URMĂREȘTE-NE PE
MIERCURI, 12 DECEMBRIE 2018

Ediția tipărită

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Decât să tipărim broșuri și să ne batem cu pumnii-n piept, mai bine ne aplecam pe probleme importante. Să lichidăm toaletele din fundul curții, să racordăm gospodăriile țărănești la gaz metan, să oprim migrația care duce la depopularea țării, acestea erau proiecte ce meritau închinate mărețului Centenar. De autostrăzi nici n-are rost să mai vorbim.
Zic şi eu
Adrian Cris
În urmă cu peste un deceniu, un clujean teribilist zicea că s-a săturat de România. Cum n-a explicat că, de fapt, se săturase de balcanism, de corupţie, de minciună, de demagogie, naţionalism primitiv, murdărie şi dezordine, a fost pus la index ca vândut ungurilor. De câteva luni, patru primari din Transilvania pregătesc o iniţiativă mult pragmatică, deci şi mai "periculoasă" decât manifestul lui Sabin Gherman...
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
În primul rând, îmi doresc să nu fie doar o mişcare politică, iar declaraţiile de intenţie ale celor 4 primari (fonduri, dezvoltare, infrastructură etc) să fie doar de faţadă, aşa cum se face în orice campanie electorală. Mi-ar plăcea să nu devină un pol politic şi să nu fie exploatată în consecinţă, deşi, dacă va începe să facă performanţă şi să dea rezultate palpabile, e foarte posibil să se ajungă şi acolo. Primul semnal ar fi atunci când vor cere şi alte oraşe să intre în horă.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveţi despre cerinţele organismelor europene adresate României privind consolidarea statului de drept şi stoparea modificării legilor justiţiei?




De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
După cum se ştie, în 7 noiembrie Curtea Constituţională a admis sesizarea Guvernului şi a constatat existenţa unui conflict juridic de natură constituţională între Parlament şi Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Constatând acest conflict, CCR a obligat ÎCCJ de îndată la desemnarea prin tragere la sorţi a tuturor membrilor completurilor de 5 judecători, cu respectarea art. 32 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, cum a fost modificat şi completat prin Legea nr. 207/2018.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Sistemul colector urinar, format din bazinetele renale (formaţiunile care "captează" urina din cei doi rinichi), cele două uretere ("tuburile" prin care urina ajunge la vezică), vezica urinară şi uretra ("tubul" prin care urina se elimină) este "căptuşit" cu nişte celule epiteliale denumite în ansamblu "uroteliu". Toată această zonă este expusă influenţelor carcinogene, dar cea mai frecventă tumoră este cea a vezicii urinare, urmată de cea de la nivelul bazinetelor.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Vorbim de o "explozie" de depresie în rândul fetelor începând cu anul 2012 şi până în prezent şi toate aceste adolescente au un singur lucru în comun: petrec mult timp pe telefoanele mobile ori în faţa canalelor social media.
16 Februarie 2010, 10:08

Autostrada suburbiilor

Autostrada suburbiilor PALEU CEL "GREU". Odată cu finalizarea lucrărilor la Autostrada Transilvania, centrul de greutate al Zonei Metropolitane Oradea va migra spre Biharia. Pentru că aici a fost proiectată singura intrare pe autostradă din întreaga zonă, drumul de Paleu, acum pustiu, se va umple de maşini. Specialiştii zic că singura soluţie ar fi înlocuirea lui cu o şosea de centură...
Autostrada suburbiilor INELUL DOI. Zona Metropolitană Oradea va cheltui bani europeni pe un studiu privind traseul ideal al viitorului ring metropolitan, pe direcţia Oşorhei - Biharia. Noua şosea de centură va trebui să evite rezervaţiile naturale, siturile arheologice, proprietăţile private şi, pe cât posibil, să presupună cea mai mică investiţie cu putinţă
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

În câţiva ani Oradea se va revărsa peste actuala şosea de centură precum burta unui senator peste curea.

Dezvoltarea oraşului şi transformarea comunelor limitrofe în mega-cartiere face deja necesară construcţia unui nou inel ocolitor, pentru întreaga Zonă Metropolitană, care să protejeze municipiul de maşinile aflate în tranzit înainte ca orădenii să se înece în gazele de eşapament.

BIHOREANUL vă prezintă în exclusivitate proiectul unui ring metropolitan care ar putea schimba la faţă întreaga zonă. Evident, în bine...

Cingătoarea de asfalt

Investiţia inelului ocolitor se ridică la circa 60 milioane de euro. Este de trei ori mai mare decât bugetul pe un an al Oradiei, dar trebuie făcută! Angajaţii Zonei Metropolitane Oradea (ZMO) caută soluţii de finanţare pentru realizarea unei şosele de centură cu patru benzi care să traverseze toate comunele limitrofe şi să le lege la viitoarea Autostradă Transilvania. Ringul metropolitan, cum a fost botezat de specialişti, este menit să protejeze drumurile şi clădirile din oraş de TIR-urile aflate în tranzit şi să facă legătura cu autostrada pentru cei care doresc să ajungă rapid în Ungaria sau spre centrul României.

05 Foghis.jpg"Dacă am avea acestă şosea de centură, TIR-urile nu ar mai intra în Oradea ci, undeva lângă Oşorhei, ar urca pe ringul metropolitan îndreptându-se direct spre Satu Nou, la intrarea pe autostradă", spune Adrian Foghiş (foto), directorul ZMO.
Astfel, municipiul ar fi ocolit de maşinile de mare tonaj şi ar rămâne doar cu traficul propriu, oricum sufocant! Conform statisticilor municipalităţii, cam 10% din populaţia motorizată a oraşului navetează zilnic spre comunele limitrofe. Adică aproape 3.000 de maşini în fiecare din orele de vârf!

Centură pe bucăţi

Primul pas pentru realizarea centurii metropolitane a şi fost făcut. Municipalitatea orădeană şi Primăria Debreţin au câştigat o finanţare europeană în valoare de 165.000 de euro, pentru pregătirea investiţiilor strategice în infrastructura de transport rutier dintre cele două localităţi. "Banii vor fi folosiţi pentru studii de prefezabilitate ale unor proiecte în oglindă. Partenerii maghiari vor să-şi construiască un segment de centură în partea de est a Debreţinului, iar noi vrem să aflăm traseul optim al unei porţiuni din viitor inel metropolitan", zice Foghiş.

Cum nici Primăria, nici ZMO nu pot susţine o investiţie de 60 milioane de euro în construcţia unei şosele de 52 de kilometri, specialiştii au rupt-o pe bucăţi. Teoretic, proiectul e fezabil. "Porţiunea de vest a ringului metropolitan ar coincide cu drumul rapid Oradea-Arad pe direcţia Biharia-Borş-Nojorid, pentru care Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) a şi început să facă exproprieri. Partea de sud ar fi pe aliniamentul Nojorid-Sânmartin-Oşorhei, şi a fost asumată de Consiliul Judeţean în parteneriat cu Ministerul Transporturilor. Noi va trebui să găsim finanţare doar pentru porţiunea de nord-est, Oşorhei-Paleu-Cetariu-Biharia", spune directorul ZMO.

Trataţi cu spatele

Problema este, însă, că proiectul s-ar putea să nu mai aibă la Bucureşti aceeaşi susţinere pe care o primise în urmă cu doi ani. Actualul ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, a renunţat la finanţarea drumurilor expres, declarând prioritară construcţia de autostrăzi. Aşa că drumul rapid Oradea-Arad a fost tăiat de la finanţare, deşi apare şi acum pe site-ul CNADNR la capitolul "proiecte". La fel, au fost oprite, din lipsa banilor, şi lucrările la autostradă.

Nici Consiliul Judeţean nu stă mai bine. "Proiectul trebuia demarat cu finanţare de la Ministerul Transporturilor. Aveam deja un studiu de soluţie pentru porţiunea de centură Sânmatin-Cheriu-Oşorhei, dar lucrările sunt blocate din lipsa fondurilor", spune Filip Cheşeli, directorul tehnic al CJ.

Şi, totuşi, reprezentanţii ZMO spun că nu vor renunţa la proiect. "Căutăm soluţii să depunem împreună cu Debreţinul o cerere de finanţare pentru infrastructura de transport rutier dintre cele două localităţi. Fiind vorba de un proiect transfrontalier, şansele să accesăm fonduri sunt mai mari", zice Foghiş, convins că până la urmă ringul metropolitan tot va deveni realitate. Dacă nu mai devreme, cel târziu atunci când autostrada va fi gata...


05 harta.jpgDRUMUL SCHIMBĂRII
Se mută Oradea!

Construcţia ringului metropolitan ar putea schimba definitiv şi geografia, şi economia Oradiei şi a celor 10 comune din jur. "Viitoarea centură va accelera fenomenul de descentralizare a populaţiei. Orădenii vor fugi dinspre oraş spre suburbii, încurajaţi de faptul că vor avea căi de acces rapide. La fel se va întâmpla şi cu investiţiile, care vor migra de pe actualele amplasamente către localităţile suburbane Oradiei", spune Emil Chirilă, doctor în economie.

Localităţile din estul judeţului, situate în apropierea intrării pe autostradă de la Satu Nou, vor fi cele mai avantajate. "La fel ca în Occident, vor înflori serviciile, de la alimentaţia publică până la cele hoteliere, de reparaţii sau spălătorii auto", estimează Chirilă. Economistul mai susţine că, odată cu apariţia infrastructurii de drumuri, preţurile terenurilor din această zonă vor exploda. Ulterior, scumpirea terenurilor se va reflecta în creşterea veniturilor din impozite şi taxe a administraţiilor locale.


ÎMPREUNĂ
Drumuri peste graniţă

Ringul metropolitan nu e singurul proiect de infrastructură depus de Zona Metropolitană Oradea în colaborare cu o administraţie din ţara vecină. ZMO a mai realizat două proiecte de reconstrucţie a unor drumuri transfrontaliere istorice, pe programul maghiaro-român de infrastructură transfrontalieră.

Primul proiect vizează construcţia unui drum de 7 kilometri, în valoare de 2,4 milioane de euro, între Toboliu şi Korosnagyharsany, iar cel de-al doilea, în valoare de 1,7 milioane de euro, se referă la reabilitarea a 5 kilometri de drum între comunele Nojorid şi Nagyrabe. Ambele proiecte au fost aprobate şi urmează să se treacă la semnarea contractului de finanţare.

Pe lista proiectelor comune, aflate deocamdată doar în faza de elaborare, se mai numără reabilitarea căii ferate Oradea-Debreţin, precum şi amenajarea unei piste de biciclete Borş-Berettyoujfalu.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
sperante...
daca in mileniul asta vor reusi sa inceapa acest "mega-proiect" sper sa aiba macar decenta sa-l faca de calitate!!! refuz sa inteleg cum drumuri proaspat facute au gropi dupa o iarna care nici macar nu poti spune ca a fost foarte grea in zona asta de tara. Si culmea, la cativa km departare, in Ungaria.. nu exista aceleasi probleme. Poate ar trebui sa-i intrebam care le este secretul? cum de stiu ei sa faca drumuri ce tin pe bani mai putini? asa falimentari cum sunt :)
Postat 17 Februarie 2010, 12:08 de whatever
Skodus Octavianus
Dar metropolitanii astia nu inventeaza nimic nou, ca de aburelile astea am auzit si acu vreo 3 ani? Cale ferata, pista de biciclete, drumuri la Debrecen si inapoi, etc, etc. Daca vreau sa vad viitorul luminos mai uit pe cartea ZMO din 2007 si ma minunez ce bine le va fi copiilor mei. Dupa Guvernul Boc bineinteles. Si dupa epoca de fier a lui Basescu.
Postat 16 Februarie 2010, 20:00 de poleposition
viitorul luminos
Ce planuri frumoase.....
Postat 16 Februarie 2010, 11:24 de kbm
count display

FOTO BIHOREANUL

  • Gala Comunității Orădene. Vezi care au fost proiectele premiate! (FOTO)
  • Victorie acasă: CSM CSU Oradea a câștigat derby-ul cu Steaua (FOTO)
  • Primul tren Cluj - Oradea – Viena a plecat 'full'. Biletul cel mai ieftin costă 133 lei (FOTO/VIDEO)
  • 'Asta-i datina străveche': 350 de copii, în straie tradiționale, au colindat pe străzile Oradiei (FOTO/VIDEO)
  • Nervi în Aeroportul din Oradea: Pasagerii cursei Tarom spre Bucureşti, revoltați că... nu au locuri în avion! (FOTO)
  • Inna a strălucit ca o stea: Peste 3.000 de orădeni şi o mână de turcoaice s-au bucurat de concertul talentatei artiste (FOTO / VIDEO)
  • Iluminatul de sărbători a fost pornit, a început Târgul de Crăciun în Oradea. Vezi cum arată! (FOTO / VIDEO)
  • Capsula timpului: Gânduri despre Oradea secolului viitor, dar şi obiecte din oraşul zilelor noastre, vor fi îngropate în curtea Muzeului Ţării Crişurilor (FOTO)
  • Merită vizitat! Muzeul istoriei evreilor din Oradea şi Bihor a fost inaugurat (FOTO/VIDEO)
  • O oră de linişte, din respect pentru autişti, în toate magazinele Kaufland, la iniţiativa Centrului de Educaţie Incluzivă Cristal (FOTO)
Ultimele Comentarii

TIMP LIBER

Timp liber

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 3.8697 RON
  • 1 EUR = 4.5959 RON
  • 1 HUF = 0.015 RON