A PHP Error was encountered

Severity: Warning

Message: getimagesize(https://cdn.ebihoreanul.ro/static/gallery_big/05 drum Paleu (mare).jpg): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 400 Bad Request

Filename: controllers/ebh.php

Line Number: 1076

Autostrada suburbiilor
URMĂREȘTE-NE PE
MIERCURI, 15 AUGUST 2018

Ediția tipărită

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Am mai povestit despre faptele de arme ale doamnei primar Nagy Gizella, din Biharia. Până acum s-a remarcat prin geniala idee de a renunţa să conecteze comuna la reţeaua de apă introdusă prin Apa Regio. Acum băştinaşii beau apă cu mormoloci, în aşteptarea unui ipotetic proiect pritocit de UDMR exclusiv pentru comunele pe care le controlează.
Zic şi eu
Adrian Cris
Noua mineriadă a PSD nu mai lasă cale de întoarcere pentru că, pur şi simplu, pe aşa-zişii social-democraţi nu-i interesează demult ce spune poporul, ci doar ce spun ei poporului. Li se rupe de imagine, de sondaje, de UE şi de orice alt „moft”, pentru că probabil şi-au pregătit inclusiv planul de a fura alegerile.
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
De 4 ani, Untold înseamnă Cluj-Napoca, înseamnă România. Umblă vorba că se vrea mutarea lui în afara orașului, nu din pricina deranjului din centru, ci pentru că scena principală, stadionul adică, e limitativă cu numărul de persoane din motive de siguranță. Dacă se va transforma din festival urban în festival câmpenesc s-ar putea ca percepția să se schimbe.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Unde vă veți petrece vacanța de vară?





De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Începând din 24 august 2018 o persoană amendată pentru orice contravenţie - indiferent că este o contravenţie de mediu, silvică, la regimul construcţiilor, etc. - va beneficia de un interval de 15 zile în care va trebui să decidă dacă plăteşte amenda (în acest caz achitând jumătate din mimimul prevăzut de lege) sau formulează plângere în instanţă (caz în care, dacă pierde procesul, va plăti amenda prevăzută în procesul-verbal de contravenţie).
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Hematuria reprezintă prezenţa sângelui în urină. Cauzele sunt variate şi se pot grupa în 2 categorii: renale şi extrarenale. Vezi ce boli poate indica!
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
În caz că nu aţi observat, fobiile faţă de anumite vieţuitoare sunt mai des întâlnite decât cele care au ca obiect alte animale. De exemplu, femeile tind să se teamă mai mult de insecte şi păianjeni decât de - să zicem - porumbei. Mult mai mulţi oameni se tem de şerpi decât de pisici. De şobolani decât de mămăruţe. În acest articol vom discuta despre psihologia fricii şi cum teama a jucat un rol adaptativ în dezvoltarea speciei umane.
16 Februarie 2010, 10:08

Autostrada suburbiilor

Autostrada suburbiilor PALEU CEL "GREU". Odată cu finalizarea lucrărilor la Autostrada Transilvania, centrul de greutate al Zonei Metropolitane Oradea va migra spre Biharia. Pentru că aici a fost proiectată singura intrare pe autostradă din întreaga zonă, drumul de Paleu, acum pustiu, se va umple de maşini. Specialiştii zic că singura soluţie ar fi înlocuirea lui cu o şosea de centură...
Autostrada suburbiilor INELUL DOI. Zona Metropolitană Oradea va cheltui bani europeni pe un studiu privind traseul ideal al viitorului ring metropolitan, pe direcţia Oşorhei - Biharia. Noua şosea de centură va trebui să evite rezervaţiile naturale, siturile arheologice, proprietăţile private şi, pe cât posibil, să presupună cea mai mică investiţie cu putinţă
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

În câţiva ani Oradea se va revărsa peste actuala şosea de centură precum burta unui senator peste curea.

Dezvoltarea oraşului şi transformarea comunelor limitrofe în mega-cartiere face deja necesară construcţia unui nou inel ocolitor, pentru întreaga Zonă Metropolitană, care să protejeze municipiul de maşinile aflate în tranzit înainte ca orădenii să se înece în gazele de eşapament.

BIHOREANUL vă prezintă în exclusivitate proiectul unui ring metropolitan care ar putea schimba la faţă întreaga zonă. Evident, în bine...

Cingătoarea de asfalt

Investiţia inelului ocolitor se ridică la circa 60 milioane de euro. Este de trei ori mai mare decât bugetul pe un an al Oradiei, dar trebuie făcută! Angajaţii Zonei Metropolitane Oradea (ZMO) caută soluţii de finanţare pentru realizarea unei şosele de centură cu patru benzi care să traverseze toate comunele limitrofe şi să le lege la viitoarea Autostradă Transilvania. Ringul metropolitan, cum a fost botezat de specialişti, este menit să protejeze drumurile şi clădirile din oraş de TIR-urile aflate în tranzit şi să facă legătura cu autostrada pentru cei care doresc să ajungă rapid în Ungaria sau spre centrul României.

05 Foghis.jpg"Dacă am avea acestă şosea de centură, TIR-urile nu ar mai intra în Oradea ci, undeva lângă Oşorhei, ar urca pe ringul metropolitan îndreptându-se direct spre Satu Nou, la intrarea pe autostradă", spune Adrian Foghiş (foto), directorul ZMO.
Astfel, municipiul ar fi ocolit de maşinile de mare tonaj şi ar rămâne doar cu traficul propriu, oricum sufocant! Conform statisticilor municipalităţii, cam 10% din populaţia motorizată a oraşului navetează zilnic spre comunele limitrofe. Adică aproape 3.000 de maşini în fiecare din orele de vârf!

Centură pe bucăţi

Primul pas pentru realizarea centurii metropolitane a şi fost făcut. Municipalitatea orădeană şi Primăria Debreţin au câştigat o finanţare europeană în valoare de 165.000 de euro, pentru pregătirea investiţiilor strategice în infrastructura de transport rutier dintre cele două localităţi. "Banii vor fi folosiţi pentru studii de prefezabilitate ale unor proiecte în oglindă. Partenerii maghiari vor să-şi construiască un segment de centură în partea de est a Debreţinului, iar noi vrem să aflăm traseul optim al unei porţiuni din viitor inel metropolitan", zice Foghiş.

Cum nici Primăria, nici ZMO nu pot susţine o investiţie de 60 milioane de euro în construcţia unei şosele de 52 de kilometri, specialiştii au rupt-o pe bucăţi. Teoretic, proiectul e fezabil. "Porţiunea de vest a ringului metropolitan ar coincide cu drumul rapid Oradea-Arad pe direcţia Biharia-Borş-Nojorid, pentru care Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) a şi început să facă exproprieri. Partea de sud ar fi pe aliniamentul Nojorid-Sânmartin-Oşorhei, şi a fost asumată de Consiliul Judeţean în parteneriat cu Ministerul Transporturilor. Noi va trebui să găsim finanţare doar pentru porţiunea de nord-est, Oşorhei-Paleu-Cetariu-Biharia", spune directorul ZMO.

Trataţi cu spatele

Problema este, însă, că proiectul s-ar putea să nu mai aibă la Bucureşti aceeaşi susţinere pe care o primise în urmă cu doi ani. Actualul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, a renunţat la finanţarea drumurilor expres, declarând prioritară construcţia de autostrăzi. Aşa că drumul rapid Oradea-Arad a fost tăiat de la finanţare, deşi apare şi acum pe site-ul CNADNR la capitolul "proiecte". La fel, au fost oprite, din lipsa banilor, şi lucrările la autostradă.

Nici Consiliul Judeţean nu stă mai bine. "Proiectul trebuia demarat cu finanţare de la Ministerul Transporturilor. Aveam deja un studiu de soluţie pentru porţiunea de centură Sânmatin-Cheriu-Oşorhei, dar lucrările sunt blocate din lipsa fondurilor", spune Filip Cheşeli, directorul tehnic al CJ.

Şi, totuşi, reprezentanţii ZMO spun că nu vor renunţa la proiect. "Căutăm soluţii să depunem împreună cu Debreţinul o cerere de finanţare pentru infrastructura de transport rutier dintre cele două localităţi. Fiind vorba de un proiect transfrontalier, şansele să accesăm fonduri sunt mai mari", zice Foghiş, convins că până la urmă ringul metropolitan tot va deveni realitate. Dacă nu mai devreme, cel târziu atunci când autostrada va fi gata...


05 harta.jpgDRUMUL SCHIMBĂRII
Se mută Oradea!

Construcţia ringului metropolitan ar putea schimba definitiv şi geografia, şi economia Oradiei şi a celor 10 comune din jur. "Viitoarea centură va accelera fenomenul de descentralizare a populaţiei. Orădenii vor fugi dinspre oraş spre suburbii, încurajaţi de faptul că vor avea căi de acces rapide. La fel se va întâmpla şi cu investiţiile, care vor migra de pe actualele amplasamente către localităţile suburbane Oradiei", spune Emil Chirilă, doctor în economie.

Localităţile din estul judeţului, situate în apropierea intrării pe autostradă de la Satu Nou, vor fi cele mai avantajate. "La fel ca în Occident, vor înflori serviciile, de la alimentaţia publică până la cele hoteliere, de reparaţii sau spălătorii auto", estimează Chirilă. Economistul mai susţine că, odată cu apariţia infrastructurii de drumuri, preţurile terenurilor din această zonă vor exploda. Ulterior, scumpirea terenurilor se va reflecta în creşterea veniturilor din impozite şi taxe a administraţiilor locale.


ÎMPREUNĂ
Drumuri peste graniţă

Ringul metropolitan nu e singurul proiect de infrastructură depus de Zona Metropolitană Oradea în colaborare cu o administraţie din ţara vecină. ZMO a mai realizat două proiecte de reconstrucţie a unor drumuri transfrontaliere istorice, pe programul maghiaro-român de infrastructură transfrontalieră.

Primul proiect vizează construcţia unui drum de 7 kilometri, în valoare de 2,4 milioane de euro, între Toboliu şi Korosnagyharsany, iar cel de-al doilea, în valoare de 1,7 milioane de euro, se referă la reabilitarea a 5 kilometri de drum între comunele Nojorid şi Nagyrabe. Ambele proiecte au fost aprobate şi urmează să se treacă la semnarea contractului de finanţare.

Pe lista proiectelor comune, aflate deocamdată doar în faza de elaborare, se mai numără reabilitarea căii ferate Oradea-Debreţin, precum şi amenajarea unei piste de biciclete Borş-Berettyoujfalu.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
sperante...
daca in mileniul asta vor reusi sa inceapa acest "mega-proiect" sper sa aiba macar decenta sa-l faca de calitate!!! refuz sa inteleg cum drumuri proaspat facute au gropi dupa o iarna care nici macar nu poti spune ca a fost foarte grea in zona asta de tara. Si culmea, la cativa km departare, in Ungaria.. nu exista aceleasi probleme. Poate ar trebui sa-i intrebam care le este secretul? cum de stiu ei sa faca drumuri ce tin pe bani mai putini? asa falimentari cum sunt :)
Postat 17 Februarie 2010, 12:08 de whatever
Skodus Octavianus
Dar metropolitanii astia nu inventeaza nimic nou, ca de aburelile astea am auzit si acu vreo 3 ani? Cale ferata, pista de biciclete, drumuri la Debrecen si inapoi, etc, etc. Daca vreau sa vad viitorul luminos mai uit pe cartea ZMO din 2007 si ma minunez ce bine le va fi copiilor mei. Dupa Guvernul Boc bineinteles. Si dupa epoca de fier a lui Basescu.
Postat 16 Februarie 2010, 20:00 de poleposition
viitorul luminos
Ce planuri frumoase.....
Postat 16 Februarie 2010, 11:24 de kbm
count display

FOTO BIHOREANUL

  • Scene dramatice în satul Olosig: Localnicii plâng în hohote văzând cum le sunt omorâte animalele (FOTO/VIDEO)
  • Scandal în satul Olosig: Localnicii, revoltați că autoritățile vor să le omoare toți porcii! (FOTO)
  • Feciorul și tradițiile: De dragul tradiţiilor, un adolescent bihorean a renovat o casă veche de 84 de ani (FOTO)
  • 'Fără implicare nu va fi schimbare': Aproximativ 150 de orădeni au protestat şi duminică seară (FOTO / VIDEO)
  • Hercule e bihorean! Sportivul bihorean Florin Lupaş este considerat cel mai puternic român (FOTO)
  • Festivalul KaravanAct: 'Zarvă' pe picioroange în centrul Oradiei (FOTO / VIDEO)
  • Oradea Summer Film: Caliu și taraful lui au cântat în Parcul Cetății (FOTO / VIDEO)
  • Miting cu repetiţie: Sute de orădeni au ieşit din nou să protesteze (FOTO / VIDEO)
  • Concurs de atelaje la Oşorhei - GALERIE FOTO şi VIDEO
  • Se reaprinde flacăra protestelor: Un orădean, rănit de jandarmi la mitingul diasporei. Sute de orădeni au ieșit în stradă (FOTO / VIDEO)

TIMP LIBER

Timp liber

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 3.8697 RON
  • 1 EUR = 4.5959 RON
  • 1 HUF = 0.015 RON