A PHP Error was encountered

Severity: Warning

Message: getimagesize(https://cdn.ebihoreanul.ro/static/gallery_big/07 autobuz.jpg): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 400 Bad Request

Filename: controllers/ebh.php

Line Number: 1093

Autobuze cu "sarma"!
URMĂREȘTE-NE PE
MIERCURI, 19 IUNIE 2019

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
S-au făcut multe investiții în Oradea, dar cred că de departe cea mai importantă este centura care ne va lega de mult dorita Autostradă Transilvania - A3. Guvernul a dat o hotărâre în acest sens, CNAIR are acum toate actele, așa că se poate ocupa de lansarea licitației, iar banii de la UE sunt asigurați. Oare ce ar trebui să mai intervină ca această centură să nu se facă?
Zic şi eu
Adrian Cris
Veste bună: Pásztor Sándor, Mang Ioan şi Traian Bodea, triada care conduce Consiliul Judeţean fără să se ţină de puţinele promisiuni făcute în 2016 şi fără să lase nimic în urma ei, cu excepţia căpuşării instituţiilor din subordine cu clientelă pe cât de incompetentă pe tot atât de lacomă, vor deveni din vara anului viitor o amintire urâtă.
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
La grădiniţă, visăm la bulinele colorate - alea negre sunt rele, cele colorate viu sunt bune, semn de apreciere. După ce mai creştem, apar diplomele. Şi primim câte nu putem duce - pentru că am participat la un curs de 3 ore, pentru că am ieşit penultimii la un concurs de atletism, pentru că la o seară de dans n-am călcat pe nimeni pe picioare sau pentru că am terminat facultatea, chiar dacă n-am susţinut licenţa. E o aşa inflaţie de diplome, încât, la 14 ani, dacă nu ai cel puţin 50 de bucăţi pe etajeră te poţi considera pierdut definitiv pe calea ratării.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveţi despre condamnarea la închisoare a preşedintelui PSD, LIviu Dragnea?






De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Codul de procedură civilă prevede reguli cu privire la persoana care suportă cheltuielile ocazionate de derularea unui proces, stabilind ca regulă de principiu că acestea vor fi suportate de către partea care pierde procesul. În ce condiţii, însă?
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Diabetul zaharat este cea mai frecventă boală endocrină, frecvenţa reală fiind mai greu de apreciat din cauza standardelor diferite de diagnostic. Considerând hiperglicemia matinală ca un criteriu de diagnostic, circa 1-2% din populaţie este afectată. Boala se caracterizează prin anomalii metabolice şi prin complicaţii tardive ce afectează ochii, rinichii, nervii şi vasele de sânge.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Din păcate, cinematografia şi oamenii neinformaţi perpetuează o serie de mituri care impun o stigmă asupra bolnavilor şi asupra celor cu afecţiuni psihice. Un schizofrenic este confundat des cu cei cu personalitate multiplă, cu criminalii în serie, cu cei malefici şi răi, gata de violenţe inimaginabile. Adevărul este, însă, altul...
14 Ianuarie 2010, 11:42

Autobuze cu "sârmă"!

Autobuze cu 'sârmă'! "LA PRIZĂ". Conducerea OTL vrea ca, pe lângă clasicele autobuze, în viitorul apropiat pe străzile Oradiei să circule "autobuze" trase pe sub sârmă. Troleele ar fi o apariţie inedită pentru orădeni, dar şi o soluţie mult mai ieftină pentru buzunarele tuturor...
0 clipuri
0 audio
0 fisiere
Tramvaiele sunt prea scumpe şi zgomotoase, autobuzele prea poluante. Conducerea regiei de transport local vrea troleibuze!

Pentru prima dată în istoria oraşului, municipalitatea ia în calcul dezvoltarea transportului electric pe "gume" şi nu doar pe şine. "Avem oportunitatea să atragem fonduri europene pentru achiziţionarea de troleibuze şi să ne modernizăm astfel parcul regiei, fără să îndatorăm oraşul", pledează directorul OTL.

Vreţi trolee?

07 Csuzi.jpgManagerul OTL, Csuzi Istvan (foto), susţine că axa de finanţare a Uniunii Europene, care ar putea face din proiectul privind introducerea troleibuzelor în Oradea o realitate, se va deschide în cea de-a doua jumătate a acestui an, astfel că studiile necesare vor fi demarate în următoarele două săptămâni. "Vom lansa un sondaj de opinie profesionist, pentru a afla date concrete despre aşteptările orădenilor de la transportul în comun, precum şi argumente pro şi contra achiziţionării de troleibuze", spune Csuzi. Printre altele, sondajul care va fi realizat în colaborare cu Primăria şi cu Universitatea va mai cuprinde întrebări cu privire la oportunitatea actualelor trasee de tramvai şi autobuz, va cere orădenilor să propună noi trasee şi va măsura mobilitatea populaţiei din toate cartierele oraşului.

În funcţie de rezultatele sondajului, conducerea regiei va comanda studiul de fezabilitate în baza căruia va fi scrisă cererea de finanţare. OTL vrea să atragă fonduri europene prin intermediul Agenţiei Române de Conservare a Energiei. "Va trebui să ne mişcăm repede, pentru că Uniunea Europeană va lansa în vară axa de finanţare privind ecologizarea transportului în comun prin încurajarea transportului electric", spune directorul.

"Tramvaiul" fără şină

OTL vrea să investească 7 milioane de euro pentru achiziţionarea a 10 troleibuze noi şi pentru amenajarea liniei electrice aferente. Csuzi spune că preferă "autobuzele" electrice datorită cheltuielilor mult mai mici. "Un troleibuz costă de patru-cinci ori mai puţin decât un tramvai, iar faptul că nu necesită o infrastructură special amenajată, cum sunt şinele, îl face şi mai avantajos", susţine directorul.

Spre exemplu, amenajarea unui kilometru de linie de tramvai, cu macaze cu tot, costă nu mai puţin de 2 milioane de euro. Asta înseamnă o investiţie de 2.000 de euro pe metru liniar de şine. Cablarea liniei electrice pentru troleibuz ar costa, în schimb, doar câteva zeci de euro pe metru liniar.

Şi avantajele nu se termină aici. "Vrem să cumpărăm troleibuze de tip hibrid, care funcţionează atât electric cât şi pe motorină, pentru a avea o mobilitate mărită. La nevoie, dimineaţa şi seara, s-ar putea prelungi traseul maşinilor şi cu doi kilometri în cartierele mai îndepărtate, pentru a transporta orădenii la şi de la serviciu", explică directorul OTL.

Trei linii noi

Un alt avantaj îl constituie faptul că, în comparaţie cu autobuzele, troleele sunt mult mai puţin poluante, atât chimic, cât şi fonic. "Pentru că merg pe curent şi nu eliberează gaze de eşapament, sunt perfecte pentru zonele aglomerate. La fel, din motive ecologice, ar putea fi folosite foarte bine pentru a lega oraşul de staţiunile Băile Felix şi 1 Mai", spune Csuzi.

O a doua linie de troleu ar putea lega Aeroportul de Calea Clujului, pe şoseaua de centură, deservind zona care se va dezvolta de-o parte şi de alta a inelului ocolitor, iar cea de-a treia rută prognozată ar face legătura între Gara Centrală şi magazinul Real II, deservind cartierul Episcopia. Cum e şi normal, însă, traseele finale vor fi stabilite în urma unor studii aprofundate şi doar după consultarea orădenilor.

Pro şi contra

Primarul Ilie Bolojan consideră o idee bună introducerea transportului cu troleibuze. "Ar putea fi folosite de-a lungul şoselei de centură, preluând orădenii din zone care acum nu au variante de transport în comun convenabile", spune Bolojan.

07 Corches.jpgConsilierul PDL, Dorin Corcheş (foto), este însă mai sceptic. "Cu siguranţă transportul în comun trebuie îmbunătăţit, dar nu ştiu dacă achiziţia de troleibuze este neapărat benefică, în condiţiile în care oraşul ar trebui să facă un nou împrumut. Nu ştiu dacă este momentul", zice consilierul PDL-ist.

Oricum ar fi, pe lângă avantajul unui transport economic, ecologic şi relativ flexibil, transportul cu troleibuzul are, totuşi, şi dezavantaje. Cel mai mare este că pentru a realiza o investiţie de 7 miloane de euro, chiar şi cu ajutor european, ca să poată asigura cofinanţarea, oraşul va trebui să se împrumute cu circa 3,5 milioane de euro. Un al doilea handicap e că troleele au un traseu relativ predefinit, de la care se pot abate prea puţin, şi numai folosind combustibil lichid. Ambele inconveniente au fost deja luate în calcul de conducerea regiei.

A mai rămas însă unul: cerul oraşului, care va fi acoperit de cabluri electrice. De parcă cele deja existente nu ar fi destule...


TOATĂ ORADEA

180.000 de pasageri sunt transportaţi zilnic cu tramvaiele şi autobuzele în Oradea, conform evidenţelor OTL


GO WEST!
OTL vrea încă un depou

Potrivit OTL, peste 70% din călătorii deserviţi de regie folosesc tramvaiul ca principal mijloc de transport în comun. În condiţiile în care în cursul acestui an vor începe lucrările la Parcul Industrial Eurobusiness din Şoseaua Borşului, actuala linie de tramvai va trebui prelungită cu circa un kilometru pentru a putea deservi noua platformă. "Vrem să amenajăm în locul haldei de deşeuri a fostei întreprinderi Alumina un al doilea depou, pentru zona de vest a oraşului, care să adăpostească circa 20 de tramvaie de pe traseul liniei 1", spune directorul OTL, Csuzi Istvan.

Investiţia presupune construcţia unei platforme betonate, amenajarea a circa 600 metri liniari de şine, şi se ridică la circa 1 milion de euro. În schimb, regia va economisi banii daţi acum pe energia consumată inutil la retragerea tramvaielor de pe această linie până în depoul din strada Atelierelor, care este şi aşa neîncăpător. De asemenea, dimineaţa, tramvaiele ar putea ieşi mult mai repede pe traseu fără a ocoli tot oraşul, astfel că în centru maşinile ar putea circula mai uşor.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.2241 RON
  • 1 EUR = 4.7249 RON
  • 1 HUF = 0.0147 RON