URMĂREȘTE-NE PE
LUNI, 10 DECEMBRIE 2018

Ediția tipărită

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Decât să tipărim broșuri și să ne batem cu pumnii-n piept, mai bine ne aplecam pe probleme importante. Să lichidăm toaletele din fundul curții, să racordăm gospodăriile țărănești la gaz metan, să oprim migrația care duce la depopularea țării, acestea erau proiecte ce meritau închinate mărețului Centenar. De autostrăzi nici n-are rost să mai vorbim.
Zic şi eu
Adrian Cris
Maeştrii barei ne zic, scriitoriceşte, că-i mai bine să scape 99 de nevinovaţi decât să fie condamnat pe nedrept un singur nevinovat. N-au însă a se teme: în România zilelor noastre mai degrabă va fi osândit un singur vinovat din 99. Evident, cel care nu-şi permite să achite onorarii grase avocaţilor şi şpăgi consistente judecătorilor...
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Ne tot mândrim de câțiva ani pe rețelele de socializare și în viața reală cu dezvoltarea orașului și cu aspectul său în continuă schimbare. Ei, bine, iată că, prin aceste scumpiri, devenim într-un fel parteneri ai dezvoltării urbei. Iar modernizarea costă.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveţi despre cerinţele organismelor europene adresate României privind consolidarea statului de drept şi stoparea modificării legilor justiţiei?




De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
După cum se ştie, în 7 noiembrie Curtea Constituţională a admis sesizarea Guvernului şi a constatat existenţa unui conflict juridic de natură constituţională între Parlament şi Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Constatând acest conflict, CCR a obligat ÎCCJ de îndată la desemnarea prin tragere la sorţi a tuturor membrilor completurilor de 5 judecători, cu respectarea art. 32 din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, cum a fost modificat şi completat prin Legea nr. 207/2018.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Sistemul colector urinar, format din bazinetele renale (formaţiunile care "captează" urina din cei doi rinichi), cele două uretere ("tuburile" prin care urina ajunge la vezică), vezica urinară şi uretra ("tubul" prin care urina se elimină) este "căptuşit" cu nişte celule epiteliale denumite în ansamblu "uroteliu". Toată această zonă este expusă influenţelor carcinogene, dar cea mai frecventă tumoră este cea a vezicii urinare, urmată de cea de la nivelul bazinetelor.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Vorbim de o "explozie" de depresie în rândul fetelor începând cu anul 2012 şi până în prezent şi toate aceste adolescente au un singur lucru în comun: petrec mult timp pe telefoanele mobile ori în faţa canalelor social media.

A luat-o pe ulei!

A luat-o pe ulei! CA UNSĂ. Feri susţine că orice motor diesel poate funcţiona cu ulei vegetal. "Singurul dezavantaj e că, în loc de motorină arsă, în urma ta miroase a cartofi pai, a şniţele sau plăcintă, depinde ce s-a gătit în ulei", glumeşte proprietarul maşinii pe ulei
A luat-o pe ulei! MEŞTERELI. Modificările făcute la motorul Skodei lui Feri au ca scop preîncălzirea uleiului astfel încât să-i scadă vâscozitatea. "Preîncălzitoarele nu sunt nici scumpe, nici greu de făcut. E preferabil să le faci însă pe o maşină veche, ca să nu ai de plătit foarte mult dacă se strică", explică proprietarul
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Când maşina începe să mănânce ulei, un şofer obişnuit se îngrijorează. Feri nu e însă un şofer obişnuit, fiindcă el şi-a modificat maşina să meargă pe ulei!

"Motorul trage la fel, nu produce mai mult fum şi, dacă aduni uleiul de pe la prieteni, poţi zice că de fapt circuli gratis", povesteşte orădeanul care şi-a luat adio de la benzinării.

Cai putere pe ulei prăjit

Ideea i-a venit încercând să găsească pe internet un combustibil cât mai ieftin pentru centrala termică pe care dorea s-o cumpere pentru încălzirea casei. "Am găsit tot felul de variante şi cea mai convenabilă mi-a părut uleiul ars pe care îl aruncă service-urile auto. Era ieftin şi ecologic. N-am mai luat centrala, dar m-am gândit cum aş putea folosi asta la maşină, ca să nu mai dau banii pe motorină", povesteşte Feri, un inginer electronist care şi-a modificat maşina să meargă pe ulei ars.

Bărbatul în vârstă de 36 de ani refuză să-şi declare identitatea, ca să nu aibă probleme cu oamenii legii pentru modificările aduse maşinii, dar susţine că motorul pe ulei e la fel de sigur ca oricare altul pe hidrocarburi. "De când s-au scumpit combustibilii în Germania şi Franţa, foarte mulţi şoferi şi-au modificat motoarele şi circulă cu uleiul adunat din restaurante", susţine tânărul.

Ezermester

Absolvent al Facultăţii de Electrotehnică din Oradea, Feri a schimbat mai multe locuri de muncă numai ca să scape de rutină. "Lucrul la bandă îmi pare omorâtor. Să faci sau să verifici aceeaşi piesă zile în şir nu e deloc pentru mine. Mie îmi plac proiectele care îţi pun mintea la contribuţie, în care faci mereu altceva", spune inginerul.

Bărbatului i-a plăcut să meşterească încă din copilărie. De-a lungul timpului şi-a făcut, pe rând, vaporaşe pentru navomodelism, sonerie dintr-un ceas electronic, telecomandă pentru becurile din casă şi multe altele. Modificarea motorului unei Skode i s-a părut un fleac. "Nu e mare lucru. Modificările se pot face la orice motor diesel care nu are pompă de injecţie tip Lucas, fiindcă aia se distruge repede", spune orădeanul. Practic orice proprietar de Volkswagen sau Mercedes mai vechi şi-l poate transforma. "Am pus un schimbător de căldură pe bază de apă de la motor, pe reţeaua de admisie a combustibilului, ca să preîncălzească uleiul, după care am montat două încălzitoare electrice care aduc uleiul la 90 de grade Celsius. Aşa, arde la fel ca motorina".

Singura bătaie de cap a inginerului e să-şi procure combustibilul. "Cunoscuţii îmi adună uleiul ars în bucătării. Eu îl încălzesc ca să se evapore apa şi îl strecor prin filtre de 25 şi apoi 5 microni, după care îl pun în rezervor". Feri a încercat să adune uleiul de la restaurante, dar unii patronii sunt reticenţi. "Cei care lucrează legal îl predau la firme specializate pentru a fi distrus, iar cei care nu, se tem să ţi-l dea ca să nu fie o capcană, şi preferă să-l arunce la canal", zice orădeanul. Dar pentru asta tot se descurcă, şi circulă ieftin şi ecologic.

"O să puşte tot!"

11 Lucian Popa.jpgPatron al unui service auto, Lucian Popa (foto) nu recomandă nimănui să-şi modifice motorul pe ulei. "O să puşte tot! Am văzut acum câţiva ani un motor ars complet din cauza asta. Ziceai că e sudat. Nu l-am putut deschide nici cu flexul", povesteşte mecanicul. Combustibilul neconvenţional suprasolicită piesele, care se distrug mai repede, şi există riscul gripării pistoanelor din cauza scurgerii uleiului din blocul-motor. "Dacă te prinde Registrul Auto Român îţi scoate imediat maşina din circulaţie", avertizează specialistul.

11 Valentin Panescu.jpgFeri e însă încrezător. Skoda lui are verificările tehnice la zi. Înainte de inspecţie demontează instalaţiile de preîncălzire, iar a doua zi le pune la loc. Durează doar câteva minute. Până şi poliţiştii rutieri sunt surprinşi de inventivitatea tânărului. "Eu n-am auzit să fi omologat cineva în Bihor un motor pe ulei, dar dacă maşina e înmatriculată, are inspecţia tehnică făcută, asigurare şi nu produce fum sau zgomot excesiv, nu prea ai ce-i face", spune comisarul şef Valentin Pănescu (foto).

În fond, nici nu ar fi corect ca tânărul inginer să aibă de suferit pentru că şi-a modificat maşina. În condiţiile în care milioane de români au schimbat cotletele sau copanele de pui pe urzici şi pâine prăjită, maşina lui de ce n-ar trece de pe motorină pe ulei uzat? Doar e criză...


"Dacă ai o maşină diesel de opt ani şi o modifici pe ulei, la 20.000 de kilometri, cam cât faci într-un an, îţi scoţi preţul ei din combustibilul economisit"
Feri


NECONVENŢIONAL
Uleiul arde!

Folosirea uleiului uzat ca şi combustibil neconvenţional nu e o idee nouă. O companie de autobuze din Auckland, Noua Zeelandă, şi-a modificat în urmă cu doi ani flota astfel încât să funcţioneze cu uleiul uzat provenit de la o firmă locală care produce peşte şi cartofi prăjiţi. La fel, în Marea Britanie, celebrul lanţ de restaurante McDonald's colectează uleiul prăjit produs de cele 1.200 de restaurante şi îl transformă în biodiesel printr-un adaos de 25% ulei de rapiţă.

Pentru prima dată în România, pe fondul scumpirii carburanţilor, în urmă cu trei ani, conducerea Asociaţiei Agricole Albina din judeţul Neamţ a folosit ulei nerafinat de floarea soarelui la tractoare. Găselniţa nu a funcţionat însă prea mult timp, pentru că ulterior a crescut şi preţul uleiului. Dar primul pas a fost făcut...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
dl
patronul asta de service e cam habarnist si vorbeste doar ca sa isi dea importanta. Motorul de care vorbeste se poate sa se fi gripat din alte cauze, de regula o problema la sistemul de racire si asta nu poate fi legat in nici un fel de combustibilul folosit.(scurgerea uleiului din blocul motor? hai ca asta-i buna) Poate daca ar merge putin la scoala (macar primele 10 clase) l-ar ajuta putin sa nu se mai faca de ras
Postat 19 Octombrie 2010, 10:53 de dani
Super Tare
La cat e de inventiv romanul mai ales pe criza asta nu m-a surprins deloc
Postat 28 Mai 2010, 10:32 de Cristi
count display

FOTO BIHOREANUL

  • 'Asta-i datina străveche': 350 de copii, în straie tradiționale, au colindat pe străzile Oradiei (FOTO/VIDEO)
  • Nervi în Aeroportul din Oradea: Pasagerii cursei Tarom spre Bucureşti, revoltați că... nu au locuri în avion! (FOTO)
  • Inna a strălucit ca o stea: Peste 3.000 de orădeni şi o mână de turcoaice s-au bucurat de concertul talentatei artiste (FOTO / VIDEO)
  • Iluminatul de sărbători a fost pornit, a început Târgul de Crăciun în Oradea. Vezi cum arată! (FOTO / VIDEO)
  • Capsula timpului: Gânduri despre Oradea secolului viitor, dar şi obiecte din oraşul zilelor noastre, vor fi îngropate în curtea Muzeului Ţării Crişurilor (FOTO)
  • Merită vizitat! Muzeul istoriei evreilor din Oradea şi Bihor a fost inaugurat (FOTO/VIDEO)
  • O oră de linişte, din respect pentru autişti, în toate magazinele Kaufland, la iniţiativa Centrului de Educaţie Incluzivă Cristal (FOTO)
  • Modelul elveţian funcţionează în Bihor: Zeci de salvatori montani, instruiţi la centrul înfiinţat într-un program elveţiano-român (FOTO)
  • Podul Centenarului a fost inaugurat de o Dacie tricoloră, în prezenţa comisarului european Corina Creţu (FOTO/VIDEO)
  • La mulţi ani, România! Festivităţile de 1 Decembrie s-au încheiat în premieră cu un foc de artificii (FOTO/VIDEO)
Ultimele Comentarii

TIMP LIBER

Timp liber

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 3.8697 RON
  • 1 EUR = 4.5959 RON
  • 1 HUF = 0.015 RON