URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 20 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă te iei după iubitorii de clorofilă, în Oradea s-a defrișat în ultimii ani o suprafață egală cu jumătate din Pădurea Amazoniană. De la Primărie ți se va spune că în ultimii 10 ani abia au dispărut doi copaci și o creangă, și aceea din cauza furtunii de anul trecut...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
08 Februarie 2011, 15:56

Avionul fără pilot a făcut primul zbor

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

X-47B, avionul de atac fără pilot construit de compania americană Northrop Grumman, a efectuat primul zbor. Premiera istorică inaugurează era avioanelor de luptă ce nu necesită piloţi.

X-47B este o aeronavă fără pilot proiectată pentru luptă ce este special adaptată pentru portavioane. Aeronavele de tip UCAV (unmanned combat air vehicle) sunt considerate de marina americană drept aeronavele viitorului. X-47B va putea acoperi o distanţă de 2400 de kilometri, putând purta bombe de până la 2 tone. De asemenea, se preconizează că va putea zbura la peste 10 kilometri, având capacitatea de a sta 2 ore deasupra unei ţinte situate la peste 1600 km de portavion.

Aeronava va îndeplini 3 misiuni: supraveghere şi recunoaştere, distrugerea sistemelor de apărare antiaeriană ale adversarilor şi bombardarea poziţiilor adverse.

Acest prim zbor reuşit de X-47B deschide calea spre adoptarea pe scară largă a aeronavelor de luptă fără pilot de către Forţele Navale ale SUA. Momentan, armata SUA foloseşte drone (UAV) în războiul din Afghanistan, dar acele aeronave nu sunt proiectate pentru luptă aeriană, ci pentru recunoaştere. Acestea pot fi echipate cu rachete, însă nu au autonomia unei aeronave special proiectate pentru luptă. X-47B este mult mai rapid decât dronele de tip Predator şi Reaper, folosite de armata SUA în Afghanistan.

Zborul a durat 29 de minute şi a colectat date ce vor contribui la îmbunătăţirea sistemelor de navigaţie. "Acest prim zbor reprezintă o infuzie de încredere. Ne oferă avântul necesar pentru a demonstra că acest sistem unic, dezvoltat în premieră, nu poate doar să zboare, ci să se integreze uşor cu operaţiunile unui portavion", a declarat managerul programului de aeronave fără pilot din cadrul US Navy.

Dacă acest tip de aeronave vor demonstra că pot ateriza şi decola fără dificultăţi de pe un portavion, au şanse mari să intre în arsenalul US Navy până la sfârşitul acestui deceniu. Primul test pe un portavion urmează să fie efectuat în 2013.

Pe lângă faptul că vieţile soldaţilor americani nu vor mai fi puse în pericol, aeronavele fără pilot oferă şi alte avantaje. Cel mai important este faptul că UCAV-urile vor putea zbura pe distanţe mai lungi decât avioanele de vânătoare F/A-18, iar acest lucru ar permite portavioanelor să se poziţioneze la distanţe mai mari de ţărm, ceea ce ar reduce riscul ca preţioasele vase să fie atacate. China a dezvoltat în ultima perioadă DF-21D, prima rachetă balistică anti-portavion din istorie. Aceasta poate pune în pericol superioritatea SUA în zona Pacificului, areal în care China emite din ce în ce mai multe pretenţii.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6625 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON