de faţadă, aşa cum se face în orice campanie electorală. Mi-ar plăcea să nu devină un pol politic şi să nu fie exploatată în consecinţă, deşi, dacă va începe să facă performanţă şi să dea rezultate palpabile, e foarte posibil să se ajungă şi acolo. Primul semnal ar fi atunci când vor cere şi alte oraşe să intre în horă.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveţi despre cerinţele organismelor europene adresate României privind consolidarea statului de drept şi stoparea modificării legilor justiţiei?




De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Competenţa de soluţionare a recursurilor declarate împotriva hotărârilor pronunţate în apel de tribunal, în cauzele având ca obiect cereri evaluabile în bani în valoare de până la 200.000 lei inclusiv, ca urmare a pronunţării Deciziei nr. 369/30 mai 2017 a Curţii Constituţionale a României, revine curţilor de apel.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Sistemul colector urinar, format din bazinetele renale (formaţiunile care "captează" urina din cei doi rinichi), cele două uretere ("tuburile" prin care urina ajunge la vezică), vezica urinară şi uretra ("tubul" prin care urina se elimină) este "căptuşit" cu nişte celule epiteliale denumite în ansamblu "uroteliu". Toată această zonă este expusă influenţelor carcinogene, dar cea mai frecventă tumoră este cea a vezicii urinare, urmată de cea de la nivelul bazinetelor.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Vorbim de o "explozie" de depresie în rândul fetelor începând cu anul 2012 şi până în prezent şi toate aceste adolescente au un singur lucru în comun: petrec mult timp pe telefoanele mobile ori în faţa canalelor social media.
10 Martie 2010, 10:48

Centura, pericol public

Centura, pericol public DRUM UITAT. Compania de Drumuri Naţionale, care administrează şoseaua de centură a Oradiei, pare să fi uitat că răspunde de acest drum. Scuarurile precum cel de lângă magazinul Real (foto) s-au transformat în obstacole de moarte, mai ales pe timp de noapte, cum s-a petrecut nu mai departe de luna trecută (medalion)
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Starea deplorabilă a drumurilor pare a fi un dat naţional, la fel ca şi catastrofele naturale ori formele de relief. De 20 de ani, inaugurarea drumurilor e doar un prilej pentru oficiali de a zâmbi în faţa camerelor de filmat. Ce urmează, puţin le pasă.

Aşa s-a întâmplat cu tronsonul şoselei de centură dintre Calea Aradului şi Calea Devei, care de 7 ani e circulat, fără a fi finalizat ca la carte. Iar nepăsarea Companiei Naţionale de Drumuri şi Autostrăzi, administratorul şoselei, o simt şoferii care traversează acest drum. Adică plătitorii de rovignete...

Finalizăm, dar nu lucrăm

Tronsonul şoselei de centură a Oradiei între DN 76, care duce spre Deva, şi DN 79, care duce spre Arad, a fost inaugurat cu mare fast în 2003. Lucrare plătită de Primăria Oradea, pe vremea când primar era Petru Filip, şoferii au privit-o cu entuziasm. Fără semafoare, fără treceri de pietoni şi cu posibilitate de accelerare peste 50 km/h, părea cea mai bună soluţie pentru traversarea oraşului. Drumul a fost inaugurat cu o bandă pe sens şi fără iluminat public, dar cu promisiunea clară a edililor că va fi extins la patru benzi şi va avea şi becuri.

În 2006, pe motiv că Primăria e mai săracă, drumul a trecut în administrarea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR), care poate atrage mai uşor fonduri pentru finalizarea proiectului. Dar nici vorbă să se întâmple aşa. Azi, şoseaua e în exact aceeaşi stare: cu două benzi şi neluminată. Iar când se cer explicaţii, CNADNR nu prezintă motive, ci spune doar că nimeni n-ar trebui să se plângă, pentru că lucrările nu-s finalizate! Dar, culmea, în 7 ani, n-au fost nici continuate, pentru că de la inaugurare, nu s-a mai lucrat un minut pe acest drum...

Critici peste critici

Mai grav este că nepăsarea autorităţilor a băgat oameni în pământ. În urmă cu mai puţin de o lună, un bihorean care conducea noaptea pe şoseaua de centură, n-a văzut scuarul din faţa hypermarketului Real şi a dat din plin în bordura nevopsită. Nici n-avea cum să-l vadă, căci în afară de un banal indicator de ocolire, nimic altceva nu semnalizează pericolul. Din impact, şoferul a pierdut controlul maşinii şi a ajuns sub roţile unui TIR ce venea din sens opus. A scăpat cu viaţă, dar bunicul său, aflat şi el în maşină, a murit pe loc.

Întâmplarea a născut nenumărate reacţii. Pe internet, zeci de orădeni au criticat faptul că autorităţile nu semnalizează cum trebuie aceste scuaruri pentru circulaţia pe timp de noapte. "Câţi oameni mai trebuie să moară pentru a se lua măsuri? De câte ori trec pe acolo, îmi dau seama cât noroc am că ştiu zona", spunea unul dintre comentatori. Şoferii se plâng că nici măcar cu banalul var nu sunt vopsite bordurile scuarurilor, cât să iasă în evidenţă în lumina farurilor. Toţi sunt convinşi că cei care trec pentru prima oară pe acest drum merg ca pe o pistă de obstacole, unde nu ştii niciodată ce îţi sare în faţă. Şi, pe bună dreptate, toţi sunt nemulţumiţi că plătesc, an de an, rovigneta, iar banii strânşi din acest bir nu schimbă nimic din infrastructură.

Soluţii banale

06 octavian ratiu.jpgDe aceeaşi părere cu şoferii de rând sunt şi specialiştii. Octavian Raţiu (foto), patronul firmei de taxi Hello, de profesie inginer constructor de drumuri, se plânge la rândul său de lipsurile şoselei de centură. "Şi eu circul cu mare atenţie pe acolo, pentru că sunt multe probleme. Nu sunt stâlpişori de dirijare pe acostament, marcajul e şters, benzile nu sunt delimitate vizibil", enumeră Raţiu "baiurile" drumului.

Incredibil este faptul că toate aceste probleme au rezolvări simple şi fără mari cheltuieli. De pildă, bordurile scuarurilor ar trebui vopsite cu microbile. "Acestea se bagă de când lumea în vopsea şi o fac vizibilă la contactul cu lumina", explică Raţiu. Dar soluţia pare un deranj prea mare pentru CNADNR.

Lumină din cer

Semnele rutiere montate, deşi au folie reflectorizantă, nu sunt vizibile noaptea, pentru simplul motiv că sunt acoperite de... jeg. În schimb, indicatoarele de culoare galbenă, adică cele de avertizare că urmează un posibil pericol, cum sunt scuarurile, lipsesc cu desăvârşire. Singurele avertizoare de culoare galbenă sunt cele de limitare a vitezei la 30 km/h, montate şi în preajma magazinului Real. Lucru absurd pentru o şosea de centură care, prin definiţie, e un drum care ar trebui să ofere tocmai posibilitatea rulării cu o viteză mai mare decât în oraş.

Nici marcajele rutiere nu sunt de lăudat. Acum sunt şterse de vreme, dar nici proaspăt vopsite nu sunt reflectorizante. Chit că, şi în cazul lor, s-ar putea folosi microbilele. "D-aia e marcaj, să te ajute pe carosabil. La noi, nu te ajută cu nimic, că nu se văd". Însă de departe cel mai acut doare lipsa iluminatului public. "Lumina e un lux pentru orădeni", descrie Raţiu situaţia tragic-comică. Pe întreaga porţiune nu s-a montat niciun neon pe motiv că investiţia e inutilă, dat fiind că drumul se va extinde la patru benzi. Aşa că, până să se lărgească, centura e luminată noaptea doar de... lună sau fulgere.

Poliţişti legaţi la mâini

06 Ciuclea.jpgCulmea, toate plângerile şoferilor sunt întărite şi de poliţişti, "câinii de pază" a CNADNR. Aceştia recunosc că, în 2003, centura a fost o mare gură de oxigen pentru traficul local, dar, în acelaşi timp, un muşuroi de probleme. "Poliţia Rutieră a dat aviz pentru întreg sectorul centurii, inclusiv porţiunea între DN 79 şi DN 76. Însă avizul a fost emis cu condiţii clare, dintre care unele nu se regăsesc", explică comisarul Claudiu Ciuclea (foto).

Poliţia a cerut separarea sensurilor cu parapeţi din beton, dar CNADNR a spus că le va face abia după ce vor amenaja toate sensurile giratorii cuprinse în proiect, ca să nu lucreze degeaba. Balizele şi indicatoarele funcţionale sunt alte condiţii din acte ce nu se regăsesc în realitate. "Indicatoarele le mai înlocuiesc, dar de multe ori nu au pe stoc", spune Ciuclea. În problema iluminatului public, Poliţia se loveşte de acelaşi răspuns: "Abia după ce se va face modernizarea la patru benzi se vor rezolva toate hibele, inclusiv iluminatul". Iar poliţiştii spun că nu pot trece la pasul următor, cel al amendării CNADNR, pentru că proiectul se află în derulare.

Şoferii sunt de vină!

Aceleaşi scuze le-a auzit şi BIHOREANUL când l-a întrebat pe reprezentantul CNADNR în teritoriu, Ioan Piţurcă, despre lipsurile şoselei de centură. "Drumul este în modernizare, întreg tronsonul va fi cu patru benzi şi atunci va avea şi iluminat", declară acesta. Când se vor şi concretiza vorbele lui, nu ştie însă să spună. "Există un contract semnat între CNADNR şi firma Selina, nu eu mă ocup de datele proiectului, ci o firmă de consultanţă a Companiei", pasează Piţurcă problema.

În rest, nu are nimic de rău de spus despre şosea. Nu e vina lui că semnele rutiere nu se văd şi susţine că acestea sunt spălate frecvent. "Dar trec maşinile mari, se murdăresc, se îndoaie...". În plus, Piţurcă se jură că bordurile au fost zugrăvite şi zice că vremea ploioasă le-a făcut din nou gri. Şocant, specialistul recunoaşte că nu s-a aplicat niciodată vopsea reflectorizantă şi susţine că "nici nu e cazul". Semn că n-a umblat prea des noaptea pe centură. Piţurcă scoate la înaintare şi faptul că în zona scuarului de lângă Real există o limitare de viteză. "Dacă s-ar circula cu 30, aşa cum cere indicatorul, s-ar vedea şi scuarul şi n-ar mai fi probleme", dă el vina pe şoferi.

Din atitudinea reprezentantului Companiei se înţelege că vor mai trece ani buni - şi probabil vor mai fi şi alte victime - până când orădenii se vor putea bucura de o întreagă şosea de centură bună. Una pe care să nu meargă mereu "pândiţi" de pericole...


PLANURI
Alternativa la "sufocare"

Recent, primarul Ilie Bolojan a făcut public un plan al municipalităţii de realizare a noi drumuri în municipiu. Printre acestea, sunt prevăzute şi două străpungeri ale şoselei de centură pe tronsonul dintre DN 79 şi DN 76. Una din străzile noi va fi în prelungirea străzii Atelierelor, legând-o astfel de centură, iar alta în zona pieţei de vechituri. Extinderea e bine văzută şi de poliţişti. "Fără o şosea de centură bună, ne vom sufoca în trafic", spune comisarul Claudiu Ciuclea. Numai să fie şi bine făcute...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
Vopseaua mediatică
Filip a gestionat realizarea, iar Bolojan nu poate să vopsească bordurile din cauza grelei moşteniri. Primul a avut ceva viziune dar, a fost împiedicat de propriile interese personale. Al doilea nu are nici o viziune dar ar vrea să înveţe. Amândoi pe pielea orădenilor. Praful se va alege de Oradea iar după aceea va trebui să vină un al treilea ca să "proiecteze" făraşe şi mături.
Postat 14 Martie 2010, 16:23 de TAMTAC
centura un haos
cand ajungi cu masina seara pe acel drum de centura zici ca intri in iad ,cu faza scurta nu vezi nimic iar cu cea lunga il omori pe cel din fata sau pe ala din sensul opus asa ca trebuie luate masuri ,iar pe partea care a fost redata circulatiei in toamna s-au format adevarate cratere ,totusi cine controleaza calitatea acestor lucrari si cine le intretine ,eu cred ca aceea centura nu a fost facuta in munci voluntare ci pe bani grei domnilor,asa ca cei responsabili sa fie luati la rost si sa faca calitate ,adica pe acel ampatament din pietris nu pui 3 cm de asfalt ci atata sa fie in regula ,chiar nu suntem in stare sa facem nimic ,sa-i lasam pe altii !
Postat 11 Martie 2010, 12:48 de mircea ardelean
piturca....
nea' piturca....nu dai tu cu masina odata in ceva in zona aia si o sa te trezesti subit ? o sa ceri tu singr vopsea reflectorizanta ca sa nu iti ingropi cumva urmasii din cauza prostiei dumitale. pentru delcaratii de genul acesta, in alte tari cam ai de dat cu subsemnatul. prosti suntem si noi ca nu ii dam in judecata. daca nu e terminat proiectul nu trebuia sa fie data in folosinta sau inseamna ca asigura minim legal pentru a se putea circula pe el. ori la cat e de vizibil sau luminat seamana cu drumul ursului din padure. piturca....tare as dori sa faca dosul tau cunostinta cu piciorul meu.
Postat 10 Martie 2010, 11:32 de concetatean
count display

FOTO BIHOREANUL

  • Zăpada face ravagii în Bihor: 79 de localităţi fără curent, peste 28.000 de cetăţeni afectaţi! (FOTO)
  • A venit zăpada! Utilajele RER Vest au ieşit pe străzile Oradiei (FOTO)
  • „Lumea contemporană. Puncte de vedere”: La Muzeul Țării Crișurilor a fost vernisată expoziția de sculptură a artistului Ovidiu Pascu (FOTO)
  • Gala Premiilor lui Bihorel 2018. Petrecere cu poante video, caricaturi şi concert Compact la Majoratul BIHOREANULUI. Vezi câteva momente! (FOTO / VIDEO)
  • Campionul K1 Adrian Maxim, prins de procurorii DIICOT Oradea cu un kilogram de cannabis. Sportivul a fost arestat şi trimis în judecată (FOTO)
  • Patriotul Ervin: Cine este orădeanul care a inaugurat Podul Centenarului cu o Dacie tricoloră (FOTO)
  • Două zile de reduceri: S-a deschis KiK, la ERA Park Oradea! (FOTO)
  • Gala Comunității Orădene. Vezi care au fost proiectele premiate! (FOTO)
  • Victorie acasă: CSM CSU Oradea a câștigat derby-ul cu Steaua (FOTO)
  • Primul tren Cluj - Oradea – Viena a plecat 'full'. Biletul cel mai ieftin costă 133 lei (FOTO/VIDEO)

TIMP LIBER

Timp liber

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 3.8697 RON
  • 1 EUR = 4.5959 RON
  • 1 HUF = 0.015 RON