URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 12 NOIEMBRIE 2019

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
O alianță cu Debreţinul ar fi viabilă dacă cele două aeroporturi ar fi de puteri apropiate. Or, noi venim cu nicio cursă externă, cu un terminal neterminat și cu o conducere Pásztor-Mang impotentă, indolentă și ineficientă. Ei au o Primărie care chiar investește masiv în aeroport, au zeci de curse externe și, mai ales, un operator strategic ungar.
Zic şi eu
Adrian Cris
Duminică, prima oară în ultimii 30 de ani, am avut cu adevărat din ce alege la Preşedinţie, nu doar „răul mai mic”, ci şi binele, să zic aşa. Electoratul de dreapta (spre deosebire de simpatizanţii unor Dăncilă, Diaconu, Cumpănaşu etc, ale căror exigenţe sunt modeste) a acuzat, însă, o altă premieră, ruşinoasă: lipsa dezbaterii, a confruntării între pretendenţi...
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Când vorbim despre rasism avem tendinţa de a vorbi la persoana a II-a sau a III-a. Privindu-ne în oglindă, rasismul nu se vede ca un rid şi nici nu ustură ca o zgârietură. La fel şi xenofobia. Iar discriminarea nu se vindecă cu alifii sau pastile. Rasism, xenofobie, discriminare - păcate pe care le punem în cârcă altora fiindcă oglinda în care ne reflectăm este fermecată şi ne arată doar ce vrem să vedem noi...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Cu cine veți vota în turul doi al alegerilor prezidențiale din 24 noiembrie?




De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Aşa cum arătam anterior, poprirea este operaţiunea prin care, prin intermediul unui executor judecătoresc şi în temeiul unui titlu executoriu, un creditor încearcă să obţină banii datoraţi de o altă persoană (a treia persoană) debitorului său. Procedura popririi presupune o adresă se înfiinţare a popririi emisă de executorul judecătoresc şi comunicată terţului poprit (care, de regulă este fie angajatorul debitorului, fie o bancă).
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Infarctul miocardic acut (IMA) reprezintă necroza ireversibilă a unei părţi din miocard, aproape întotdeauna datorită aterosclerozei coronariene. Mecanismul de producere este scăderea bruscă a fluxului sanguin coronarian în urma fisurării şi ruperii unei plăci ateromatoase de la nivelul unei artere coronare afectate în prealabil de ateroscleroză, fapt ce determină formarea unui tromb care obturează artera şi necroza ulterioară a teritoriului deservit de această arteră.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Din păcate, cinematografia şi oamenii neinformaţi perpetuează o serie de mituri care impun o stigmă asupra bolnavilor şi asupra celor cu afecţiuni psihice. Un schizofrenic este confundat des cu cei cu personalitate multiplă, cu criminalii în serie, cu cei malefici şi răi, gata de violenţe inimaginabile. Adevărul este, însă, altul...
16 Februarie 2010, 10:08

Autostrada suburbiilor

Autostrada suburbiilor PALEU CEL "GREU". Odată cu finalizarea lucrărilor la Autostrada Transilvania, centrul de greutate al Zonei Metropolitane Oradea va migra spre Biharia. Pentru că aici a fost proiectată singura intrare pe autostradă din întreaga zonă, drumul de Paleu, acum pustiu, se va umple de maşini. Specialiştii zic că singura soluţie ar fi înlocuirea lui cu o şosea de centură...
Autostrada suburbiilor INELUL DOI. Zona Metropolitană Oradea va cheltui bani europeni pe un studiu privind traseul ideal al viitorului ring metropolitan, pe direcţia Oşorhei - Biharia. Noua şosea de centură va trebui să evite rezervaţiile naturale, siturile arheologice, proprietăţile private şi, pe cât posibil, să presupună cea mai mică investiţie cu putinţă
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

În câţiva ani Oradea se va revărsa peste actuala şosea de centură precum burta unui senator peste curea.

Dezvoltarea oraşului şi transformarea comunelor limitrofe în mega-cartiere face deja necesară construcţia unui nou inel ocolitor, pentru întreaga Zonă Metropolitană, care să protejeze municipiul de maşinile aflate în tranzit înainte ca orădenii să se înece în gazele de eşapament.

BIHOREANUL vă prezintă în exclusivitate proiectul unui ring metropolitan care ar putea schimba la faţă întreaga zonă. Evident, în bine...

Cingătoarea de asfalt

Investiţia inelului ocolitor se ridică la circa 60 milioane de euro. Este de trei ori mai mare decât bugetul pe un an al Oradiei, dar trebuie făcută! Angajaţii Zonei Metropolitane Oradea (ZMO) caută soluţii de finanţare pentru realizarea unei şosele de centură cu patru benzi care să traverseze toate comunele limitrofe şi să le lege la viitoarea Autostradă Transilvania. Ringul metropolitan, cum a fost botezat de specialişti, este menit să protejeze drumurile şi clădirile din oraş de TIR-urile aflate în tranzit şi să facă legătura cu autostrada pentru cei care doresc să ajungă rapid în Ungaria sau spre centrul României.

05 Foghis.jpg"Dacă am avea acestă şosea de centură, TIR-urile nu ar mai intra în Oradea ci, undeva lângă Oşorhei, ar urca pe ringul metropolitan îndreptându-se direct spre Satu Nou, la intrarea pe autostradă", spune Adrian Foghiş (foto), directorul ZMO.
Astfel, municipiul ar fi ocolit de maşinile de mare tonaj şi ar rămâne doar cu traficul propriu, oricum sufocant! Conform statisticilor municipalităţii, cam 10% din populaţia motorizată a oraşului navetează zilnic spre comunele limitrofe. Adică aproape 3.000 de maşini în fiecare din orele de vârf!

Centură pe bucăţi

Primul pas pentru realizarea centurii metropolitane a şi fost făcut. Municipalitatea orădeană şi Primăria Debreţin au câştigat o finanţare europeană în valoare de 165.000 de euro, pentru pregătirea investiţiilor strategice în infrastructura de transport rutier dintre cele două localităţi. "Banii vor fi folosiţi pentru studii de prefezabilitate ale unor proiecte în oglindă. Partenerii maghiari vor să-şi construiască un segment de centură în partea de est a Debreţinului, iar noi vrem să aflăm traseul optim al unei porţiuni din viitor inel metropolitan", zice Foghiş.

Cum nici Primăria, nici ZMO nu pot susţine o investiţie de 60 milioane de euro în construcţia unei şosele de 52 de kilometri, specialiştii au rupt-o pe bucăţi. Teoretic, proiectul e fezabil. "Porţiunea de vest a ringului metropolitan ar coincide cu drumul rapid Oradea-Arad pe direcţia Biharia-Borş-Nojorid, pentru care Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) a şi început să facă exproprieri. Partea de sud ar fi pe aliniamentul Nojorid-Sânmartin-Oşorhei, şi a fost asumată de Consiliul Judeţean în parteneriat cu Ministerul Transporturilor. Noi va trebui să găsim finanţare doar pentru porţiunea de nord-est, Oşorhei-Paleu-Cetariu-Biharia", spune directorul ZMO.

Trataţi cu spatele

Problema este, însă, că proiectul s-ar putea să nu mai aibă la Bucureşti aceeaşi susţinere pe care o primise în urmă cu doi ani. Actualul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, a renunţat la finanţarea drumurilor expres, declarând prioritară construcţia de autostrăzi. Aşa că drumul rapid Oradea-Arad a fost tăiat de la finanţare, deşi apare şi acum pe site-ul CNADNR la capitolul "proiecte". La fel, au fost oprite, din lipsa banilor, şi lucrările la autostradă.

Nici Consiliul Judeţean nu stă mai bine. "Proiectul trebuia demarat cu finanţare de la Ministerul Transporturilor. Aveam deja un studiu de soluţie pentru porţiunea de centură Sânmatin-Cheriu-Oşorhei, dar lucrările sunt blocate din lipsa fondurilor", spune Filip Cheşeli, directorul tehnic al CJ.

Şi, totuşi, reprezentanţii ZMO spun că nu vor renunţa la proiect. "Căutăm soluţii să depunem împreună cu Debreţinul o cerere de finanţare pentru infrastructura de transport rutier dintre cele două localităţi. Fiind vorba de un proiect transfrontalier, şansele să accesăm fonduri sunt mai mari", zice Foghiş, convins că până la urmă ringul metropolitan tot va deveni realitate. Dacă nu mai devreme, cel târziu atunci când autostrada va fi gata...


05 harta.jpgDRUMUL SCHIMBĂRII
Se mută Oradea!

Construcţia ringului metropolitan ar putea schimba definitiv şi geografia, şi economia Oradiei şi a celor 10 comune din jur. "Viitoarea centură va accelera fenomenul de descentralizare a populaţiei. Orădenii vor fugi dinspre oraş spre suburbii, încurajaţi de faptul că vor avea căi de acces rapide. La fel se va întâmpla şi cu investiţiile, care vor migra de pe actualele amplasamente către localităţile suburbane Oradiei", spune Emil Chirilă, doctor în economie.

Localităţile din estul judeţului, situate în apropierea intrării pe autostradă de la Satu Nou, vor fi cele mai avantajate. "La fel ca în Occident, vor înflori serviciile, de la alimentaţia publică până la cele hoteliere, de reparaţii sau spălătorii auto", estimează Chirilă. Economistul mai susţine că, odată cu apariţia infrastructurii de drumuri, preţurile terenurilor din această zonă vor exploda. Ulterior, scumpirea terenurilor se va reflecta în creşterea veniturilor din impozite şi taxe a administraţiilor locale.


ÎMPREUNĂ
Drumuri peste graniţă

Ringul metropolitan nu e singurul proiect de infrastructură depus de Zona Metropolitană Oradea în colaborare cu o administraţie din ţara vecină. ZMO a mai realizat două proiecte de reconstrucţie a unor drumuri transfrontaliere istorice, pe programul maghiaro-român de infrastructură transfrontalieră.

Primul proiect vizează construcţia unui drum de 7 kilometri, în valoare de 2,4 milioane de euro, între Toboliu şi Korosnagyharsany, iar cel de-al doilea, în valoare de 1,7 milioane de euro, se referă la reabilitarea a 5 kilometri de drum între comunele Nojorid şi Nagyrabe. Ambele proiecte au fost aprobate şi urmează să se treacă la semnarea contractului de finanţare.

Pe lista proiectelor comune, aflate deocamdată doar în faza de elaborare, se mai numără reabilitarea căii ferate Oradea-Debreţin, precum şi amenajarea unei piste de biciclete Borş-Berettyoujfalu.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
sperante...
daca in mileniul asta vor reusi sa inceapa acest "mega-proiect" sper sa aiba macar decenta sa-l faca de calitate!!! refuz sa inteleg cum drumuri proaspat facute au gropi dupa o iarna care nici macar nu poti spune ca a fost foarte grea in zona asta de tara. Si culmea, la cativa km departare, in Ungaria.. nu exista aceleasi probleme. Poate ar trebui sa-i intrebam care le este secretul? cum de stiu ei sa faca drumuri ce tin pe bani mai putini? asa falimentari cum sunt :)
Postat 17 Februarie 2010, 12:08 de whatever
Skodus Octavianus
Dar metropolitanii astia nu inventeaza nimic nou, ca de aburelile astea am auzit si acu vreo 3 ani? Cale ferata, pista de biciclete, drumuri la Debrecen si inapoi, etc, etc. Daca vreau sa vad viitorul luminos mai uit pe cartea ZMO din 2007 si ma minunez ce bine le va fi copiilor mei. Dupa Guvernul Boc bineinteles. Si dupa epoca de fier a lui Basescu.
Postat 16 Februarie 2010, 20:00 de poleposition
viitorul luminos
Ce planuri frumoase.....
Postat 16 Februarie 2010, 11:24 de kbm
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.3164 RON
  • 1 EUR = 4.7627 RON
  • 1 HUF = 0.0143 RON