URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 19 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă te iei după iubitorii de clorofilă, în Oradea s-a defrișat în ultimii ani o suprafață egală cu jumătate din Pădurea Amazoniană. De la Primărie ți se va spune că în ultimii 10 ani abia au dispărut doi copaci și o creangă, și aceea din cauza furtunii de anul trecut...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.

A luat-o pe ulei!

A luat-o pe ulei! CA UNSĂ. Feri susţine că orice motor diesel poate funcţiona cu ulei vegetal. "Singurul dezavantaj e că, în loc de motorină arsă, în urma ta miroase a cartofi pai, a şniţele sau plăcintă, depinde ce s-a gătit în ulei", glumeşte proprietarul maşinii pe ulei
A luat-o pe ulei! MEŞTERELI. Modificările făcute la motorul Skodei lui Feri au ca scop preîncălzirea uleiului astfel încât să-i scadă vâscozitatea. "Preîncălzitoarele nu sunt nici scumpe, nici greu de făcut. E preferabil să le faci însă pe o maşină veche, ca să nu ai de plătit foarte mult dacă se strică", explică proprietarul
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Când maşina începe să mănânce ulei, un şofer obişnuit se îngrijorează. Feri nu e însă un şofer obişnuit, fiindcă el şi-a modificat maşina să meargă pe ulei!

"Motorul trage la fel, nu produce mai mult fum şi, dacă aduni uleiul de pe la prieteni, poţi zice că de fapt circuli gratis", povesteşte orădeanul care şi-a luat adio de la benzinării.

Cai putere pe ulei prăjit

Ideea i-a venit încercând să găsească pe internet un combustibil cât mai ieftin pentru centrala termică pe care dorea s-o cumpere pentru încălzirea casei. "Am găsit tot felul de variante şi cea mai convenabilă mi-a părut uleiul ars pe care îl aruncă service-urile auto. Era ieftin şi ecologic. N-am mai luat centrala, dar m-am gândit cum aş putea folosi asta la maşină, ca să nu mai dau banii pe motorină", povesteşte Feri, un inginer electronist care şi-a modificat maşina să meargă pe ulei ars.

Bărbatul în vârstă de 36 de ani refuză să-şi declare identitatea, ca să nu aibă probleme cu oamenii legii pentru modificările aduse maşinii, dar susţine că motorul pe ulei e la fel de sigur ca oricare altul pe hidrocarburi. "De când s-au scumpit combustibilii în Germania şi Franţa, foarte mulţi şoferi şi-au modificat motoarele şi circulă cu uleiul adunat din restaurante", susţine tânărul.

Ezermester

Absolvent al Facultăţii de Electrotehnică din Oradea, Feri a schimbat mai multe locuri de muncă numai ca să scape de rutină. "Lucrul la bandă îmi pare omorâtor. Să faci sau să verifici aceeaşi piesă zile în şir nu e deloc pentru mine. Mie îmi plac proiectele care îţi pun mintea la contribuţie, în care faci mereu altceva", spune inginerul.

Bărbatului i-a plăcut să meşterească încă din copilărie. De-a lungul timpului şi-a făcut, pe rând, vaporaşe pentru navomodelism, sonerie dintr-un ceas electronic, telecomandă pentru becurile din casă şi multe altele. Modificarea motorului unei Skode i s-a părut un fleac. "Nu e mare lucru. Modificările se pot face la orice motor diesel care nu are pompă de injecţie tip Lucas, fiindcă aia se distruge repede", spune orădeanul. Practic orice proprietar de Volkswagen sau Mercedes mai vechi şi-l poate transforma. "Am pus un schimbător de căldură pe bază de apă de la motor, pe reţeaua de admisie a combustibilului, ca să preîncălzească uleiul, după care am montat două încălzitoare electrice care aduc uleiul la 90 de grade Celsius. Aşa, arde la fel ca motorina".

Singura bătaie de cap a inginerului e să-şi procure combustibilul. "Cunoscuţii îmi adună uleiul ars în bucătării. Eu îl încălzesc ca să se evapore apa şi îl strecor prin filtre de 25 şi apoi 5 microni, după care îl pun în rezervor". Feri a încercat să adune uleiul de la restaurante, dar unii patronii sunt reticenţi. "Cei care lucrează legal îl predau la firme specializate pentru a fi distrus, iar cei care nu, se tem să ţi-l dea ca să nu fie o capcană, şi preferă să-l arunce la canal", zice orădeanul. Dar pentru asta tot se descurcă, şi circulă ieftin şi ecologic.

"O să puşte tot!"

11 Lucian Popa.jpgPatron al unui service auto, Lucian Popa (foto) nu recomandă nimănui să-şi modifice motorul pe ulei. "O să puşte tot! Am văzut acum câţiva ani un motor ars complet din cauza asta. Ziceai că e sudat. Nu l-am putut deschide nici cu flexul", povesteşte mecanicul. Combustibilul neconvenţional suprasolicită piesele, care se distrug mai repede, şi există riscul gripării pistoanelor din cauza scurgerii uleiului din blocul-motor. "Dacă te prinde Registrul Auto Român îţi scoate imediat maşina din circulaţie", avertizează specialistul.

11 Valentin Panescu.jpgFeri e însă încrezător. Skoda lui are verificările tehnice la zi. Înainte de inspecţie demontează instalaţiile de preîncălzire, iar a doua zi le pune la loc. Durează doar câteva minute. Până şi poliţiştii rutieri sunt surprinşi de inventivitatea tânărului. "Eu n-am auzit să fi omologat cineva în Bihor un motor pe ulei, dar dacă maşina e înmatriculată, are inspecţia tehnică făcută, asigurare şi nu produce fum sau zgomot excesiv, nu prea ai ce-i face", spune comisarul şef Valentin Pănescu (foto).

În fond, nici nu ar fi corect ca tânărul inginer să aibă de suferit pentru că şi-a modificat maşina. În condiţiile în care milioane de români au schimbat cotletele sau copanele de pui pe urzici şi pâine prăjită, maşina lui de ce n-ar trece de pe motorină pe ulei uzat? Doar e criză...


"Dacă ai o maşină diesel de opt ani şi o modifici pe ulei, la 20.000 de kilometri, cam cât faci într-un an, îţi scoţi preţul ei din combustibilul economisit"
Feri


NECONVENŢIONAL
Uleiul arde!

Folosirea uleiului uzat ca şi combustibil neconvenţional nu e o idee nouă. O companie de autobuze din Auckland, Noua Zeelandă, şi-a modificat în urmă cu doi ani flota astfel încât să funcţioneze cu uleiul uzat provenit de la o firmă locală care produce peşte şi cartofi prăjiţi. La fel, în Marea Britanie, celebrul lanţ de restaurante McDonald's colectează uleiul prăjit produs de cele 1.200 de restaurante şi îl transformă în biodiesel printr-un adaos de 25% ulei de rapiţă.

Pentru prima dată în România, pe fondul scumpirii carburanţilor, în urmă cu trei ani, conducerea Asociaţiei Agricole Albina din judeţul Neamţ a folosit ulei nerafinat de floarea soarelui la tractoare. Găselniţa nu a funcţionat însă prea mult timp, pentru că ulterior a crescut şi preţul uleiului. Dar primul pas a fost făcut...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
dl
patronul asta de service e cam habarnist si vorbeste doar ca sa isi dea importanta. Motorul de care vorbeste se poate sa se fi gripat din alte cauze, de regula o problema la sistemul de racire si asta nu poate fi legat in nici un fel de combustibilul folosit.(scurgerea uleiului din blocul motor? hai ca asta-i buna) Poate daca ar merge putin la scoala (macar primele 10 clase) l-ar ajuta putin sa nu se mai faca de ras
Postat 19 Octombrie 2010, 10:53 de dani
Super Tare
La cat e de inventiv romanul mai ales pe criza asta nu m-a surprins deloc
Postat 28 Mai 2010, 10:32 de Cristi
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6625 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON