Contractele de finanţare au fost semnate, licitaţiile pentru execuţia lucrărilor sunt în pregătire, astfel că în toamnă în staţiunile Băile Felix şi Băile 1 Mai va demara cel mai mare pachet de investiţii de după căderea comunismului!
"Cele două staţiuni vor intra în şantier imediat după încheierea sezonului estival. Avem pregătite proiecte în valoare de peste 15 milioane euro", anunţă primarul Cristian Laza.
Va fi şantier!
Vara timpurie care a umplut staţiunile Băile Felix şi Băile 1 Mai în weekend-ul prelungit de "Ziua internaţională a muncii" şi valul de turişti anunţat deja pentru minivacanţa de Rusalii le dă operatorilor din turism speranţe la încă un sezon cu creşterea numărului de vizitatori. Vestea este cu atât mai îmbucurătoare cu cât, începând din toamnă, ambele staţiuni vor intra în "renovare", cu toate avantajele, dar şi inconvenientele care decurg de aici: săpături, ambuteiaje, praf şi gălăgie.
Primăria Sânmartin are pregătite, în premieră pentru perioada de după căderea comunismului, investiţii europene de peste 15 milioane euro. "Lucrările vor începe prin octombrie. Parte din şantiere se vor închide abia în 2020, ceea ce înseamnă că, orice am face, vor afecta sezonul turistic de anul viitor", avertizează comunei Sânmartin, Cristian Laza (foto).
La pas prin Felix
Cea mai importantă lucrare vizează reabilitarea integrală a străzii principale din Băile Felix, de la intrarea în staţiune, de lângă postul de Poliţie, până dincolo de actuala piaţă. Cofinanţată din fonduri europene, investiţia de 3,2 milioane euro va cuprinde, printre altele, coborârea în subteran a reţelelor electrice, de telefonie şi internet, reabilitarea conductelor de canalizare, dar şi reamenajarea carosabilului prin lărgirea zonei pietonale.
"Strada va fi pietruită cu granit, iar zona destinată pietonilor va fi lărgită la 5 metri şi despărţită de porţiunea carosabilă, pe care se va circula cu sens unic către postul de Poliţie, printr-un aliniament de spaţii verzi", spune primarul.
Pietonala va fi mobilată cu fântâni arteziene, filigorii, staţii de autobuz, iar în zona centrală cu o arteziană mai mare şi o toaletă publică. În plus, artera va avea pe partea stângă o pistă pentru biciclişti lată de 5 metri, care va înconjura, ca un inel interior, toată staţiunea.
Fără maşini!
Pentru a face loc pietonalei, primăria Sânmartin va desfiinţa 170 de locuri de parcare din staţiune, maşinile urmând să fie mutate în două parkinguri supraetajate ce urmează să fie construite, printr-un alt proiect, pe locul parcării de la intrarea în staţiune, câştigată în instanţă de Primărie, respectiv pe cea gestionată de hotelul Muncelul în centrul staţiuni.
În plus, pentru a reduce din presiunea pe locurile de parcare, primarul Laza vrea să le ofere măcar orădenilor posibilitatea să vină în Băile Felix cu bicicletele. "Odată asfaltat drumul Oradea - Cihei, vrem să amenajăm pistă pentru biciclete prin pădure, care să iasă în Băile Felix la subtraversarea de lângă Casa pădurarului, oferindu-le bicicliştilor posibilitatea să se deplaseze în siguranţă la aer curat", spune Laza. Investiţia în cei 7 kilometri de pistă este estimată la circa 250.000 euro şi urmează să fie finanţată de la bugetul local.
"Cine vrea să vină tot va veni!"
Înainte ca Primăria să fi dat prima lovitură de cazma, SCT Felix, cel mai mare operator din staţiune, a început luna trecută dezafectarea a două clădiri aflate în autodemolare. "Am dărâmat clădirile ca să nu trecem prin centrul staţiunii cu camioane şi excavatoare după ce vor începe lucrările la pietonală", spune directorul SCT Felix, Florian Serac (foto).
Acesta nu crede, însă, că lucrările vor afecta sezonul turistic 2019. "Cine vrea să vină tot va veni la Felix". În ceea ce priveşte propriile investiţii, SCT Felix, care deţine tot centrul staţiunii, şi-a programat demararea lucrărilor la piscina hotelului Poieniţa şi reabilitarea hotelului Mureşul.
Societatea ar dori să construiscă pe locul vechilor pavilioane din centrul staţiunii o clădire multifuncţională cu 600 de locuri, cu destinaţie de zonă de agrement, dar investiţia, de circa 5 milioane euro, este blocată din 2011, când vechile clădiri au fost declarate monument istoric. "Până nu se schimbă statutul pavilioanelor, nu avem ce face. Nu le putem nici folosi, pentru că sunt prea distruse, nici demola, pentru că sunt monument", spune Serac.
În schimb, SCT Felix ar putea să se gândească la dezafectarea dughenelor din centrul staţiunii, care sunt tot pe terenul său...
"Calea" 1 Mai
O pietonală nou-nouţă vor avea şi Băile 1 Mai. Investiţia, în valoare de 4,7 milioane euro, vizează lărgirea zonei pietonale şi amenajarea unei piste pentru biciclete de la intrarea în staţiune până la Ştrandul cu valuri, reamenajarea carosabilului şi pietruirea centrului staţiunii, care va deveni exclusiv pietonal. "Am demolat clădirile vechi de lângă hotelul Perla şi vom amenaja aici o parcare în care să adunăm toate maşinile. Pe viitor, la Ştrandul cu valuri se va putea ajunge doar pe jos sau cu bicicleta", spune primarul Cristian Laza.
În plus, comuna va investi 3,2 milioane euro din fonduri de la Ministerul Turismului în reabilitarea Ştrandului cu valuri. "Investiţia va cuprinde construirea a încă unui bazin, a unor terenuri de beach volei şi minifotbal şi amenajarea unei zone de tip Aventura, cu diferite obstacole, şi o tiroliană cu un grad mai redus de dificultate, destinată copiilor", zice edilul.
Avenul vizitabil
În imediata vecinătate a staţiunii, Primăria Sânmartin pregăteşte în parteneriat cu asociaţiile Ecotop şi Aqua Crisius implementarea unui proiect cu finanţare Ro-Hu în valoare de 2,7 milioane euro. Proiectul vizează, printre multe altele, igienizarea Pârâului Peţa, împrejmuirea ariei protejate şi, mai ales, punerea în valoare a avenului Betfia prin amenajarea unui turn de observaţie deasupra acestuia, respectiv amplasarea unui tunel de sticlă la bază, pentru acces la crater.
"Tunelul de sticlă va permite accesul controlat la aven fără a afecta microclimatul coloniei de lilieci de aici", spune preşedintele Ecotop, George Togor (foto). Pentru că staţiunile Băile Felix şi 1 Mai îşi vor mări puterea de atracţie numai dacă vor reuşi să ofere turiştilor mai mult decât o baie cu apă geotermală. Adică şi posibilităţi de distracţie, relaxare şi cunoaştere...
AMBUTEIAJE!
Drum "închis"
În ciuda programului ambiţios de investiţii, una dintre marile probleme ale comunei Sânmartin este lipsa unei centuri ocolitoare, care rămâne în continuare nerezolvată. În timpul minivacanţei de 1 Mai, ambuteiajele s-au întins câţiva kilometri, de la intrarea în comună până în centrul staţiunii.
"Deocamdată nu avem o soluţie. Drumul paralel actualei şosele, propus de Primăria Oradea, ar face doar să mute ambuteiajele din faţa sediului Poliţiei în vecinătatea pensiunii Noblesse, dar traficul tot prin staţiune va trece", spune city-managerul comunei Sânmartin, Ciprian Anta (foto).
Reprezentanţii comunei au trimis Zonei Metropolitane Oradea o propunere care vizează construirea unui drum pe direcţia Metro, Cheriu, Felcheriu, Sântelec, cu ieşire la drumul european E60, dar nu au primit deocamdată un răspuns.
Până atunci, administraţia locală are, în diferite stadii de implementare, proiecte în valoare de peste 3 milioane euro care vizează reabilitarea de grădiniţe şi cămine culturale, introducerea canalizării în satul Betfia şi asfaltarea străzilor din Cordău.
Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.